Формування творчої особистості на уроках українскьої мови та літератури

Про матеріал
У даній статті розповідається про шляхи формування творчої особитості в умовах сучасної школи на уроках словесності .
Перегляд файлу

 

Формування інтелектуальної   особистості при взаємодії  усіх   учасників НВП (учні- вчителі- батьки)

 

Над  проблемою   виховання  обдарованої  особистості  педагоги  замислюються  багато  років. Феномен  творчості  досліджувався  психологами , філософами ,вчителями- практиками , тому що  творча  особистість  є найбільшою  цінністю  для  будь-якого суспільства. І ця проблема  набуває  нині  особливої   актуальності. Розвиваючи  нахили  й  задатки  дітей  , ми виховуємо їх  здатними  до творчих  пошуків і надбань, до  оригінального  розв’язання  проблем , тобто формуємо  повноцінну  , інтелектуально розвинену  й  духовно багату особистість.

Спонтанність , фантазійність ,багато-варіативність , хаотичність , неконтрольованість  процесу розгортання  думки , широке поле пошуку  інформації  , несподіваність  , раптовість  виникнення  ідей  ,  іноді  наявність  суперечностей  як результат  необгрунтованих  здогадок  і припущень   -  ось  ознаки  , які  вказують  на наявність  творчих  здібностей  ,  які  вчитель  може  спостерігати  в  процесі   навчання . Становлення   творчої  індивідуальності  сучасного  школяра  відбувається  у  навчальній  взаємодії  вчителя  та учнів  під час навчально- виховного  процесу . Для того , щоб педагогічна   взаємодія  була ефективною  , необхідно  поєднати  творчу  активність  учителя – предметника  та   учнів   так , щоб учні  психологічно  відчували  себе  творцями  навчального   процесу , учасниками  педагогічної  творчості  , яка  забезпечує  найкращий  розвиток  їхніх   пізнавальних  інтересів  та здібностей.

Головне  завдання   вчителя  - розвивати  природні  задатки  дитини  та створювати   сприятливі  умови  для  її  діяльності . Вимога  сьогодення  - використання   сучасних   технологій . Тому  у шкільній  практиці  надаю   перевагу   інтерактивній   методиці   проведення  навчальних   занять  та виховних   заходів  ,  застосовую  принципи  індивідуалізації  та   диференціації    навчання  , створюю  мультимедійні  презентації   до уроку   чи   позакласного   заходу.

Уроки   української   мови  та  літератури   дають  безмежний   простір  для    творчої  роботи  вчителя  і  учнів. Так , творчі  вправи  ( завдання ) за  своїм   змістом   і  методами  або  прийомами  виконання  наближуються   до  ситуацій  , які  можуть  виникнути в  житті   кожної  людини . Мета  цих  завдань  полягає   в  тому  , щоб  сформувати   в  учнів  уміння   успішно  орієнтуватися    в  життєвих   ситуаціях  , розв’язувати  проблеми  на  основі   творчого  використання  отриманих  знань   і  набутих  навичок.

Розрізняють   два  рівні    творчих  вправ ( завдань ) :

  1. завдання  , виконання   яких  потребує  тільки  певної  перебудови   відомого ;

     2 ) завдання  , що  потребують   внесення  елементів  нового  за змістом     чи  способом   виконання  дій.

Формуючи   творчу  особистість , слід звернути  увагу  на творчий  аспект  уроку   української   літератури, який  має  великий  навчальний  ,  виховний та  розвивальний    потенціал. Учень  може   бути “ присутнім” на лекції видатного   письменника , стати  свідком   історичних  подій  минулого   і  сучасного  ,  відвідати  культурні   центри  світу   , найвіддаленіші   куточки  землі. Саме  за допомогою  різних    методів та прийомів можна  не тільки  подавати  певний   обсяг  матеріалу   ,  не  лише   виховувати   особистість   ,  а й розвивати  найкращі  творчі    здібності   школяра  .

Сучасні    методичні  дослідження  пропонують використовувати    на уроках   літератури  творчі   завдання    чотирьох  типів   :

  1. завдання  на  формування   допитливості   й  здатності    бачити   суперечності  .  Їх   мета  -  розвинути в   особистості   прагнення  глибше   зрозуміти  те чи інше   явище  ,  ставити   запитання , аналізувати   й  помічати    суперечності   ( проблеми ) в їх взаємозв’язку    та розвитку  .
  •  Завдання   на розвиток  здібностей  ставити  проблемні   запитання  до  художнього   тексту ,  до   життєвої   ситуації , щоб   з’ясувати  явище  , мотиви вчинків  тощо . Наприклад  :

“ Поставте  до тексту  запитання , на  які ви  хотіли  б  одержати   відповідь”.

  •  Завдання   на  розвиток   здібності    помічати  проблеми   та   формулювати   їх  для  себе  й  для   інших . Наприклад :
  • Яку  проблему   намагається   розв’язати    автор ?

 

  1. завдання   на  формування  гіпотетичності    мислення  . Мета  таких   завдань   -  розвинути  в  особистості   вміння   обгрунтовано   та  правильно  ,  використовуючи  попередній   досвід  , передбачати   результати  певної  діяльності ,  вчинків  ,  подій  тощо , знаходити   нові  , нестандартні   , оригінальні  способи   розв’язання  проблем , що виникають.
  •  Завдання  на  розвиток  здібностей   логічно  продовжити  ( за-

вершити  )  художній  чи історичний   текст  , знайти  вихід  із  певної  життєвої   чи історичної  ситуації  . Наприклад :

…Спираючись   на  зміст  попередньо  зачитаного   тексту  оповідання  ,  спробуйте  дописати  його   кінцівку .

… Послухайте   уривок  “ Повісті  врем’яних  літ”  про  похід  князя  Ігоря по данину   в 945 р. Як  ,на  вашу   думку  ,  будуть  далі  розвиватись   історичні  події  ? 

  • Завдання   на  розвиток  здібності  подавати   ідеї  для  удосконалення  художнього   або  історичного    тексту  , учнівських  творчих   робіт.   Наприклад:

…Послухайте   казку  про  Мишку , написану    учнем  вашого   класу .Як  ви  гадаєте , чи  потребує  ця  робота якихось удосконалень ?   Якщо  так,  то  яких ?

…Роздивіться  уважно  малюнок учня  вашого    класу   із  зображенням  Запорозької  Січі .  Чи  потрібно  доопрацювати  цей  малюнок ?   Якщо   так,  то зробіть  це.

  1. Завдання   на  формування  незалежності  оцінок   .Мета  таких   завдань  -  розвинути  здатність   мати  свій  погляд  на  предмети  та явища   навколишньої    дійсності  ,  висловлювати   власні  судження   про  художній  текст  ,   життєві  події  , об’єктивно    оцінювати   свої   та чужі    вчинки , результати    діяльності  ,  помічати   свої  й чужі   помилки  ,  обирати  ту  чи  іншу   позицію  щодо явищ  ,учинків  .
  • Завдання    на  розвиток    здібності     об’єктивно   оцінювати   вчинки  , характери ,  результати   діяльності    героїв  художнього      або  історичного     тексту .  Наприклад:

…Що   ви думаєте   про  Федька (  герой   оповідання   В. Винниченка  “ “Федько-  халамидник” )  , який  допоміг   свому  другу  Тольці?

  •   Завдання  , спрямовані  на  розвиток  здібності  об’єктивно  оцінювати  художній  чи історичний   текст .Наприклад   :  чи   подобається   вам  опис  історичних   подій  про  Другу  світову  війну ?   Чим  саме ?  Яка  з частин  опису вам  здається  невда-

лою ?  Чому  ?

  1. Завдання  на  розвиток   фантазії  .  Мета : спираючись на  минулий   досвід  , розвинути  в  особистості  здібності   створювати  в  уяві   нові   об’єктивні  ситуації  , по- новому  комбінувати  звичні  образи  , видозмінювати    їх , створювати  нові  комбінації.
  • Завдання  на  розвиток  здібності  описувати  створені  в  уяві  об’єкти   навколишньої   дійсності  ,  образи героїв чи  подій   історичного  тексту  .  Наприклад :

…Використовуючи  текст   казки  І . Франка  “ Фарбований  лис” , опишіть  зовнішній   вигляд  лиса.

  • Завдання   на  розвиток  здібності  передавати    думки   ,почут-

тя  , мотиви  вчинків  літературного героя   чи  історичної    особи.  Наприклад  :

…Уявіть    собі  ,що   ви  учасник  битви  під  Берестечком  (1651 рік). Запишіть  думки , які   могли  б виникнути  у  вас    перед   боєм.

  • Завдання   на  розвиток здібності  передавати  думки  , почуття  літературного  героя  чи  історичної  особи  , хід  подій  художнього  або  історичного  тексту  в новій  формі  ( ілюстра-

ції  , драматургії ). Наприклад :

…Напишіть   сценарій   для  постановки  історичної   сцени  підписання  угоди   між  Україною   та  Росією в  1654 р., використовуючи   текст  підручника  і додаткову   літературу.

… Проілюструйте   епізоди  оповідання  Є. Гуцала “ Лось”,дайте   їм   назви.

  • Завдання   на  розвиток  здібності   писати   твори  , спираючись на   попередній   досвід , про   явища   реальної  дійсності ,об’єкти навколишньої  дійсності  , про   прочитаний   художній  або історичний  текст .Наприклад :

… Напишіть    твір  про  осінь на  одну  із  запропонованих   тем :

“ Про  що  шепочуть  дерева ?” ,    Про   що  думає   опале  лис-

тя  ?” , “ Яку  пісню співають птахи?”

  • Завдання   ,спрямовані   на  розвиток  здібності    самостійно  створювати    художній  твір  або  історичний   текст  на  основі попереднього   досвіду. Наприклад  :

…Складіть   байку про   Мишу  і  Кота на  основі  самостійно  створеного  тексту .

          Як  бачимо  ,творчі   завдання досить  різноманітні , вони  є проблемними   за характером  ,  викликають  інтерес  у школярів  і   сприяють  залученню всіх учнів   до  творчої  діяльності   незалежно від  рівня   їхнього  розвитку .Кожен  з  учнів  виконує  завдання  , спираючись  на  свої індивідуальні  особливості .

      На   своїх   уроках   літератури  я  практикую  розв’язання  різноманітних  творчих  завдань ,спрямовую   учнів  на  пошукові  види  робіт : усне  малювання , “ мозковий  штурм “ , створення  асоціативних  ланцюжків , гронування. Особливо  розвивають  творче  мислення   різноманітні види самостійної  роботи   літературознавчого  характеру  : відгуки ,рецензії , реферати , складання  планів , тез тощо.

   Застосовую  прийом  “ Інформаційний   пакет “ ( добірка  цитат , висловлювань  літературознавців , дослідників , філософів ,відомих людей  про письменника ,твір , героїв ). Проводжу   уроки  у  формі  змагань  та

ігор  , усні  журнали ,уроки- вікторини , уроки- заочні  екскурсії  , уроки- подорожі ,уроки- презентації , поетичні  майстерні , уроки- рольові  ігри  тощо.Навчання   у  грі  розвиває пам’ять , увагу ,уяву , допитливість ,фор-

мує  вміння знаходити закономірність , класифікувати  та  систематизувати матеріал , виявляти  помилки ,стимулює  активність  школярів , спонукає  до ініціативи. Використовую  різні  види конкурсів , вікторин ,а саме : літературне  лото , аукціон  знань ,  “мікрофон” .заохочую  вихованців  до складання   тестів ,сенканів , кросвордів , ребусів  тощо. Переконана    ,що використання мультимедійних  технологій  у  поєднанні з інтерактивним    навчанням є однією  з найефективніших   форм   навчання .

 Для  розв’язання  проблемних   завдань, ситуацій  на  уроках  використовую групові  та індивідуальні  випереджальні  завдання , залучаючи  учнів  до пошукової  ,  аналітичної   роботи . Учням   цікаво  створювати презентації    самостійно  , оскільки  виникає  змагання – хто ж створить   кращу . Публічний захист  презентації -  це  не тільки  звіт  про проведену  роботу  , а й збагачення  досвідом  ,обмін  думками , інтерактивне  спілкування   та  якісне засвоєння  навчального  матеріалу . Готуючи повідомлення  в  групах  , учні  роблять  певні  записи  , звертають  увагу  на роль художніх  засобів  у  висвітленні  теми  ( роль  опису  , деталей , порівнянь  тощо ).Робота  над  текстом  концентрує  вміння і навички  аналізу  твору , а  прогалини  в  знаннях  учнів  доповнюються  інформацією  від  інших  членів  групи.Крім  того ,такий  вид  роботи  вимагає ще  й відповідальності    перед  однокласниками ,  оперативності у прийнятті   рішень.  Так  відбувається  співпраця  та діалог  у стосунках  учителя  та школярів.

 Елементи  дискусії   на уроці  з використанням  методу  “ Прес”  дають  учням  можливість  висловити  свою  точку  зору  з  приводу  порушених  проблем  ,  сприяють розвитку  розумових  здібностей  учнів  , їхньому  вмінню  аналізувати , узагальнювати , робити  власні  висновки , співвідносити  художній  твір із  життям  .

   Групові  завдання  спонукають учнів  до пошукової  діяльності  , використання  додаткової   літератури .Засоби  мультимедіа  допомагають   унаочнити  теоретичні  поняття , закріпити   матеріал,актуалізувати  опорні  знання . Залучення  творів  жиивопису  спонукає  учнів  створювати власні   ілюстрації  , виражати  почуття щодо  літературних   творів   засобами  малюнка , живопису .

  У  навчально-виховній  діяльності   застосовую  такі інтерактивні    технології  : “ Мозковий  штурм “ ,  абоМозкова  атака” , робота  у великій   групі  ( тобто з усім  класом ) , “ Коло  ідей “, робота  в малих  групах , “ Мікрофон “ , метод  “Прес” , “ Навчаючи  - вчуся “ , “ Метод  дискусії  “,  “ Акваріум” тощо. Застосування   названих   технологій  впливає  на підвищення  ефективності   всього  навчально- виховного  процесу , бо  вони дають  можливість  залучити всіх   учнів до обговорення  проблеми , що,у  свою   чергу , сприяє розвитку  критичного  мислення , діалогічного  мовлення  . Учні  набувають навичок  співпраці  , колективного  пошуку  рішень  , беруть  активну  участь у навчанні  та передачі  своїх  знань   іншим  людям.

     Значне   місце  в моїй роботі   посідає  технологія  роботи  в парах , яка  дає  можливість  обмінятись  ідеями з  партнером  і лише  потім озвучити свої  думки   перед  класом. Для  роботи  в парах   пропоную  перевірити  роботу одне  одного  , взяти  інтерв’ю  у партнера , поставити запитанна  до  прочитаного   ,  написати  похвальне  слово про  письменника  або героя  твору  , створити  сенкан  тощо.

     Групові  форми  роботи ефективні  також при вивченні   поезії , коли  потрібно  якнайкраще представити поета , з’ясувати  особливості  його  творчості . Вивчаючи  поезію  І.Франка ,  Л. Українки, Л.  Костенко, учні отримують  картки  із завданнями , які спрямовують  їх  на розуміння  змісту  поезії , почуттів   ліричного героя , особливостей  художніх  засобів  створення поетичного образу , зв’язку  поезії  з біографією автора , з усною  народною  творчістю ,   висловлення  власних  вражень від  поетичного  твору.

   “ Поезія  - це  завжди  неповторність , якийсь безсмертний  дотик  до душі  … “ – стверджувала  Ліна  Костенко.  Щоб розвинути   творче  мислення  школярів , пропоную поетичні  вправи  : підібрати до поданих  висловів  подібні  поетичні  рядки .   Наприклад  : шелестить  листя  -  шепоче  листя   вітерцю  про  свої   секрети  ; ніжно  пахнуть   квіти  - дарують квіти  ніжний  аромат.

    З  метою розвитку  поетичного чуття  мови  і  розуміння  зображувальних  засобів   учням  пропонується  поетичний  диктант  , у якому   школярі відновлюють  попередній вигляд  поезії, до цього перетвореної   в  прозу .

    Уроки  української   літератури  мають великий  виховний   потенціал . Саме   цей  курс дає  можливість  прилучити  учнів  до фундаментальних культурних   цінностей   народів  світу , надихнути  учнів на читання  , зацікавити   книгою, зробити  її  духовною потребою.

     Учителі –практики  знають , яке  важлииве  місце  при  вивченні  творчості  поета  чи  письменника  займають  вірші ,  йому  присвячені . Поетичні    твори свідчать про  інтерес до  життя  і  творчості   письменників  з боку наступних  поколінь  літераторів. У  цих  поетичних  творах  відображується   сучасне  бачення  авторами   особистості   і  творчості класика.

      Учити  читати – це  не тільки  вчити  насолоджуватися  книгою  , думати , розмірковувати над  нею , знаходити  у  ній  близьке своїм  думкам  і  почуттям , а ще  й вчитися  бачити  в книзі  як зовнішній , змістовний  її  аспект , так і таємничий   зміст , тобто підтекст  твору , всю  глибину задуму  письменника . А це  можливо лише  завдяки глибокому аналізу  , дослідженню  твору , коли  учні стають  відкривачами.

    Поетичні  п’ятихвилинки   створюють особливий   емоційний фон  уроку , оскільки  дають  можливість кожному   учню пережити хвилини  успіху , удачі  , віри  у  власні  сили  і  здібності , розширюють   рамки  шкільної  програми  , підвищують загальну  і  читацьку  культуру школярів , формують   естетичний   смак  , культуру  мови , готують до сприйняття  поезії   в старших  класах.

  На  поетичних   п’ятихвилинках  учні  виражають свої  думки і  почуття , а через   них   і  себе. “Дайте  дитині виявити свою дуже  і  дуже елементарну   творчість – і  вона в неї буде все  більше  і  більше  розвиватися ; дайте їй матеріал , розвивайте   уявлення  дитини  -  і  її  творчі  сили  будуть  змінюватися  “ , - стверджувала  Софія  Русова .

    Розвитку  логічного  , самостійного і  творчого  мислення   школярів  сприяють  різноманітні   форми перевірки   отриманих   знань : кросворди , пізнавальні  та рольові  ігри , літературні  вікторини  та  конкурси , тестування , літературні  диктанти. Традицією  вже  стало перевіряти  на  уроках  української  мови  та літератури  знання  учнів у формі гри , таких   як  Поле  чудес” , “ Брейн-ринг” , “ О , щасливчик”.Найчастіше  ці  ігри  складають  основну частину   підсумкових  уроків.

   Учні включаються  у процес підготовки і проведення уроків , виявляючи  свою  творчість  та ініціативу   :  малюють   ілюстрації , добирають додатковий   матеріал , оформляють виставки , інсценують  твори , створюють рекламні  ролики , готують  власні  презентації   тощо.

   Для  забезпечення навчально – виховної  роботи  мною створена матеріальна  база  , що  містить     літературознавчий  , методичний , дидактичний   матеріал , наочність  ,  розробки  тем  уроків  тощо.

    Позакласну  роботу  зі  школярами  проводжу  в  тісній  взаємодії  з уроками  української  мови  та літератури  . На  уроках  вивчаються поезії – у позаурочний час  проводяться конкурси читців  поетичних  творів .

       Мовознавчі  турніри  , літературні  розваги – найулюбленіша  форма  позакласної    роботи для  школярів. П’ятикласники  змагаються  в конкурсах  знавців  казок , інсценізують  домашнє   завдання – уривок  із казки  , готують  пантоніму,  завдання  для  суперників , малюнки  до  казок.

   Вечори  поезії  , літературні  вечори  дають  змогу засвоїти нові  знання з  літератури  , мистецтва , історії ,вдосконалюють   навички  роботи із  книгою , додатковою  літературою  , сприяють  розвитку  акторських  , декламаторських  ,  організаторських  , вокальних  і  музичних  здібностей  учнів.

     Враховую  вікові уподобання  та  схильності. Відомо,що молодші  школярі  захоплюються   малюванням  , учням середніх  класів  цікавіша   гра  , театральне  дійство  , старшокласники  ж  тяжіють  до  музики . П’яти - , семикласникам   більше  побається  розглядати  ілюстрації  , ніж  читати  сам  текст . Тому  при  створенні мультимедійної  презентації зосереджуюся   на  візуальній  інформації ( добір ілюстрацій , використання  відеофрагментів , застосування анімації )  у  поєднанні з текстом художніх творів.

    На  уроках  та в позакласній  роботі застосовую завдання з використанням  різних  видів  мистецтва . Пропоную учням  висловити враження   від   літературного  твору  у  виконанні  майстрів  художнього  слова ;  передати  настрій , враження , почуття від  музики ;  передати з допомогою   звуку , кольору , запаху , відчуття  простору враження  від ліричного  чи епічного  твору ;   зобразити  внутрішній  світ літературних  героїв  у кольоровій   палітрі ; написати  лист  до поета , писсьменника; скласти  букет   квітів , який би відбив основні мотиви  творчості  поета  або якусь  його тему , настрій  окремого   твору .Подобаються  завдання переробити  казку   на п ’єсу , скласти  діалоги.

  Зацікавлюю  учнів проектуванням  ,за  допомогою якого  можна  охопити увагою всіх учнів класу , розподілити роботу  між сильнішими  і слабшими , дати   можливість  учням самореалізуватися  , виявити  свої  творчі здібності , які є абсолютно у кожної  дитини. Застосовую  проектування  на різних етапах  вивчення  теми.

   Зростає активність  учнів ,  їхній  інтерес до  предмета , поглиблюється  смак до самостійної   роботи . Підвищуються  морально- ціннісні  запити , вимоги  учнів до себе   , відповідальність  за  свої  знання , збагачується   їхня мова ,  розвивається   вміння   спілкуватися , вестии  диспут  .

    Педагогічний   процес   у сучасній  школі   неможливий  без  діалогу , полілогу ,імпровізацій ,  він покликаний створити умови для  духовного  саморозвитку , самореалізації  та утвердження   дитини.

    Завдяки мультимедійним  та інтерактивним   технологіям  відбуваються   суттєві  зміни  в навчальному  процесі , в центрі   якого – особистість  учня , а  головною   метою стає  розвиток його  інтелектуальних    і  творчих   здібностей  , пізнавальної   активності , усвідомлення  моральних   цінностей .  Не  слід  забувати  ,що вчитель відіграє   головну   роль , а  комп’ютерні  презентації – лише чудові  сучасні  технологічні   засоби , що  вивільняють  час для   вчителя  і  допомагають  вести  урок .

   Вважаю, якщо  ми виховаємо  особистість , здатну  творчо  засвоювати знання  і  використовувати  їх на  практиці  , ми  відродимо  інтелектуальний  потенціал  країни  , від  якого  залежить  майбутнє  нашої   держави.

 

 

docx
Додано
2 лютого 2019
Переглядів
1116
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку