Формування в учнів ключової компетентності « уміння вчитися» засобами інтерактивних технологій в мовах дистанційного навчання.

Про матеріал
Використання діяльнісного підходу для формування ключових компетентностей учнів початкової школи в умовах дистанційного навчання.
Перегляд файлу

Лебединець Світлана Вікторівна

вчитель початкових класів

Харківська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів №162

Харківської міської ради Харківської області

 

Формування в учнів ключової компетентності « уміння вчитися» засобами інтерактивних технологій в мовах дистанційного навчання.

 

Сучасний світ дуже складний, особливо в період воєнного стану та в умовах дистанційного навчання. Дітям недостатньо дати лише знання, а і важливо навчити користуватися ними. Знання та вміння, взаємопов’язані з ціннісними орієнтирами учня, формують його життєві компетентності, потрібні для успішної самореалізації у житті, навчанні та праці.

У своїй роботі я використовую діяльнісний підхід для формування компетентностей учнів. Що ж таке діяльність?  Пропоную два визначення цього поняття. Діяльність – система відносно автономних, самостійних, осмислених і мотивованих дій суб'єкта, спрямованих на досягнення поставленої мети і одержання результату, що відкриває для суб'єкта і його оточення новий культурний смисл, оскільки продукт і результат не завжди відповідають початковому задуму і плану.  Діяльність - це специфічна форма ставлень до навколишнього світу, зміст якої складає його доцільну зміну й перетворення на користь людства; включає в себе мету, засоби, результат і сам процес.

 Існують різні підходи до визначення структури діяльності. Я обрала для себе структуру діяльності за Леонтьєвим , в якій на першому місці стоїть потреба (мотив), потім - постановка цілі, складається план діяльності, організація виконання плану, за нею – отримання результату та рефлексія. Ця структура циклічна, тому ми знов повертаємось до нашої потреби. Будь яка структура діяльності відображає діяльність не стільки вчителя, скільки діяльність учня. Для того, щоб учні включились у діяльність, вони повинні усвідомлювати мету, спосіб (методи і засоби) досягнення мети та результат. Отже будь який урок базується на засадах діяльнісного (компетентністного) підходу.

 На які ж принципи побудови уроку я спираюся? Перший, і я вважаю головний – це гармонізація відносин учасників навчального процесу. Сьогодні в умовах модернізації української освіти одним із напрямків оптимізації навчального процесу є його спрямування на демократизацію взаємовідносин вчителя та учня. Створення сприятливої атмосфери співробітництва, зниження монологічного викладу матеріалу та дублювання інформації, яка може бути отримана з доступних джерел і переходу до діалогізованого спілкування з учнями в ході навчального процесу. Другий це узгодження цілей. Організація процесу навчання пов'язана з чітким значенням його цілей, а також усвідомленням і прийняттям їх учнями. Третій це опора на власний життєвий досвід учнів. Одним із головних завдань школи є підготовка учнів до самостійного життя. Зусилля вчителя сьогодні повинні бути направлені на розвиток у дитини прагнення до життєтворчості, інтересу до самопізнання і самовизначення. Четвертий принцип – це продуктивність навчання. Результати засвоєння конкретного навчального матеріалу залежать від здібностей учнів до конкретних знань, умінь, від індивідуальних нахилів учнів. Роль педагога зводиться на позиції ділового партнера, консультанта і однодумця, при цьому освітнє середовище передбачає співпрацю дітей і дорослих на основі договірних відносин. Співпраця педагога та учня передбачає особисту свободу кожного учасника навчально виховного процесу і веде до того, що навчання стає мотивованим процесом спільних і особистих відкриттів. І п’ятий – це принцип освітньої рефлексії. Рефлексія не пригадування головного з уроку чи формулювання висновків, це усвідомлення способів діяльності, виявлення її значеннєвих особливостей, виявлення освітніх зростань учня чи вчителя. Учні не просто усвідомлюють зроблене, вони ще усвідомлюють способи діяльності, тобто те, як це було зроблено.

В умовах воєнного стану у дітей зростає потреба в підтримці та увазі. Під час дистанційного навчання доречно і необхідно використовувати можливість надання дітям моральної підтримки. Під час ранкових зустрічей учні проговорюють свої страхи та переживання, працюють над емоційним станом, зростають духовно. Дуже важливо для дітей відчувати також підтримку та увагу своїх однокласників.

Доброзичливі відносини між учнями та вчителем є передумовою дисципліни під час навчального процесу, також умовою, засобом і результатом виховання що потребує зустрічних зусиль. Увага до кожного учня без виключення, тепле ставлення, надання відчуття любові та підтримки надає дітям впевненості, бажання діяти, навчатись, разом з вчителем шукати відповіді на будь-які питання.

Навчання через діяльність формує в учнів навчальні мотиви, пізнавальні інтереси, бажання вчитися, свідоме ставлення до процесу навчання. В умовах, в яких опинилися наші діти під час війни емоційний стан відіграє найважливішу роль в реалізації всіх навчальних процесів. Тому для формування компетентностей учнів під час дистанційного навчання необхідно враховувати ще і те в яких умовах дитині доводиться працювати та навчатись.  Для того, щоб навчальний процес став доступним і зручним для дітей я використовую різні освітні інтернет платформи, підходжу індивідуально і диференційовано до кожного учня. Застосовую різні методи та прийоми у своїй роботі, які в ігровій формі сприяють ефективному засвоєнню матеріалу уроку та дають можливість дітям проявляти себе, застосовувати вже отриманні знання, особистий досвід, розкривати свої творчі здібності. Це і ігрові вправи, інтерактивні завдання, навчальні проекти, дослідницько – пошукова діяльність. Активні методи і прийоми роботи – це вправа «Сенкан», вірш, який складається з п’яти рядків, синтезує інформацію та факти в стисле висловлювання, яке описує чи віддзеркалює тему. Під час його складання необхідно дотримуватися таких правил:, прийом «Вірю не вірю», який дозволяє актуалізувати особистісний досвід дитини, виявити її істинні та хибні знання; складання «асоціативного куща»; прийом «Кошик ідей» –  дозволяє залучити дітей до визначення цілей уроку, діти формулюють мету уроку; створення «Кластера» , творчі конкурси, виставки робіт, дитячі презентації на запропоновані теми, складання віршів, загадок, казок; групова робота ( створення проектів, колажів, тощо); виконання творчих робіт в багатофункціональному графічному редакторі Paint. Пропоную використовувати вчителям деякі онлайн інструменти для створення ігрових вправ:

-                     LearningApps – безкоштовний сервіс, за допомогою якого можна створювати навчальні ігри та ігрові вправи. https://learningapps.org/

-                     Kahoot! – надає багато інструментів для створення дидактичних вправ. Підходить для заняття в класі, так і для позакласного навчання. https://kahoot.com/?utm_name=controller_app&utm_source=controller&utm_campaign=controller_app&utm_medium=link

-                     Quizlet – це онлайн програма, генератор інтерактивних флеш карток. https://quizlet.com/uk

Формування компетентностей учнів є провідним у навчанні і означає формування не лише предметних, а й ключових компетентностей. Перевага надається не знанням, а діяльності де навчальний матеріал буде корисним і за межами школи. А набуті вміння співпрацювати в групі, виконувати різні соціальні ролі, використовувати набуті знання, вміння та навички, різні способи діяльності –  допомагають у розв’язанні життєво важливих проблем.

 

 

Список використаних джерел:

1. https://osvita.ua/school/method/2886/

2. Мельник С.А., Гезей О.М., Ротфорт Д.В. Реалізація компетентнісного підходу в освітній практиці початкової школи (методичні рекомендації) / за заг ред.

3. Савченко О.Я. Уміння вчитися – ключова компетентність молодшого школяра: посібник / О. Я. Савченко. – К.: Педагогічна думка, 2014. – 2014. –176 с.

 

 

 

https://docs.google.com/document/d/1m7z14JxzOsyfAiSzw2cZaUl-6eRprKHl/edit?usp=share_link&ouid=103900533891852487439&rtpof=true&sd=true

 

docx
Додано
28 вересня 2023
Переглядів
702
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку