Тема уроку: "Закони Г.Менделя" Конспект уроку має інформацію з історії генетики, основна частина - таблиця, в якій коротко описані закони. До уроку додана презентація в програмі SMART. Матеріал презентації підлягає змінам.
автор
вчитель біології Олександрійського
навчально-виховного комплексу
(ЗНЗ I-II cт –ліцей №17
Зайкіна Наталія Василівна
Урок № (презентація до уроку зроблена в програмі SMART NOTEBOOK 14)
Тема уроку: Закони Г.Менделя, їх генетичні основи.
Мета уроку:
Обладнання: Інтерактивна дошка,підручник,таблиці.
Поняття і терміни: генотип, фенотип, гібрид, алель, домінантність, рецесивність,
гамети, розщеплення, незалежне розщеплення,гомозигота,
гетерозигота,одноманітність.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Ключові компетентності: спілкування державною мовою, вміння вчитися впродовж життя, природничі та математичні компетенції.
Структура уроку,основний зміст і методи роботи:
I.Організаційний момент
Привітання вчителя, перевірка готовності класу до уроку,перевірка присутніх.
II. Актуалізація опорних знань:
(мультимедійна дошка)
1. Дати правильні відповіді: спадковість, мінливість, генетика,ген, генотип, фенотип,
гомозигота, гетерозигота, домінантна, рецесивна ознаки.
2. Назвати методи генетичних досліджень.
III.Мотивація (цікава розповідь вчителя)
Генетика - неймовірно цікава наука,яка вивчає закономірності спадковості та мінливості живих організмів.
У 1914 році в Англії ремонтували собор. Роботами керував нащадок першого герцога Шрюсбері Джона Табольта ,похованого у цьому соборі у 1453 році. Джон був історичною постаттю. Він воював і загинув від ран.14 поколінь відділяли його від нащадка 20 століття. Нащадок розкрив гробницю. Те, що в ній лежав Табольт сумніву не було. На кістках були ушкодження, що свідчили про рани,згадувані літописцями. Про зовнішність не могло бути й мови,але був неспростований доказ спорідненості,надійніший, а ніж засвідчені нотаріусом генеалогічні документи: на одній руці скелету зрослися фаланги пальців, про що говорив нащадок ще до розкриття. Після розкриття він показав свою руку свідкам, які побачили таку ж картину. На тій самій руці, що й у скелета, ті самі 2 фаланги зрослися між собою. Їх зростив домінантний ген, в медицині сьогодні такий прояв називають - симфалангією.
Ось такою, є сила гена. Ось така сила спадковості!
IV. Основна частина уроку
1.Закономірності спадковості, встановлені Г.Менделем (розповідь вчителя з використанням дошки і записом інформації у вигляді таблиці в зошит)
а)закон одноманітності гібридів 1 покоління(I)
б)закон розщеплення (II)
в)закон незалежного успадкування(III)
Назва закону |
Формулювання закону |
Схематичний запис |
Правило(закон)чистоти гамет |
У першому поколінні від схрещування гомозигот із домінантною та рецесивною ознаками виявляється тільки домінантна ознака
Кожна гамета диплоїдного гетерозиготного організму несе лише один алельний ген і не може одночасно містити обидва
|
ААXаа—Аа 100%
|
|
При схрещуванні гібридів першого покоління у нащадків спостерігається розщеплення за фенотипом у співвідношенні 3:1
|
АаXАа—АА:2Аа:аа 3:1
|
|
Кожна пара альтернативних варіантів ознак успадковується незалежно від інших пар і дає розщеплення 3:1 за кожною з пар (як і при моногібридному схрещуванні). При дигібридному схрещуванні (коли спостереження ведеться за двома ознаками) серед гібридів другого покоління спостерігають розщеплення 9:3:3:1. |
ААВВXаавв—АаВв АаВвXАаВв—9:3:3:1
|
V.Закріплення знань:
1.Що вивчає генетика?
2.Що є матеріальним носієм спадковості?
3.Що таке генотип,фенотип?
4.Назвати метод, який використав Г.Мендель для досліджень.
5. Сформулювати 1 закон Менделя.
6.Сформулювати 2 закон Менделя.
7. Сформулювати 3 закон Менделя.
Рефлексія:
Що вам сподобалось, що ви дізнались.
«Як ви думаєте, як зміниться генетика за 100 років?»
(відповідь дамо на наступному уроці)
Виставлення оцінок за роботу на уроці.
VI.Домашнє завдання: прочитати § ; конспект в робочому зошиті;
автор
вчитель біології Олександрійського
навчально-виховного комплексу
( ЗНЗ I-II ст –ліцей №17)
Зайкіна Наталія Василівна
(презентація до уроку зроблена в програмі SMART NOTEBOOK 14)
Урок № Практична робота «Складання схем схрещування»
Мета: Удосконалити навички складати схеми схрещування і розв'язувати елементарні задачі з генетики.
Обладнання: Інтерактивна дошка,підручник, картки для дітей, які працюють
швидко.
Хід роботи:
Щоб успішно розв’язувати задачі з генетики необхідно :
1.Знати загальноприйняті генетичні позначення (виведено на дошку)
P-батьки;
F1,2,3…-покоління
X-схрещування
АА-гомозигота
Аа-гетерозигота
G(Г) - гамети ⃝
2. Уважно читати умову задачі, складати схему:
Дано: Розв’язок:
Знайти:
3. Записати правильно відповідь.
4.Для розв’язування використати решітку Пеннета ( якщо потрібно)
Задача 1Який колір квітів буде у гібридів першого покоління білих та рожевих троянд по генотипу та по фенотипу, якщо білий колір - рецесивна ознака? (Схрещували гомозиготні особини). (умова і відповідь виведена на дошку, відповідь закодована - стерти ластиком ).
Задача 2Якого кольору будуть троянди, одержані при схрещуванні двох гетерозиготних рослин червоного кольору? (відповідь за межами слайду, натиснути на знак питання і витягнути.)
Задача 5. У людини карий колір очей домінує над блакитним, а здатність краще володіти правою рукою — над здатністю володіти лівою. Кароокий лівша, в сім'ї якого всі кароокі, одружився з блакитноокою правшею,в сім'ї якої всі правші. Визначте генотипи та фенотипи дітей.(відповідь зашифрована, як попередня)
V.Домашнє завдання: повторити §31; ст.126,задача 6;конспект в робочому зошиті; повт.§29,30., закінчити практичну роботу (задача 6).