Реалізуємо систему учнівського самоврядування, спрямовану на формування у молодого покоління почуття патріотизму, відданості справі, зміцнення державності, активної громадської позиції. Сприяємо розвитку лідерських можливостей учня, заохочуючи їх до діяльності дитячих та молодіжних організацій. Забезпечуємо становлення особистості як патріота, громадянина, відкритого до новацій та викликів XXI століття.
Адже від розуміння педагогами дитячого громадянського руху залежить якість сучасного виховного процесу, а отже, його ефективність у формуванні громадянської, соціальної активності підростаючого покоління.
Розмаїття дитячого та молодіжного руху стає об'єктивною реальністю, інститутом громадянського становлення юної особистості.
ДНІПРОПЕТРОВСЬКА ОБЛАСНА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ
ВІДДІЛ ОСВІТИ
ВАСИЛЬКІВСЬКОЇ РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
Дебальцівський навчально – виховний комплекс «загальноосвітній навчальний заклад – дошкільний навчальний заклад»
вул.Центральна , 35, с.Дебальцеве ,Васильківський район, Дніпропетровська область, 52661, тел./факс (05639) 9-66-23,
e- mail :debaltsevo.nvk@gmal.com
Конкурсна робота
у номінації
«Виховна робота у
системі формування
креативної особистості»
педагога – організатора
Дебальцівського НВК
Майор Любові Григорівни
Анотація
Реалізуємо систему учнівського самоврядування, спрямовану на формування у молодого покоління почуття патріотизму, відданості справі, зміцнення державності, активної громадської позиції. Сприяємо розвитку лідерських можливостей учня, заохочуючи їх до діяльності дитячих та молодіжних організацій. Забезпечуємо становлення особистості як патріота, громадянина, відкритого до новацій та викликів XXI століття.
Адже від розуміння педагогами дитячого громадянського руху залежить якість сучасного виховного процесу, а отже, його ефективність у формуванні громадянської, соціальної активності підростаючого покоління.
Розмаїття дитячого та молодіжного руху стає об’єктивною реальністю, інститутом громадянського становлення юної особистості.
План
Одне з першочергових завдань, яке стоїть перед школою, - це розвиток і становлення особистості нового типу. Життя ставить перед шкільною молоддю нову мету – глибше розуміти економічні, політичні, моральні цінності. Боротьба за міцні знання пов’язується з усіма сторонами виховної роботи не тільки на уроках, а й у позаурочний час. В умовах самостійної України проблема дитячого руху, її вплив на виховання підростаючого покоління набуває особливого значення. Дитячі організації школи виступають як суб’єкт суспільних перетворень. Право дітей об’єднуватися зі своїми ровесниками закріплено «Конвенцією про права дитини» та Законом України «Про молодіжні та дитячі громадські організації», Законом України «Про освіту»(стаття 8 п.4): «Учні, студенти, працівники освіти можуть створювати у закладах освіти первинні осередки об’єднань громадян, членами яких вони є». Дитяча організація – це самостійне дитяче об’єднання дітей, що створюються на добровільних засадах для реалізації певної соціально корисної мети, має чітку організаційну структуру, чітко визначені норми життєдіяльності, права та обов’язки членів. Діти в дитячих організаціях мають реальну можливість самовиховання, самодіяльності, самовираження, самоствердження, саморозвитку, поряд з якими існує педагогічна підтримка, яка обумовлена співпрацею, співдружністю, передачею соціально-громадського досвіду дорослих дітям.
Через діяльність дитячих організацій школи їй вдається вирішити одну з методологічних проблем – соціалізацію молоді. Соціально-активна особистість може змінити життя на краще. Навчитися жити і працювати в умовах демократії – вимога часу. Участь підростаючого покоління в дитячих організаціях – важливий шлях і умова формування у школярів відповідальності, ініціативи, творчості, включення учнів у радикальні перетворення, що відбуваються в нашому суспільстві.
Дитячі організації – це школа громадського виховання учнів, розвиток їхньої спільної активності. Вони створюють умови само актуалізації особистості, сприяють розвитку особистості в цілому, допомагають згуртувати і виховати шкільний колектив, розвивають свідому дисципліну в школі. Реалізація завдань по організації дитячих організацій в школі пов’язана з необхідністю подолання такої суперечності: з одного боку, самоврядування потребує самостійності школярів, а з другого – воно неможливе без удосконалення педагогічного керівництва.
Діяльність дитячих організацій, учнівське самоврядування – це один із видів самоврядування народу, підготовки підростаючого покоління до життя, праці, активної участі в суспільних справах. Формування ініціативної, здатної приймати нестандартні рішення особистості неможливе без широкого залучення учнів до участі в управлінні шкільними справами. Дієвість учнівського самоврядування через роботу дитячих організацій тільки тоді буде результативною, коли базуватиметься на таких провідних принципах:
Особлива увага в організації дієвого учнівського самоврядування в нашому НВК відводиться педагогічному керівництву роботою дитячих організацій. Основними завданнями педагогічного керівництва учнівським самоврядування школи є:
Цінність учнівського самоврядування в нашому НВК полягає в тому, що учні глибоко і всебічно проникають у сутність своїх прав і обов’язків.
Відповідальні справи керівництва всім життям НВК доручаються спочатку частині активу, а потім поступово всьому учнівському колективу. Керуючись учнівським самоврядуванням в Дебальцівському НВК, визначаємо форми роботи, в якій проходить краща організація шкільного життя учнів. Так цю роботу організовуємо в позаурочний час, в гуртковій роботі та у позашкільній роботі з громадськістю. Ми вважаємо, що для кращої організації роботи дитячих організацій необхідне співуправління Ради лідерів та робота лідерів, активістів класів. Важливим напрямом роботи є вивчення передового досвіду у роботі класів, введення нових нетрадиційних форм, проведення виховних заходів, організація дозвілля, шефської роботи. Ми практикуємо у роботі дитячих організацій НВК метод делегування, методичні педагогічні прийоми – акції, тестування, анкетування, інтелектуальні ігри та ігри-подорожі. Учні нашого НВК переросли рівень участі в міжшкільних районних проектах. Працюючи по екологічному спрямуванню, школярі перейняли досвід канадських дітей з метою виховання лідерських якостей, уміння адаптуватися в суспільстві і уміння застосовувати набуті знання.
Першим етапом є організаційна робота, направлена на зосередження уваги всього колективу на проблемах учнівського самоврядування.
Другим етапом є практична діяльність органів самоврядування, уточнення функцій кожного виконавчого органу, його членів.
Третій етап характеризується постійними удосконаленнями організації діяльності учнівського самоврядування. І ось постійний пошук нових форм і методів діяльності учнів є важливою умовою педагогічного керівництва учнівським самоврядуванням в нашому НВК. Виходячи з цих поглядів можна зробити висновок, що учнівське самоврядування – важлива універсальна форма активності, спосіб організації життя учнівського колективу, який сприяє виробленню почуття господаря школи. А дитячі та молодіжні організації є як об’єктом, так і суб’єктом суспільних перетворень.
У нашому НВК діють такі дитячі організації: барвінчата, піонерська дружина «Веселка», клуб «Старшокласник» та учнівське самоврядування, яке складається з семи міністерств: екології, преси, здоров’я, культури, освіти, законності і правопорядку, міністерство фінансів. Крім цього у школі організований і діє волонтерський загін. Самоврядування в нашому НВК передбачає активну участь школярів на основі взаємодії з педагогами у прийнятті важливих рішень життя НВК для досягнення суспільно-значущих цілей. Ми будуємо свою роботу так, щоб у нашому шкільному колективі не було «зайвих», адже кожну справу продумують самі учні, члени дитячих організацій, самі виконують і в кінці роботи оцінюють її. А країну свою вони називають Шкільною республікою.
У Барвінковій країні Дебальцівського НВК живуть і виховуються учні 1 класу «Смайлики», 2 класу «Барвінки», 3 класу «Чомусики», 4 класу «Сонечко». Головними законами Барвінкової країни в нашім НВК є взаємодопомога, повага до себе і до інших, повага до національних традицій, розвиток своїх талантів і здібностей виховання доброти і любові до інших. Ми разом із класоводами, вожатими піонерських загонів продумаємо план роботи груп – супутників піонерської дружини «Веселка» з урахуванням вікових особливостей барвінчат, зацікавленістю в вихованні будь-якої справи та структуру класів Барвінкової країни.
Перед вступом учнів першого класу в Барвінкову країну кожного року важливим заходом є проведення тижня Барвінчат. Ми призначаємо відповідальних вожатих піонерських загонів для ознайомлення з Барвінковою країною. Вожаті проявляють активність у роботі з барвінчатами, розповідають про барвінок, як символ життя і безсмертя людської душі, ознайомлюють із законами цієї країни. Вони готують для першокласників цікаві завдання Королеви чистоти. Для малюків проводять День книги, конкурси малюнків.
Веселим і радісним для малюків є завжди свято прийому в Барвінкову країну, де командири класів здають рапорта лідеру барвінкових класів, а найменші учні дають обіцянку чесно дотримуватись усіх правил барвінчат та виконання законів членів країни їх дитинства.
Працюючи по екологічному проекту «Моє село – окраса України», барвінчата приймають участь у проведенні трудових рейдів: «Розквітай, моє село», «Парки – легені міст і сіл», акцій «Вишневий сад» та «найкращий екологічний куточок класу».
В роботі з піонерською організацією «Веселка» використовуємо різноманітні методи роботи. В Дебальцівському НВК діє піонерська дружина «Веселка» імені Нінела Хоменка, комсомольця, який загинув на території Дебальцівської Сільської Ради, визволяючи село від німецько-фашистських загарбників. Наша дружина включає чотири піонерських загони: «Калина червона», «Берегиня», «Краю мій лелечий» та «Котигорошко», які символізують різні напрямки роботи і руслі програми «Я – Родина - Батьківщина». Так робота піонерського загону «Калина червона» побудована на вивченні і збереженні традицій і звичаїв українського народу, пропагуванні історії рідного краю, його культурного минулого і сьогодення. За програмою-орієнтиром загін «Калина червона» проводить фольклорні вечори української пісні, ігри «Козацькому роду – нема переводу», піонери відвідують місцевий історико-краєзнавчий музей з метою вивчення історії Батьківщини їх дитячої організації, проводять опитування старожилів по вивченні історії села Дебальцеве. Цікавою для них виявилась зустріч з дочкою зв’язної партизанського загону Забігайло Софією Іванівною. Учні відвідали і привітали стареньку з днем партизанської слави. Вони послухали цікаву розповідь Софії Іванівни про тяжкі години боротьби партизанів, де зв’язковою була її мати – Бунчук Євгенія Василівна. На згадку про нашу зустріч вона дала документи, фотографії для оформлення літопису школи. Весь час піонери цього загону відвідували Софію Іванівну, вітали зі святами і розповідали іншим учням про подвиги їх односельчан. Діти ознайомились із реліквіями, документами часів Вітчизняної війни, з подвигами односельчан, фотографіями земляка Берковського Дмитра Федоровича, який зберіг прапор колгоспу, з діаграмою боїв за річку Терсу. Учні слухали славні історії з життя воїнів 259-ої стрілецької дивізії та 801 артполку.
Збір спогадів старожилів про роки війни, про окупацію, про працю в тилу ворога є важливою сторінкою в роботі цього загону.
Піонери приймають активну участь в акціях милосердя та тимурівській роботі. Особлива увага приділяється роботі з ветеранами праці, війни, людьми похилого віку. Часто зустрічаються з учасником бойових дій Самарею Степаном Васильовичем, з цікавістю слухають розповідь про нелегкий життєвий та фронтовий шлях ветерана, не забувають привітати зі святами. Піонерський загін «Червона калина» передбачає ствердження особистості через корисні для всіх справи. Так була виготовлена папка з фотодокументальними відомостями про життєвий шлях Нінела Хоменка. В матеріалах містяться відомості, біографії, фотографії, інформація юних слідопитів, які довгий час переписувалися з матір’ю героя, відвідали її за життя в місті Одесі.
Велику змістовну роботу провели ці учні по збору матеріалів «Спогади очевидців голодомору 1932-1933 років» та документів для виготовлення альбому «Афган в душі болить». Учні провели багато фольклорно-етнографічних експедицій, вони активні учасники пошукової роботи по народних звичаях і традиціях нашого села. Останньою пошуковою роботою піонерів є збір та оформлення документальних матеріалів про нашого видатного земляка Володимира Андрійовича Ткаченка. «Щоденник цікавих та добрих справ» став ілюстративним літописом діяльності піонерського загону. Вся ця робота направлена на формування патріотичних почуттів, поглядів, переконань.
Не менш цікаву і змістовну роботу проводять піонери загону «Краю мій лелечий», які діють за своєю програмою-орієнтиром, що направлена з метою виховання у дітей любові до рідного краю, екологічної культури; усвідомлення важливості своєї ролі у тому, щоб зробити наш світ кращим, чистішим, здоровішим, розуміння необхідності збереження та збагачення рідної природи, залучення дітей до участі у екологічних проектах, акціях, іграх, конкурсах, що сприяє підвищенню рівня екологічних і природоохоронних дитячих знань, їх реалізації у житті. Екологічні, природоохоронні справи стали традиційними для піонерів цього загону. Вони ведуть книжку-щоденник власних екологічних справ: посадка багаторічних рослин на території школи, села, очистка сміттєзвалищ від побутового сміття, допомога зимуючим птахам, створення карти екологічної ситуації району. Однієї з цікавих і корисних справ стало укладення колективної збірки кулінарних рецептів «Рослини у традиційній українській кухні». Піонери організували операцію «Ялинка» напередодні новорічних свят, коли знищуються тисячі зелених красунь. Неодноразово учні цього загону розповсюджували звернення до батьків, дітей про відмову від прикраси свята живою ялинкою, організовують екологічні акції «Збережемо лісову красуню», виготовляючи при цьому ялинки зі штучного природного матеріалу. Операція «Вишневий сад» - об’єднує зусилля дітей і дорослих створенні шкільного саду, придбанні саджанців, турботі за кожним деревцем саду. Піонери загону «Краю мій лелечий» добре усвідомлюють напрямок роботи в школі і розуміють, що вона розроблена з метою усвідомлення важливості своєї ролі у тому, щоб зробити наш світ кращим, чистішим, здоровішим. Піонери розуміють необхідність збагачення і збереження рідної природи. Піонери загону «Берегиня» працюють і виховуються за програмою-орієнтиром, яка велику роль приділяє значенню та ролі сім’ї, родини у формуванні характеру та світогляду дитини. Учні вивчають свій родовід, родинні традиції та свята, що є основою для виховання поваги та любові до своїх батьків, рідних, друзів. У рамках програми проводяться цікаві конкурси, змагання, акції: «Господарочка», «З бабусиної скрині», «Тато, мама і я – піонерська сім’я». Учні з батьками створюють свої родинні дерева, організовують вечори, зустрічі, виставки творчості своїх батьків. Ми звертаємо особливу увагу на реалізацію програми-орієнтира «Берегиня», адже вона вважає своїм завданням створення всіх умов для того, щоб батьки жили проблемами та радощами своєї дитини, розуміли, підтримували її, були їй найвірнішими друзями, здійснювали повноцінне сімейне виховання. Піонери загону «Котигорошко» діють за програмою, яка пропагує фізичну культуру і спорт. Вони є організаторами всіх шкільних, індивідуальних, групових і масових заходів: змагань, конкурсів, вікторин на спортивну тематику. Неодноразово вони були учасниками гри-випробування «Котигорошко», під час якої проявляли свої власні уміння, талант, здібності. В спортивній естафеті «Старти надій», туристських походах та експедиціях на Червону кручу, футбольних, баскетбольних, спортивних змаганнях здобуваються такі вміння як:
Два рази на місяць проводимо засідання командирів піонерських загонів, де підводимо підсумки роботи піонерів криниці людяності, визначаємо кількість пророблених добрих справ, заносимо дані в рейтингову таблицю «Наші добрі справи», визначаємо загін-переможець і плануємо роботу на наступний місяць, призначаємо відповідальних. Піонери з великим бажанням беруться за будь-яку справу і наполегливо стараються виконати її, зробити справу якнайкраще. І нехай це буде виготовлення альбому чи підготовка номера художньої самодіяльності, чи привітання ветерана – для них це не має значення, адже справа завжди доводиться до кінця. Піонери проявляють ініціативу, почуття колективізму, відповідальне відношення до суспільної справи. Ми учимо командирів загонів висвітлювати свої побажання і пропозиції по роботі нашої піонерської дружини і по складанню планів роботи загонів по програмі росту піонерів «Сім криниць людяності». В кожному піонерському загоні розподіляються піонерські доручення між піонерами. При організації будь-якої справи учимо командирів загонів виділити частини цієї справи, побачити основне, ведуче, виділити другорядне, розмістити етапи виконання справ у логічній послідовності, розставити правильно людей, забезпечити взаємодіяльність всіх учасників роботи. Велику роль в кожному загоні виконує старший вожатий, який розподіляє шефську роботу між піонерами-вожатими. Вожаті в своїй роботі з барвінчатами використовують папку для вожатих «На допомогу вожатому», в якій велика роль відводиться складанню особистого плану вожатого, його особистому прикладу, іграм на природі. Один раз на місяць проводимо навчання вожатих та командирів піонерських загонів. Важливим піонерським виховним заходом є проведення тижня піонерії, під час якого голова ради дружини знайомить п’ятикласників з діяльністю піонерської дружини «Веселка», розповідає про життєвий шлях Нінела Хоменка, проводить анкетування по піонерській роботі. Тиждень піонерії закінчується урочистою лінійкою по вступу в піонери. Всі загони готуються до цієї важливої дати, яка проходить 21 листопада. Учні із загону-переможця в добрих справах пов’язують галстуки п’ятикласникам та вручають посвідчення піонера. Важливим акордом урочистої піонерської лінійки є обіцянка піонера свято виконувати всі закони піонерів і бути першими в усіх добрих і корисних справах.
Піонери проводять різні дослідницькі та пошукові експедиції. Кожного року піонерська дружина приймає учнів 5 класу в країну «Веселкова».
Клуб «Старшокласник» включає учнів 9, 10, 11 класів. В ньому живуть і працюють учні по своїх планах, мають свої девізи в роботі. Міністри всіх міністерств – це учні з клубу «Старшокласник». Ці школярі вже пройшли ознайомлення з курсом «Громадянська освіта», який сприяє формуванню актуальних на сьогодні життєвих компетенцій особистості. Старшокласники усвідомлені в багатьох правах і законах, у них розвинута здатність до захисту своїх прав та свобод, вміння аналізувати ситуацію і критично ставитися до подій суспільного життя. У цих учнів уже добре розвинуто почуття відповідальності. Практика діяльності шкільного учнівського самоуправління безпосередньо в клубі «Старшокласник» переконує мене, що нам, дорослим, необхідно сприяти тому, щоб підростаюче покоління свідомо засвоювало принципи демократичного життя і створювали відповідно до них моделі поведінки.
Учні клубу «Старшокласник» запропонували створити у нас в школі волонтерський загін. Ми зрозуміли, що маючи таку організацію серед старшокласників доб’ємося активної участі школярів у житті людських спільнот.
Маючи таку організацію, ми виховуємо такі людські якості, як доброта, любов до людей, вміння слухати, розуміти проблеми самотньої людини, здатність до співчуття, терпіння, порядність, толерантність, відповідальність, комунікабельність, організаторські здібності. Наша волонтерська діяльність проводиться за такими напрямами:
Волонтерська робота по екологічному напряму включає благоустрій нашого села. Волонтери нашої школи ставлять перед собою мету набуття нових знань і навиків, вдосконалення здібностей шляхом стимулювання, ініціативи, творчості людей, які при цьому мають можливості бути творцями, а не користувачами. Волонтери розуміють, що вони можуть зробити багато для людей: дати дружбу, допомогу, дати пораду, дарувати любов і в той же час вони можуть отримати багато: нових друзів, нові знання, радість від спілкування. Кожному волонтеру нашого НВК присутня риса толерантності, а саме – вони оптимісти, енергійні, розумні, товариські, ненависні до зла і несправедливості, стримані та турботливі до всіх людей, вони не ділять їх на «чорних» та «білих».
Одним із напрямів роботи волонтерської організації «Воля» є боротьба за здоровий спосіб життя. Волонтери ведуть активну боротьбу проти алкоголізму, куріння, наркоманії і СНІДу. В школі був організований тематичний вечір «Не пали – будь переможцем!». На цій дискотеці ми використали лекцію як базовий метод, бесіду з учителями в боротьбі за здоровий спосіб життя.
Учні прослухали лекцію «Профілактика табакокуріння та наркоманії». Був використаний матеріал районного лікаря Медухи Р.О. після лекції провели акцію для підлітків, в якій провели обмін сигарет на шоколадні цукерки. Акція закінчилась спаленням коробки з сигаретами.
Мета цієї дискотеки було розвивати у дітей нетерпимість до пагубної звички куріння, бажання кинути курити і розуміти шкоду куріння для здоров’я, бути взірцем і прикладом для людей по боротьбі з курінням. Волонтери запланували і провели вікторину для учнів 7-11 класів «Твоє здоров’я в твоїх руках». Для більшого усвідомлення дітьми шкоди куріння для організму запропонувала провести анкетування по темі «Що ти знаєш про табакокуріння?» Одним із методів роботи волонтерського загону «Воля» є проведення пропагандистської роботи серед молоді і населення села – це роздача буклетів «зовсім не потрібні приправи» - по боротьбі з алкоголізмом, «Обери здоровий спосіб життя» та інші, а також роздача серед молоді розрізаних буклетів і складання їх по різних проблемах в боротьбі за здоровий спосіб життя. Велика робота проводиться волонтерами по боротьбі зі СНІДом – чумою ХХІ століття, неодноразово була проведена акція серед жителів села «ми проти СНІДу» з прикріпленням червоної стрічки на груди односельчан, як символу боротьби зі СНІДом.
Впроваджуючи в дію соціальне навчання ми використовуємо в своїй роботі такі методи: психологічна діагностика психологічного стану волонтерів на різних етапах процесу навчання; психотерапевтичні тренінги; психологічний відбір волонтерів до підготовки за тим чи іншим напрямком соціальної роботи; консультування волонтерів; спостереження як метод подальшого корегування та виявлення пріоритетних завдань для розвитку особистісних якостей і навичок та сприяння поліпшенню психологічного клімату у групі; тестування, індивідуальне та групове завдання з питань діагностики та розвитку можливостей волонтерів; їх анкетування з метою вивчення рівня підготовки; опитування волонтера або їх групи з питань обізнаності рівня підготовки, ефективності навчання. Педагогічні методи: методи формування свідомості; методи організації соціально-педагогічної діяльності; методи заохочення; методи самовиховання та соціологічні методи: моніторинг. Найбільше в нашій роботі використовуємо роз’яснювальні бесіди для більш плідної взаємодії з групою, для закріплення матеріалу та вивчення нового для визначення настрою групи.
Волонтерський загін організований і діє. На майбутнє перед нами стоять нові завдання, нам треба вибрати зміст та види соціально-педагогічної роботи. На розгляд групи волонтерів, на знаходження шляхів роботи запропонували соціально-реабілітаційну роботу попередження та подолання негативних явищ у молодіжному середовищі. Працюючи по екологічному проекту волонтери зрозуміли свою участь у проведенні екологічної роботи на селі і в допомозі інвалідам, старожилам села, ветеранам в прибиранні територій біля дворів. За час своєї дії волонтерський загін «Воля» провів важливу роботу по вітанню старожилів і ветеранів з ювілеями. Корчевську А.І., Самарю С.В., Тимощенко К.П., Бурлія М.П., Головка М.Т. Волонтери від щирого серця привітали їх зі святами, показали свою чуйність, повагу до людей похилого віку. (Члени волонтерського загону «Воля» провели благодійні акції «даруємо тепло доброти» по збору вживаного одягу та взуття, організували роботу по створення дитячого будинку сімейного типу, оформили стенд, який розмістили на території сільської ради та школи, провели підготовку соціального паспорта села Дебальцеве, збір даних про кризові сім’ї, відвідали багатодітні та малозабезпечені сім’ї). Наш волонтерський загін створений на виконання Закону України «Про сприяння соціального становища» та розвитку молоді в Україні, Закону України «Про освіту », Закону України «Про соціальну роботу з дітьми та молоддю». Волонтерський загін входить до складу органів учнівського самоврядування.
Самоврядування в Шкільній республіці Дебальцівського НВК – не самоціль, а спосіб виховання зі звичайного учня дбайливого господаря. Воно допомагає виявити майбутніх лідерів і керівників. Основним демократичним механізмом у системі самоврядування виступають вибори президента, голови парламенту. Ми дотримуємося загальнодемократичних принципів виборчого процесу: вибори відбуваються на основі загального, рівного та прямого виборчого права шляхом таємного голосування з гарантією вільного волевиявлення виборців. В своїй діяльності користуємось нормативно-правовими документами роботи учнівського самоврядування, а саме виборів Президента Шкільної республіки. Нормативні документи дають можливість провести на локальному рівні вибори такого активіста, який зможе повести за собою. Це такі документи, як Статут НВК, Конституція Шкільної республіки, Конституція України, «Загальна декларація прав людини», «Конвенція про права дитини» та інші.
У період передвиборчої компанії соціально-політичну та правову зрілість, компетентність особливо демонструють учні старших класів. Вони показують досить сформовану громадянську позицію та зрілість. Не дивно, адже вони вже ознайомлені теоретично зі змістом «Основ правознавства» та «Громадянської освіти», мають відповідні практичні навички. Процес участі в передвиборчій компанії та в виборах президента Шкільної республіки Дебальцівського НВК відповідає положенню діючого Українського законодавства про вибори. Він стає справжньою школою демократії, можливості тактичної підготовки громадян Шкільної республіки до реальної реалізації конституційних прав і участі в управлінні державними справами. За весь період історії нашої школи було обрано 4 президента Шкільної республіки. Перед проведенням виборів на засіданні міністерства законності і правопорядку розробляється проект по виборах, плануються етапи проекту.
Вся передвиборча робота розпочинається з того, що ми наголошуємо учням про те, що буде зміна голови парламенту – президента, називаємо причини, обов’язково називаємо вимоги, яким повинен відповідати кандидат в президенти. Ця робота розпочинається ще до розробки і оголошення проекту виборів. Сам проект реалізуємо в 6 етапів. Особливу увагу хочеться звернути на активний період передвиборчої агітації, який несе в собі виховний потенціал. Адже кандидати в президенти та їх команди готують передвиборчу програму та захищають її перед виборцями.
Завжди на всіх виборах конкуренція висока. І від того, як попрацює група підтримки завжди залежить успіх виборів.
Будь-яка агітаційна робота по виборах закінчується 0 24.00 за двоє суток до виборів. Продумуючи як зробити вибори більш демократичніші, конкретніші, більш діловитіші за 10 днів до виборів завжди проводимо прес-конференцію, на якій учні класів задають питання зареєстрованим кандидатам по баченню майбутнього НВК, по їх програмах. В цей час члени Шкільної республіки уже визначають для себе, хто буде кращим президентом, адже президент є носієм найкращих рис учнів: патріотизму, високої культури спілкування, духовності і про це всі пам’ятають, тому досить критично підходять до вибору кандидата в президенти Шкільної республіки.
Велику увагу передвиборчій роботі та виборам у нас приділяє міністерство преси. Всю роботу вони висвітлюють в органах шкільного самоврядування. «Шкільний експрес», «Блискавка» та «Васильківський вісник». Тут оформляються новини всієї підготовки до виборів. Наприклад: в «Блискавці» відображаються особисті враження виборців, гостей, батьків.
Витримки з «Блискавки»:
«Новини з виборів»:
Цікавою і пізнавальною для учнів завжди є церемонія інавгурації президента Шкільної республіки. Президент приймає присягу, текст якої склали самі учні. Така форма роботи дає великий емоційний ефект для формування в учнів правових почуттів. Свято президентських виборів проводимо в 2 етапи. Президент, який здає свої повноваження, завжди вітає нового президента і вручає стрічку «Президент Шкільної республіки».
На сьогодні до складу учнівського самоврядування входять найкращі учні школи: розумні, активні, творчі, відповідальні, здатні повести за собою. Основні завдання, які зараз ставить перед собою шкільний парламент, - це:
Виконавчу владу становлять міністерства республіки. В нас діє 7 міністерств: Міністерство законності і правопорядку, Міністерство освіти, Міністерство культури, Міністерство здоров’я, Міністерство екології, Міністерство преси і Міністерство фінансів. За кожним із міністерств закріплений радник з числа вчителів, які координують роботу міністерств.
Міністерство законності і правопорядку надає допомогу педагогічному колективу у школі у вихованні свідомої дисципліни, дотримання учнями правил для учнів, організовує саме чергування класних колективів на вечорах відпочинку, призначає та інструктує відповідальних чергових учнівської ради, оцінює якість виконання цієї роботи, стежить за відвідуванням учнями НВК, використовує заходи виховного впливу до порушників дисципліни. Підсумок чергування по школі підводиться кожен тиждень і доводяться до відома учнівського і педагогічного колективів по понеділках на чергових лінійках після 2-го уроку. Досить велика увага приділяється ознайомленню з Статутом школи.
Міністерство законності і правопорядку виступало з ініціативою розробки і створення Основного закону учнівського самоврядування нашого НВК – Конституції Шкільної республіки.
Актуальність прийняття шкільного закону випливло з необхідності регулювання шкільних відносин нормам права. На нашу думку прийняття основного закону Шкільної республіки вирішить багато проблем, таких як дотримання норм поведінки, покращення якості учбового процесу. Прийняті правові норми допоможуть кожному з нас відчути себе часткою колективу, нададуть впевненості в собі, своїх діях, вчинках. Кожен школяр стане свідомо виконувати свої обов’язки, користуючись своїм Основним законом.
Був розроблений достроковий проект «Бути Конституції Шкільної республіки».
На І етапі розробки й прийняття Конституції Шкільної республіки створили ініціативну групу з розробки Конституції. Ініціативна група вийшла з пропозицією до всіх громадян Шкільної республіки щодо розробки й прийняття Основного закону. Члени цієї групи, проводили опитування, анкетування, інтерв’ю з учнями, учителями, батьками, працівниками школи щодо змісту Основного закону. Була проведена велика статистична робота з узагальнення даних та вивчення підсумкових результатів роботи.
На ІІ етапі вивчають Конституцію України по розділах і вносять пропозиції відносно нашої шкільної держави. Роботу розподілили по групах:
1 група – розділ І Загальні положення
2 група – розділ ІІ і ІІІ Права, свободи та обов’язки
3 група – розділ IV Правління Шкільною республікою
4 група – розділ V Президент
5 група - розділ VI Уряд Шкільної республіки
6 група - розділ VII Самоврядування в учнівських колективах
7 група – розділ VIII Правосуддя Шкільної республіки
8 група – розділ IX Акти органів учнівського самоврядування
9 група – розділ X Прикінцеві положення
10 група – розділ XI Перехідні статті
Текст проекту було представлено для розгляду та обговорення всім класним колективам з метою внесення змін та пропозицій щодо змісту статей.
Було завершено редагування тексту Конституцій з урахуванням внесених змін, зауважень, пропозицій щодо окремих положень. Прийняття Конституції відбулося. Це було загальношкільне свято.
Матеріали по прийняттю Конституції нашої республіки були висвітлені в газеті «Блискавка», газеті «Шкільний експрес» - органі учнівського самоврядування та районній газеті «Васильківський вісник».
Члени міністерства законності і правопорядку проводять засідання 1 раз на місяць, працюють згідно розробленому плану на рік, свою роботу відображають в протоколах.
Міністерство освіти спостерігає за успішністю навчання учнів спільно з міністерствами культури проводить акції, що сприяють зацікавленості у навчальному процесі. Це міністерство формує внутрішню потребу кожного до постійного поновлення знань, організовує рейди по перевірці домашніх завдань, ведення щоденників, зошитів, стану збереження підручників. Велика відповідальність на членах міністерства освіти лежить по організації допомоги відстаючим. Для цього запрошують на засідання старост класів, закріпляють відповідальних. Адже старости є безпосереднім зв’язковим між учнівською радою, колективом класу та класним керівником. Міністерство не тільки контролює проведення предметних тижнів, але й надає методичну допомогу в проведенні їх.
Радник міністерства освіти – Шклярук Н.А. допомагає в роботі міністерства, разом з міністром освіти Завгородньою Катериною проводять навчання членів навчального сектора, складають графік проведення шкільних олімпіад. В кінці семестрів членами міністерства освіти ставиться завдання визначення рейтингів класів, учнів по навчанню. Робота серед членів міністерства освіти розподілена по палатах з ціллю особливої відповідальності членів міністерства за проведену роботу.
Засідання міністерства освіти проводиться 1 раз на місяць, а при необхідності і частіше, свою роботу відображають в протоколах. Результати роботи міністерства бачимо в рейтингових таблицях, висвітлюється в газеті «Шкільний експрес» та «Васильківський вісник».
Результат рейтингу класів висвітлений на спеціальному стенді.
Велику увагу виховній та культурно-масовій роботі Шкільної республіки приділяє міністерство культури. Міністерство організовує дозвілля учнів. Ми підтримуємо проведення колективних творчих справ (КТС). Адже КТС збагачує колектив і особистість соціальним досвідом, дає можливість кожному виявити і вдосконалити задатки і здібності. Колективну діяльність проектуємо на основі конкретної справи з урахуванням творчого підходу до її здійснення.
Прикладом таким КТС в нашій Шкільній республіці є посвята в старшокласники, ярмарки, вечори зустрічі з випускниками, екскурсії по рідному краю.
Міністерство здоров’я проводить роботу по питаннях здоров’я учнів, про що і звітує на робочих лінійках міністр здоров’я. постійно на протязі року члени міністерства відповідають за проведення засідань спортивного клубу, різних конкурсів спортивного характеру, тижнів фізкультури, організацію виставок спортивних малюнків. Важливою справою цього міністерства є організація обліку відвідування уроків фізкультури. Члени міністерства здоров’я разом із радником міністерства Бондаренко А.В. складають графік проведення ранкової зарядки. Міністерство відповідає за участь у районній грі «Нащадки козацької слави», різних районних змаганнях.
Робота міністерства екології прямо пов’язана з завданнями по проекту «Моє село – окраса України». Ми створюємо необхідні умови для спілкування з природою. Трудові рейди, екологічні акції розвивають в школярів бажання зробити природу ще красивішою, виховують усвідомлення пізнання природи, любов до неї, створення куточків в класах, посадка городів та квітників. Озеленення школи, пов’язане з проведенням екологічної акції «Затишок». Члени міністерства планують роботу так, щоб вона давала все кращий результат. При проведенні екологічних трудових рейдів по вулицях, розподіляємо вулиці села між класами. Завданням класу э розповсюдження звернень з закликами до жителів села про упорядкування своїх дворів.
Члени Шкільної республіки прибирають біля дворів людей похилого віку, старожилів, одиноких, упорядковують могили комунарів та пам’ятники. По закінченню роботи завжди приймаються звіти від командирів загонів.
Міністерство екології керує проведенням акцій «Осіннє листя», «Допоможи птахам», «Посади деревце», «Новорічна ялинка», «Примножимо красу», «Вишневий сад».
Члени міністерства планують проведення рейдів по перевірці озеленення класів, дослідженню води в річці Вовчій та інші.
Особливе місце серед міністерств відводимо роботі міністерства преси. Члени цього міністерства освітляють свою роботу в газетах «Блискавка», «Шкільний експрес», «Васильківський вісник». Міністерство забезпечує гласність всіх міністерств і дитячих організацій школи шляхом корекції членами міністерства відповідних повідомлень. Вони ознайомлюють усіх учнів з новинами спочатку на лінійці, потім ще раз читають про це в газетах.
Газета «Шкільний експрес» - це орган учнівського самоврядування, випускається з 2007 року. Члени міністерства фінансів продумують роботу не тільки по збору коштів, але і по формах знаходження їх.
«Школярики» - це шкільна валюта, яку можна заробити, приймаючи участь в предметних олімпіадах, тижнях, активно та творчо працюючи в школі.
Складена таблиця «Заохочень. Покарань», яка допомагає оцінити діяльність учнів у навчально-виховному процесі.
Цілий рік учні творчо наполегливо працюють, заробляючи школярики. Підводяться підсумки за І і ІІ семестри і учням в кінці ІІ семестру видається картка із заробленими «школяриками», які вони витрачають на святі КАПІТАЛ-ШОУ «Школярнемо».
В підготовці до цього свята, а воно проходить 1 червня, беруть участь усі працівники школи. Кожен із дорослих оформляє станцію і готує різні завдання, подарунки, сувеніри, різні види послуг і розваг.
Так свою активність у організації і проведенні свята «Школярнемо - 2013» показали активісти, члени парламенту Шкільної республіки. Вони самостійно розподілили станції, підготовили сценарій свята, нагороджували школяриками не тільки учнів, але й учителів. В своїй роботі ми користуємось широким спектром методів сучасного інтерактивного навчання: діалоги, дискусії, ситуації, роз’яснення, попередження, тренінгові заняття. Особливу активність учні показують під час проведення днів учнівського самоуправління. Це тренінгові заняття, коли вчителів вводять в роль учнів і навпаки. Ці методи переконали в ефективності використання даної методики в даній практиці.
Наші рекомендації дорослим, які підтримують роботу органів дитячого самоврядування:
Створення моделі учнівської держави в нашій школі дає можливість переглянути принципи діяльності школи, думати про використання нових форм і методів роботи з дитячими організаціями для досягнення кращих результатів. Зрештою, створивши нашу Шкільну республіку, ми отримуємо певний соціальний результат, який так чи інакше визначатиме майбутнє. В задумі багато нових цікавих справ, які дадуть можливість залучити якомога більше учнів до праці та набути практичного досвіду у громадському житті. Діяльність наших дитячих організацій важлива не тільки для шкільного сьогодення, але й для майбутнього усіх її громадян. Досвід роботи в нашій Шкільній республіці показує, що ефективна форма підготовки суспільством свого гідного і прогресивного майбутнього.