Формування інтелектуальної особистості при взаємодії усіх учасників НВП (учні- вчителі- батьки)
Над проблемою виховання обдарованої особистості педагоги замислюються багато років. Феномен творчості досліджувався психологами , філософами ,вчителями- практиками , тому що творча особистість є найбільшою цінністю для будь-якого суспільства. І ця проблема набуває нині особливої актуальності. Розвиваючи нахили й задатки дітей , ми виховуємо їх здатними до творчих пошуків і надбань, до оригінального розв’язання проблем , тобто формуємо повноцінну , інтелектуально розвинену й духовно багату особистість.
Спонтанність , фантазійність ,багато-варіативність , хаотичність , неконтрольованість процесу розгортання думки , широке поле пошуку інформації , несподіваність , раптовість виникнення ідей , іноді наявність суперечностей як результат необгрунтованих здогадок і припущень - ось ознаки , які вказують на наявність творчих здібностей , які вчитель може спостерігати в процесі навчання . Становлення творчої індивідуальності сучасного школяра відбувається у навчальній взаємодії вчителя та учнів під час навчально- виховного процесу . Для того , щоб педагогічна взаємодія була ефективною , необхідно поєднати творчу активність учителя – предметника та учнів так , щоб учні психологічно відчували себе творцями навчального процесу , учасниками педагогічної творчості , яка забезпечує найкращий розвиток їхніх пізнавальних інтересів та здібностей.
Головне завдання вчителя - розвивати природні задатки дитини та створювати сприятливі умови для її діяльності . Вимога сьогодення - використання сучасних технологій . Тому у шкільній практиці надаю перевагу інтерактивній методиці проведення навчальних занять та виховних заходів , застосовую принципи індивідуалізації та диференціації навчання , створюю мультимедійні презентації до уроку чи позакласного заходу.
Уроки української мови та літератури дають безмежний простір для творчої роботи вчителя і учнів. Так , творчі вправи ( завдання ) за своїм змістом і методами або прийомами виконання наближуються до ситуацій , які можуть виникнути в житті кожної людини . Мета цих завдань полягає в тому , щоб сформувати в учнів уміння успішно орієнтуватися в життєвих ситуаціях , розв’язувати проблеми на основі творчого використання отриманих знань і набутих навичок.
Розрізняють два рівні творчих вправ ( завдань ) :
2 ) завдання , що потребують внесення елементів нового за змістом чи способом виконання дій.
Формуючи творчу особистість , слід звернути увагу на творчий аспект уроку української літератури, який має великий навчальний , виховний та розвивальний потенціал. Учень може бути “ присутнім” на лекції видатного письменника , стати свідком історичних подій минулого і сучасного , відвідати культурні центри світу , найвіддаленіші куточки землі. Саме за допомогою різних методів та прийомів можна не тільки подавати певний обсяг матеріалу , не лише виховувати особистість , а й розвивати найкращі творчі здібності школяра .
Сучасні методичні дослідження пропонують використовувати на уроках літератури творчі завдання чотирьох типів :
“ Поставте до тексту запитання , на які ви хотіли б одержати відповідь”.
вершити ) художній чи історичний текст , знайти вихід із певної життєвої чи історичної ситуації . Наприклад :
…Спираючись на зміст попередньо зачитаного тексту оповідання , спробуйте дописати його кінцівку .
… Послухайте уривок “ Повісті врем’яних літ” про похід князя Ігоря по данину в 945 р. Як ,на вашу думку , будуть далі розвиватись історичні події ?
…Послухайте казку про Мишку , написану учнем вашого класу .Як ви гадаєте , чи потребує ця робота якихось удосконалень ? Якщо так, то яких ?
…Роздивіться уважно малюнок учня вашого класу із зображенням Запорозької Січі . Чи потрібно доопрацювати цей малюнок ? Якщо так, то зробіть це.
…Що ви думаєте про Федька ( герой оповідання В. Винниченка “ “Федько- халамидник” ) , який допоміг свому другу Тольці?
лою ? Чому ?
…Використовуючи текст казки І . Франка “ Фарбований лис” , опишіть зовнішній вигляд лиса.
тя , мотиви вчинків літературного героя чи історичної особи. Наприклад :
…Уявіть собі ,що ви учасник битви під Берестечком (1651 рік). Запишіть думки , які могли б виникнути у вас перед боєм.
ції , драматургії ). Наприклад :
…Напишіть сценарій для постановки історичної сцени підписання угоди між Україною та Росією в 1654 р., використовуючи текст підручника і додаткову літературу.
… Проілюструйте епізоди оповідання Є. Гуцала “ Лось”,дайте їм назви.
… Напишіть твір про осінь на одну із запропонованих тем :
“ Про що шепочуть дерева ?” , “ Про що думає опале лис-
тя ?” , “ Яку пісню співають птахи?”
…Складіть байку про Мишу і Кота на основі самостійно створеного тексту .
Як бачимо ,творчі завдання досить різноманітні , вони є проблемними за характером , викликають інтерес у школярів і сприяють залученню всіх учнів до творчої діяльності незалежно від рівня їхнього розвитку .Кожен з учнів виконує завдання , спираючись на свої індивідуальні особливості .
На своїх уроках літератури я практикую розв’язання різноманітних творчих завдань ,спрямовую учнів на пошукові види робіт : усне малювання , “ мозковий штурм “ , створення асоціативних ланцюжків , гронування. Особливо розвивають творче мислення різноманітні види самостійної роботи літературознавчого характеру : відгуки ,рецензії , реферати , складання планів , тез тощо.
Застосовую прийом “ Інформаційний пакет “ ( добірка цитат , висловлювань літературознавців , дослідників , філософів ,відомих людей про письменника ,твір , героїв ). Проводжу уроки у формі змагань та
ігор , усні журнали ,уроки- вікторини , уроки- заочні екскурсії , уроки- подорожі ,уроки- презентації , поетичні майстерні , уроки- рольові ігри тощо.Навчання у грі розвиває пам’ять , увагу ,уяву , допитливість ,фор-
мує вміння знаходити закономірність , класифікувати та систематизувати матеріал , виявляти помилки ,стимулює активність школярів , спонукає до ініціативи. Використовую різні види конкурсів , вікторин ,а саме : літературне лото , аукціон знань , “мікрофон” .заохочую вихованців до складання тестів ,сенканів , кросвордів , ребусів тощо. Переконана ,що використання мультимедійних технологій у поєднанні з інтерактивним навчанням є однією з найефективніших форм навчання .
Для розв’язання проблемних завдань, ситуацій на уроках використовую групові та індивідуальні випереджальні завдання , залучаючи учнів до пошукової , аналітичної роботи . Учням цікаво створювати презентації самостійно , оскільки виникає змагання – хто ж створить кращу . Публічний захист презентації - це не тільки звіт про проведену роботу , а й збагачення досвідом ,обмін думками , інтерактивне спілкування та якісне засвоєння навчального матеріалу . Готуючи повідомлення в групах , учні роблять певні записи , звертають увагу на роль художніх засобів у висвітленні теми ( роль опису , деталей , порівнянь тощо ).Робота над текстом концентрує вміння і навички аналізу твору , а прогалини в знаннях учнів доповнюються інформацією від інших членів групи.Крім того ,такий вид роботи вимагає ще й відповідальності перед однокласниками , оперативності у прийнятті рішень. Так відбувається співпраця та діалог у стосунках учителя та школярів.
Елементи дискусії на уроці з використанням методу “ Прес” дають учням можливість висловити свою точку зору з приводу порушених проблем , сприяють розвитку розумових здібностей учнів , їхньому вмінню аналізувати , узагальнювати , робити власні висновки , співвідносити художній твір із життям .
Групові завдання спонукають учнів до пошукової діяльності , використання додаткової літератури .Засоби мультимедіа допомагають унаочнити теоретичні поняття , закріпити матеріал,актуалізувати опорні знання . Залучення творів жиивопису спонукає учнів створювати власні ілюстрації , виражати почуття щодо літературних творів засобами малюнка , живопису .
У навчально-виховній діяльності застосовую такі інтерактивні технології : “ Мозковий штурм “ , або “ Мозкова атака” , робота у великій групі ( тобто з усім класом ) , “ Коло ідей “, робота в малих групах , “ Мікрофон “ , метод “Прес” , “ Навчаючи - вчуся “ , “ Метод дискусії “, “ Акваріум” тощо. Застосування названих технологій впливає на підвищення ефективності всього навчально- виховного процесу , бо вони дають можливість залучити всіх учнів до обговорення проблеми , що,у свою чергу , сприяє розвитку критичного мислення , діалогічного мовлення . Учні набувають навичок співпраці , колективного пошуку рішень , беруть активну участь у навчанні та передачі своїх знань іншим людям.
Значне місце в моїй роботі посідає технологія роботи в парах , яка дає можливість обмінятись ідеями з партнером і лише потім озвучити свої думки перед класом. Для роботи в парах пропоную перевірити роботу одне одного , взяти інтерв’ю у партнера , поставити запитанна до прочитаного , написати похвальне слово про письменника або героя твору , створити сенкан тощо.
Групові форми роботи ефективні також при вивченні поезії , коли потрібно якнайкраще представити поета , з’ясувати особливості його творчості . Вивчаючи поезію І.Франка , Л. Українки, Л. Костенко, учні отримують картки із завданнями , які спрямовують їх на розуміння змісту поезії , почуттів ліричного героя , особливостей художніх засобів створення поетичного образу , зв’язку поезії з біографією автора , з усною народною творчістю , висловлення власних вражень від поетичного твору.
“ Поезія - це завжди неповторність , якийсь безсмертний дотик до душі … “ – стверджувала Ліна Костенко. Щоб розвинути творче мислення школярів , пропоную поетичні вправи : підібрати до поданих висловів подібні поетичні рядки . Наприклад : шелестить листя - шепоче листя вітерцю про свої секрети ; ніжно пахнуть квіти - дарують квіти ніжний аромат.
З метою розвитку поетичного чуття мови і розуміння зображувальних засобів учням пропонується поетичний диктант , у якому школярі відновлюють попередній вигляд поезії, до цього перетвореної в прозу .
Уроки української літератури мають великий виховний потенціал . Саме цей курс дає можливість прилучити учнів до фундаментальних культурних цінностей народів світу , надихнути учнів на читання , зацікавити книгою, зробити її духовною потребою.
Учителі –практики знають , яке важлииве місце при вивченні творчості поета чи письменника займають вірші , йому присвячені . Поетичні твори свідчать про інтерес до життя і творчості письменників з боку наступних поколінь літераторів. У цих поетичних творах відображується сучасне бачення авторами особистості і творчості класика.
Учити читати – це не тільки вчити насолоджуватися книгою , думати , розмірковувати над нею , знаходити у ній близьке своїм думкам і почуттям , а ще й вчитися бачити в книзі як зовнішній , змістовний її аспект , так і таємничий зміст , тобто підтекст твору , всю глибину задуму письменника . А це можливо лише завдяки глибокому аналізу , дослідженню твору , коли учні стають відкривачами.
Поетичні п’ятихвилинки створюють особливий емоційний фон уроку , оскільки дають можливість кожному учню пережити хвилини успіху , удачі , віри у власні сили і здібності , розширюють рамки шкільної програми , підвищують загальну і читацьку культуру школярів , формують естетичний смак , культуру мови , готують до сприйняття поезії в старших класах.
На поетичних п’ятихвилинках учні виражають свої думки і почуття , а через них і себе. “Дайте дитині виявити свою дуже і дуже елементарну творчість – і вона в неї буде все більше і більше розвиватися ; дайте їй матеріал , розвивайте уявлення дитини - і її творчі сили будуть змінюватися “ , - стверджувала Софія Русова .
Розвитку логічного , самостійного і творчого мислення школярів сприяють різноманітні форми перевірки отриманих знань : кросворди , пізнавальні та рольові ігри , літературні вікторини та конкурси , тестування , літературні диктанти. Традицією вже стало перевіряти на уроках української мови та літератури знання учнів у формі гри , таких як “ Поле чудес” , “ Брейн-ринг” , “ О , щасливчик”.Найчастіше ці ігри складають основну частину підсумкових уроків.
Учні включаються у процес підготовки і проведення уроків , виявляючи свою творчість та ініціативу : малюють ілюстрації , добирають додатковий матеріал , оформляють виставки , інсценують твори , створюють рекламні ролики , готують власні презентації тощо.
Для забезпечення навчально – виховної роботи мною створена матеріальна база , що містить літературознавчий , методичний , дидактичний матеріал , наочність , розробки тем уроків тощо.
Позакласну роботу зі школярами проводжу в тісній взаємодії з уроками української мови та літератури . На уроках вивчаються поезії – у позаурочний час проводяться конкурси читців поетичних творів .
Мовознавчі турніри , літературні розваги – найулюбленіша форма позакласної роботи для школярів. П’ятикласники змагаються в конкурсах знавців казок , інсценізують домашнє завдання – уривок із казки , готують пантоніму, завдання для суперників , малюнки до казок.
Вечори поезії , літературні вечори дають змогу засвоїти нові знання з літератури , мистецтва , історії ,вдосконалюють навички роботи із книгою , додатковою літературою , сприяють розвитку акторських , декламаторських , організаторських , вокальних і музичних здібностей учнів.
Враховую вікові уподобання та схильності. Відомо,що молодші школярі захоплюються малюванням , учням середніх класів цікавіша гра , театральне дійство , старшокласники ж тяжіють до музики . П’яти - , семикласникам більше побається розглядати ілюстрації , ніж читати сам текст . Тому при створенні мультимедійної презентації зосереджуюся на візуальній інформації ( добір ілюстрацій , використання відеофрагментів , застосування анімації ) у поєднанні з текстом художніх творів.
На уроках та в позакласній роботі застосовую завдання з використанням різних видів мистецтва . Пропоную учням висловити враження від літературного твору у виконанні майстрів художнього слова ; передати настрій , враження , почуття від музики ; передати з допомогою звуку , кольору , запаху , відчуття простору враження від ліричного чи епічного твору ; зобразити внутрішній світ літературних героїв у кольоровій палітрі ; написати лист до поета , писсьменника; скласти букет квітів , який би відбив основні мотиви творчості поета або якусь його тему , настрій окремого твору .Подобаються завдання переробити казку на п ’єсу , скласти діалоги.
Зацікавлюю учнів проектуванням ,за допомогою якого можна охопити увагою всіх учнів класу , розподілити роботу між сильнішими і слабшими , дати можливість учням самореалізуватися , виявити свої творчі здібності , які є абсолютно у кожної дитини. Застосовую проектування на різних етапах вивчення теми.
Зростає активність учнів , їхній інтерес до предмета , поглиблюється смак до самостійної роботи . Підвищуються морально- ціннісні запити , вимоги учнів до себе , відповідальність за свої знання , збагачується їхня мова , розвивається вміння спілкуватися , вестии диспут .
Педагогічний процес у сучасній школі неможливий без діалогу , полілогу ,імпровізацій , він покликаний створити умови для духовного саморозвитку , самореалізації та утвердження дитини.
Завдяки мультимедійним та інтерактивним технологіям відбуваються суттєві зміни в навчальному процесі , в центрі якого – особистість учня , а головною метою стає розвиток його інтелектуальних і творчих здібностей , пізнавальної активності , усвідомлення моральних цінностей . Не слід забувати ,що вчитель відіграє головну роль , а комп’ютерні презентації – лише чудові сучасні технологічні засоби , що вивільняють час для вчителя і допомагають вести урок .
Вважаю, якщо ми виховаємо особистість , здатну творчо засвоювати знання і використовувати їх на практиці , ми відродимо інтелектуальний потенціал країни , від якого залежить майбутнє нашої держави.