Форум-театр "Моя гідність - моя цінність"

Про матеріал

Форум-театр - це так званий соціальний театр, який показує актуальні проблеми суспільства та через обговорення намагається знайти шляхи їх вирішення.

У сценарії представлено проблему булінгу в підлітковому середовищі.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СЦЕНАРІЙ

ФОРУМ-ТЕАТРУ

“МОЯ ГІДНІСТЬ – МОЯ ЦІННІСТЬ”

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала:

педагог-організатор СЗШ №96 м. Львова

Тимчишин С. Л.

 

 

 

 

 

 

 


Форум-театр «Моя гідність – моя цінність»

Ролі:

Учень-жертва

Учень-булі

Друг булі

Подружка булі

Мама учня-жертви

Вчитель

Поліцейська

Ведуча-джокер

Джокер

Добрий день! Сьогодні ми хочемо поговорити на серйозну тему, а саме про булінг. Можливо, ви вже знайомі з цим поняттям, а, можливо, вас навіть принижували. Ми хочемо показати вам  історію — наше бачення на проблему булінгу. Давайте подивимось, що у нас вийшло!

Сцена 1. Вдома.

Дім «жертви». Мама займається хатніми справами. По телевізорі показують соціальну рекламу на тему булінгу.

Запис реклами.

Мама (на хвилину відриваючись від роботи, дивиться рекламу): Боже, що це зараз робиться… Бідні діти…

Телефонний дзвінок.

Мама: Ало… Так, це я… Ми повернемо всю заборгованість. Ви не можете викинути нас на вулицю, у мене є син… ало… ало… (у розпачі)

У цей час на сцену виходить Святослав. Стає на краю сцени. Спостерігає всю розмову.

Святослав (сам до себе): Сказати їй чи не казати… (пауза) Ні, не буду. Їй і без того проблем вистачає… (підходить до столу, веселим тоном) Привіт, мамо! Ну що, будемо вечеряти?

Мама: (потайки від сина витирає сльози, тоді веселим тоном говорить) Так, звісно. Допоможи мені накрити на стіл. Візьми ці тарілки (показує). Як справи у школі?

Святослав: Все нормально, мамо (ідуть на сцену, несучи посуд, продовжують щось собі говорити)

Кінець сцени 1.

Джокер:

1. Чи добре зробив Святослав, що не розповів мамі про свої проблеми в школі?

2. До чого може привести нещирість у сім’ї?

Сцена 2. По дорозі до школи.

Святослав іде до школи. До нього підходить Стелла.

Стелла: Привіт!

Святослав: Привіт.

Незручна мовчанка.

Стелла: Ти, цей, не ображайся на мене, коли я тебе підколюю. Я насправді не хочу тебе якось зачепити. А пацани просто приколюються, насправді вони не такі погані, ну ти ж розумієш…

Святослав (перебиває): Нічого, все окей.

Чути сміх. Виходить Андрій та Сергій. Стелла, коли бачить їх, відразу відходить від Святослава.

Андрій (до Стелли): Здоров, мала. (обіймає) Що цей лошок біля тебе робить?

Стелла (пауза): Иииии… Та от, не знаю – причепився.

Сергій (до Святослава): Альо, ти шось попутав? (штовхає в плече) Вали звідси, бо…

Підходить вчитель. Здалека вітається.

Тарас: О, добрий день, діти!

Сергій (тихо до Святослава): Вважай, що тобі пощастило.

Андрій, Сергій: Добрий день, Тарасе Руслановичу!

Тарас: Ну що, до контрольної підготувались?

Андрій (впевнено): Звичайно, ви що не знаєте нас? Ми завжди готові!

Тарас: Вас то я знаю. (дзвінок) Давайте, швидко на урок, вже дзвінок продзвенів.

Андрій: Та йдемо, йдемо.

Виходять.

Кінець сцени 2.

Джокер:

1. Що ви можете сказати про героїню цієї сцени? Чому вона так поводилась?

2. А що ви можете сказати про її компанію?

Сцена 3. Після уроку.

Дзвінок на перерву.

Тарас: Все, здавайте ваші контрольні.

Всі здають листки, виходять. Святослав підходить останній.

Тарас: Святославе, ти як? Все добре?

Святослав: Так, все добре.

Тарас: Ну добре. Якщо буде потреба – звертайся (плескає по плечу).

Святослав: Угу…

Вчитель йде. Святослав виходить з класу, бавиться на телефоні. Йому на зустріч йдуть Андрій і Сергій. Сергій штовхає його плечем.

Сергій: Ти, причмелений, дивись, куди ти сунеш?

Святослав: Вибач, я тебе не побачив…

Андрій: Що значить «не побачив»? Тобі заліпило чи що?

Святослав: Хлопці, та я не хотів, це ненароком вийшло…

Андрій: І до моєї дівчини ненароком приставав?

Святослав: Та ні до кого я не приставав!

Андрій: Ага, то моя дівчина бреше?!

Святослав: Краще спитай її.

Сергій (до Андрія): Слухай, а він реально наривається.

Сергій штовхає Святослава раз, потім ще раз, Святослав не обороняється і не йде, у нього падає рюкзак. Андрій бере рюкзак і показово висипає звідти всі речі, телефон вириває з рук Святослава.

Андрій: Класний айфончик… (з цими словами кидає телефон, який потрапляє прямо під ноги вчителеві, який надійшов і застав цю сцену).

Пауза.

Тарас (до Андрія і Сергія): Всі – до мене в кабінет.

Кінець сцени 3.

Джокер:

1. Які права порушили хлопці? Чи можете ви назвати статті, де говориться про порушення цих прав?

2. Що міг Святослав вдіяти у цій ситуації? Чи повпливало б це на подальші події? Як?

Сцена 4.

У кабінеті вчителя-завуча.

Вчитель: Хлопці, як ви мені поясните те, що я щойно побачив? Чому його речі були розкидані по всьому коридору?

Всі мовчать.

Вчитель: Ну? Я почую нарешті відповідь? Святославе, розповідай.

Святослав: Я йшов, вони мене штовхнули…

Сергій: Що ви його слухаєте, він сам штовхався!

Вчитель: Тихо! (до Сергія) Ти мав можливість висловитись. Зараз я зі Святославом говорю. (до Святослава) Продовжуй.

Святослав: Вони мене штовхнули. Потім порозкидували мої речі.

Вчитель: Чому вони так зробили? Для цього були підстави?

Святослав: Нуу… Насправді, я не зрозумів, у чому справа.

Сергій пирхає. Переглядаються з Андрієм і усміхаються. Вчитель говорить до них.

Вчитель: Добре, тепер ваша черга. Сергію, що смішного?

Сергій: Тарасе Руслановичу, от чого він прикидається? Він на ходу бавиться на телефоні і суне прямо на нас… Взагалі не дивиться, куди йде, ще й штовхається. Це нормально, скажіть?

Вчитель: Через це ви порозкидали його речі по коридору?

Андрій: Він знає, через що ми таке зробили.

Вчитель: Через що, мені цікаво? А Святослав сказав, що не здогадується. Тож прошу, поясніть.

Мовчать.

Вчитель: Отже, так. (до хлопців-агресорів) Що б там не було – він вас штовхнув чи ви його, ви не маєте права торкатись чужих речей, так само, як і вирішувати справу кулаками. За це ви несете відповідальність перед законом. У разі якихось пошкоджень відповідальні будете ви, а також ваші батьки. Святославе, покажи свій телефон. (Святослав показує телефон) Вам, друзі, пощастило, що з телефоном нічого не сталось, інакше ваші батьки відшкодовували б його вартість або його ремонт. Завтра ваші батьки (показує на Андрія та Сергія) повинні бути в школі, зрозуміли? Все. Святославе, Сергію, ви вільні. Андрію, залишся ще на кілька хвилин.

Сергій і Святослав виходять.

Вчитель: Андрію, поясни мені, будь ласка, що з тобою відбувається? У молодших класах ти був слухняним, добре вчився. А зараз? Ні хороших оцінок, ні нормальної поведінки, куриш, уроки прогулюєш... Це вже не перший інцидент, у якому ти задіяний, і вже не вперше в тебе конфлікт зі Святославом. У чому справа?

Пауза у сцені. Монолог Андрія.

Андрій: Він мене питає, що зі мною відбувається, чому я не вчусь і чому так поводжусь… Подивився я б на нього, що б він робив, коли б у нього батько пив, а мати кинула. Коли не хочеться до тої дурної хати вертатись, де вічно сидять татові дружбани, нема нормальної хавки і треба ще й думати, де гроші на неї взяти. Знайшовся праведник! Як мені набридли вже оті нотації, та школа, і той мамин синочок, який вічно втикнеться, куди не треба!

Повернення до сцени.

Андрій мовчить.

Вчитель: Мовчиш. Дзвони до батька.

Андрій: Він зайнятий.

Вчитель: Я думаю, що час на свого сина він може виділити. Прошу.

Андрій: Як скажете. Самі подивитесь.

Набирає номер батька. Батько підняв трубку.

Андрій: Ало, тату, я зараз в завуча. Даю йому трубку.

Вчитель: Доброго дня! Мене звати Тарас Русланович, Андрій останнім часом неналежним чином поводиться в школі. Я б хотів із вами зустрітись та обговорити його поведінку… Ало… Ало!.. (розгублено) Здається… він кинув слухавку… (віддає телефон).

Андрій (роздратовано): Я ж казав, що він зайнятий.

Вчитель: У мене немає іншого виходу, крім як подати тебе на внутрішньошкільнийоблік.

Андрій: Як скажете.

Вчитель: Ну, якщо тобі більше нічого сказати, то ти можеш іти.

Андрій: До побачення (розвертається та йде).

Вчитель ще хвилину дивиться йому вслід, тоді також іде.

Кінець сцени 4.

Джокер:

1. Чи добре зробив Андрій, що не розповів вчителеві про свої домашні проблеми? Чому?

2. Чи міг би вчитель якось допомогти Андрієві?

3. Яка роль сім’ї у становленні особистості дитини?

4. Чи є відповідна стаття закону України до вчинків батьків Андрія? Яка?

Сцена 5. Задум.

На сцені Стелла, Андрій, Сергій.

Андрій ходить туди-сюди. Сергій і Стелла сидять.

Сергій:Той лузер мене вже дістав, через нього до директора відправили.

Андрій: Не згадуй… мамин синочок… Носяться з ним всі… Мені ще й прийшлось баті дзвонити. Він і так нервовий. Завуч тільки то й робить, що хоче мене попустити.

Стелла: Та він вічно так робить. І головне постійно до нас доколупується, ніби в школі більше учнів нема.О, в мене ідея: давай йому вікна повибиваємо. Хай дихає свіжим повітрям.

Сміються із Стеллою. Андрій задумується.

Андрій: А це тема. Давай.

Стелла з Сергієм перестають сміятись. Дивляться на Андрія.

Стелла: Ти реально хочеш то зробити? А ти герой! (сміється)

Сергій: І як ми то зробимо?

Андрій: Підемо після школи, годинка 6 – 7, вже темніє в такий час, кинемо якусь цеглу і баста. То навіть до школи близько не треба підходити.

Коли Стелла бачить, що вони справді хочуть бити вікна, вона починає мнутись.

Стелла: Ой, пацани, мені треба бути вдома. Мамка сказала, що якщо не буду сидіти з братом, не купить нові сережки. (Говорить все, ніби видумує в туж мить. Запинається, може навіть переплутати якісь слова)

Андрій: Мала, ти можеш не йти, я тебе не заставляю. Сєрий, ти зі мною?

Сергій вагається.

Сергій (невпевнено): Ладно, ти мій друг. Треба, то треба. Ту школу взагалі треба спалити, так що то взагалі фігня якесь нещасне вікно розбити. Ну то коли збираємось?

Андрій: Оце я розумію! Братан! (плескає по плечу) Збираємось сьогодні. Я тобі подзвоню.

Сергій: Окей.

Всі йдуть.

Кінець сцени 5.

Джокер:

1. Що вплинуло на рішення хлопців?

2. Якою постає Стелла у цій сцені?

Сцена 6. Злочин.

На сцену виходить Святослав. Говорить по телефону.

Святослав: Ало, мамо. У мене вже гурток закінчився, я йду зі школи. Через 10 хв буду вдома. Давай.

Тут гуркіт розбитого скла, якісь вигуки і тупіт ніг. На сцену вибігають задихані Андрій з Сергієм. Святослав тримає в руці телефон і не розуміє, що сталось. Дивиться на хлопців.

Андрій (кричить): Знову ти!

Сергій: Дивись, він нас знімає на телефон!

Пауза. Святослав починає розуміти, що сталось.

Святослав(перелякано): Хлопці, я нічого не знімаю! Я нічого нікому не скажу!

Андрій: Тримай його!

Хлопці накидуються на Святослава, затягують його за сцену. Звідти долинає шум бійки.

Кінець сцени 6.

Джокер:

1. Які закони порушили хлопці? Чи можете ви назвати конкретні статті?

2. Чи був вибір у Святослава в цій ситуації?

 

Сцена 7. Наслідки.

На сцені всі персонажі, крім Святослава і Стелли. Двоє агресорів стоять, похиливши голови, мама Святослава витирає сльози, поліцейська зачитує протокол, вчитель задумано слухає.

Поліцейська: Хуліганство, умисне заподіяння важких тілесних ушкоджень карається законом України, згідно зі статтями 296, 121 – 126. На вас, хлопці, чекає суд, ви отримаєте повістку. (до мами Святослава) Від вас, шановна, чекаємо довідку та діагноз від лікаря, залишите необхідні документи в заступника з виховної роботи.(до вчителя) Тарасе Руслановичу, ви вже знаєте, які документи необхідно підготувати. Прошу надіслати їх у відділ до кінця тижня.

Вчитель: Так, звичайно.

Поліцейська: Хлопці, яким буде ваше майбутнє залежить лише від вас самих. Дуже б не хотіла вас знову бачити у відділі кримінальної поліції.

До побачення.

Вчитель, мама: До побачення.

Пауза. Всі герої розходяться в різні боки.

Кінець.

Джокер:

1. Які висновки ви зробили під час перегляду цієї вистави?

2. Що ви можете сказати про булінг серед підлітків?

3. Чи міг би Святослав або інший герой вистави повестись інакше у тій чи іншій ситуації?

Зараз я вам пропоную змінити хід подій. Яку ситуацію ви б змінили? Наші актори спробують її відтворити так, щоб фінал вийшов зовсім іншим.

(перегравання сцен)

 

Отже, булінг або цькування — це велика проблема, з якою стикаються підлітки по всьому світі. Фізичний і соціальний булінг, кібербулінг (тролінг в інтернеті) можуть завдати непоправної психічної, а то й фізичної шкоди.

Пам’ятайте про це. Думайте. Аналізуйте. Будьте людьми, здатними співчувати і любити.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Лобода Вікторія Віталіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Сценарії
Додано
23 серпня 2018
Переглядів
3350
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку