Формування загальних і предметних вмінь та навичок під час вивчення історії України у 8-му класі.
Загальні та предметні вміння і навички входять у поняття компетентності.
Компетентність - проінформованість, обізнаність, авторитетність.
Компетентність у перекладі з латинської competentia означає коло питань, у яких людина добре обізнана, має знання та досвід.
Компетенція - наперед задана соціальна вимога (норма) до освітньої підготовки учня, необхідної для його якісної продуктивної діяльності в певній сфері.
Компетентність - оволодіння, володіння учня відповідною компетенцією, що включає його особистісне ставлення до неї та предмета діяльності.
Компетентність базується на знаннях, досвіді, цінностях, набутих завдяки навчанню, та є показником успішності останнього.
Таким чином, відповідність загальної здатності учнів виконувати певну діяльність тим вимогам, які висуваються до її виконання, є ступенем компетентності учня.
Існують такі типи компетентності:
І. Загальні — належать до певних навчальних предметів та освітніх галузей (наприклад, галузі «Суспільствознавство»);
ІІ. Предметні — більш конкретні стосовно двох перших рівнів, мають детальний опис і можливості формування в рамках навчального предмета (історії). До них належать просторові, хронологічні, інформаційні, логічні,мовленнєві та аксіологічні компетенції.
Класифікація основних історико-предметних компетентностей учнів:
- передбачає вміння учнів орієнтуватися в історичному часі;
- розглядати суспільні явища в розвитку та в конкретно-історичних умовах певного часу;
- співвідносити історичні події, явища з періодами, орієнтуватися в науковій періодизації історії;
- використовувати періодизацію як спосіб пізнання історичного процесу.
2. Просторова
- передбачає вміння учнів орієнтуватися в історичному просторі;
- співвідносити розвиток історичних явищ і процесів з географічним положенням країн та природними умовами;
- користуючись картою, пояснювати причини і наслідки історичних подій, процесів вітчизняної та всесвітньої історії, основні тенденції розвитку міжнародних відносин;
- характеризувати, спираючись на карту;
- історичний процес та його регіональні особливості.
3. Мовленнєва
- передбачає вміння учнів будувати усні та письмові висловлювання щодо історичних фактів, історичних постатей та історичної теорії;
- реконструювати образи минулого у словесній формі у вигляді опису, оповідання, образної характеристики;
- викладати історичні поняття, зв’язки і тенденції історичного розвитку застосовуючи пояснення, доведення, міркування, узагальнюючу характеристику.
4. Інформаційна
- передбачає вміння учнів працювати з джерелами історичної інформації;
- користуватися довідковою літературою, інтернетом тощо для самостійного пошуку інформації;
- систематизувати історичну інформацію, складаючи таблиці , схеми, різні типи планів;
- самостійно інтерпретувати зміст історичних джерел;
- виявляти різні точки зору, визнавати і сприймати таку різноманітність;
- критично аналізувати, порівнювати та оцінювати історичні джерела, виявляти тенденційну інформацію й пояснювати її необ’єктивність.
5. Логічна
6. Аксіологічна
- передбачає вміння учнів формулювати оцінки і версії історичного руху й розвитку;
- порівнювати й оцінювати факти та діяльність історичних осіб з позиції загальнолюдських та національних цінностей, визначати власну позицію щодо суперечливих питань історії;
- виявляти інтереси, потреби, протиріччя в позиціях соціальних груп і окремих осіб та їх роль в історичному процесі, тенденції і напрями історичного розвитку;
- оцінювати різні версії й думки про минулі історичні події, визнаючи, що деякі джерела можуть бути необ’єктивними.
Формування загальних і предметних навичок в темі для учнів 8 класу з історії України ,,Національно-визвольна війна українського народу середини ХVII ст. під проводом Б.Хмельницького”. Тема відповідає підручнику Власов В.С.. Історія України. 8 клас. – Київ. Генеза. 2016. Параграф §17, с. 114-120.
Загальні компетенції:
- виховувати толерантність, уміння перейматися позицією та переконаннями інших, у стосунках з людьми та у вивченні історії намагатися кожного зрозуміти, а не засудити;
- на історичних прикладах переконувати, що війна – це пережиток минулих епох, їй не місце в сучасному надто крихкому світі;
- виховання любові до історії та поваги до історичного минулого українського народу;
- патріотизм та громадянську позицію.
Предметні компетенції:
- сформувати знання та елементарні уявлення про Національно-визвольну війну українського народу проти польського панування як про подію, внаслідок якої було відроджено українську державність у формі Української козацької держави;
- навчати давати характеристику історичній постаті (на прикладі Богдана Хмельницького);
- навчати складати план до історичних текстів та переказувати за планом;
- удосконалювати вміння черпати історичну інформацію з ілюстративних матеріалів;
- розвивати вміння учнів, працювати з історичними картами та схемами;
- показати роль Богдана Хмельницького у підготовці початку національно-визвольної війни;
- розвивати вміння працювати з історичними джерелами, аналізувати та давати їм об’єктивну оцінку;
- складати історичний портрет;
- вміння самостійно добувати інформацію.
Таким чином, загальні та предметні компетентності (Хронологічні, Просторові, Інформаційні, Мовленнєві, Логічні, Аксіологічні), використовуються під час вивчення теми ,,Національно-визвольна війна українського народу середини ХVII ст. під проводом Б.Хмельницького”.