Урок природознавства "Місяць-супутник Землі"

Про матеріал
Конспект уроку природознавства для 5 класу дасть змогу вчителю швидко підготуватись та цікаво провести заняття з теми "Місяць - супутник Землі".
Перегляд файлу

Природознавство, 5 клас

                   Людмила Анатоліївна Кучинська

                   Пісківська гуманітарна гімназія

                   смт. Пісківка

                   Бородянський район

                   Київська область

Тема. Місяць — супутник Землі. Сонячні та місячні затемнення.

Очікувані результати

Після цього заняття учні зможуть:

  • називати фази місяця,
  • пояснювати зміну фаз місяця, причини сонячного і місячного затемнення;
  • розрізняти фази Місяця на зображеннях;
  • використовувати додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання;
  • усвідомлювати, що планета Земля, її ресурси є цінністю для кожної людини;
  • висловлювати судження щодо бережливого ставлення до навколишнього середовища;
  • розуміти обмеженість ресурсів для задоволення потреб людини

Обладнання і матеріали: Коршевнюк Т.В. Природознавство. 5 кл.: підруч. для закл. заг. серед. Освіти / Т.В. Коршевнюк, В. І. Баштовий; за заг. ред О.Г. Ярошенко. – 2-ге вид., - Київ  : Генеза, 2018. – 192 с. : іл.;  Атлас. Природознавство. 5 клас.; мультимедійна презентація та відео-сюжети, роздатковий матеріал для роботи в групах та перевірки домашнього завдання.

Регламент уроку

  1. Вступна частина – до 7 хв.
  2. Основна частина – до 30 хв.
  3. Заключна частина –  до 8 хв.

Хід уроку

І. Вступна частина.

 1) Перевірка домашнього завдання «Як рухається Земля» (учні отримують картки з заданням)

Як рухається Земля

  1. Доповни таблицю

Вид руху

Тривалість

Що відбувається на Землі

Навколо___________

 

Зміна сезонів

Навколо своєї осі

 

 

 


  1. Постав знак «+» біля правильних тверджень.

 

  • А. Земля не є абсолютно круглою, а має форму кулі, ніби трохи сплюснута з полюсів.
  • Б. У Південній півкулі день завжди триває довше ніж у Північній.
  • В. Земля обертається навколо своєї осі з сходу на захід.
  • Г. Жителям Землі здається, що Земля нерухома, а Сонце кожного дня рухається з заходу на схід тому, що ми рухаємось разом із, Землею.
  • Д. Чим ближчий до прямого кут падіння сонячних променів, тим більше тепла і світла отримує земна поверхня.
  • Е. Різні ділянки земної поверхні в один і той самий час освітлені Сонцем по-різному в наслідок того, що наша планета кругла.
  • Є. Вісь Землі розташована під прямим кутом до орбіти.
  • Ж. Нахил осі Землі є причиною того, що під час обертання навколо Сонця одні й ті самі ділянки нашої планети отримують різну кількість світла й тепла.
  • З. Земна доба триває 31 годину.

 

  1. Дай відповідь на запитання.

Чому на екваторі не відбувається зміна пір року?

2) З метою створення мотивації в учнів, вчитель пропонує учням дати відповідь на запитання:

  • Чи хотіли б ви полетіти на Місяць? Чому?
  • Чи можливо це зробити?
  • А який твір художньої літератури ви знаєте герої якого полетіли на Місяць, провалились в тунель і побачили, що там ростуть рослини(маленькі) і навіть є жителі?(Незнайко на Місяці).
  • А чи так є насправді? Звідки ми це знаємо?
  • Чи здогадались, яка тема сьогоднішнього уроку? (Місяць – супутник Землі)

Потім вчитель представляє тему уроку та його очікувані результати. Ця робота має зайняти не більш ніж  7 хв.

ІІ. Основна частина.

 1) Вчитель об’єднує учнів у групи і запрошує  до роботи з текстом. Кожна група отримує лист космічної станції, інформацію в якому є частково втраченою. Учні в парах, з допомогою підручника і атласу мають заповнити пропуски в тексті. Таким чином має бути опрацьована така інформація.

 «Місяць – єдиний супутник Землі, розташований від неї на відстані 384 000 км. Місяць має форму кулі, але її розміри у 50 разів менші за розміри нашої планети. Діаметр екватора 3 476 км.  Місяць не має повітряної оболонки.  Тому тут спостерігаються значні перепади температур: від +1000С , до -1500С, немає ні вітру, ні інших погодних явищ, як


відбуваються на Землі. Не поширюється звук. Небо чорне не тільки вночі, а й удень. Він також обертається навколо своєї осі, але повільніше ніж Земля. Ми бачимо лише один бік Місяця»

 Потім вчитель пропонує учням озвучити результат своєї роботи. У процесі озвучення всі учні перевіряють свої записи. Презентацію роботи груп можна супроводити слайдами. Ця робота має зайняти не більш ніж  10 хв.

 2)  Вчитель задає учням питання:

  – Чому ми бачимо лише один бік Місяця? (Повний оберт навколо Землі робить за один місяць. За цей період обертається і навколо своєї осі).

 Перегляд відео «Чому ми бачимо лише один бік Місяця» (2 хв.40 с)

https://www.youtube.com/watch?v=FtXJAro9w0A

 3)Запитання до учнів:  - Чи світиться місяць?

    - Чи завжди ми бачимо однаковий Місяць ? Чому? (Місяць не є самосвітним тілом, як і всі планети. Спостерігати його можна лише тому, що він відбиває сонячне світло. Місяць завжди освітлюється Сонцем тільки з одного боку, але земний спостерігач у різний час бачить освітлену половину по-різному. Внаслідок руху орбітою Місяць змінює свою видиму форму, і ці зміни називаються фазами. Фази залежать від відносного розташування Землі, Місяця й Сонця. Розрізняють чотири основні фази Місяця)

 Демонстрація зображення «Фази Місяця» (можна замалювати в зошит)

C:\Users\Людмила\Desktop\Місяць супутник Землі\image040.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\Людмила\Desktop\Місяць супутник Землі\1260_html_m2d196710.jpg

 

 

 

4)Запитання до учнів:  - А чи може бути так, що серед білого дня настане ніч?

        - Чому так  може статися?

Перегляд відео «Сонячне і Місячне затемнення» (2 хв. 30 с)

https://www.youtube.com/watch?v=EcEoMjZDYEc

(після перегляду відео можна, щоб учні інсценізували Сонячне і місячне затемнення)

ІІІ. Підсумкова частина

На завершення уроку, застосовуючи метод «Незакінчене речення», учням пропонується закінчити одне з речень:


На сьогоднішньому уроці мені було цікаво дізнатись…

На сьогоднішньому уроці мене схвилювало…

На сьогоднішньому уроці мені сподобалось…

 

Якщо клас працює швидко, то можна використати відеофрагмент «Китайська місія на Місяць»  (1 хв. 35 с.) https://www.youtube.com/watch?v=IefngTbxzOA

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Власова Галина Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
6 червня 2019
Переглядів
3797
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку