"Формування навичок читання на уроках англійської мови в умовах НУШ"

Про матеріал

Особливості формування навичок читання англійської мови в умовах Нової української школи. Вправи, які застосовуються при навчанні читання.

Перегляд файлу

Формування навичок читання на уроках англійської мови в умовах НУШ

 

Одним із завдань навчання молодших школярів іноземної мови є розвиток уміння читати нескладні автентичні тексти та розуміти їх. Процес оволодіння цим умінням починається з навчання техніки читання, засвоєння якої на початковому етапі та вдосконалення її в наступних класах є обов’язковим складником навчання читання англійською мовою, оскільки смисловий вік читання повністю залежить від техніки читання та удосконалюється разом з нею від ступеня до ступеня.

Проміжними завданнями у процесі навчання читання англійською мовою, від успішного вирішення яких залежить реалізація кінцевої мети, є: оволодіння графікою англійської мови, засвоєння буквено-звукових і звуко-буквених відповідностей, правильне і швидке читання вголос ізольованих слів, засвоєння правил читання,  правильне членування речень на синтагми, а неважких читальних текстів – на смислові відрізки при читання вголос. Поступовий перехід до читання мовчки з безпосереднім розумінням, досягнення певної швидкості читання.

На початковому етапі можна використовувати методики, які застосовуються при навчанні дітей читанню рідною мовою: спочатку вимовляти букву за буквою, а потім складати їх у слова, адже такий спосіб навчання близький і зрозумілий для дітей. За цим же принципом діє і метод фоніксів, який вчить «прочитувати» літери, тобто вимовляти характерний для літери звук, який вона виробляє.

За моїми спостереженнями, найбільший обсяг роботи з формування навичок техніки читання виконується протягом першого року навчання: учні запам’ятовують конфігурацію літер, вчаться розпізнавати їх, озвучувати, писати, користуючись картками розрізаної азбуки, алфавітом в малюнках тощо. Засвоєння назви літер не є обов’язковим компонентом, оскільки це створює додаткові труднощі і уповільнює формування механізму читання. На самому початку достатньо знати лише звуковий варіант тієї чи іншої літери. Для голосної це може бути варіант її читання у відкритому (закритому) складі, для приголосних – той варіант, який першим подається у підручнику. Всі інші варіанти читання літер вводяться поступово.

На етапі розвитку навичок техніки читання велику роль відіграють наочні посібники, які інтенсифікують навчальний процес, створюють ефективні опори для удосконалення організації навчання:

-фонограми,

- картки миттєвого пред'явлення (flash-cards),

- картки розрізного алфавіту,

- різноманітні картки зі словами різних типів складів,

-картки-блоки для складання речень та ін.

Кожному вчителю хочеться зробити свій урок цікавим і захоплюючим, добитися розвитку пізнавальних інтересів учнів, їх творчої та розумової активності.

Слід продумувати заздалегідь презентацію кожної нової букви, відповідного слова-символу, перший звук якого збігається зі звуком букви. Так діти освоять звуко-буквені відповідності, знання яких потрібне для формування початкових навичок читання простих односкладових слів у 1 класі. А також досить суттєве значення має використоння ігор, зокрема з розрізаною абеткою, картками-фоніксами, які сприятимуть:

  • освоєнню школярами співвідношення «буква-звук»
  • правильній вимові слів по звуках
  • фонетично усвідомленому написанню перших слів.

 

Слід добре пам'ятайте, що першокласники вчаться читати не за правилами, а за аналогією. Тому після опрацювання усіх звуків, які позначаються на письмі буквами, можна пропонувати їм завдання на читання римованих слів.

Вправи з техніки читання групуються з залежності від їх цільового спрямування, а саме:                                               

Вправи на розвиток графемно-фонемних зв'язків

- Озвучити пред'явлені учителем букви.                              

- Вибрати названу букву з ряду даних.

- Підібрати до маленьких букв великі (і навпаки), озвучити їх.

- З ряду слів вибрати ті, що починаються з даної букви. Напр.: b — boy, day, bench, desk, bed, ball, doll, best, big, dig.

- Назвати слова з літерою ... на початку слова.

- Прочитати букву в різних позиціях у слові.

- Визначити кількість букв і звуків у слові.

- Показати/написати букву, що відповідає вимовленому учителем звуку.

- Знайти і показати літеру, що відповідає вимовленому учителем звуку.

Вправи з техніки читання ізольованих слів та словосполучень

- Прочитати пари слів, що відрізняються одним елементом: come-some, far farm, farm-warm, take-make, yet-let, does-goes, ice-nice.

-  Підібрати пари слів, що римуються: bad, dog, bus, come, cry, log, red, some try, us, head, fog.

- Підібрати пари слів з голосними в різних позиціях: pin-pine, make-map box-bone, pen-Pete, car-call-cat-care-air.

- Прочитати незнайомі слова за правилами читання.

- Дописати пропущену літеру, прочитати слова.

- Підібрати до слів відповідні малюнки (і навпаки).

- Знайти вимовлене учителем слово серед ряду слів на картках.

- Прочитати про себе словосполучення і підібрати до них відповідні малюнки (напр.: a short ruler, a long pencil, a black box, a red flower і т. п.).

- Знайти “заховані” в оточенні інших літер слова і прочитати їх.

- Запам’ятати слова, які на картках швидко показує вчитель (3, 5, 7 слів), і відтворити їх якомога точніше вголос.

-Виконати тести множинного вибору, альтернативні, на групування та ін.

Вправи на прогнозування форми слова

- Розшифрувати орфограми і прочитати одержані слова: bde, amp, ptael, ogd

- Скласти слова з окремих букв.

- Заповнити пропуски у словах відповідними буквами.

- Дописати слово.

- Написати незнайоме слово в опорі на правило/таблицю.

- Відновити "розмиті" слова.

- Скласти слово з окремих частин (на картках).

Приклади вправ:

 Розв’яжіть головоломку. Хто зробить це першим?

glaf, asg, ats, prsse, lod, ackbl, elmon

 

Далі вправи ускладнюються. Учні переходять до читання речень, невеликих навчальних текстів.

На цьому етапі виконуються вправи на розвиток навичок інтонаційного оформлення речень, їх синтагматичного членування. Використовуються знаки словесного наголосу, інтонації, меж синтагми, зв'язності читання словосполучень і т. і. Доцільно перед виконанням імітативних вправ з читання речень, груп речень, текстів (за диктором або учителем) продемонструвати на дошці розмітку тексту/речення.

Вправи на розвиток навичок синтагматичного членування речень та їх інтонаційного оформлення               

- Слухаючи диктора (вчителя), стежте по книжці і промовляйте речення вголос.

- Слухаючи диктора (вчителя), стежте по книжці і показуйте жестом (рухом руки знизу вверх або зверху вниз) межі синтагми.                  

- Визначте тип речення (інтонації), поставте в ньому знаки словесного наголосу, поділіть на синтагми.

- Прочитайте речення (текст) уголос після попередньої фонетичної розмітки.

- Підготуйте вдома зразкове читання уголос (після попереднього опрацювання у класі).

- Підготуйтеся до конкурсу на кращого читця (матеріал для читання подається до конкурсу, учні готуються самостійно).

- Прочитайте речення, змінюючи логічний наголос у ньому.

Вправи на розширення поля читання та швидкості сприймання навчального тексту

- Прочитати текст/уривок тексту за певний час.

- Прочитати речення з поступово нарощуваними елементами: Напр.: Children go to school. Children go to school in the morning. Every day children go to school in the morning.

- Прочитати і запам'ятати речення з карток, які демонструє вчитель у швид­кому темпі.

- Прочитати текст і швидко знайти відповідь (інші факти) на запитання

вчителя.

Щоб зробити свої уроки цікавішими, захоплюючими і добитися того, аби діти добре та надійно засвоювали мовний матеріал, я поділяю діяльність учнів на уроці на чотири форми:

  1.                       Індивідуальну (один учень відповідає – інші слухають)
  2.                       Індивідуально-масову (кожен учень отримує завдання і самостійно розв’язує його)
  3.                       Роботу у парах
  4.                       Роботу у групах

Впевнена, що перераховані форми навчання допомагають дітям подолати сором’язливість, зняти мовний бар’єр, активізувати лексичний та граматичний матеріал, відпрацювати вимову, повторити вивчене.

Зараз підростає нове покоління дітей, для яких не достатньо традиційних методів навчання, від кожного уроку вони чекають чогось більш цікавого і сучасного. Отож, нам вчителям, є привід і необхідність бути у постійному творчому пошуку.

 

docx
Додано
5 листопада 2020
Переглядів
9846
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку