Матеріали містять конспект уроку позакласного читання з зарубіжної літератури та мультимедійну презентацію для учнів 9 класу. Урок розроблено з використанням елементів технології критичного мислення та присвячено творчості польської письменниці Б.Космовської та її роману "Позолочена рибка". Презентація включає ілюстративний матеріал до уроку.
Урок позакласного читання
Тема: Б.Космовська «Позолочена рибка»
Мета: Познайомити учнів з творчістю польської письменниці Б.Космовської. Розкрити глибину образів героїв роману «Позолочена рибка», їх розвиток і становлення; розвивати вміння аналізу художнього твору, образів твору, удосконалювати вміння виразного читання, представлення медіа-проектів, вміння роботи на ПК, розвивати пам'ять, аналітичні вміння ; формувати високі гуманістичні, естетичні ідеали, стійку життєву позицію.
Завдання:
Навчальні:
- розкриття основного конфлікту роману Космовської «Позолочена рибка»;
- поглиблення уявлень про жанрові особливості роману;
- розвиток навичок логічного висловлювання.
Розвиваючі:
- формування уявлення про проблеми сучасних підлітків;
- розвиток пізнавальної активності;
- розвиток мовних і творчих здібностей учнів;
- розвиток мовлення.
Загальнопредметні:
- розвиток загальнокультурного кругозору учнів;
- виховання інтересу до сучасного роману;
- вдосконалення вміння підбирати матеріали до уроку;
- розвиток аналітичного мислення.
Виховні:
- залучення учнів до культурних цінностей;
- розвиток моральних цінностей та ідеалів в учнів.
Методи – проблемний, частково-пошуковий, пояснювально-ілюстративний
Тип урока: Урок – презентація з елементами критичного мислення
Обладнання: Портрет Б.Космовської, ілюстрації до роману, мультимедіа, аудіо запис музики до роману.
Випереджаючі індивідуальні та групові завдання:
1) Інтерв'ю Аліції, Роберта
2) Дослідницька робота по тексту романа «Позолочена рибка»
3) Презентація «Б.Космовська «Позолочена рибка»
Теорія літератури: роман, конфлікт, «вічна тема».
« Іноді треба спуститися до самого пекла, щоб
потім піднятися до неба »
Б.Космовська
Хід уроку
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Барбара Космовська — популярна польська письменниця, лауреатка численних літературних конкурсів. Закінчила Гданський університет. У 1999 році захистила кандидатську дисертацію на тему «Між дитинством і дорослим життям». Певний час працювала вчителькою польської мови, писала вірші. Барбара Космовська здобула численні премії на поетичних конкурсах. У 2000 році світ побачив перший роман письменниці – «Голодна кішка». А вже у 2001-му році вийшов роман «Приватна територія», що приніс авторці популярність і потрапив до списку бестселерів, складеного газетою Rzeczpospolita. Письменниця успішно пише і для дорослої аудиторії, та все ж таки найбільшу любов та популярність їй принесли саме книжки для підлітків. Зокрема, роман про шістнадцятирічну дівчинку Бубу, яка носить джинси і мартенси, любить слухати класичну музику та грати у бридж, посів перше місце у загальнопольському конкурсі романів для дітей та юнацтва «Повір у силу фантазії». А непроста книжка для молоді «Позолочена рибка» стала Книгою року-2007 у Польщі, а також виборола першу премію на Літературному конкурсі ім. Астрід Ліндгрен. Три книжки письменниці в українському перекладі Божени Антоняк побачили світ у львівському видавництві «Урбіно». Це романи «Буба», «Буба: мертвий сезон» і «Позолочена рибка». Твори для підлітків перекладено на інші мови. Барбара Космовська є автором 12 книжок. Зараз працює на посаді доцента кафедри історії літератури романтизму й позитивізму в Поморській академії (Слупськ). Її наукові зацікавлення — передусім література позитивізму та дитяча й молодіжна література (співпрацює із журналом Guliwer, присвяченим цій проблематиці).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Література для підлітків, якщо вона навмисно не обмежується розважальною метою, покликана висвітлювати великий спектр питань, типових для дорослішання дитини. У підлітковому віці такі аспекти, як самопізнання, місце в родині, стосунки з батьками та друзями, стають актуальними як ніколи. Оточення впливає на підлітків по-різному: часом їхній життєвий досвід може призводити до психологічних та навіть фізичних травм, подолати які можна за умови допомоги з боку сім’ї, близьких та друзів. Безсумнівно, саме розуміння та піклування родини є тими факторами, що допоможуть дитині у віці від 14 до 18 років пережити непрості життєві моменти. У цьому аспекті роман польської письменниці Барбари Космовської ― «Позолочена рибка», пропонує вам погляд на проблеми нового, сучасного типу стосунків у родині та його впливу на формування особистості.
У чому ж секрет таланту Барбари Космовської?
Бесіда на виявлення читацького сприйняття твору.
ІV. Усвідомлення змісту
1.Робота по теорії літератури
Роман - (фр. roman — романський) — літературний жанр, найбільш поширений у XVIII-XX ст.; великий за обсягом, складний за будовою епічний твір, у якому широко охоплені життєві події, глибоко розкривається історія формування характерів багатьох персонажів.
- Визначте тему роману Б.Космовської «Позолочена рибка»
(цей твір про світ підлітків з їх проблемами, стосунками, почуттями)
Батьки Аліції, донедавна «Страшенно Розпещеної Одиначки», розлучилися. Дівчина поступово вчиться сприймати нову татову супутницю життя й спілкуватися з постійно зайнятою мамою. Народжується перше кохання, з'являється необхідність робити власний вибір. У своєму оточенні Аліція зіштовхується із проблемами анорексії, наркотиків, байдужості однокласників. Проте найбільше змінює її життя важка хвороба зведеного братика. На Аліцію чекає складне випробування — підтримка маленького Фридерика та його мами, Міс Літа, яку вона досі не надто любила…
2. Евристична бесіда.
• Перед нами роман. Які його жанрові особливості?
• Якими ми бачимо головних героїв на початку твору?
• Чи такі вони в кінці твору? Чому вони змінюються? Як складаються їх стосунки?
( Після закінчення виконання роботи клас слухає коротку характеристику героїв на основі складеного грона, яку дають учні.)
2) Робота в групах (у всіх груп однакові завдання).
Складіть цитатні психологічні характеристики головних героїв роману.
Аліція
Роберт
Фридерик
Сара
Дорця
Батьки
3) Рольова гра:
«Сучасні підлітки потребують чесності».
Аліція.
Від 1 особи розповідає про своє життя, про стосунки з батьками, однокласниками, Робертом.
Клас задає їй запитання:
- Ти переживала через розлучення твоїх батьків. Чому?
- Яким в той час було твоє ставлення до міс Літи?
- Ти кохала Роберта?
- Розкажи про свого зведеного братика Фридерика? Чому ти називала його ящіркою?
Вчитель:
- Що ми можемо сказати про Аліцію, послухавши її сповідь?
Вона переживає розлучення своїх батьків, руйнування родини, конфлікти з однокласниками. А ще в її душі зароджується щось нове, досі їй не відоме – перше кохання.
Роберт.
Від 1 особи розповідає про своє життя, про стосунки з батьком, про заробітки, про відношення до музики, про своє ставлення до Аліції.
Клас задає запитання.
- Чим тебе привабила Аліція?
- Розкажи про свої захоплення, інтереси до знайомства з дівчиною.
- Яку роль у твоєму житті відігравала музика?
Вчитель:
Кохання робить Роберта та Аліцію дорослими. Побачивши дівчину, Роберт відчуває, що це його доля. Він стає зрілою людиною, яка не тільки мріє, але й бореться за своє чисте почуття. Аліція також з розгубленої дівчинки
перетворюється на дівчину, яка готова долати різні життєві перешкоди.
4) Робота в парах. Стратегія «Сенкан»
4) Робота з текстом
Виразне читання уривків, які розповідають про дорослі вчинки Аліції та Роберта
5)Бесіда
Бесіда
Аліція
1.Я б хотіла жити
у дідуся і бабусі
2.Хвилини з Робертом
ніколи не закінчувалися
Фридерик
Я б узе хотів додому, а сперсу хотів, сцоб Зося погодилася стати моєю друзиною
Роберт
1.Хотів, щоб батько перестав пити
2. Хотів би мати таку силу, яка змушувала б дорослих отямитися, щоб до них повертався розум. І щоб вони самі збагнули, скільки сорому нам завдають
Висновок:
Назва роману Б.Космовської «Позолочена рибка». Якщо «золота рибка» живе у казці і вмить виконує бажання, то «позолочена» живе у реальному житті, – зоомагазині. У Аліції захворів невиліковною хворобою маленький братик Фридерик і через деякий час помер. Ця обставина робить Аліцію ще дорослішою. Вона усвідомлює: людина не всесильна, і навіть позолочена рибка, яку вона купує, аби втішити братика, не зробить диво.
6) - А тепер я пропоную повернутися до проблемного питання нашого уроку:
У чому ж секрет таланту Барбари Космовської?
Популярна польська письменниця Барбара Космовська зізнається, що пише для непростої аудиторії – підлітків. Із молоддю письменниця намагається бути максимально щирою, а тому не боїться на сторінках своїх книжок говорити про складні та болючі речі – розлучення батьків, смерть близької людини, анорексію, першу закоханість, проблеми з алкоголем, бідність тощо. Авторка впевнена, що розуміння світу підлітків, пам’ять про власну молодість та власні помилки – це той спільний «простір», що зближує письменника та юних читачів. Головне, впевнена Барбара Космовська, щоб у підлітковій літературі не було фальші та надмірного моралізаторства.
7).Обговорення фіналу роману.
Бесіда:
Вчитель:
Попри драматизм історії, у ній є оптимізм, що служить фоном і наче огортає центральну тему твору. Дуже тепло авторка зображає стосунки між дідом і бабцею Аліції, їхні почуття, розділену любов головної героїні, а розлучення батьків Космовська подає з гумором: у «Листах до себе» Аліція пише: «Тато почав дзвонити у двері власного помешкання і дзвонити частіше, ніж колись. Дивно, бо раніше таких можливостей у нього було більше. Але, мабуть, так уже і повелося, що дорослі люблять ускладнювати собі життя. І треба бути дорослим, аби все це збагнути».
Попри низку соціальних тем, і деяку ідеалізацію (стосунків, життєвих ситуацій) головна думка цього твору, насамперед, у виборі цінностей. Бо, що є найціннішим для кожного з нас? Звісно, життя. Не матеріальні речі: робота, квартира, машина, а насамперед, життя. Наше та наших близьких. І цей роман варто почитати, аби ще раз у цьому переконатися. Крім того, як зауважила авторка в одному інтерв’ю, кінець «Позолоченої рибки» є відкритим. І для любителів хеппі-енду, можливо, Космовська все ж таки придумає щасливий кінець, бо він теж буває у житті.
V. Рефлексія
Поділіться своїми враженнями від уроку.
• Що цікавого взяли для себе?
• Чим урок запам'ятався?
• Які духовні надбання, винесені з твору, ви хотіли б передати наступним поколінням?
Вчитель: Прийшла пора розлучатися з юними Робертом та Аліцією, іншими героями роману.
Ми знову і знову будемо згадувати цю дивовижну історію про «позолочену рибку»!
VІ. Домашнє завдання
Використані джерела
1. http://dovidka.biz.ua/barbara-kosmovska-biografiya/ Довідник цікавих фактів та корисних знань © dovidka.biz.ua
2.http://teacherjournal.in.ua/shkilni-predmeti/mirovaya-literatura/5120-konspekt-uroku-barbara-kosmovska-buba-khudozhnii-svit-b-kosmovskoi-
simeini-tsinnosti-u-tvori
3.Зарубіжна література : підручник для 8 класу загальноосвітніх закладів./Є.Волощук, О.Слободянюк.-Київ: Генеза 2016
4http://litakcent.com/2012/06/15/barbara-kosmovska-suchasni-pidlitky-potrebujut-chesnosti/.