Фрагмент уроку з теми: Текст
Для 4 класу
Мета: - Повторити вивчене про текст ;
-Ознайомити учнів з різними типами текстів;
-Навчити знаходити характерні ознаки типів текстів;
-Виховувати любов до Батьківщини, рідної мови, культури.
Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
Текст це два або більше пропозицій (але не менше двох!), Об’єднаних загальною темою, основною думкою, пов’язаних між собою за змістом і граматично. Текст характеризується наявністю теми та ідеї висловлювання, смислової цілісністю.
Тема тексту основний предмет обговорення, змістовне ядро цілого тексту, порівнянне з авторським задумом в цілому. Цілісність тексту забезпечується єдністю теми на всьому протязі тексту. У великому тексті провідна тема розпадається на ряд складових
підтем. Підтеми членуються на абзаци.
Найістотнішими текстовими ознаками є :цілісність;зв'язність;структурна організованість;завершеність.
Робота з фрагментами тексту
— Як ви вже знаєте, фрагмент тексту — це його частина (символ, слово, речення, абзац, кілька абзаців, сторінка, кілька сторінок).
Вчені виділяють три види текстів, вони залежать від мети і змісту висловлювання і поділяються на:
Текст-розповідь, в ньому про щось розповідається, про якісь події. До такого тексту можна поставити запитання «Що відбулося?» Такий текст розкриває тісно зв'язані між собою події, явища, дії ,які відбувалися в минулому або відбуваються в теперішньому часі. Даний тип тексту представляє світ у подіях і діях.
Наприклад.
В осінні дні більшість птахів стає мандрівниками. Вони летять у теплі краї-у вирій. Летять вони без компаса, але ніколи не збиваються зі шляху. Ці перельоти тривають уже тисячі років.
Текст-опис, в ньому розповідається, яким є предмет. До такого тексту можна поставити запитання «Який предмет?» Опис розкриває ознаки предмета, його тимчасові характеристики чи постійні властивості, якості, стани. Найчастіше опис – це картина, що не описує події. Різновидом опису в офіційно – діловому мовленні виступає характеристика.
Наприклад.
Настала зима. Зимове сонце мало гріє. Сонячні дні бувають дуже рідко. Низьке сіре небо насупилося над нами. Пухнастий сніг падає на землю.
Текст-роздум, в ньому щось доводиться або заперечується. До такого тексту можна поставити запитання «Чому таким є?» Роздум має на меті досліджувати предмети чи явища, розкрити їхні внутрішні ознаки шляхом аргументації (пояснення). Варіантом роздуму вважають визначення і пояснення, що існують у наукових текстах, у мові масової комунікації.З такими типами текстів ти зустрічаєшся у шкільних підручниках.Часто роздум складається з таких частин: основна думка, яку треба довести і обґрунтування (доведення) цієї думки за допомогою доказів і висновок.
Наприклад.
Чому пташку назвали шишкариком? Свою назву пташка отримала від слова шишка.
У шишкарика дзьоб, як гострі щипці. Таким дзьобом дуже зручно лущити ялинові та соснові шишки.
У тексті-розповіді розповідається про подію або декілька подій, що йшли одна за одною.
1)ПОЧАТОК ПОДІЇ – 2) РОЗВИТОК ПОДІЇ – 3) КІНЕЦЬ ПОДІЇ
1.Настала зима. Зимове сонце мало гріє. Сонячні дні бувають дуже рідко. Низьке сіре небо насупилося над нами. Пухнастий сніг падає на землю.
………………………………………………………..
2.В осінні дні більшість птахів стає мандрівниками. Вони летять у теплі краї-у вирій. Летять вони без компаса, але ніколи не збиваються зі шляху. Ці перельоти тривають уже тисячі років.
……………………………………………………………
3.Чому пташку назвали шишкариком? Свою назву пташка отримала від слова шишка.
У шишкарика дзьоб, як гострі щипці. Таким дзьобом дуже зручно лущити ялинові та соснові шишки.
………………………………………………………………