Вчитель Петруненко С.В.
Формування в молодших школярів уявлень і понять про здоровий спосіб життя засобами здоров’язбережувальних технологій
У системі людських цінностей і пріоритетів одне з найважливіших місць займає здоров'я людини як процес збереження і розвитку іі психічних і фізіологічних функцій, оптимальної працездатності. Актуальність проблеми формування навичок здорового способу життя насамперед визначається різким погіршенням здоров'я підростаючого покоління, що зумовлено соціальним, економічним, екологічним станом українського суспільства на сучасному етапі.
Результати досліджень свідчать, що саме діти молодшого шкільного віку здатні розуміти значення власного здоров'я, керуючись різними мотивами. Тому особливого значення набуває цілеспрямований вплив на особистість молодшого школяра, визначення умов, змісту, форм і методів, які є дієвими у вихованні здорового способу життя молодших школярів.
Педагогічні методи мають полегшувати процес відвертого і доброзичливого спілкування учасників тренінгу. Нижче наведено методи, які забезпечують активну участь і взаємодію учасників один з од ним
і з тренером:
• робота в групах;
• інтерактивні презентації;
• опитування думок;
• мозкові штурми;
• рольові ігри;
• аналіз історій і ситуацій;
• дебати;
• виконання проектів;
• творчі конкурси.
Робота в групах
Дискусії та обговорення можна проводити цілим класом. Однак вони набагато ефективніші, коли їх проводять у групах (зокрема, якщо клас великий, а час обмежений).
Групове обговорення максимально підвищує активність і внесок кожного
учасника. Дискусія допомагає уточнити свої уявлення, усвідомити почуття і
ставлення. Обговорення в гру пах дає змогу більше дізнатися один про одного, стимулює вільний обмін думка ми, збільшує вірогідність того, що учні краще зрозуміють почуття і позиції інших, біль ше рахуватимуться з ними.
Робота в групах розвиває життєві навички активного слухання, співпере-
живання, співробітництва, упевненої поведінки і толерантності. Для організації обговорення в групах тренер:
• чітко формулює мету: вивчити тему, обговорити ситуацію, проблему,
сформулювати запитання, запропонувати ідеї або варіанти рішень, виконати проект, відрепетирувати сценку чи спосіб дії;
• повідомляє, скільки часу відводиться на це завдання;
• формує групи (бажано з 2—6 осіб) різними прийомами, приклади яких
ви знайдете у розділі «Скринька тренінгових вправ»;
• розташовує групи так, щоб учасники кожної сиділи поряд і добре чули одне одного;
• пропонує групам обрати того, хто записуватиме варіанти і стежитиме за
дотриманням простих правил. Після обговорення на прохання тренера про-
токолісти розповідають про те, як відбвалося обговорення і які рішення було
прийнято.
Для пожвавлення дискусії перед обговоренням можна розповісти історію
або ситуацію з реального життя. Нижче наведено кілька додаткових ре-
комендацій для роботи з групами.
• Найкраще розпочати роботу з групами, що складаються з 2—4 осіб.
3. Огляд інтерактивних методів
Дебати
Дебати — це організований процес формулювання і захисту своїх позицій двома чи більше учасниками щодо конкретної проблеми.
Мета дебатів — всебічний аналіз і обговорення проблеми, яка не має простого розв’язання.
Для проведення дебатів спочатку формулюють певну проблему чи питання,
наприклад: «Телебачення: «за» і «проти». Учасникам пропонують зайняти певну позицію з цієї проблеми.
Відтак протягом визначеного часу вони формулюють аргументи на захист своєї позиції і обирають того, хто виступатиме від імені групи. Спікери обмінюються промовами, а після цього кожній команді надається можливість спростувати аргументи опонентів. Для організації дебатів важливо дот римуватися наведених нижче рекомендацій.
• Дозвольте учасникам обрати позицію на власний розсуд. Якщо у однієї позиції забагато прихильників, попросіть бажаючих відстоювати протилежну точку зору або стати суддями.
• Дайте учасникам час і можливість для вивчення проблеми. Підготуйте для
цього інформаційні матеріали.
• Поясніть правила ведення дебатів.
• Під час дебатів уважно стежте, щоб жоден з учасників не домінував, нама-
гаючись виступити за рахунок іншого.
• Стежте, щоб дебати не виходили за межі заданої теми.
• По закінченні дебатів підведіть підсумки, пояснивши, що аргументи обох
сторін є однаково важливими для прояснення проблеми.
Правильно організовані дебати дають змогу не лише всебічно розглянути проблему, ознайомитися з аргументам и її прихильників і противників, а й навчитися вести дискусію з повагою до опонента.
Дебати розвивають життєві навички самоконтролю, критичного мислення,
толерантності, адвокації та упевненого відстоювання своєї позиції.
3.8. Інші методи
Виконання проектів, створення портфоліо (альбомів творчих розробок уч нів), конкурси малюнків, есе, виступи агітбригад, вистави, концерти та інші позакласні заходи сприяють розвитку творчих здібностей учнів і навичок роботи в команді.
Для вчителя вони є показником для оцінювання прогресу у формуванні життєвих навичок.
Збереження здоров'я дітей, формування в них свідомого вибору здорового способу життя є актуальною проблемою, для розв'язання якої необхідна розробка і послідовне запровадження принципово нових підходів до змісту і структурування освітніх завдань. Вирішення проблеми збереження здоров'я у молодших школярів передбачає пошук та розробку здоров'язбережувальних освітніх технологій, під якими розуміється сукупність засобів, методів, форм, прийомів організації та управління навчально-виховним процесом з метою формування в учнів здоров'язбережувальних компетенцій - системи знань, умінь, навичок, які сприяють здоров'ю у всіх сферах їх життєдіяльності.