фрагмент уроку з теми "П.Тичина "Гаї шумлять" №2

Про матеріал
Розробка фрагмента уроку для 5 класу з теми "Павло Тичина "Гаї шумлять" №2, яка допоможе учням визначити художній задум поета, формувати літературні смаки та інтереси учнів; розвивати інтелектуальну та емоційно-образну сферу сприйняття тексту поетичного твору у порівнянні з «текстом» музичного; розвивати фантазію, уяву, образне та асоціативне мислення; виховувати любов до поезії, до рідного краю, бережливе ставлення до природи.
Перегляд файлу

Розробка  фрагмента уроку

учителя Михайлівського ЗЗСО І-ІІІ ступенів

Олександрівської селищної ради Донецької області

Зозуляк Ірини Василівни

Предмет, клас, тема уроку: українська література, 5 клас, «Павло Тичина. «Гаї шумлять…»»

Обладнання: портрет письменника, збірка «Сонячні кларнети», аудіозапис кларнетної музики,  запис пісні «Гаї шумлять…» композитора Г.Майбороди.

Зміст роботи

Мета:

  •    визначити художній задум поета, формувати літературні смаки та інтереси учнів;
  •    розвивати інтелектуальну та емоційно-образну сферу сприйняття тексту поетичного твору у порівнянні  з «текстом» музичного;
  •    розвивати фантазію, уяву, образне та асоціативне мислення;
  •    виховувати любов до поезії, до рідного краю, бережливе ставлення до природи.

Тип уроку: удосконалення знань та умінь.

 «Мені далеко легше мислити

музичними образами»

П.Тичина

Вивчення нового матеріалу.

1. Бесіда.

-  Діти, ви знаєте, що таке кларнет? (підготовлений учень дає стислу інформацію про цей музичний інструмент).

-    Прослуховування запису кларнетної музики. Який звук кларнета? (чистий, ясний, бадьорий).

     -    Які ви знаєте види мистецтва? (музика, архітектура, живопис, поезія і т.д.)

     -   Виберіть із переліку мистецтв ті, що споріднені, близькі між собою «по духу» (музика, живопис, поезія) література.

     -  Чи погоджуєтеся ви, що світ справді прекрасний?  (Так).

     -  А як ви розумієте поняття «світ»? (все, що нас оточує: поля, луки,ліси, гаї і т.д.)

    -  Які почуття виникають у вас, коли ви бачите прекрасне? (радість).  А коли потворне? (незадоволення).

     -  А що може бути у світі потворним? (все, що спрямовано на знищення прекрасного).

   

           2. Коментар учителя про першу збірку віршів П.Тичини «Сонячні кларнети».

       Його вірші – поєднання трьох видів мистецтв: дві сестри – музика й поезія і брат живопис. Ми будемо говорити про пейзажну лірику, коли споглядання  навколишньої дійсності (природи) здатне говорити звуками, звуки утворюють полотна, а слова сяють різноманітними  барвами.

3.  Виразне читання вірша «Гаї шумлять…»  підготовленим учнем.

4.  Мовчазне перечитування поезії учнями.

5.  Евристична бесіда.

       - Яка, по-вашому, пора року зображена у вірші? (Літо)

       - Від якої особи виголошується краса природи? (І особа)

       - Хто такий Я у поезії? (Ліричний герой)

       - Які, на вашу думку, пейзажні картинки вірша за кольором? (Різнокольорові)

       - А чи «озвучує» їх поет? З чого це водно? (Крім зорових образів тут є і звукові образи)

6.  Коментар учителя: А чи відомо вам, що музика теж може бути кольоровою? Так стверджує композитор О.Скрябін. У нотному стані кожній ноті відповідає певний колір. Пропоную в дома знайти в мережі  інтернету цю інформацію всім, хто бажає перевірити її правдивість.

7.  Словесне малювання.

       А зараз ви станете художниками і музикантами одночасно і будете словесно малювати ілюстрації вражень за допомогою звуку і кольору. Кожна строфа – ілюстрація. Озвучити: що ви чуєте і бачите, які фарби обираєте для малюнка, які переважають?

        Можете трохи пофантазувати: за основу берете текст і додаєте, що може бути приховано, але мається на увазі.

Орієнтовні відповіді.

  •         Малюю гай за селом на пагорбі. Він густий, зелений. По синьому небу пропливають легкі сіро-білі хмаринки. Навкруги тиша, тому добре чути, як гай шумить.
  •         Неозорі ниви достигаючої пшениці. Десь здалеку чути звуки дзвону. Він гуде. А ниви схожі на безкрає море і хвилі його виблискують проти сонця. Ніби запрошують скупатися. Жовте море хлібів дихає теплом.
  •         Травами зеленими оточений пшеничний лан. Жовте й зелене увиразнюють картину степу. Чую жайворонкову пісню. Море звуків у степу. А трави шепочуть ниві: «Нам би дощику…»
  •         Скоро вечір. Замріяний гай над річкою, він за день втомився. Сонячні промені торкаються верхівок дерев і падають у річку. Золота куля розкололася навпіл. Річка ожила, затремтіла, відблиски сонця плавають у воді.

       Висновок. Ви переконалися в тому, що у ліричних пейзажах П.Тичини поєдналися слово + музика (звук) і живопис. У музиці, поезії й  живописі (для їх характеристики) використовують таке поняття як тон. Він буває веселим, оптимістичним – мажор, і сумним, песимістичним – мінор. Запишіть ці два слова до своїх словників. Відповідно до цих понять настрій людини теж може бути мажорний і мінорний. Поповніть цими словами свій лексикон.

       Отже, яким настроєм пронизана поезія. «Гаї шумлять…»? (мажорними).

       А які почуття вона викликає у вас? (радість, ніжність, життєрадісність, оптимізм, впевненість…).

8. Образно і красиво передаються почуття ліричного героя, його замилування природою.  Художній зміст увиразнюють метафори, порівняння, епітети. Ви їх удома випишете в зошити. А якою була б ця поезія без них (доберіть слова).

9. Евристично-пошукові завдання

Образи

Характеристика

Художній зміст

Я (ліричний герой, автор)

Слухаю, милуюся, дивуюся, чого душі моїй так весело: купаючи мене, мов ластівку, все жду співаючи-кохаючи

Перелічення, порівняння

Гай, гаї

Шумлять, мріє

Метафора

Хмарки

Біжать

Метафора

Дзвін

Гуде, дімки пряде

Метафора

Ниви

Приливи

Епітет

Трава

Тихий шепіт голуб’ячий

Епітет

Неба край

Як золото-поколото

Порівняння, метафора

Ріка

Горить тремтить як музика

Метафора, порівняння

Висновок.

Поезія сповнена метафор, порівнянь, які образно й красиво передають почуття ліричного героя, його замилування природою, яка надихає його на мрії – сподівання.

       А зараз прослухаємо запис пісні «Гаї шумлять…» композитора Г.Майбороди.

10.  Міні – дискусія.

        - Що, на вашу думку, єднає ці два твори – поезію й музику? (почуття, які передали вони нам, читачам і слухачам).

        - А що, по – вашому, важливіше: опис чи відчуття поета? Що ж об’єднувало представників двох споріднених мистецтв – П.Тичину й Г.Майбороду? (любов до рідного краю, до пісні й до музики, любов і повага до людини).

       - Чи синхронні ці настрої з вашими зараз?

11.  Коментування епіграфа до уроку.

       Висловіть власні думки з приводу слів поета про своє мислення. Чому він так стверджує?      

 

 

 

docx
Додано
15 червня 2020
Переглядів
607
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку