Формування самоосвіти та творчого мислення на уроках з предмета «Креслення».
«Учень – не чаша, яку необхідно наповнити, а факел , який потрібно запалити».
К.Ушинський
У своїй роботі намагаюсь правильно організувати життя й навчання кожного учня з їхньою неповторною індивідуальністю, забезпечити таке спілкування з учнем на кожному етапі його розвитку і навчання, яке дасть максимальний ефект. Діяльність вчителя : стимулює самоосвітню діяльність учнів, керує самостійною та самоосвітньою роботою учнів, відстежує динаміку розвитку учнів, допомагає створити та здійснити програму самоосвіти та самореалізації учнів. Для організації самоосвітньої діяльності учнів учитель повинен постійно вдосконалюватися, повинен бути творчою особистістю, здатної думати по новому, самостійно ставити перед собою мету і завдання, пропонувати нестандартні рішення, що має не тільки здатність , але і потребу само розвиватися.
« Вважай нещасним той день і час, у який ти не
засвоїв нічого нового і нічого не
додав до своєї освіти »
Ян Амос Коменський.
Питання самостійної та творчої діяльності учнів у навчальному процесі цікавили й цікавлять багатьох вітчизняних і зарубіжних психологів і дидактів. Слід зазначити що саме робота в групах забезпечує високо результативне співробітництво, самореалізацію , спілкування, можливість моделювати життєві ситуації, розв’язувати проблемні питання, приймати самостійні рішення та застосовувати їх у конкретних умовах. Самоосвіта – частина безперервної освіти, це активна пізнавальна діяльність, яка відбувається за особистої ініціативи людини у формі колективної чи індивідуальної самостійної роботи щодо оволодіння знаннями.
Глибокі знання, які використовуються як фундамент самостійної діяльності:
Учні переважно отримують готові знання ( зараз Інтернет, буклети, готові твори і т.п.). Все це сприяє тому, що особистість мало розвивається, ми ж цьому, мало приділяємо уваги формувань умінь:
«Освіта – це те, що залишилося, коли все вивчене забувається».
Макс фон Лаус
Самостійна навчальна робота учнів – це будь яка, організована вчителем, активна діяльність школярів, спрямована на досягнення конкретної мети у спеціально відведений час: пошук знань, їх осмислення, закріплення, формування і розвиток умінь та навичок, систематизації та узагальнення.
Краща людина та, яка більш за все намагається
удосконалюватись, і найщасливіший той,
хто всього сильніше почуває,
що він дійсно самовдосконалюється..
Сократ
Актуальність проблеми.
Проблема творчості в наші дні стала самою актуальною, тому що саме творчі люди створюють нове, неповторне у всіх сферах людської діяльності. Розвиток креативності учнів навчання здобуває одне з найважливіших знань. Сучасним учням потрібен зовсім інший набір здатностей, ніж їхнім попередникам, зокрема:
Використання інтерактивних технологій на уроках креслення, необхідне для підвищення креативного та творчого мислення учнів. Традиційні аудіовізуальні засоби навчання з успіхом замінюю комп’ютером, екраном і мультимедійним проектором. Сучасне програмне забезпечення дозволяє продемонструвати на уроці велику кількість наочного матеріалу: схеми, таблиці, тексти, фігури, деталі та інше. Залежно від типу уроку інформаційний зміст слайдів міняється.. Наприклад, при вивчені нового матеріалу демонструю до певної теми відео, чи презентацію. На закріплені нових знань проводжу в ігровій формі це теж не завжди , залежно від теми. (на екрані виникає питання по вивченій темі – після відповіді учня – виникає на слайді правильна відповідь, що супроводжується тематичним малюнком чи фотографією). У кінці уроку динамічно повторюю основні етапи уроку, демонструючи окремі інформаційні слайди.
Застосування інноваційних технологій у викладанні креслення не лише потребує навчити учнів запам’ятовувати і відтворювати практично на папері , а й вміти виконувати на комп’ютері креслення.
Таємниця надзвичайних творчих здібностей, загадка геніальності і всього того, що з цим пов’язано, в усі часи хвилювала людство. Перші згадки про природу наукової творчості ми знаходимо в працях стародавніх філософів.
Кожна особистість має творчий потенціал. Класичний урок не завжди користується популярністю в учнів і не завжди дає бажаний результат. Йдеться не про повну відмову від методик викладання, що склалися історично, а про використання інновацій, які урізноманітнюють навчання цікавими творчими пошуками та несподіваними відкриттями, перетворюють урок в інтерактивний , інтенсивний, що сприяє гармонійному формуванню творчості та діяльності особистості учня. Так і я намагаюсь впроваджувати щось нове і цікаве(кольорове) для учнів а не одноманітне , шаблонне (сіре) навчання.
У своїй роботі використовую:
Необхідно відзначити, що інформативно-комунікативні технології відкрили вчителю нові можливості при проведенні уроків, дозволяючи зробити їх різноманітними за формами, уникати шаблонності, підвищити інтерес учнів до навчання.
Бачити результати своєї праці – один із стимулів формування інтересу до знань. Для контролю знань використовую тести, ребуси, практичні роботи, вправи типу «Продовж речення», «Вірю – не вірю», «Знайди помилку». Інколи учні виступають дослідниками чи доповідачами. Наша специфіка уроків полягає передусім в тому, що вони мають практичну спрямованість. Одним із шляхів творчого сприйняття сучасних наук є систематична науково – дослідна робота. Метод проекту підвищує інтерес учнів до процесу навчання, виховує індивідуальну відповідальність,
розвиває креативне , просторове мислення. Виконуючи ескізи учні різносторонньо розвиваються, формується мислення, розвиваються творчі здібності.
Тестування як одна з форм контролю знань міцно увійшла в мою практику. З метою перевірки знань учнів застосовую тестові завдання з багатьох розділів.
Досвід використання інтерактивних технологій вказує на те, що співробітництво приводить до більш високих досягнень та більшої продуктивності, виникненню турботливих та чуйних взаємин, покращення психологічного здоров’я, їх соціальної компетентності та самоповаги.
1