У короткому словнику-довіднику подано слова-терміни, що забезпечують реалізацію інформаційно-цифрової компетентності учнів згідно оновленої програми із зарубіжної літератури та Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти.
Словник рекомендовано вчителям суспільних дисциплін та учням шкіл.
Районний навчально-методичний центр відділу освіти
Кривоозерської райдержадміністрації
Короткий
словник–довідник
медіа термінів
Криве Озеро
2017
Укладачі : керівник творчої групи учителів зарубіжної
літератури Крижанівська Л.В., учитель
зарубіжної літератури Кривоозерської ЗОШ І-ІІІ
ступенів №2
Циктор О.І., учитель зарубіжної
Літератури Бурилівської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Рецензент: Бойко С.І., методист РНМЦ відділу освіти
Кривоозерської райдержадміністрації
Відповідальний за випуск: Федьків Н.К., директор
РНМЦ відділу освіти Кривоозерської
райдержадміністрації
Рекомендовано науково-методичною радою РНМЦ відділу освіти Кривоозерської райдержадміністрації
(протокол №___ від27 грудня 2017 року)
У короткому словнику-довіднику подано слова-терміни, що забезпечують реалізацію інформаційно-цифрової компетентності учнів згідно оновленої програми із зарубіжної літератури та Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти.
Словник рекомендовано вчителям суспільних дисциплін та учням шкіл.
Короткий словник-довідник медіа термінів. - Криве Озеро.: РМНЦ відділу освіти Кривоозерської райдержадміністрації. – 2017.- 28 с.
© Крижанівська Л.В., Циктор О.І., 2017
Передмова
Модернізованою навчальною програмою для 5-9 класів із зарубіжної літератури згідно до Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти та відповідно до рекомендацій Європейської Ради визначено основні ключові компетентності, серед яких інформаційно-цифрові.
Завдання вчителя підготувати нове покоління до життя в сучасних інформаційних умовах, до сприйняття і розуміння різної інформації; формувати культуру спілкування з медіа, а також творчі, комунікативні здібності, критичне мислення; вчити повноцінно сприймати, аналізувати й оцінювати медіа-тексти; розвивати вміння спілкуватися на основі невербальних форм комунікації за допомогою технічних засобів, а також відрізняти ілюзорне від знань та фактів, виховувати медіа- культуру.
Медіаосвітні терміни у посібнику структуроризовані, подані за алфавітом
Користування словником допоможе оволодіти термінами інформаційних комунікацій
Ай-Пі , IP-адреса, адреса Ай-Пі (від англ. Internet Protocol address) — це ідентифікатор (унікальний числовий номер) мережевого рівня, який використовується для адресації комп'ютерів чи пристроїв у мережах, які побудовані з використанням протоколу TCP/IP (н-д Інтернет). У мережі Інтернет потрібна глобальна унікальність адрес, у разі роботи в локальній мережі — у межах мережі.
Веб-сайт (від англ. website, місце, майданчик в інтернеті) — сукупність веб-сторінок, доступних у мережі Інтернет, які об'єднані як за змістом, так і за навігацією під єдиним доменним ім'ям. Фізично сайт може розміщуватися як на одному, так і на кількох серверах
Блог (англ. blog, від web log — «мережевий журнал чи щоденник подій») — це веб-сайт, головний зміст якого — записи, зображення чи мультимедіа, що регулярно додаються. Для блогів характерні короткі записи тимчасової значущості.
Бра́узер, також веб-переглядач (англ. browser МФА: [ˈbraʊ̯zɚ] — переглядач) — програмне забезпечення для комп'ютера або іншого електронного пристрою, як правило, під'єднаного до Інтернету, що дає можливість користувачеві взаємодіяти з текстом, малюнками або іншою інформацією на гіпертекстовій веб-сторінці. Тексти та малюнки можуть містити посилання на інші веб-сторінки, розташовані на тому ж веб-сайті або на інших веб-сайтах. Веб-переглядач з допомогою гіперпосилань дозволяє користувачеві швидко та просто отримувати інформацію, розміщену на багатьох веб-сторінках.
Буклет:
Букле́ти (буклетні видання) — переважно багатокольорові аркушеві друковані видання. До такого виду друкованої продукції найчастіше звертаються туристичні агенції, виробники промислових і продовольчих товарів, організації та установи в період відзначень ювілеїв, подій чи проведення рекламних та інших знакових заходів. Найчастіше зустрічаються буклети складені дворазово або трикратно, але можуть зустрічатися і складніші буклети — «гармошки».
Буктрейлер (від англ. book — книга, англ. trailer — тягач, причіп) — короткий відеоролик за мотивами книги, кліп по книзі. Метою створення буктрейлера є спонукання до прочитання книги. Його особливістю є те, що розповідь про книгу подається в образній, інтригуючій формі.
Всесві́тня мережа (англ. World Wide Web, скорочено: WWW; також: всемережжя, веб або тене́та) — найбільше всесвітнє багатомовне сховище інформації в електронному вигляді: десятки мільйонів пов'язаних між собою документів, що розташовані на комп'ютерах, розміщених на всій земній кулі. Вважається найпопулярнішою і найцікавішою службою мережі Інтернет, яка дозволяє отримувати доступ до інформації незалежно від місця її розташування.
Гаджет (англ. gadget — пристрій) — як правило, цікава технічна новинка у вигляді електронного пристрою, або іншого засобу, що поєднує в собі високі технології і цілком реальне застосування. Зневажливе значення — дрібничка, дурниця.
Сьогодні ґаджетом можна вважати будь-який цифровий прилад, досить невеликий, щоб одягти на руку, покласти до кишені або підключити до КПК або смартфона. Поява і функціональний потенціал ґаджетів передбачені у творах кіберпанка.
Найвідоміші типи ґаджетів: мобільний телефон, смартфон, портативна гральна приставка, мультимедійний програвач, GPS-навігатор, електронна книга.
Директ-медіа — засоби прямої комунікації із споживачем. Їхньою головною відмінністю від мас-медіа є їх властивість прямої комунікації із споживачем. До директ-медіа належать такі засоби достави рекламного повідомлення як: пошта, телефон, факс та інші.
Google Doodle-
Тематичні малюнки Google (Дудл для Google, англ. Google Doodle від doodle — кривульки, малюнки на берегах сторінок) — своєрідні листівки з нагоди визначних подій, які з'являються на домашній сторінці Google.
Електро́нна по́шта або е-пошта (англ. e-mail, або email, скорочення від electronic mail) — спосіб обміну цифровими повідомленнями між людьми з використанням цифрових пристроїв, таких як комп'ютери та мобільні телефони, що робить можливим пересилання даних будь-якого змісту (текстові документи, аудіо, відеофайли, архіви, програми).
Інтерне́т (від англ. Internet), міжмере́жжя[1] — всесвітня система взаємосполучених комп'ютерних мереж, що базуються на комплекті Інтернет-протоколів. Інтернет також називають мережею мереж. Інтернет складається з мільйонів локальних і глобальних приватних, публічних, академічних, ділових і урядових мереж, пов'язаних між собою з використанням різноманітних дротових, оптичних і бездротових технологій. Інтернет становить фізичну основу для розміщення величезної кількості інформаційних ресурсів і послуг, таких як взаємопов'язані гіпертекстові документи Всесвітньої павутини (World Wide Web — WWW) та електронна пошта.
Instagram — соціальна мережа, що базується на обміні фотографіями, дозволяє користувачам робити фотографії, застосовувати до них фільтри, а також поширювати їх через свій сервіс і низку інших соціальних мереж[1]. Є одним із найпопулярніших сервісів у мистецтві айфонографії. Instagram робить фотографії в квадратній формі — як камери Kodak Instamatic і Polaroid. Більшість же мобільних фоторедакторів використовує співвідношення сторін 3:2.
Кардмейкінг (англ. cardmaking; у перекладі card - листівка, make - робити) - мистецтво виготовлення вітальних листівок своїми руками
Кола́ж (від фр. coller — склеювати) — технічний прийом в образотворчому мистецтві, який ґрунтується на введені у твір різних за фактурою та кольором предметів: шматків газет, афіш, шпалер тощо.
У широкому сенсі колаж — включення за допомогою монтажу в твори літератури, театру, кіно, живопису, музики різностильових об'єктів або тем для посилення естетичного ефекту.
Ко́мікс (від англ. comic — комедійний, комічний, смішний; рідше вживається термін англ. sequential art — дослівно «послідовне мистецтво», яке використовує прийом «далі буде») — послідовність малюнків, зазвичай з короткими текстами, які створюють певну зв'язну розповідь. Тексти, зазвичай, мають специфічну форму «мовної бульки» («мовної хмарки», «мовного димка», виноски; англ. speech balloon), яка передає мову чи думку (мисль) персонажу, заголовків і титрів.
Лайк - кнопка, за допомогою якої публікація в інтернеті відзначається як вподобана, а також сама позначка, натискання на таку кнопку ◆ Тисніть лайк і підписуйтесь на нові відео. ◆ Моя нова фотка зібрала купу лайків.
Логоти́п (дав.-гр. ὀ λόγος — слово, і ὀ τύπος — знак, відбиток) — графічний або текстовий символ, який представляє якийсь конкретний суб'єкт або об'єкт, наприклад — населений пункт, компанію, організацію, приватну особу або продукт.
Логотип має пряме відношення до словесного знаку, але одночасно може бути наділений усіма ознаками знака — ще й зображувальним та комбінованим [Максимова]. Комбіновані фірмові/товарні знаки вміщують у себе знаки зображувального й словесного виду. Композиція таких знаків може бути поєднанням: рисунку та слова, рисунку та літери, рисунку та цифри, слів та літер, літер та цифр
Мас-медіа — це так звані засоби масової інформації; по таких засобах рекламне повідомлення доставляють, як правило, великій кількості потенційних споживачів. До цього виду медіа належать: телебачення, радіо, преса, носії зовнішньої реклами тощо.
Іншим видом медіа можна назвати директ-медіа; їхньою головною відмінністю від мас-медіа є їх властивість прямої комунікації із споживачем. До директ-медіа належать такі засоби достави рекламного повідомлення як: пошта, телефон, факс та інші.
Мас-медіа — це так звані засоби масової інформації; по таких засобах рекламне повідомлення доставляють, як правило, великій кількості потенційних споживачів. До цього виду медіа належать: телебачення, радіо, преса, носії зовнішньої реклами тощо.
Іншим видом медіа можна назвати директ-медіа; їхньою головною відмінністю від мас-медіа є їх властивість прямої комунікації із споживачем. До директ-медіа належать такі засоби достави рекламного повідомлення як: пошта, телефон, факс та інші.
Медіа. У комунікації, ме́діа (англ. media — засоби, способи) — це канали та інструменти; їх використовують, щоб зберігати, передавати й подавати інформацію або дані. Медіа часто згадувано як синонім до масс-медіа або новинних медіа, але в ширшому користуванні вони означають єдине середовище; його використовують, щоб передавати будь-які дані в яких-будь цілях
Медіа в рекламі, це узагальнювальне поняття засобів комунікації із споживачем, для передачі йому рекламного повідомлення.
Засоби комунікації можна розділити на мас-медіа та директ-медіа (прямі медіа).
Ме́діагра́мотність — сукупність знань, навичок та умінь, які дозволяють людям аналізувати, критично оцінювати і створювати повідомлення різних жанрів і форм для різних типів медіа, а також розуміти й аналізувати складні процеси функціонування медіа в суспільстві, та їхній вплив
Медіаосвіта — частина освітнього процесу, спрямована на формування в суспільстві медіакультури, підготовку особистості до безпечної та ефективної взаємодії із сучасною системою мас-медіа, включаючи як традиційні (друковані видання, радіо, кіно, телебачення), так і новітні (комп'ютерно опосередковане спілкування, інтернет, мобільна телефонія) медіа з урахуванням розвитку інформаційно-комунікаційних технологій
Медіатекст — це усний чи писемний твір масовоінформаційної діяльності та масової комунікації. Сутність медіатексту — конкретна інформація, що виражена мовленням з метою впливу та переконання. За медіатекстом стоїть мовна особистість журналіста, його світосприйняття, інтелектуальний рівень, когнітивна здатність. Для медіатексту, як і тексту взагалі, характерні логічна завершеність висловлювань, комунікативний намір та прагматична установка. відображення в тексті події передбачає наявність у ньому затексту (те, що за кадром) — фрагменту події, що описується в тексті. Затекст присутній тут неявно. Одним із комунікативних завдань медіатексту — описати затекст так, як його бачить журналіст.
Медіатехнологія – поєднання різних засобів передачі інформації (тексту, звуку, графіки, рухомих і нерухомих зображень) за допомогою комп'ютера або іншого аудіовізуального пристрою (телевізора, відеомагнітофона, програвача компакт-дисків тощо).
Мультимедіа — комбінування різних форм представлення інформації на одному носієві.
Постер (англ. Poster - «афіша, оголошення, плакат»)- художньо оформлений плакат, який використовується для рекламних або декоративних цілей (частіше з зображенням актора, музиканта, спортсмена)
Репост- вторинна публікація повідомлення, розміщеного іншим користувачем в соціальній мережі або блозі, з посиланням на джерело
Риме́йк, реме́йк (від англ. remake — «переробка») — новіша версія або інтерпретація раніше виданого твору (фільму, пісні, будь-якої музичної композиції або драматургічної роботи) в сучасній кінематографії та музиці. Оновлена версія комп'ютерної програми, гри тощо.
Се́рвер як програма — програма, що надає деякі послуги іншим програмам (клієнтам). Зв'язок між клієнтом і сервером зазвичай здійснюється за допомогою передачі повідомлень, часто через мережу, і використовує певний протокол для кодування запитів клієнта і відповідей сервера. Серверні програми можуть бути встановлені як на серверному, так і на персональному комп'ютері, щоразу вони забезпечують виконання певних служб (наприклад, сервер баз даних чи веб-сервер).
Скрапбу́кінг, скрепбукінг (англ. Scrapbooking, від англ. Scrapbook: scrap - вирізка, book - книга, букв. «книга з вирізок») - вид рукодільного мистецтва, що полягає у виготовленні та оформленні сімейних або особистих фотоальбомів.
Фанфік (англ. Fan fiction, англ. fanfiction або наступні скорочення англ. fan fic, fanfic, fic) — жаргонізм, що описує аматорський твір за мотивами популярних оригінальних літературних творів, творів кіномистецтва (кінофільмів, телесеріалів, аніме та ін.), коміксів (в тому числі — манґи), а також відеоігор, тощо.
Зазвичай фанфіки створюються на некомерційній основі фанатами оригінальних творів. Проте існують і фанфіки, призначені для продажу, що часто позиціонуються як новелізації, наприклад, «Spockanalia» (1967), заснований на телесеріалі «Зоряний шлях»[1]. До фанфіків відносяться додзінсі, в основі яких лежать інші твори
Літературні фанфіки, як правило, публікуються на спеціальних веб-сайтах за встановленими правилами.
Фейсбук (Facebook) — найбільша у світі соціальна мережа, що почала працювати 4 лютого 2004 року як мережа для студентів деяких американських університетів. Засновником та головою сервісу є Марк Цукерберг. За даними Alexa, сайт Facebook.com займає у світі 3 місце за відвідуваністю.[3] Станом на липень 2016 року, кількість користувачів становила 1,7 млрд, з яких 1,1 млрд відвідує свої аккаунти щодня.[4] Кількість українських користувачів, станом на травень 2014 року, становила близько 6 млн.[5] 30 червня 2017 року кількість користувачів досягла 2 млрд чоловік у всьому світі, в Україні 10 млн чоловік
Ютюб - YouTube (укр. «Ютюб») — популярний відеохостинг, що надає послуги розміщення відеоматеріалів. 2013 року він поступався за популярністю лише соціальній мережі Facebook і пошуковику Google.com[1]. Заснований 14 лютого2005 року.
«Я́ндекс» — російська ІТ-компанія, що володіє однойменною системою пошуку в Мережі та інтернет-порталом. Пошукова система «Яндекс» є четвертою серед пошукових систем світу за кількістю оброблених пошукових запитів (4,84 млрд, 2,8 % від світової кількості, статистика за грудень 2012 року)[3]. Станом на серпень 2016 року, згідно з рейтингом gemiusAudience[4], сайт yandex.ua посідає 5-е місце в Україні. У вересні 2016 року пошукова частка Яндекса в Україні, згідно Liveinternet, склала 29,2 %
Види медіатекстів
Зміст
Передмова____________________________3
Медіа-терміни_________________________4-23
Види медіа текстів______________________25
1