Формування професійної компетентності вчителя

Про матеріал

Сценарний план теоретико-методологічногосемінару, який передбачає у ході проведення декілька форм роботи з педагогічними працівниками, які забезпечуть підвищення рівня професійної компетентності.

Перегляд файлу

Сценарний план

проведення теоретико-методологічного семінару

на базі загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1

 

Тема : Формування професійної компетентності учителя. (Слайд № 1).

 

                                                                                       Дата проведення :

                                                                                       21 квітня 2017р.

                                                                                       Форма проведення :

                                                                                       методичний батл

Мета: Підвищення методологічної та методичної культури педагогічних працівників, обізнаності у науково-теоретичних,  методичних та психологічних складових професійної  компетентності учителя. (Слайд № 2).

Хід заняття

 

Ведучий :                                            Шановні колеги!

 

 Сьогодні ми з вами проводимо підсумкове заняття теоретико-методологічного семінару за темою : «Формування професійної компетентності учителя». Пропоную заняття провести у формі методичного батла  — це  змагання, результати якого залежать перш за все від вкладу кожного учасника. Сподіваюсь, що  ми плідно попрацюємо і поглибимо свої знання з даної проблеми. Щоб результативною була наша співпраця,  пропоную розділитися на дві групи за своїми уподобаннями весняних квітів: нарциси, тюльпани. А таймкіпером нашого засідання буде Юрій Андрійович . У процесі нашої роботи будуть використовуватися  груподинамічні вправи, за кожну правильно виконану вправу групи отримують монету на золоту карту. (фото золотої карти)

           Кредом  нашої діяльності будуть  слова  Адольфа  Дістервега : «Учитель повинен свідомо йти в ногу із сучасністю, пройматися і

надихатися силами, що пробудилися

в ній» (Слайд № 3).

А це у свою чергу передбачає якісні зміни в професійній компетентності педагога, яка завжди була актуальною.

         Наприклад : Учні 30-х років, включали в портрет учителя (Слайд № 4) :

-знання предмета і володіння методикою;

-гарні взаємини з учнями;

-уміння справедливо оцінювати знання учнів;

-дотримання дисципліни;

-охайний зовнішній вигляд.

         У 60 - роки професійна компетентність учителя визначалася такими критеріями (Слайд № 5):

-Врівноваженість;

-Авторитет, сильна воля;

-Знання предмета, вміння говорити логічно і виразно;

-Приємна зовнішність, розуміння своїх учнів;

-Вимогливість;

-Любов до педагогічної роботи.

Які ж вимоги учнів та батьків до учителя сьогодні? Про це ми вирішили запитати

 наших учнів, батьків, мешканців міста(демонстрація відео «Інтерв'ю»).

        Отже,  учні та батьки сьогодні висувають інші вимоги,  які викликані змінами у суспільстві та  освіті. Державними нормативно-правовими документами окреслено нові вимоги до професійної діяльності педагога. Таким чином наша розмова сьогодні буде спрямована на визначення основних підходів до професійної компетентності сучасного вчителя.

Шановні колеги! Звертаю Вашу увагу на визначення терміну «професійна компетентність» (Слайд № 6).

Професійна компетентність — це сукупність знань і вмінь, необхідних для ефективної професійної діяльності і уміння аналізувати, передбачати наслідки професійної діяльності, використовувати (застосовувати) необхідну інформацію.

         За дослідженнями науковців структурно професійна компетентність учителя має такі основні компоненти  :

  • спеціальний ;
  • соціальний ;
  • особистісно-індивідуальний ;
  • науково-теоретичний;
  • психологічний;
  • методичний.

       Завдання групам : вилучіть зайвий компонент і поясніть чому зайвий

 (Слайд № 7).

       (Відповідь : Науково-теоретичний, психологічний, методичний, оскільки це складові спеціального компоненту).

         Ведучий : Шановні колеги! Пропоную Вам опрацювати на нашому занятті  складові спеціального компоненту професійної компетентності вчителя. З цією метою  відпрацюємо науково-теоретичний, психологічний, методичний компоненти. Виконаємо наступні вправи :

     Вправа № 1. «Читаємо нормативні документи». (Слайд № 8).

http://LearningApps.org/display?v=pe9zei6zt17  

    1.Як  визначається  відповідно  до  Закону України  «Про  загальну  середню  освіту» зведення  норм  і  положень,  що  визначають  вимогу до  освіченості  учнів  та  випускників  на  рівні початкової,  базової  і  повної  загальної середньої  освіти?

А)Державний  стандарт  загальної  середньої  освіти  ст.34

В)Державний  комплекс загальної  середньої  освіти  ст.30

С)Державний компонент  загальної  середньої  освіти  ст.30

D)Державний  стандарт загальної  середньої  освіти  ст.30

   Відповідь: D-Державний  стандарт  загальної  середньої  освіти ст.30

   2.Визначити,  що  з  переліченого  не  є  обов'язком педагогічних  працівників  відповідно  до  Закону  України  «Про  освіту»

 

А)Постійно  підвищувати  професійний  рівень

В)Виявляти  педагогічну  ініціативу,  вести  індивідуальну  педагогічну  діяльність

С)Особистим  прикладом  утверджувати  повагу  до патріотизму

D)Сприяти  розвитку  здібностей  учнів.

    Відповідь: В-Виявляти  педагогічну  ініціативу,  вести  індивідуальну  педагогічну  діяльність

    3.Чи  дозволяється  у  школі  утворення та  діяльність:

А)Структур  політичних  партій

В)Релігійних  організацій

С)Дитячих  об'єднань  з  добровільним  залученням дітей

D)Воєнізованих  формувань

   Відповідь: С-Дитячих  об'єднань  з  добровільним  залученням дітей

   4.Назвіть  основний   документ  МОНУ, який   передбачає  реформування  сучасної  української  освіти?

А)Концепція «Нової  української  школи» (оприлюднена 17  серпня 2016 р.).

В)Концепція національно-патріотичного виховання

Таймкіпер (оцінює групи, вручаючи монети за ходом відповідей на запитання, кожна команда має накопичувальні картки).

   Ведучий :Важливою умовою професійної компетентності - є знання психології, інтуіція педагога. Тому пропоную Вам наступні вправи:

Вправа 2. «Психологічна компетентність учителя».  І група- (Слайд № 9/13).

 https://learningapps.org/display?v=p9pape8dc17

    1.Навчання -  це  процес  що характеризується,  як...

А)Діяльність  учителя — навчання (викладання)

В)Діяльність  учителів

С)Діяльність  учня -  учіння

D)Спільна  діяльність учителя  та  учня

   Відповідь:  D-Спільна  діяльність учителя  та  учня.

   2.У  реєстрі  необхідних  ознак  для  характеристики дитини  як  учня  на  першому  місці йде (ідуть)

А)Особливості  мотивації  навчальної  діяльності,  ставлення  учнів  до  вчителя

В)Особливості  спілкування

С)Сформованість довільної  поведінки

D) Місце  та  роль  дитини  у  спілкуванні

   Відповідь: А-Особливості  мотивації  навчальної  діяльності,  ставлення  учнів  до  вчителя.

   3.Через  що  в  учнів  відбувається  усвідомлення  себе як  суб'єкта  зміни  навчальної  діяльності

А)Високий  рівень навчальної мотивації

В)Через  оцінку  та  самооцінку

С)Чітке  виконання  інструкцій  учителя

D)Чіткий  хід  навчальної  діяльності.

Відповідь: А-Високий  рівень навчальної мотивації

     4.Який  структурний  компонент  навчальної  діяльності  забезпечує  перехід дитини  із  зони найближчого  розвитку  в  зону  актуального  розвитку

А)Дія  оцінки

В)Навчальна  дія

С)Дія  контролю

D)Навчальне  завдання

Відповідь: В -Навчальна  дія

    5.Хто  є автором  теорії  формування  та  розвитку  розумових  дій

А)Л.Виготський

В)В.Давидов

С)Ж.Піанже

D)П.Гальперін

Відповідь:  D — П.Гальперін

    Вправа № 3. «Психологічна компетентність учителя»  ІІ група -

(Слайд № 10/19).

https://learningapps.org/display?v=px5bkt8bj17  

   1.Який  із  мотивів  навчання  є  більше  сприятливим  для  отримання міцних  і  свідомих  знань у чнів

А)Бажання  подобатися 

В)Бажання дізнаватися,  набувати  знання,  бажання догодити  батькам

С)Бажання  отримати  високі  бали

D)Бажання  посісти  почесне  місце  серед  учнів - знавців

Відповідь : В-Бажання дізнаватися,  набувати  знання,  бажання догодити  батькам

   2.Здатність  мислити  творчо, знаходити  нестандартні  рішення називаєть:

А)Індивідуальність

В)Креативність

С)Творчість

D)Винахідливість

Відповідь: В-Креативність

  3.Після  запам'ятовування  більшість  матеріалу  забувається...

А)Як  коли

В)Через  5 хвилин

С)У  першу  годину

D)Наступного  дня

Відповідь: - С- у  першу  годину

  4.Питання  «Чому?»  цілеспрямовано стимулює  роботу...

А)Мислення

В)Пам'яті

С)Дії

D)Уяви

Відповідь: А-мислення

     5.Процес  і  результат  встановлення  причин  та  наслідків  індивідуальних  відмінностей  людей  називаються...

А)Тестування

В)Диференціація

С)Індивідуалізація

D)Дослідження

Відповідь:  D-Дослідження

   Таймкіпер (оцінює групи, вручаючи монети за ходом відповідей на запитання, кожна команда має накопичувальні картки).

   Вправа № 4. Фотоконкурс « Логічна підсвідомість»(демонстрація відео)

(Слайд № 11/15).

    Таймкіпер (оцінює групи, вручаючи монети за ходом відповідей на запитання, кожна команда має накопичувальні картки).

Ведучий :Учитель часто попадає у такі ситуації,  коли йому негайно слід знайти правильне рішення. Під час таких ситуацій ми схвалюємо свої дії або висловлюємо невдоволення собою. Перевірте себе в спокійних умовах, коли маєте можливість зважити всі «за» та «проти»

   Вправа №5 « Педагогічні ситуації» (Слайд 12/32)

 Ведучий (питання І команді)(Слайд 13/33)

    «Педагогічна ситуація№1. Учні незадоволені викладанням предмету».Старшокласники, незодоволені якістю викладання математики, відверто говорять про це на уроках. Виснажена претензіями молода вчителька знаходить вихід :«Добре, - говорить вона, - наступний урок ви проведете самі. Виберіть собі «вчителя» і поглянемо, що у вас вийде». Чи вдалий такий варіант і що в такій ситуації найкраще запропонувати? (демонстрація відео )

 Ведучий (питання ІІ команді)(Слайд 14/34)

  «Педагогічна ситуація№2. Відмінниці поставили низький бал ».У класі нова вчителька історії. Під час опитування вона ставить одній учениці низький бал- за слабку і нерозбірливу відповідь. Наступного дня підходить класний керівник :  виявляється низький бал поставлено круглій відмінниці і її батьки обурені. Що робити ? (демонстрація відео )(Слайд 15/35)

 Ведучий (питання І команді)

 «Педагогічна ситуація№3. Усі учні втекли з уроку». Прийшовши на останній урок, учителька застала порожній клас. Учні втекли…  Як слід вчинити, щоб цього більше не сталося? (демонстрація відео )

 Ведучий (питання ІІ команді)(Слайд 16/36)

 «Педагогічна ситуація№4. Знервований учитель». Прийшовши до школи роздратованою через домашні негаразди, вчителька з ходу накинулася на клас. Виливши гнів, побачила що передала куті меду. Що робити ? (демонстрація відео )

  Таймкіпер (оцінює групи, вручаючи монети за  ходом відповідей на запитання, кожна команда має накопичувальні картки).

  Ведучий

   Навчання вчителя триває все життя. Сучасна парадигма освіти, застосування  новітніх технологій потребують якісно нового підходу до підвищення фахової майстерності педагога. Важливу роль при цьому відіграє методична підготовка вчителя. Пропоную виконати:

    Вправа №6. « Атестація»(Слайд 17-19/37-39) Завдання встановіть відповідність між кваліфікаційними категоріями, педагогічними званнями та вимогами до них ( працюють письмово, шукають відповідність на фоні мелодії та ролику “ Вислови про учителів”)

Поставте  у відповідність

Cпеціаліст

 

Педагогічне звання може бути присвоєне учителю, який досяг  високого професіоналізму в роботі, систематично використовує передовий педагогічний досвід, бере участь у його поширенні, надає практичну допомогу іншим педагогам, використовує ІКТ-технології.

Cпеціаліст другої категорії

 

Педагог з повною вищою освітою використовує методи  компетентісно-орієнтованого підходу до організації навчального процесу, володіє технологіями творчої педагогічної діяльності з урахуванням особливостей навчального матеріалу і здібностей учнів, впроваджує передовий педагогічний досвід , уміє лаконічно подавати матеріал, використовує технології ІКТ

Cпеціаліст першої категорії

 

Педагог з повною вищою освітою володіє знаннями дитячої та вікової фізіології : здатний забезпечувати засвоєння учнями основ предмету, використовує диференційований та індивідуальний підхід до учнів, володіє сучасними освітніми технологіями, методичними прийомами,  різними формами позаурочної роботи та їх якісним застосуванням, використовує ІКТ-технології та цифрові освітні ресурси

Cпеціаліст вищої категорії

 

Педагог з повною вищою освітою володіє інноваційними освітніми методиками й технологіями, активно їх використовує та поширює у професійному середовищі, володіє широким спектром стратегій навчання,  застосовує нестандартні форми проведення уроку, активно впроваджує форми та методи організації НВП,що забезпечують максимальну самостійність навчання учнів, .Використовує ІКТ-технології та цифрові освітні ресурси.

Педагогічне звання «старший учитель»

 

Учитель має найвищий тарифний розряд та повну вищу освіту здійснює науково-методичну і науково-дослідну діяльність, має власні методичні розробки, які пройшли апробацію та схвалені науково-методичними установами

 

Педагогічне звання «учитель-методист»

 

Педагог з повною вищою освітою забезпечує засвоєння учнями навчальних програм, має знання з основ педагогіки, психології, дитячої та вікової фізіології, знання теоретичних основ та сучасних досягнень науки з предмета, який викладає.

 

Правильні відповіді

Cпеціаліст

 

Педагог з повною вищою освітою забезпечує засвоєння учнями навчальних програм, має знання з основ педагогіки, психології, дитячої та вікової фізіології, знання теоретичних основ та сучасних досягнень науки з предмета, який викладає.

Cпеціаліст другої категорії

 

Педагог з повною вищою освітою володіє знаннями дитячої та вікової фізіології : здатний забезпечувати засвоєння учнями основ предмету, використовує диференційований та індивідуальний підхід до учнів, володіє сучасними освітніми технологіями, методичними прийомами,  різними формами позаурочної роботи та їх якісним застосуванням, використовує ІКТ-технології та цифрові освітні ресурси

Cпеціаліст першої категорії

 

Педагог з повною вищою освітою використовує методи  компетентісно-орієнтованого підходу до організації навчального процесу, володіє технологіями творчої педагогічної діяльності з урахуванням особливостей навчального матеріалу і здібностей учнів, впроваджує передовий педагогічний досвід , уміє лаконічно подавати матеріал, використовує  ІКТ

Cпеціаліст вищої категорії

 

Педагог з повною вищою освітою володіє інноваційними освітніми методиками й технологіями, активно їх використовує та поширює у професійному середовищі, володіє широким спектром стратегій навчання,  застосовує нестандартні форми проведення уроку, активно впроваджує форми та методи організації НВП,що забезпечують максимальну самостійність навчання учнів. Використовує ІКТ-технології та цифрові освітні ресурси.

Педагогічне звання «старший учитель»

 

Педагогічне звання може бути присвоєне учителю, який досяг  високого професіоналізму в роботі, систематично використовує передовий педагогічний досвід, бере участь у його поширенні, надає практичну допомогу іншим педагогам, використовує ІКТ-технології.

Педагогічне звання «учитель-методист»

 

Учитель має найвищий тарифний розряд та повну вищу освіту здійснює науково-методичну і науково-дослідну діяльність, має власні методичні розробки, які пройшли апробацію та схвалені науково-методичними установами

 

    Таймкіпер  (оцінює групи, вручаючи монети за ходом відповідей на запитання, кожна команда має накопичувальні картки).

     Вправа №7. (Слайд 20/40) «Знавці інноваційних форм методичної роботи».

Назвіть  інноваційні форми методичної роботи, які ви використовуєте у  своїй роботі.

 Ведучий: Шановні колеги! Ви всі активно відвідуєте семінари-практикуми та майстер-класи вчителів навчальних закладів нашого міста. До Вашої уваги фрагменти уроків. Назвіть прізвище, ім'я, по-батькові вчителя, назву предмета, який він викладає, назву школи, в якій він працює. Визначте, які інноваційні форми і методи роботи він використовує на уроці (демонстрація відео).

     Таймкіпер  (оцінює групи, вручаючи монети за ходом відповідей на запитання, кожна команда має накопичувальні картки).

    Ведучий: Бути професійно компетентним – це значить постійно учитися, вдосконалюватися, йти вперед . Хочу прочитати Вам притчу: (Слайд 21/41)

    Коли народився новий учитель, до його колиски спустилися три феї.

І сказала перша фея: "Ти будеш вічно молодий, бо поруч з тобою завжди будуть діти."

І сказала друга фея: "Ти будеш, гарна думками і душею, тому що немає шляхетнішого покликання дарувати своє серце дітям."

І сказала третя фея: "Ти будеш, безсмертний, тому що ти продовжиш своє життя у своїх учнях."

Але тут до колиски спустилася четверта фея, зла, і похмурим голосом проверещала: « Але ти вічно будеш перевіряти зошити, робочий день твій буде 8 годин до обіду і 8 годин після, всі думки твої будуть в школі і тільки про школу і ніколи ти не заспокоїшся. Так що вибирай, доки не пізно! Так це чи ні?

     Вправа №8 «Типажі» (демонстрація відео). (Слайд 22/42)  

       Ведучий:  Використовуючи  метод аналізу “SWOT”, вказати сильні та слабкі сторони педагогічної діяльності, можливості та безпеки. ( Прикріплюють на дошку стікери у відповідні колонки своє бачення на фоні мелодії та ролику

“ Вислови про учителів”)

 (Слайд 20/40)

S  сильні

 

 

 

W  слабкі

O  можливості

 

 

 

T    безпеки

 Ведучий

      Звичайно,  не існує рецептів, як стати хорошим учителем, але все найкраще, що повинно бути у кожного учителя, закладено  в самому слові (Слайд № 23/43)

У - унікальний, успішний, універсальний

Ч - чесний, чуйний, чемний

И– інтелігентний

Т - тактовний, толерантний, терплячий

Е – енергійний

Л - люблячий, лагідний

Ь - і дуже м'який, як м'який знак і саме слово!... І ця істина буде непідвладною часу.

     Таймкіпер (оцінює групи, вручаючи монети за ходом відповідей на запитання, кожна команда має накопичувальні картки).

Ведучий

 Незважаючи на всі труднощі вчительської долі, я хочу , щоб Ви пам'ятали, хто Ви на цій Землі

 Вправа №9  «Хто я!»(Слайд № 24/44)

Я- безгранично добре,

Феноменально розумне,

Надзвичайно привабливе,

Божественно красиве,

Надзвичайно працездатне,

Безмежно відповідальне,

Виключно порядне,

Кришталево чесне,

Безпрецедентно талановите,

Екстраординарне,

Неймовірно неймовірне,

Гіперсексуальне,

Сексапільно-заворожуюче,

Не по роках  розвинуте,

Чисте і непорочне,

Казково щедре,

Неперевершено неперевершене,

Неймовірно перспективне,

Віддано любляче,

Легендарно сильне,

Неосяжно оптимістичне,

Ідеально сформоване,

Украй інтелігентне,

Суперактивне,

Несказано чутливе,

Архінадійне,

Безперечно позитивне,

Усіма любиме,

Фантастично скромне,

Я-чарівне створіння

(Відповідь — Людина).

       Підбиття підсумків науково-методологічного семінару (Галенко Ю.А.,

Буря С.П.).

       Таймкіпер  (оцінює групи, вручаючи монети за ходом відповідей на запитання, кожна команда з накопичувальної картки золоті монети кладе до чарівної скриньки " Золоті зерна вчительської мудрості" (Слайд № малюнок скриньки, назва).

Ведучий:

       Ця скринька зібрала креатив, інтелект, новаторство,  дослідження  нашого колективу та здатна поповнюватися надбаннями вчителів нашого міста. Таймкіпер

      Тому цю скриньку ми передаємо   адміністрації та колективу ЗНЗ №3. ( Слайд № 26/46. Зичимо добра, миру, наснаги!)

- Озвучення рекомендацій (Буря С.П.).

doc
Пов’язані теми
Педагогіка, Сценарії
Додано
23 січня 2018
Переглядів
3313
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку