Фрагмент уроку "Будова слова" з використанням методики компетентнісного навчання "Шість цеглинок".

Про матеріал
Фрагмент уроку української мови на тему "Будова слова" у 4 класі з використанням методики компетентнісного навчання "Шість цеглинок".
Перегляд файлу

Авторська розробка

 

ПІБ учителя

Гатілова Вікторія Геннадіївна

Клас

4

Освітня стратегія (методика, техніка, технологія), у межах якої використовуються цеглинки LEGO

Методика компетентнісного навчання «Шість цеглинок»

Мета та завдання

Сприяти усвідомленню учнями про значущі частини слова (морфеми); закріпити знання про спільну частину споріднених слів – корінь, про основу, закінчення; сприяти усвідомленню поняття префікс, суфікс, досліджувати словотворчу функцію префікса і суфікса; вдосконалювати навички розбору слів за будовою.

Розвивати у дітей комунікативні навички,  вміння слухати один одного, висловлювати власну думку; увагу, пам’ять, мовне чуття; оцінювати роботу свою та роботу інших.

Виховувати толерантність, повагу один до одного, любов до рідної мови.

 

Зміст

(текст, посилання на фото, відео, презентацію)

Фрагмент

5. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу. (вивчення нового матеріалу)

- Сьогодні  на уроці, ми з вами поговори про будову слова, про складові частинки слова - морфеми. Деякі з них вам відомі,наприклад: корінь, основа, закінчення; деякі ще ні (суфікс, префікс), тому я вам пропоную ваші знання поновити та доповнити.

- Зараз для вас буде така вправа, яка допоможе вам не тільки отримати нові знання самостійно, а й поділитися новими знаннями зі своїми однокласниками. (Пояснення етапі та правил виконання вправи учням)

5.1 Вправа «Броунівський рух»

(обладнання 6 цеглинок Лего, різнокольорові картки з інформацією)

В кожної дитини в наявності на уроці 6 цеглинок Лего. Цеглинки розкладаємо на партах в розібраному вигляді. Учні отримують картки різних кольорів (відповідно до кольорів 6 цеглинок) з інформацією про морфемні частини слова (корінь, основа, закінчення, префікс, суфікс). Діти самостійно опрацьовують, вивчають отриманий матеріал (для роботи дається приблизно 5 хвилин). Коли учні відчувають, що вони зрозуміли  матеріал, за командою вчителя діти міняються місцями та діляться отриманою інформацією з однокласником, при цьому використовуємо цеглинки. Якщо дитина опрацьовувала картку червоного кольору, вона ставить першу цеглинку червоного кольору і йде обмінюватися інформацією з дітьми, які мають картки інших кольорів. Таким чином по завершенню вправи у кожного учня має вийти самостійно збудована  «Вежа знань» з 5 цеглинок. Далі вчитель пропонує учням проаналізувати та оцінити свою роботу і якщо дітям все зрозуміло, вони запам’ятали назви та визначення, почувають у собі впевненість у перетворенні щойно вивченого матеріали їм необхідно поставити останню шосту цеглинку зеленого кольору на верх своєї вежі, таким чином показуючи готовність працювати далі. Якщо у окремих учнів виникли труднощі, вони чогось не зрозуміли – цеглинку залишаємо на парті.

Картки

C:\Users\дмитрий\Desktop\Зображення 1.png

 

 

 

 

 

 

 

 

5.2 Повторення разом з вчителем нового матеріалу.

- Тепер, давайте з вами ще раз повторимо, що ви прочитали та запам’ятали.

Вправа «Мікрофон»

(Вчитель усно опитує 4-6 учнів)

  • Що таке корінь слова?
  • Що таке основа слова?
  • Яка функція у закінчення слова?
  •  Як схематично позначається суфікс, префікс?
  • Як схематично позначаються основа, корінь, закінчення?
  • Що таке закінчення?
  • Що таке префікс? Яка його функція?
  • Що таке суфікс? Яка його функція?
  • Що таке закінчення слова?

5.3 Повторна  самооцінка набутих знань.

(Якщо під час самооцінки у вправі «Броунівський рух» були учні у яких були труднощі у сприйнятті матеріалу пропонуємо дітям повторно провести самооцінку)

6. Узагальнення, систематизація та закріплення нового матеріалу.

6.1 Вправляння у розборі слів за будовою. Вправа «Кольорові схеми»

- Наступне наше завдання полягає в у вашому умінні застосувати нові знання.  Ми з вами будемо робити морфемний розбір слова (розбір слова за будовою). Та робити ми це будемо за допомогою не звичайних схем, а за допомогою  6 цеглинок. Подивіться уважно на дошку кожна морфема позначається особливим положення цеглинки Лего. Ви можете використовувати 4 цеглинки окрім червоної та зеленої. Червона та зелена цеглинки слугуватимуть вам сигнальними картками під час перевірки своєї роботи. Перевіряти будемо разом, на дошці з’являтиметься правильний розбір слова. Якщо ви впорались вірно – піднімаємо до верху зелену  цеглинку, якщо у вас виникли труднощі – червону.

Вправа «Кольорові схеми»

Для вправи потрібні 4 цеглинки (крім зеленої та червоної). Кожна частина слова позначається особливим положенням цеглинки на площині. Ці положення вчитель дітям демонструє та інструкція знаходиться постійно в учнів перед очима. Для ускладнення на останньому етапі вправи (розбір останніх 2-3 слів) прибираємо інструкцію щоб діти розвивали і зорову пам’ять. Червона та зелена цеглинки послугують в цій вправі сигнальними картками. Якщо учень впорався правильно із завданням – піднімає зелену цеглинку, якщо виникли труднощі – червону. Перевіряємо правильність за ілюстраціями.

 

 

 

 

 

 

Корінь слова

C:\Users\дмитрий\Downloads\IMG_20201120_165843.jpg

 

Суфікс

C:\Users\дмитрий\Downloads\IMG_20201120_165850.jpg

 

Префікс

C:\Users\дмитрий\Downloads\IMG_20201120_165832.jpg

 

Закінчення

C:\Users\дмитрий\Downloads\IMG_20201120_165914.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання та перевірка

ПІДХІД

C:\Users\дмитрий\Downloads\1605886769382.jpg

ПРОЛІСКИ

C:\Users\дмитрий\Downloads\1605886779982.jpg

БЕЗМЕЖНИЙ

C:\Users\дмитрий\Downloads\1605886779982.jpg

МЕТРО

C:\Users\дмитрий\Downloads\1605886763192.jpg

ДЕРЕВО

C:\Users\дмитрий\Downloads\1605886757452.jpg

ЛІС

C:\Users\дмитрий\Downloads\1605886763192.jpg

САЛО

C:\Users\дмитрий\Downloads\1605886757452.jpg

СЛОВНИК

C:\Users\дмитрий\Downloads\1605886746000.jpg

 

 

 

6.2 Перевірка засвоєних знань.

- А тепер, давайте з вами побудуємо шкалу нашого успіху. Так, так саме успіху, адже ви всі сьогодні добре впорались з завданнями. Ми всі знаємо, що таке шкала. Тому зараз будуємо кожен свою шкалу. Хочете пряму вежу, хочете зіг-загом, вертикально розмістите цеглинки без з’єднань і тд. Головне, щоб була правильна послідовність кольорів. А правильну послідовність кольорів ви дізнаєтесь, правильно відповідаючи на мої запитання і уважно слухатимете умови відповіді.

Вправа «Шкала успіху»

Під час виконання даної вправи учні отримують завдання побудувати шкалу довільної форми, довільного з’єднання цеглинок чи без нього. Обов’язковою умовою є лише послідовність обраних кольорів. Колір діти обирають відповідаючи на запитання, які вчитель зачитує.

Запитання

Частина слова яка стоїть перед закінченням та після кореня.

1 Якщо, на вашу думку, це основа слова, тоді поставте цеглинку кольору зеленої, запашної, молодої травички.

2 Якщо це суфікс – поставте цеглинку, яка за кольором нагадує лимончик

Запитання

У слові «праліс» «ліс» це…

  1.     Якщо це корінь слова – поставимо глибокого моря.
  2.     Якщо основа – високого, безмежного, ясного неба.

Запитання

Ця частинка слова слугує для з’єднання слів у реченні.

1 Якщо це суфікс – поставимо цеглинку кольору стиглої літньої ягідки – полунички.

    2 Якщо це закінчення – поставимо цеглинку кольору стиглого соковитого яблучка, але не червону.

Запитання

В слові «прикрашений» «ен» це…

  1. Якщо це частина кореня слова обираємо цеглинку, колір якої на англійській мові має назву «red»
  2. Якщо це закінчення – цеглинку, яка за кольором  нагадує овоч, який дуже полюбляють кролики та зайчики, до того ж він дуже корисний для наших очей.

Запитання

Ця морфема стоїть перед коренем та має словотвірну функцію .

  1. Якщо це суфікс – цеглинка буде яскравішого кольору.
  2. Якщо префікс – цеглинка назва кольору якої на англійській мові звучить «blue» 

І, на останок, якщо в учнів залишилася червона цеглинка, учні ставлять її на верхівку своєї шкали та промовляють яким був урок, виражаючись словами на літеру «Ч» або порівнюючи урок, отриманні знання та досвід з предметами, які приходять на думку дивлячись на червону цеглинку

 

 

 

Приклади можливих результатів вправи:

C:\Users\дмитрий\Downloads\IMG_20201120_180906.jpgC:\Users\дмитрий\Downloads\IMG_20201120_180805.jpgC:\Users\дмитрий\Downloads\IMG_20201120_180727.jpgC:\Users\дмитрий\Downloads\IMG_20201120_180645.jpg

 

  • Молодці! Я вам бажаю подальшого успіху в навчанні, в дослідженні світу, в пізнанні навколишнього.

Далі рефлексія…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Климчук Людмила Олексіївна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
28 березня 2021
Переглядів
2376
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку