У пошуках духовної свободи (за творчістю Генріка Ібсена). Корисним, оригінальним і творчим є завдання щодо осмислення біографії письменника у вигляді поезії. Учням можна запропонувати скласти власну поезію спираючись на вивчений матеріал. Цікавою формою може бути розповідь вчителя про життя письменника не називаючи його ім'я та прізвища, а учні повинні за фактами пізнати літературну постать, героя чи епоху.
Це завдання допоможе оточуючим поглянути на учня з іншого боку. Навчить визначати головні події з життя письменника, помічати те, що відрізняє його від інших, знаходити головну проблему літературних персонажів. Варто запропонувати, не соромлячись, власну поезію.
Біо-вірш, або біографічний вірш. Практикум з поезії
Корисним, оригінальним і творчим є завдання щодо осмислення біографії письменника у вигляді поезії. Учням можна запропонувати скласти власну поезію опираючись на вивчений матеріал. Цікавою формою може бути розповідь вчителя про життя письменника не називаючи його ім’я та прізвища, а учні повинні за фактами пізнати літературну постать, героя чи епоху.
Це завдання допоможе оточуючим поглянути на учня з іншого боку. Навчить визначати головні події з життя письменника, помічати те, що відрізняє його від інших, знаходити головну проблему літературних персонажів. Варто запропонувати, не соромлячись, власну поезію.
У пошуках духовної свободи (за творчістю Генріка Ібсена)
Він родом із норвезького містечка,
Із небагатої купецької сім’ї .
Чутки навколо нього все ходили,
Що з батьком він із різної сім’ї.
Тому самотній був і одинокий -
До непорозуміння дуже звик.
Сусіди про стосунки говорили,
Психологічну травму змалечку зробили.
Недовго жив він і в достатку -
В п'ятнадцять мусив працювати.
Це нелегка була робота –
Та треба ж просто заробляти.
В аптеці учнем працював,
З газетою співпрацював,
У демонстраціях брав участь,
Створював новий журнал .
«То як же жити? Що робити?
Як же стану я на ноги?
Треба, мабуть, щось творити!
І за щастя міцно встати.
Буду я вірші писати,
Сатиричні епіграми,
Карикатури малювати,
І в театрі ставить драми!»
Першу драму «Катиліна»
Написав ще в Гримстаді.
«Богатирський курган» -
П’єсу - поставили в театрі.
Третя п’єса провалилась,
А четверта – до вподоби,
Написав на батьківщині
У театрі скрипаля.
Театральну школу Бюлль заснував,
Норвежців- акторів у трупу назбирав,
Норвезький театр скрипаль організував,
Ібсена режисером й бухгалтером забрав.
Так, «Норвезький театр» виникає -
Керувати ним письменник починає.
Данською мовою актори виступають,
А глядачі сперечатись починають.
Недовго директором театру керував –
Почалось глядацьке протистояння.
Через рік роботу знову шукав,
Але силу духу й віру міцну він мав!
Знайшов сім’ю, був щасливий у шлюбі,
За сина новонародженого піклувався.
Отримав в парламенті письменницьку пенсію
З родиною у Римі нею скористався!
Сім років письменник у Мюнхені жив,
Там, на півдні Німеччини, спокійно творив:
Людям соціально-психологічні п’єси писав,
Жінку і своє сімейне щастя захищав.
Ось так він творив і драми писав,
Відомим на весь світ уже став.
Чого тільки варті його письменна?
Хто може сказати, що він не талант?
«Пер Гюнт», «Бранд», «Стовпи суспільства»,
«Дика качка», «Примари», «Ляльковий дім»,
«Жінка моря», «Гедда Габлер», «Ворог народу» -
Нову аналітичну п’єсу на сцену увів.
Так Ібсен творцем «нової драми» став,
Про людську душу у п’єсах переживав,
Про гармонію в рідному домі говорив,
Як стати щасливим людей він вчив.
Таємницю життя нам не збагнути,
Спробуй зрозуміти це диво, хоч на мить.
Брехати, друже, ніколи не варто,
Її ти не сховаєш, як би не хотів.
Так і Нора, героїня п’єси,
Впевнена в коханні чоловіка,
Тішиться третім материнством,
Та не має щастя у своїй сім’ї.
Вона веде життя подвійне,
Зумовлене якоюсь таємницею,
Щоб врятувати свого чоловіка,
Таємно бере гроші в лихваря.
І все це трапилося в перший рік
Їх спільного безжурного життя.
Таємно підробляє підпис батька,
Вдає щасливе й радісне буття.
Час минув, минуло вісім років,
І Нора забажала розповісти правду,
Та тільки чоловік її не слухав,
І дім покинула без дітей вона.
Не захотіла більше бути «лялькою»,
Протестувала сильна жінка як уміла,
І вірила, що Торвальд знову покличе
Створити сім’ю, а не «Ляльковий дім».
ЮНЕСКО п’єсу «Ляльковий дім» вшанувало,
В список програми «Пам'ять світу» записало.
На честь ім’я Нори астероїд назвали,
На честь письменника кратер Меркурієм прозвали.
Дану поезію пропоную розділити учням на розділи, таким чином визначити основні ідеї; порівняти з оригіналом біогафії; або інсценізувати на уроці чи виховному заході.