Ігнатенко В.М.
КЗО «Водянська СЗШ»
С.Водяне
Широківський район
Дніпропетровська область
Фрагмент уроку природознавства у 5 класі.
Тема уроку: Місяць – супутник Землі
Мета уроку: дати учням поняття про природні супутники планет, Місяць – супутник Землі; ознайомити з фізичними характеристиками й особливостями руху навколо Землі; формувати в учнів вміння самостійно працювати з малюнками та додатковою інформацією; розвивати логічне мислення; поглиблювати наукове світосприйняття; виховувати вміння працювати у колективі.
Обладнання: глобус, телурій, слайди презентації із зображенням зміни фаз місяця, енциклопедія навколишнього світу «Астрономія»
Базові поняття: Місяць, природний супутник, планета , місячні фази.
Хід уроку
IV. Вивчення нового матеріалу
План
1.Місяць – супутник Землі
2.Місячні фази
3.Сонячні затемнення
4.Місячні затемнення
1.Учитель. (пояснення з елементами бесіди) Найближче до нашої Землі небесне тіло – Місяць – супутник нашої планети. ( За допомогою телурія вчитель демонструє три види рухів Місяця – обертання навколо своєї осі, навколо Землі і разом із Землею навколо Сонця) Він значно менший за Землю і завжди поруч з нею. Сила тяжіння Землі утримує Місяць навколо себе. Швидкість його обертання навколо Землі та навколо своєї осі – 23,3 доби, тому ми завжди спостерігаємо тільки одну сторону Місяця.
Місяць, як і Земля, має силу тяжіння, але вона в шість разів менша і тому не може втримати атмосферу. Внаслідок цього температура вдень на Місяці досягає +100*С, а вночі – 150*С. На відміну від Сонця – розжареної кулі, Місяць – холодне небесне тіло. Діти хто скаже, звідки береться яскраве місячне сяйво? (учні висловлюють власну думку).(Відповідь: Місяць світить нам відбитим від його поверхні сонячним світлом.)Незважаючи на те, що сила тяжіння Місяця слабка, вона впливає на природні явища, які відбуваються на Землі (наприклад: відпливи та припливи).
2.Учитель (пояснення вчителя) Фази Місяця –це постійні зміни видимої із Землі освітленої частини місячної поверхні. Вони постійно змінюють одна одну внаслідок зміни взаємного розташування Сонця, Землі й Місяця.
Діти, ви спостерігали за Місяцем? (відповіді учнів)
Зараз я хочу щоб ви переглянули казку яку для вас підготували ваші однокласники.
Місяць і кравець
Ведучий. Одного разу прийшов до кравця – хто б ви думали? – сам пан Місяць, який був великим чепуруном і дуже стежив за модою.
Місяць. Поший мені, будь ласка, новий жупан.
Ведучий. Кравець старанно зняв з клієнта мірку і заходився кроїти. Через деякий час Місяць прийшов міряти жупан, а він – і завузький, і закороткий.
Кравець. Даруйте, пане Місяцю, я, мабуть, помилився в розрахунках.
Ведучий. Він знову зняв з клієнта мірку і взявся до роботи з надзвичайною старанністю. Кравець працював кілька днів, поспішаючи виконати замовлення ясновельможного пана, а чепурун Місяць саме дуже розповнів. Кравець, побачивши свого замовника, аж зблід.
Мовчки зняв він утретє мірки та й почав кроїти та шити. Нарешті закінчив роботу, повісив новенького жупана на цвяшечку і сів перепочити. Аж гульк – іде пан Місяць. Та такий тоненький і виснажений, що сумно на нього й дивитись. Розгнівався Кравець, аж затрусився.
Кравець. Годі знущатися з мене, пане.( вигукнув він.) Шукайте собі іншого кравця. Я ж так прагнув вам допомогти, але з вашою фігурою діються незрозумілі речі. Я маю великі збитки.
Тоді чепурун Місяць мовив:
Місяць. Справді, пане, це так, але ж мені так хотілося мати нове вбрання.
Учитель: Ви переглянули казку, скажіть будь-ласка, чому розсердився кравець? (учні висловлюють свою думку)
А зараз давайте розглянемо малюнок «Зміна фаз Місяця» та замалюємо у зошити. (робота з підручником)
V. Закріплення отриманих знань
(Виконання тестових завдань чи цифрових диктантів на вибір вчителя)
VI.Домашнє завдання.
1.Опрацювати параграф підручника
2.Відповісти за запитання в кінці параграфа
3.Завдання .Провести спостереження за фазами місяця впродовж місяця.