Фрагмент до уроку "Різноманітність птахів" містить цікаві етапи уроку такі як мотивація до уроку (де є історія про причину зникнення дронта) і узагальнення, систематизація і контроль навчальних досягнень учнів ( у вигляді цікавої гри «Ключ до слова» (учні шукають відповідний малюнок птаха, що відповідає запитанню. Є 11 запитань і одинадцять малюнків. Ключове слово «ОРНІТОЛОГІЯ»). Шукайте розроблену презентацію розроблену відповідно до цього уроку)))
Фрагмент уроку «Різноманітність птахів»
«Сумна історія про дронта»
(Дж. Даррелл «Зникаючі тварини»)
Розселяючись в усі кінці світу, людина скрізь сіяла смерть і розруху, убиваючи, ставлячи пастки, зводячи ліси сокирою і вогнем, і з невиправданою жорстокістю і бездумністю завозячи природних ворогів тварин у ті місця, де їх раніше не було.
Дронт – крупного вайлуватого голуба, розміром з гусака, який мешкав на острові Маврикій. Відгороджений від світу океаном, голуб розучився літати: ворогів у нього не було, то від кого ж тікати? Гніздився він на землі, де був у повній безпеці. Але він втратив не лише здатність літати – він геть розучився впізнавати ворога та остерігатися його. Це була безмежна довірлива, майже ручна істота. У «дронтовому раю» людина з’явилася приблизно в 1507 році і привезла з собою своїх незмінних небезпечних супутників: собак, котів, свиней, пацюків і кіз. Дронти споглядали новоприбулих з сумирним і доброзичливим інтересом. І розпочалася бійня: кози начисто з’їдали чагарник, що слугував дронтам прикриттям; собаки і коти ганяли й ловили старих птахів; свині тим часом спустошували острів, рохканням жеручи яйця й пташенят, а слідом за ними крались пацюки, підбираючи решту бенкету. До 1681 року товстий, нескладний і беззахисний голуб перестав існувати. Не будьте варварами в тій частині природного простору, де ви мешкаєте чи відпочиваєте!
Узагальнення, систематизація і контроль навчальних досягнень учнів.
Гра «Ключ до слова» (учні шукають відповідний малюнок птаха, що відповідає запитанню. Є 11 запитань і одинадцять малюнків. Ключове слово «ОРНІТОЛОГІЯ»)
Слово ОРНІТОЛОГІЯ напишіть по вертикалі у зошиті і від кожної букви - назви видів птахів.
Гра «Велика кишеня» (учні на карточках записують коротку характеристику та систематичне положення птахів, які вибрали із «Великої кишені» )
Задачі та вправи.
1. На зимівлю в Південну Африку білий лелека летить, долаючи 13 тис. км. Летячи у вирій, лелека долає 150-200 км за добу, летячи додому, він долає 400 км за добу. Обчисліть, з якою швидкістю птах летить у вирій і з вирію та скільки діб він тратить на дорогу до місця зимівлі і додому.
2. Підраховано, що протягом години зозуля з’їдає 100 гусениць і комах, горихвістка – 460. Скільки комах (більшість з них – шкідливі для людини) з’їсть кожен з цих птахів за літо? Зробіть висновок про значення цих пахів для людини.
- Хочете прочитати про дивовижні архітектурні здібності тварин? Це виз найдете в оповіданні «Тварини-архітектори».
- А якщо про цікаву поведінку птахів у шлюбний період? Прочитайте оповідання «Шлюбні ігри».