Формування самосвідомості у дітей раннього віку завдяки валеологічній обізнаності

Про матеріал

Самосвідомість є усвідомленням особою самої себе на відміну від інших – інших суб'єктів і світу взагалі.

«Дитина далеко не відразу усвідомлює себе як Я; протягом перших років вона скрізь і навколо називає себе по імені – так як називають її оточуючі люди; вона спочатку існує для самої себе скоріше як об'єкт для інших людей, ніж як самостійний по відношенню до них суб'єкт»

Перегляд файлу

C:\Users\AdmiN\Desktop\10014ce3f8cda4db0e4588e98a5b8755.jpgФормування самосвідомості у дітей раннього віку завдяки валеологічній обізнаності

Самосвідомість (англ. Self-consciousness, рос. Самосознание) – рефлекторна (відображувана) свідомість, за допомогою якої особа конкретно усвідомлює себе у своїх власних розумових діях і станах; самоусвідомлення.

Самосвідомість є усвідомленням особою самої себе на відміну від інших – інших суб’єктів і світу взагалі.

«Дитина далеко не відразу усвідомлює себе як Я; протягом перших років вона скрізь і навколо називає себе по імені – так як називають її оточуючі люди; вона спочатку існує для самої себе скоріше як об’єкт для інших людей, ніж як самостійний по відношенню до них суб’єкт»

 Прояви самосвідомості (форми):

  1.               Когнітивний аспект психологічної діяльності людини виявляється в самовідчуттях, самоаналізі, самооцінці.
  2.                Афективний аспект – у скромності, самолюбстві.
  3.                Регулятивний аспект – у самоконтролі, самодисципліні

• Психологія

В психології самосвідомість – психічне явище, де людина усвідомлює себе в якості суб’єкта діяльності, в результаті якої уявлення людини про саму себе складаються в мислений образ Я. Асоціюється з сором’язливістю і збентеженістю і може вплинути на самооцінку. У позитивному контексті, вона може вплинути на розвиток індивідуальності (пізнання себе).

Є особиста самосвідомість (розгляд внутрішнього самого себе і своїх відчуттів) і громадська (усвідомлення себе з точки зору інших).

• Розвиток самосвідомості

Самосвідомість – це продукт розвитку. Зачаток з’являється вже у немовляти, коли він починає розрізняти відчуття викликані зовнішніми предметами, і відчуття, викликані власним тілом. 

Стадії розвитку:

  •                   1 рік – відкриття «Я».
  •                   2-3 роки – дитина відокремлює результат своїх дій від дій інших і чітко усвідомлює себе діючою.
  •                   7 років – формується здатність оцінювати себе (самооцінка).
  •                   Підліток, юнак – самопізнання, пошук себе, свого стилю. Завершується період формування соціально-моральних оцінок.

На формування впливають:

      - оцінки оточуючих і статус у групі однолітків;

      - співвідношення «Я – реальне»; «Я – ідеальне»;

      - оцінка результатів своєї діяльності.

• Філософія

Самосвідомість – це усвідомлення самого себе, рефлексія свідомості відносно себе. Це знання себе. Свідомість є завжди: вона не може ані початися, ані припинитися, оскільки в філософському значенні – умова констатації світу, сам спосіб буття і даності світу.

Самосвідомість не є вродженою характеристикою. Вона формується поетапно: самовідчуття  - самосприймання - саморозуміння.

• Образ «Я»  центральний компонент самосвідомості.

Образ «Я»  це система уявлень та знань людини про свої власні особливості, ознаки та якості.

Компоненти образу «Я»:

https://2.bp.blogspot.com/-4WLvZmqTMeg/VMvcmLN7xiI/AAAAAAAAABw/Jb4zp0gs1A8/s1600/i.png

 

Перші прояви валеологічних знань та самосвідомості у дитини з’являється у 2-3 місяці. Немовля зосереджено розглядає своє відображення у дзеркалі – так відбувається становлення свого образу. Позитивне переживання себе виражається в радісному ставленні до свого відображення.  До 6 місяців у дитини виникає дослідницька поведінка: малюк обстежує своє відображення руками, обводить контур обличчя, доторкається до відображення руки. Після 6 місяців вона співвідносить свої реальні дії з діями, які відображаються у дзеркалі: ворушить пальчиками, розмахує руками, простежуючи поглядом відображення цих дій. У 11-12 місяців малята довго грають зі своїм відображенням. У них формується усвідомлене уявлення про себе.

Впровадження у практику навчально-виховної роботи:

з дітьми – тематичні заняття, сюжетно-рольові ігри, розваги, свята, зустрічі, бесіди та ін.

з батьками – консультації з питань виховання, обговорення виховних систем, обмін досвіду сімейного виховання тощо

з педагогами – семінари-практикуми, зустрічі, бесіди, консультації з батьками та ін.

Зазначені методи реалізовувались в ході проведення в ранньому віці занять по валеології з дидактичними іграми, бесідами, потішками, віршиками, загадками, казками
( Ігри:      «Чарівний мішечок»,

                 «Валеологічний будинок», 

                 «Одягни хлопчика», 

                 «Що тобі потрібно» (гігієна), 

                 «Я – хлопчик, ти – дівчинка);

Потішки: «Водичко, водичко…»,

                 «Хлюп-хлюп…»  тощо)

У дитячому садку валеологія – перший важливий етап, що забезпечує в ранньому віці реалізацію таких завдань: 

 

  •                   Виховання в дітей свідомості того, що людина – це частина природи і суспільства
  •                   Встановлення гармонійних відносин дітей з живою та неживою природою
  •                   Формування особистості дитини
  •                   Виховання навичок особистої гігієни
  •                   Гартування дитини та її рухова активність
  •                   Профілактика та усунення шкідливих звичок

 

В базовому компоненті зазначено, що:

«Протягом усього часу перебування дітей у дошкільному закладі вихователь створює умови для розвитку у них самосвідомості, розсудливості, привчає аналізувати внутрішній світ, виділяти та називати певні властивості, визначати свої позитивні та негативні якості. Оскільки самосвідомість утворюється на основі успішного пізнавального, емоційно-ціннісного почуттєвого, вольового, соціально-етичного розвитку особистості, дорослий сприяє розвиткові елементарного самопізнання, позитивного ставлення до себе, здатності регулювати власні дії та вчинки. При цьому вихователь, спираючись на закономірності психічного розвитку дітей кожної вікової групи, заохочує прагнення молодших дошкільників активно утверджувати себе, доводити, що багато чого вони можуть робити самі, з розумінням і повагою ставитись до дитячого « Я сам!».»

Я структурую знання, практичні вміння дітей раннього віку в різних видах навчальної, ігрової, трудової, побутової діяльності. Це інтегрована система знань, які викреслюються з таких систем:

         «Навколишній світ»

         «Природа»

         «Фізкультура та здоров’я»

         «Українознавство»

         «Образотворче мистецтво і здоров`я»

         «Математика і здоров’я»

 

Базові знання вирішують такі завдання:

I. Формувати знання про здоров’я людини:

      - складові частини тіла, анатомічна будова; 

      - режим життя, як основу здоров’я;

      - гігієнічний догляд за тілом;

      - рухи тіла та їх значення для здоров’я людини;

      - вплив загартування (сонце, повітря, вода) ;

      - природа, як виток харчування;

      - особливості хлопчик/дівчинка;

      - культуру поведінки;

      - медичний інструмент (градусник, пігулка, шприц тощо) ;

      - лікарські рослини: напої, відвари тощо.

II. Формування зародків валеологічної свідомості, бережливе ставлення до власного здоров’я.

III. Виховувати у дітей мотивації здорового способу життя.

IV. Формувати практичні вміння та навички:

      - гігієнічний догляд за тілом; 

      - засвоєння культурно-гігієнічних навичок; 

      - спілкування з товаришами; 

      - організації самостійного життя дома без дорослих «Один вдома».

V. Виховувати бажання використовувати практичні навички.

 

Підсумовуючи, хочеться сказати, щоб формувати самосвідомість дитини раннього віку завдяки валеологічним знанням, треба використовувати інтегрований підхід, щоб дитині набуття нових знань було цікаво. Всебічна розвиненість досягається завдяки: художньому слову, загадкам, потішкам, іграм тощо. Актуальна ця тема для поступового формування дитиною свого Я, тобто самосвідомості.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бучко Світлана Іванівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
18 жовтня 2018
Переглядів
3043
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку