Формування підприємницької компетентності здобувачів освіти на уроках природничих наук.

Про матеріал
Поширена проблема - трактування підприємницької компетентності надто вузько, як відображення економічних понять у змісті уроку фізики. Тому я хочу показати як будувала свої уроки використовуючи різні форми роботи з учнями.
Перегляд файлу

Формування підприємницької компетентності здобувачів освіти на уроках природничих наук.

 

Дитина від своєї природи - допитливий дослідник, відкривач світу… Слід дитину спонукати до самостійної пізнавальної діяльності, формуючи з малих літ допитливість, прагнення до навчання, яке має бути радісною працею. В.О.Сухомлинський

У традиційній педагогіці розрізнюють декілька типів уроків. Проте всі ці типи орієнтують вчителя на передачу учням «готових» знань. На уроках такого типу здійснювався моніторинг досягнень учнів, що було обов’язковим елементом навчального процесу. Якщо провести аналогію між мозком людини і комп’ютером, то такий підхід можна було б (хоча й із певним наближенням) представити так.

Уявімо, що мозок учня - це нагромаджувач інформації (а правильніше було б говорити - нагромаджувач даних). На уроці історії, наприклад, «нагромаджувач» учня з’єднують з іншим «нагромаджувачем» - тим, що його використовує «комп’ютер»-учитель. Унаслідок цього відбувається переміщення інформації, яка передбачена темою уроку. Те ж саме роблять на уроках математики, географії, мови та ін. Це досить зручно. До того ж сам процес і його результати легко контролювати. Учень-людина переказує або звітується письмово про одержану інформацію. З такого учня-«флешки» інформацію можна вивести назовні за допомогою монітора персонального комп’ютера, озвучити за допомогою колонок або навушників, роздрукувати на папері за допомогою принтера тощо. Це, звичайно, спрощена модель «трансляційного» підходу до навчання та перевірки знань учнів, але вона досить адекватно пояснює суть такого засвоєння.

STEAM-освіта змінює погляди на процес навчання. Урок - це не традиційне інформування. Знання - це не мертва інформація, готова до відтворення будь-якої миті. Людина повинна вміти здобувати знання самостійно, а ще використовувати здобуті знання для створення оригінального продукту, що дасть змогу не лише задовольнити її власні потреби, а й покращити життя іншим людям.

Головним завданням, яке ставимо перед собою є реалізація засобами фізичної освіти ідеї взаємодії учня-природи-суспільства системно використовуючи технологію проблемного навчання як засіб активної навчально – пізнавальної діяльності учнів з використанням STEM - освіти, формуємо науковий світогляд учнів, спонукаємо до науково-дослідницької діяльності, забезпечуємо всебічний розвиток здобувачів освіти шляхом використання інтерактивних форм і методів роботи, наступності.

Використовуючи елементи STEM-освіти створюємо для дітей такі можливості, які дозволяють їм бути більш активними, зацікавленими у власному навчанні. STEM-освіта об’єднує в собі міждисциплінарний та проектний підходи, основа якого є інтеграція природничо - математичних наук та має практичне застосування. Такі інтегровані заняття спонукають до осмислення й пошуку причинно-наслідкових зв’язків, до розвитку логіки, мислення, комунікативних здібностей. Велику увагу приділяємо формуванню підприємницької компетентності

У STEAM-освіті підприємницька компетентність знаходиться на одному з перших місць. Вона формується коли учень може аналізувати проблемну ситуацію, висувати гіпотезу щодо її розв`язання, спілкуватися, висловлювати власну думку та захищати її, працювати у групі, розв`язувати завдання, що виникають у повсякденному житті, тим самим дбаючи про безпеку життєдіяльності. Головний акцент на застосуванні здобутих знань у подальшому житті: у побуті, на виробництві. Такі уроки фізики сприяють формуванню підприємливості та дають можливість учням поринути в світ творчості, розвивати активність, з легкістю сприймати навчальний матеріал, демонструють необхідність знань, адже їх відразу використовують для розв’язання проблем, що виникають у практичній діяльності. Підприємницька компетентність формується в ході розв’язування якісних практичних задач, а також в самій організаційній формі. Встановлено, що питання виховання підприємливості учнів на уроках фізики залишається недостатньо розробленим у педагогічній теорії і практиці

 

Поширена проблема - трактування підприємницької компетентності надто вузько, як відображення економічних понять у змісті уроку фізики. Тому ми хочемо показати як будували свої уроки використовуючи різні форми роботи з учнями.

 

Наприклад, урок фізики з елементами технології  перевернутого навчання

Тема. Вільне падіння. Прискорення вільного падіння. 10 клас

 

Учні розуміють закони, які описують рух тіла, що рухається з прискоренням; розрізняють прямолінійний і криволінійний рухи.

характеризують роль фізики у житті людини.

Спостерігають та аналізують рух тіла яке вільно падає; наслідки впливу прискорення вільного падіння на конструкторські розробки.

Оцінюють переваги впливу прискорення вільного падіння на стан людини.

Дискутують щодо перспектив покращення інфраструктури житлових комплексів, при побудові яких враховують закони вільного падіння тіл.

Бінарний урок з елементами STEM-освіти

Тема. Побудова інформаційної моделі коливань пружинного маятника.

Даний урок проводиться як узагальнюючий після вивчення тем по фізиці: «Механічні коливання» і по інформатиці: «Прикладні програми навчального призначення». Урок бінарний, у зв'язку з чим наочно представлений зв'язок між двома навчальними предметами: фізикою і інформатикою.

Упродовж всього уроку учні поетапно будують інформаційну модель коливань пружинного маятника. На уроці учні виконують дослідницьку роботу для виявлення залежності між величинами, що характеризують коливальний рух. Робота виконується двома способами: за допомогою лабораторного устаткування і комп'ютерного практикуму в програмі MicrosoftExcel.

На уроці реалізується одна з основних наскрізних ліній: Підприємливість і фінансова грамотність. Учні прогнозують вплив фізики та інформатики на розвиток технологій, нових напрямів підприємництва; оцінюють можливості застосування набутих знань з фізики та інформатики в майбутній професійній діяльності; оцінюють власні здібності щодо вибору майбутньої професії, пов’язаної з фізикою чи інформатикою; презентують власні ідеї та ініціативи.

Урок за технологією проєктного навчання

Тема. Теплові двигуни та охорона природи.

Мета: поглибити знання учнів про фізичні принципи роботи теплових двигунів, їхнє господарське застосування та екологічні проблеми, що виникають у зв'язку із забрудненням навколишнього середовища тепловими двигунами; ознайомити учнів із досягненнями науки і техніки у справі удосконалення теплових двигунів; сприяти економічному й екологічному вихованню учнів, навчити учнів самостійно вирішувати проблеми та приймати рішення.

Реалізуються наскрізні лінії:

Екологічна безпека та сталий розвиток Використовують знання отримані на уроках фізики, для вирішення проблем довкілля; визначають причинно-наслідкові зв’язки впливу сучасного виробництва,життєдіяльності людини на довкілля; прогнозують екологічні та соціальні наслідки використання надбань фізики та сучасних технологій у природному й соціальному середовищі, оцінюють їхнє значення для сталого розвитку; готові брати участь у природоохоронних заходах; ефективно співпрацювати з іншими над реалізацією екологічних проектів.

Здоров’я та безпека Оцінюють позитивний потенціал та ризик надбань фізики, техніки і технологій для добробуту людини і безпеки суспільства та довкілля; виявляють ціннісне ставлення до навколишнього середовища як до потенційного джерела здоровя , добробуту та безпеки.

Громадянська відповідальність Працюють в команді та приймають виважені рішення.

Підприємливість і фінансова грамотність Застосовують фізичні знання для генерування ідей та ініціатив щодо проектної діяльності, для вирішення проблем, пов’язаних із матеріальними та енергетичними ресурсами. Прогнозують вплив фізики на розвиток технологій, нових напрямів підприємництва; оцінюють можливості застосування набутих знань з фізики в майбутній професійній діяльності; оцінюють власні здібності щодо вибору майбутньої професії, пов’язаної з фізикою; презентує власні ідеї та ініціативи.

У розробці уроку можна побачити ще декілька цікавих моментів. Один із них стосується запропонованої учням ролі наукових експертів під час розслідування ситуації зі встановлення стану екологічної  безпеки під час використання теплових двигунів.

Педагогічний прийом, який полягає в тому, що учням запропоновано виконати роль кваліфікованого фахівця, надзвичайно важливий. Звернімо увагу на його позитивні риси. По-перше, учень впевнюється у важливості здобутих знань, формується його мотивація до подальшого навчання. А по-друге, учень відчуває свої потенційні можливості стосовно розв’язання серйозних практичних задач, зростає його самооцінка, впевненість у своїх силах.

 

Заняття гуртків з фізики та трудового навчання

Тема. Сніданок за законами фізики

Мета заняття  навчити учнів 7 класу готувати сніданок, враховуючи закони фізики та дотримуючись правил техніки безпеки;

- систематизувати знання з теми «Тиск»;

- узагальнити знання з теми «Ведення домашнього господарства», оптимально сполучити навчання із застосуванням знань у проблемних ситуаціях;

- здійснювати наставницьку діяльність;

- виховувати уміння відстоювати свою точку зору,

- розвивати акуратність, естетичний смак.

Очікувані результати:

Знаннєвий компонент: учні оперують поняттями і термінами: тиск, атмосферний тиск, паскаль ,енергетична цінність; пояснюють: закон Паскаля; визначають склад органічних речовин.

Діяльнісний компонент: спостерігають і описують процеси варіння та смаження; експериментально досліджують від чого залежить тиск; використовують набуті знання у навчальній і практичній діяльності.

Ціннісний компонент: виявляють ставлення та оцінюють на якісному рівні результати використання знань в реальних життєвих ситуаціях.

Реалізуються наскрізні лінії:

Здоров’я та безпека Дотримуються правил безпеки життєдіяльності під час виконання практичних робіт.

Громадянська відповідальність Працюють в команді та приймає виважені рішення.

Підприємливість і фінансова грамотність: прогнозують вплив фізики на розвиток технологій, нових напрямів підприємництва; оцінюють можливості застосування набутих знань з фізики в майбутній професійній діяльності, для ефективного вирішення повсякденних проблем; розвивають ініціативність, працьовитість, відповідальність як запоруку результативності власної діяльності; аналізують власну економічну ситуацію, родинний бюджет.

Компетентності ключові: спілкування державною мовою, інформаційно – цифрова,математична,основні компетентності у природничих науках і технологіях, уміння вчитися впродовж життя,ініціативність і підприємливість, громадянська, загальнокультурна.

На уроці «Штучні супутники Землі. Перша космічна швидкість» Цікавим було домашнє завдання яке складалося з трьох етапів:

  • На наступний тиждень: створити групові проекти “Початок космічної ери”, “Місії на Місяць, Марс, Венеру…”;
  • На все життя: сприяти виконанню давньої мрії людства – підкоренню космічного простору, і не тільки в нашій Сонячній системі.
  •  На наступний урок: опрацювати конспект,  розрахувати орбітальну швидкість руху геостаціонарного супутника;

Заняття в дитячому садочку «Космічна мандрівка» спонукало вихованців зацікавитися Сонячною системою та космічним простором.

А зараз до вашої уваги фрагмент уроку з елементами STEM-освіти

« Атмосферний тиск.  Створення та реалізація алгоритмів для розв’язання життєвих та навчальних задач.»

 

Практика проведення наших уроків та  заходів супроводжується  метою створення певних умов для удосконалення навичок учителя-природничника з упровадження в навчальний процес методів пізнання природи (спостереження, вимірювання, експеримент) свідчить про реалізацію STEM-освіти. Пропоную кожному вчителю-природничнику розпочати уже зараз впроваджувати STEAM-освіту у своєму навчальному закладі! Це не потребує матеріальних інвестицій. Інвестуйте своє бажання змінювати освіту, свої уміння навчатись та навчати інших, свою здатність об'єднувати навколо себе батьків, вчителів, зацікавлених осіб, щоб діти досліджували, творили та пізнавали світ навколо себе через проектну діяльність. У Ліни Костенко є чудові слова, які люблю цитувати:

«На світі можна жити без еталонів,

по різному дивитися на світ

широкими очима,

крізь пальці,

у кватирку,

з-за воріт,

від того світ не зміниться нітрохи.

А все залежить від людських зіниць –

в широких відіб’ється вся епоха,

у звужених – збіговисько дрібниць.»

docx
Додано
2 червня 2021
Переглядів
676
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку