фрагмент інтегрованого уроку Таємниця Різдва

Про матеріал
Т ИП УРОКУ: компаративний урок з використанням різдвяних творів зарубіжної літератури та знань з англійської мови МЕТА: простежити як автор показав значення Різдва в житті героїв твору; - вдосконалювати навички аналізу тексту, характеристики героїв; - розвивати образне та асоціативне мислення, творчу уяву; - сприяти формуванню гуманної особистості; - виховувати в дітей людяність, милосердя, доброту. - уміння співчувати ближнім.
Перегляд файлу

ТЕМА. ТАЄМНИЦЯ РІЗДВА. (фрагмент інтегрованого уроку)

   УРОК-ЗУСТРІЧ з героями твор Ч.Діккенса та М.В.Гоголя

Т ИП  УРОКУ:  компаративний урок з використанням різдвяних творів зарубіжної літератури та знань з англійської мови

МЕТА:   простежити як автор показав  значення Різдва в житті героїв твору;

         -     вдосконалювати навички аналізу тексту, характеристики героїв;

  • розвивати образне та асоціативне мислення, творчу уяву;
  • сприяти формуванню гуманної особистості;
  • виховувати в дітей людяність, милосердя, доброту.
  • уміння співчувати ближнім.

ОБЛАДНАННЯ: мультимедійна дошка,  куточок України (ікона, рушники, кутя, хліб, узвар),  куточок Англії (портрет Діккенса, комин, різдвяні шкарпетки,  різдвяний   вінок),  Ангел,  тексти «Різдвяної пісні у прозі»Ч.Діккенса, ілюстрації до твору ; картки із завданнями; мультимедійна презентація «Різдвяне диво», скрапбук «Різдво в картинках», плейкаст до твору «Святкування Різдва», макет новорічної   ялинки,  намальовані різнокольорові свічки,   два малюнки Скруджа (на одному малюнку:  герой має сердитий вигляд, на іншому навпаки-добрий),  музика «Шум вітру», «Різдвяні дзвоники»).

                                                    Епіграфи уроку:

Май душу, май серце і будеш людиною на всі  часи

                                                                                                                (Ч.Діккенс)

                                                         А найкращим було те, що і Майбутнє належало 

                                                       йому  і він міг ще змінити свою долю.

                                                                                                                (Ч. Діккенс)

                                                    Хід уроку

  1.  Організаційний момент

Емоційне налаштування  Звучить пісня М.Леантовича «Щедрик»

 Учитель. Діти, як ви гадаєте, чому наш урок я розпочала щедрівкою? (бесіда)

 (Прослуховування щедрівки «Добрий вечір»).

  Фронтальна бесіда:

  • Коли виконують цю пісню?
  • Що ви знаєте про Різдво?
  • Чому Різдво Христове люди пов’язують з дивом?
  • Як святкують Різдво в Україні?
  • Що вам відомо про різдвяні традиції англійців?

Учитель. «Це радісні дні – дні милосердя, доброти, усепрощення! Це єдині дні в усьому календарі, коли люди, наче з мовчазної згоди, вільно розкривають одне одному серця» (Ч. Діккенс).

  • Про які дні згадано в цитаті Ч. Діккенса? (Про Різдво)
  • Чому це християнське свято любив англійський письменник? (Діккенс був доброю людиною, вірив у гуманність світу, тому написав «Різдвяні повісті», зокрема «Різдвяну пісню в прозі»)
  • Які герої повісті «Різдвяна пісня в прозі» поділяють любов автора до Різдва? (Племінник Скруджа, Боб Кретчит)

 

 Прийом «зацікавлення» Учитель. Добігає кінця січень - найулюбленіший зимовий місяць  всіх: і дорослих і дітей . Бо й справді ,всі ми з нетерпінням очікуємо дива , яке нам несуть новорічні та різдвяні свята .

(На фоні повільної музики)

   Закрийте очі, уявіть зоряне небо, виберіть  найяскравішу зірку. Різдвяної ночі, коли на небі мерехтять яскраві зірочки, збуваються  найзаповітніші мрії,  бажання.  Потяніть руки до неба, щоб доторкнутися до своєї зірки, зніміть її і покладіть перед собою, а тепер відкрийте очі. Подивіться на свою диво- зірку. Нехай вона подарує вам натхнення і зігріє своїм теплом.

Посміхніться один одному і напишіть на зірочках свої очікування від уроку. Я думаю, вони обов’язково здійсняться, бо ви все зможете.

(Діти під музику записують свої чікування)

 Визначення емоційної готовності учнів до уроку.

 (Робота в зошитах)

  Учитель. Протягом  уроку ми зустрінемось з героями творів Ч.Діккенса і М.В.Гоголя,складатимемо характеристику образів літературних персонажів; оцінюватимемо вчинки головних  героїв, зможемо систематизувати навчальний матеріал, аналізувати прочитане , відчуємо велич великого свята Різдва. А також спробуємо зазирнути у свою душу -  постараємось осмислити, як ми живемо, за якими принципами житимемо, куди прагнемо.

Вправа «Асоціативний кущ». Різдво –це: Р – радість родина,І –  ікона

,ігри; З – засівати, зірка – Д – добро,диво,В – веселощі,всепрощення; О –

чікування, осяяння .Які почуття ви переживаєте, коли святкуєте це величне свято?

ІІ Оголошення теми та мети уроку.

Прийом «Міркування » . (Розшифрувати, яке слово ви побачили)

Питання до класу:

-Як думаєте, чого прагне кожна людина в житті?

Щастя – це:

  1. – життя.
  2. – коли у людини є сім’я, і мама з татом ніколи не сперечаються.
  3. – коли мирне небо над головою.
  4. – коли всі люди здорові.
  5. – коли є людина, яка завжди прийде тобі на допомогу.
  6. – коли тебе кохають, і ти відповідаєш взаємністю.
  7. – коли збуваються твої мрії.
  8. – коли є вірні друзі.
  9. – ось таке воно, щастя.

   Не помилюся, коли скажу, що кожен з нас прагне піймати казкового синього птаха на ймення Щастя; всі ми хочемо бути щасливими! Звичайно, кожен розуміє його по - своєму,  але є певні істини, обов’язкові для всіх, що полегшують пошуки  цього загадкового птаха! Під час уроку ми спробуємо їх віднайти.

Мотивація навчальної діяльності.

Цей урок,діти,ми присвятимо святу із свят- Різдву Христовому,адже це свято відзначають у всьому світі .

Бесіда .

  • Пригадайте,які твори ми вивчали, де йде мова про святий вечір , Різдво , колядування?

Учитель. Доля іноді дарує нам чудові дарунки,думаю,наша сьогоднішня зустріч- це теж своєрідний подарунок.У нас є прекрасна нагода ще раз зустрітися з героями творів Ч.Діккенса і М.Гоголя, відчути ту атмосферу Різдва , ті миті , які переживали наші герої ,дати їм добрі і врешті-решт добре попрацювати на уроці і отримати задоволення.

Перегляд буктрейлера «Різдвяна пісня». (обговорення)

Учитель.  Різдво! Які це радісні дні — дні милосердя, доброти, всепрощення. Це єдині дні в усьому календарі, коли люди, наче з мовчазної згоди, вільно розкривають одне одному серця і бачать у своїх ближніх, — навіть у тих, хто не має ні грошей, ні долі, — таких самих людей, як вони самі!  Увесь християнський світ возвеличує Різдво! В Англії люди теж збираються за родинним столом, вітають один одного, смакують фаршированою яблуками гускою, пудингом, намагаються допомогти тим, хто цього потребує. чарівне слово –  Різдво. Ми всі, дорослі і діти, чекаємо дива. Син Божий народився – це теж диво, на яке чекало людство. З’явилась надія на здійснення найзаповітніших і найпотаємніших сподівань і прагнень. Це свято єднає людей на основі любові до ближнього, на основі  добра,  злагоди і милосердя.

Так, не радіють світлому Різдву тільки скупі, жадібні, злостиві люди, які взагалі не вміють нікому і нічому радіти. Серед  таких і дядечко Скрудж, герой повісті Діккенса. Спробуємо підсумувати  вивчене і попробувати розібратись, чому ж так сталось у житті Скруджа, що ж в житті людини найцінніше?

Робота з підручником  (Діалог Скруджа і племінника Фреда)- с.87

  Ви легко впорались з цим завданням. Діти, ми знаємо, що Скрудж пообіцяв змінитися, він так благав про це Духа Майбутнього Різдва! А чи дотримав Скрудж свого слова?

Учитель. А зараз, діти,  ми перенесемось на святкування Різдва в Україну , а саме в чарівну дикакньку . Зустрінемось з героями повісті «Ніч перед Різдвом» М.В.Гоголя.    Улюбленою розвагою молоді в святвечір напередодні Різдва (6 січня) було колядування. Хлопці та дівчата ходили по селу і співали під вікнами колядки – короткі обрядові пісні з побажанням господарям будинку добра і благополуччя. Ті на сплату за побажання обдаровували колядників смачною і ситної їжею. Чим багатше частування, тим ситніше буде майбутній рік.   (Демонструється фрагмент фільму, момент колядок).

Учитель . А зараз час зустрітися з героями повісті «ніч перед Різдвом»

  • Розігрування діалогу Оксани і Вакули

Оксана перед дзеркалом ( читає уривок з тексту «І чого людям   надумалося розславляти, ніби я гарна…»  Мене звуть Оксана, я донька козака Чуба. Скоро мені виповниться сімнадцять років . Батько накупив мені багато гарного одягу, щоб одружився  зі мною найкращий молодець  у світі. Про мене говорять, що я дуже гарна, хлопці юрбами бігають за мною, а особливо коваль Вакула. Ходить за мною , гарні слова говорить , обіцяв зробити скриньку , якої ні в кого немає. Та він грубий і димом від нього пахне, а люди ще говорять , що мати його відьма. Та , що мені Вакула, скоро прийдуть дівчата, підемо колядувати , от буде весело!

 

 Вакула  (Спостерігаючи за Оксаною , читає уривок з тексту «Чудна дівчина…. Не любить вона мене …»

 Далі розповідає : Я коваль Вакула, мене знають і в Диканьці, і поза її межами.  Люблю кувати гарні речі з заліза, ось Оксані  з найкращого заліза скриньку викував, дві ночі з кузні не виходив. А ще  люблю малювати .В селі мене гарним живописцем вважають, розписав стіни церкви , розфарбував деревʹ яний посуд , з якого їдять усі козаки в Диканьці. Все добре, якби не Оксана. Люблю її всім серцем, а вона грається моїм почуттям, як іграшкою . А вона ж мені найдорожча в світі.

Вакула – сміливий, розумний,вірний, відданий, люблячий, дотепний, спритний.

Оксана – красива, вередлива, любляча, розумна, дотепна.

Так, оповідання «Ніч перед Різдвом» закінчилося добре. Коваль Вакула дістав черевички, які носила цариця. Оксана  ж «майже всю ніч картала себе вголос», - зазначає М. В. Гоголь. Це була не проста ніч. А різдвяна, коли очищається, висвітлюється душа. І саме тому Оксана зрозуміла, що кохає Вакулу. Побачивши його вранці живим, сказала: «Мені не треба черевиків! Я і без черевиків…»- далі не договорила – зашарілася. Відкинувши гордість, вона стала добрішою. Добро врешті-решт перемогло. Таке диво сталося в різдвяну ніч, коли здійснюються всі бажання.

Кожна різдвяна  і новорічна ніч закінчується відчуттям дива.

 Учитель. Отже, діти, ми зустрілися з героями творів, пригадали події , які відбувались. Ми побачили,що і Скрудж і Оксана у святий вечір ніби переродилися , стали зовсім іншими героями, не такими , якими вони були на початку творів.

     2. Словникова робота

-Що означає переродитися

Робота в парах «Почуття  в серці»

Учитель. Але ми вже знаємо, що герої наші змінилися. Зараз ви виконаєте завдання « Почуття в серці». Перед вами ялинки, на яких сніжинки і сердечка. Блакитний – почуття героїв на початку твору, а червоного кольору – почуття в кінці твору.

 Роботу ви виконуватимете в парах, на кожній парті є два стікери.

     Творча робота «Мелодія Різдвяної пісні»

Давайте уявимо себе композиторами і як Діккенс і Гоголь,напишемо свою мелодію різдвяної  пісні, яка б зворушила і відродила серце Скруджа та Оксани. Запишемо в нотки те, що на вашу  думку допомогло героям змінитися.

Запишіть в першу нотку слово –«дружба»     ( на дошці намальовано нотний стан і діти вивішують поступово слова: дружба, радість, співчуття, духовне перетворення, милосердя, щастя, розуміння ,відвертість, кохання , любов, повага)

І я думаю ,що ми можемо ще продовжувати цю пісню багатьма словами і не просто  словами, а словами,які означають найцінніші духовні цінності людини.

Висновок:  Дива ,які здійснилися у Різдвяну ніч докорінно змінили наших  героїв. Гроші, багатства усього світу не можуть замінити людині любов близьких, повагу інших людей та щирість спілкування. Справді казковий кінець!

- Скажіть особисто ви вірите в таке миттєве перетворення людини?

- А чому таке миттєве перетворення сталося із Скруджем і Оксаною?

 (Бо все сталося в різдвяну ніч- ніч всепрощення та благодаті Божої)

 Проблемне завдання

Чи є сучасними моральні цінності, які пропагує автор «Різдвяної пісні у прозі»? Чому?

Ми підійшли до найважливішого запитання.

 - Що ж в житті людини цінується понад усе? Що може зробити людину щасливою?

  Інтерактивна вправа «Займи позицію»

                              Щастя – це…

Гроші                                                        здоровя

Багатство                                                  друзі

Слава                                                         родина

Влада                                                         любов

Висновок. Людське щастя не залежить від багатства. Не гроші роблять людину щасливою. Безсумнівно, не можна в наш час обійтись без грошей, вони багато в чому полегшують наше життя приносять чимало приємних моментів. Але чи потрібно їх ставити на перше місце у своєму житті? На прикладі наших герої ми знайшли відповідь на це важливе питання.

Скажіть,від чого залежить ваше щастя? ( Від доброго  серця, чистих думок, привітного погляду, приємної посмішки, гарної зовнішності, щирості,любові до ближнього свого…)

Підсумкове слово вчителя.

 (Звучить музика «Різдвяні дзвоники») Тож нехай різдвяний дзвін розбудить замкнені людські душі, як розбудив душу Скруджа та вередливої Оксани . Запам’ятайте,  діти, слова Діккенса «Май душу, май серце і будеш людиною на всі часи» (Епіграф уроку)

 

 

docx
Додано
1 березня 2021
Переглядів
741
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку