1 клас
Фрагмент уроку на тему: «Ознайомлення з поняттям задача. Складання і розв’язування задач на знаходження суми»
Мета: ввести терміни, пов’язані з поняттям «задача», ознайомити з етапами дослідження; розвивати мислення, обчислювальні навички, увагу, вміння ставити питання й знаходити на них відповіді; виховувати в учнів пізнавальний інтерес.
Вивчення нового матеріалу
В одній казковій школі, де навчалося багато різних звірят, задали домашнє завдання – скласти задачу. Давайте подивимось, що в них вийшло (біля кожного казкового персонажа є аркуш із текстом висловлення: питання, задача, репліка тощо).
Вінні-Пух: «Увечері було 3 горщики з медом, а вранці – жодного. Де б підкріпитися?»
Лисичка: «Мама купила 5 тістечок, 2 вона дала сину, а 3 залишила для гостей».
Кіт у чоботях: «На гілці сиділо 5 горобчиків, прилетіло ще 2. Скільки горобчиків сиділо на гілці?»
-
Діти, як ви вважаєте, хто з літературних героїв склав задачу?
-
Напевно, вам тяжко відразу відповісти на це запитання, адже у вас недостатньо ще знань про задачу. Отже, щоб дати відповідь на це запитання давайте детально розберемо, що таке задача та яку структуру вона має.
-
Задача – це такий вид математичної вправи, коли самому треба правильно вказати дію до даних чисел, щоб відповісти на її запитання.
Задача має свою структуру. Вона складається з умови, запитання та відповіді.
У саду грались 3 зайчики, до них приєдналися ще 2. Скільки всього зайчиків гралося в саду?
-
Чи відомо, скільки зайчиків гралося в саду? (Так. Це і буде умова задачі. Повторіть хором.)
-
Умова – це те, що відомо в задачі.
-
Запитання задачі містить невідоме – те, що треба знайти, визначити.
У даній задачі невідомо скільки всього зайчиків гралось у саду. Отже, це запитання задачі. Повторіть хором.
-
Як дізнатися скільки всього зайчиків гралося в саду?
(потрібно до 3 додати 2. Отримаємо 5)
-
Це розв’язання задачі. Повторіть разом.
-
То скільки всього зайчиків гралося в саду. (Шість) Це відповідь задачі. Повторіть разом.
-
Тож давайте закріпимо те, що ми вивчили. Задача – це …
-
Задача складається з 4 частин …
-
А тепер давайте повернемось до запитання поставленого на початку уроку. Хто з казкових героїв вірно склав задачу? (Кіт у чоботях).
Фрагмент уроку на тему: «Одиниці вимірювання маси»
Вивчення нового матеріалу
-
Діти, ви любите ходити до магазину?
-
Погодьтеся, в магазині можна почути різні розмови на безліч тем. Наприклад:
-
Вчора температура повітря на вулиці була 7 градусів, а сьогодні на 2 градуси тепліша. Яка сьогодні температура повітря? (7 + 2 = 9)
-
Моя бабуся зібрала 7 стаканів смородини, а сестричка на 3 стакани менше. Скільки стаканів смородини зібрала сестричка? (7 – 3 = 4)
-
Довжина олівця – 7 см, а гумки – 3 см. На скільки сантиметрів олівець довший ніж гумка?
-
Дідусь купив 7 кг картоплі та 3 кг цибулі. Скільки кілограмів овочів купив дідусь?
-
В чому виміряли температуру? (в градусах)
-
В чому виміряли кількість смородини? (в стаканах)
-
В чому виміряли довжину олівця та гумки? (в сантиметрах)
-
В чому виміряли масу овочів? (в кілограмах)
-
Сьогодні ми познайомимося з новою величиною – масою.
-
Ось питання на які ми з вами повинні отримати відповіді (на екрані):
-
Як можна визначити масу предметів?
-
В яких одиницях вимірюється маса?
-
Як їх записувати?
-
Як порівнювати маси предметів?
(вчитель показує два однакових за розміром кубики: один порожній, інший заповнений)
-
Діти, роздивіться уважно кубики. Опишіть їх. Що в них є схожого?
-
А відмінне в них щось є?
-
Так, діти, ззовні предмети не відрізняються. Але все ж вони мають певну відмінність. Візьміть (1 учень із групи) кубики в руки.
-
Що ви помітили? (один кубик важчий від іншого)
-
Словами «легше» та «важче» характеризують таку властивість як маса.
-
Візьміть до рук два підручники. Чи можете ви сказати, який із них важчий? (ні)
-
Це тому, що ми не завжди можемо визначити масу предметів, взявши їх до рук.
-
А чи знаєте ви, як називається пристрій, за допомогою якого вимірюють масу предметів? (Терези)
(Вчитель показує різні терези)