Криворізька загальноосвітня школа І –ІІІ ступенів № 113
Криворізької міської ради Дніпропетровської області
Уроки зарубіжної літератури з мультимедійною підтримкою
з теми: Літературна казка
Творчість О.С.Пушкіна,
Ш. Перро, Г.К. Андерсена
5 клас
Кривий Ріг – 2020р.
Вивчення теми: Літературна казка ( творчість О.С. Пушкіна,Ш. Перро,
Г.К. Андерсена) 5 клас. Упорядник: Ануріна О.М. – Кр.Ріг, 2020 р. – 26 стр.
Упорядник: Ануріна О.М, вчитель російської мови та зарубіжної літератури КЗШ № 113: кваліфікаційна категорія „Спеціаліст вищої категорії”.
У посібнику вміщено фрагменти уроків з використанням комп’ютерних технологій.
Мета посібника – допомогти вчителям урізноманітнити структуру уроків і методів роботи, забезпечити активізацію діяльності вчителя та учнів на уроці, сприяти здійсненню диференціації та індивідуалізації навчання, навчити учнів діяти творчо і самостійно, враховуючи індивідуальні особливості і їхні інтереси.
Рекомендовано вчителям зарубіжної літератури
Рецензент: Ремез Н.А., вчитель методист, керівник РМО вчителів російської мови та літератури, зарубіжної літератури Центрально – Міського району.
Зміст
1. |
Вступ |
|
2. |
Фрагменти уроків з використанням мультимедійної підтримки: |
|
2.1 |
Урок № 1 Літературна казка. Особливості літературної казки, її відмінності від народної. Світ казок О.С. Пушкіна |
|
2.2 |
Урок № 2 Уславлення народної казки у Вступі до поеми О.С Пушкіна „Руслан і Людмила”. |
|
2.3 |
Урок № 1 Шарль Перро “Попелюшка”. Поетизація працьовитості та скромності, ідея винагороди за людські чесноти та страждання, віра в перемогу добра над злом. |
|
2.4 |
Урок № 2. Урок розвитку зв’язного мовлення. Робота над характеристикою головної героїні казки Шарля Перро “Попелюшка”. |
|
2.5 |
Урок № 1. Ганс Крістіан Андерсен (1805-1875) – автор найулюбленіших серед дітей казок. Поєднання побутовості і фантастики у казках Андерсена. |
|
2.6 |
Урок № 2. Г. К. Андерсен “Снігова Королева”. Перемога щирих людських стосунків над багатством Снігової Королеви. |
|
2.7 |
Урок № 3. Образи Кая і Герди. Перешкоди на шляху Герди до Кая. Її помічники. |
|
2.8 |
Урок № 4. Контрольна робота за темою: творчістю Г.К. Андерсена. |
|
3. |
Список використаної літератури |
|
|
Додаток |
|
Вступ
Уроки літератури є дієвим засобом у різнобічному розвитку особистості учнів, формуванні в них ключових компетентностей. Один із способів розвитку пізнавальної активності учнів – це використання мультимедійних технологій, які дають змогу підвищити активність і привернути увагу учнів до навчання.
Саме використання можливостей комп’ютерної техніки дозволяє пожвавити процес навчання, надати йому динамізму, гнучкості, посилити його прикладну спрямованість.
У своїй роботі надаю перевагу використанню створених власних уроків, зокрема мультимедійних супроводів, адже мультимедіа – це сучасна комп’ютерна інформаційна технологія, що дозволяє об’єднувати в одній комп’ютерній програмно-технічній системі текст, звук, відеозображення, графічне зображення та анімацію.
Фрагменти уроків з літератури в 5 класі з теми: Літературна казка (творчість О.С.Пушкіна, Ш. Перро, Г. К. Андерсена) я проводжу з використанням мультимедійних технологій.
Урок № 1
Тема: Літературна казка. Особливості літературної казки, її відмінності від народної. О.С.Пушкін. Світ казок О.С. Пушкіна.
Мета: дати поняття про літературну казку, перевірити знання учнями текстів казок О.Пушкіна; вчити аналізувати вступ до поеми; виховувати зацікавленість народними казками.
І. Актуалізація опорних знань ( повторення поняття про народну казку, види казок, особливості народної казки)
Тестування
І – ІІ рівень
1. Казка – це:
а) короткий вислів повчального змісту;
б) стислий влучний вислів без повчального змісту;
в) фольклорний розповідний твір про вигадані, а часто й фантастичні події.
2. Основною частиною народної казки називають:
а) заключну частину народної казки, яка містить завершення оповіді;
б) вступну частину, у якій вказуються дійові особи;
в) частину казки, у якій описуються події, що розвиваються швидко і напружено.
а) письменник;
б) народ;
в) учений.
4. Люди читають казки тому, що:
а) розважаючись, вони навчаються життєвої мудрості;
б) без них не можна жити.
5. Найголовнішим протиставленням у казках є:
а) добро – зло;
б) небо – земля;
в) я – ти.
6. Брати Грімм були:
а) казкарі;
б) байкарі;
в) збирачами і дослідниками фольклору;
г) кобзарями.
ІІІ рівень
7. Поняття „мандрівний сюжет” співвідноситься зі словом:
а) запозичений;
б) переплутаний?
8. Натисніть на позначку «+» - якщо Ви погоджуєтесь з твердженням, або «-»
якщо не погоджуєтесь.
+, - Братів Грімм звали Якоб і Вільгельм
+, - Казка „Пані Метелиця” належить до казок про тварин
+, - Батьківщиною братів Грімм є Франція
9. Подані словосполучення стосуються персонажів казки „Пані Метелиця”
Пасербиця, рідна дочка
Гарна та роботяща
Гидка й лінива
Попелюшка в домі
Бідна дівчина
Старанна
Ледащиця
Золотий дощ
Казан смоли
ІV рівень
10. Запишіть у зошиті назви відомих Вам народних казок та імена їх персонажів у такому вигляді:
Назва казки |
Персонажі |
11. Оберіть лише ті ознаки, що характеризують Пані Метелицю:
ввічлива, чуйна, молода, потворна, стара, справедлива, зла, добра.
12. Доберіть прислів’я та приказки ( з довідки чи власний варіант у зошиті), які б відповідали характерам:
Пасербниці, рідної дочки, мачухи
Розділіть їх у таблиці, записуючи відповідні номери
Довідка:
Лінивий у своїй хаті змокне
Злості повні кості
Вродилося ледащо нінащо
І за холодну воду не братися
Де руки й охота – там спора робота
Білоручки – дармоїди та недоучки
Роботящі руки гори вернуть.
ІІ. Сприймання нового матеріалу.
Світ казок О.С.Пушкіна. Літературна гра. Вкажіть назву казки, з якої взято рядки.
Жил старик со старухой
У самого синего моря;
Они жили в ветхой землянке
Ровно тридцать лет и три года.
Три девицы под окном
Пряли поздно вечерком
Кабы я была царица
Говорит одна девица,–
То на весь крещеный мир,–
Приготовила б я пир».
Царь с царицею простился
В путь-дорогу снарядился
И царица у окна
Села ждать его одна…
Жил-был поп,
Толоконный лоб .
Пошел поп по базару
Посмотреть кой-какого товару.
Навстречу ему Балда
Идет, сам не знает куда.
У лукоморья дуб зеленый,
Златая цепь на дубе том.
И днем и ночью кот ученый
Все ходит по цепи кругом.
Урок № 2
Тема: Уславлення народної казки у вступі до поеми О.С.Пушкіна „Руслан і Людмила”.
Мета: поглиблювати знання учнів про зв’язок народної та літературної казки, розвивати навички виразного читання, виховувати повагу до творчості майстрів слова.
І. Практичне застосування знань, умінь і навичок.
Тестування
І – ІІ рівень
1. Про кого з героїв вступу до поеми О.С.Пушкіна „Руслан і Людмила” йдеться в поданому уривку?
„Іде праворуч - спів заводить, а) про вовка; б) про кота; в) русалку?
Ліворуч – казку гомонить”
2. З – поміж наведених слів знайдіть персонажа, якого немає в уривку „Край лукомор’я дуб зелений”
Русалка, грізний цар, тридцять витязів, кіт у чоботях, бурий вовк, кощій, королевич.
3. У вступі до поеми „Руслан і Людмила” О.С. Пушкін не згадує:
а)Бабу – Ягу;
б) Лісовика;
в) Водяника;
г) Русалку?
4. Лукомор’я ( за вступом до поеми „Руслан і Людмила”) це-
а) Ліс; б) річка; в) острів; г) морська затока?
5. Відновіть за ключовими словами епізод з вступу до поеми О.Пушкіна „Руслан і Людмила”.
Ключові слова: золотий ланцюг, дива, тридцять витязів, чаклун, царівна, руський дух мед пив.
6. Опишіть у зошиті, яким ви уявляєте Лукомор’я. З якими образами у вас пов’язане це слово?
7. Натисніть на позначку «+» – якщо Ви погоджуєтесь з твердженням
або «-» – якщо не погоджуєтесь. Подані цитати належать
перу О.С.Пушкіна
+ - В темниці там царівна тужить...
+ - Хлопчика звали Кай...
+ - Любе дзеркальце, скажи...
+ - А царівна молодая в лісі темному блукає ...
+ - Гидке каченя сумувало на озері...
8. Індивідуальні завдання
ІІІ Рівень
На основі власних
почуттів доберіть
ланцюжок слів до
слова “чарівний”
9. Поєднайте предмети, явища, людей з їхніми означеннями, утворивши
епітети
Дуб золотий
Ланцюг зелений
Ніжки пісковий
Берег курячі
Вовк грізний
Кіт руський
Дух учений
Цар бурий
10. Уявіть, що Ви – кінорежисер і за віршем „Край лукомор’я дуб зелений..» створіть невеличкий (4-5 кадрів) мультиплікаційний фільм. За основу візьміть такий зразок:
Перший кадр: Морський берег, на який ліниво набігають хвилі, чутно їхнє плескотіння.
Другий кадр: .
Урок № 1
Тема: : Шарль Перро “Попелюшка”. Поетизація працьовитості та скромності, ідея винагороди за людські чесноти та страждання, віра в перемогу добра над злом
Мета: підвести учнів до розуміння змісту казки, визначити причини популярності сюжету, розвивати навички характеристики персонажа; виховувати в учнів доброту і працьовитість.
І. Актуалізація опорних знань
Тестування
І,ІІ Рівень
1. Літературна казка створюється:
а) в усній формі;
б) в писемній формі.
2. Засновником європейської літературної казки є:
а) О.С.Пушкін; б) Г.К.Андерсен; в) Ш.Перро.
3. Твори Ш.Перро є національним надбанням:
а) Данії; б) Франції; в) Німеччини.
4. Перу Ш.Перро належить казка:
а) „Казка про рибалку та рибку”;
б) „Казка про золотого півника”;
в) „Червона шапочка”.
5. Чарівним предметом у казці Ш.Перро “Попелюшка” є:
а) Чарівне дзеркало;
б) Чарівна паличка;
в) Чарівне яблуко;
г) Чарівне веретено.
6. Ш.Перро - казкар:
а) німецький; б) французький; в) російський; г) англійський?
ІІІ рівень
7. За допомогою чарівної палички перетворився на розкішну карету, в
якій Попелюшка поїхала на бал:
а) апельсин; б) лимон; г) гарбуз.
8. Попелюшка була:
а) горда; б) чванлива; в) добра?
9. Героєм казки Ш.Перро “Попелюшка” є:
а) принц; б) кощей; в) лісовик?
ІV рівень
10. Головною ідеєю казки “Попелюшка” є:
а) прославлення добрих людей і засудження злих;
б) зображення життєвих явищ, подій.
11. Темою казки “Попелюшка” є:
а) заклик до співчуття;
б) перетворення бідної дівчини на чарівну принцесу – винагорода за працьовитість і шляхетність.
12. Які риси характеру Попелюшки роблять її подібною до героїв народних казок?
а) доброта і привітність; б) невдячність; в) самовдоволеність.
Практичне застосування знань, умінь і навичок.
Індивідуальна робота.
Початковий рівень
Скористайтесь словничком – підказкою.
Словничок-підказка: апельсинами та лимонами; два дні майже нічого не їли; кришталевих; удівець, лиху.
а) Мачуха; б) Старша сестра; в) Хрещена мати; г) Батько.
3. Казка “Попелюшка або Соболевий черевичок” – це зразок:
а) Побутової казки; б) Чарівної казки; в) Казки про тварин.
Середній рівень
4. Розставте пункти плану в логічній послідовності:
4. Попелюшка на балу
5. Пошуки чарівної незнайомки
1. Попелюшка в рідному домі
2. Принц влаштовує бал
3. Зустріч із чарівницею
5. Визначте правильну послідовність подій у казці “Попелюшка або Соболевий черевичок”:
5. Гучне весілля Попелюшки та Принца
3. Чарівна фея допомагає Чорногузці потрапити на бал
4. Соболевий черевичок втрачено
1. Тяжка доля бідної дівчини в домі рідного батька
2. Царський указ
Ласуватися гарбузовим насінням сонечко
Вигрівати зелені боки на сонці гарбуз
Рум’янити носики добрим діткам мишеня
Плакати сльозами з воску свічка
Достатній рівень
Попелюш-ка |
Зведені сестри |
|
|
1. Чванливість і гордовитість;
2) доброта й ніжність; 3)пишні
шати; 4) розкішні покої; 5) життя
на горищі; 6) дорогі парфуми;
7) лахміття; 8) чарівна втікачка; 9) маленька ніжка.
Сварлива працьовита привітна
Зла ледаща пихата
Добра справедлива ввічлива
1) Ім’я __Попелюшка
2) Зовнішність __________
3) Вдача (весела, сумна,
привітна...) ___________
4) Місце проживання ______
5) Як ставитесь до
оточуючих? _______
6) Моє улюблене
заняття ___________
7) Що понад усе ціную
в людях? __________
Урок № 2
Тема: Урок розвитку зв’язного мовлення. Робота над характеристикою головної героїні казки Шарля Перро “Попелюшка”
Мета: навчити складати характеристику літературного героя;
розвивати творчу уяву, вміння правильно аргументувати думку; гнучкість і мобільність мислення; розвивати вміння учнів працювати в парах, мікро групах, використовуючи можливості комп’ютерної техніки; збільшувати пізнавальну самостійність учнів;
виховувати свідоме ставлення до моральних чеснот, відображених в казці: працьовитість, скромність, доброту, порядність; зацікавити дітей предметом, використавши мультимедійний
проект.
Робота за ілюстраціями до казки
Ілюстрація № 1
Розгляньте малюнок до казки “Попелюшка”. Складіть (усно) розповідь за ним, вводячи елементи з опису Попелюшки
Ілюстрація №2
Розгляньте малюнок. На основі спостережень складіть розповідь на тему “Попелюшка на балу”, скориставшись словами з довідки
Довідка: фея, карета, наказала, запевнила, враження, подібна краса, дивовижна тканина, танок, не зводив очей, почастувала, годинник, наздогнати.
Ілюстрація № 3
Скориставшись ілюстрацією, “намалюйте” словесний портрет Попелюшки
Ілюстрація № 4
Уважно розгляньте малюнок. Складіть до нього заголовок. Опишіть (усно) зображуване, намагаючись виразити всю Вашу любов до казок.
Інтерактивна частина уроку
1. Вправа “Мікрофон”
Умова: по черзі учні відповідають на якомога більше питань за 1 хвилину
Запитання на моніторі:
„перейматися”
„співчувати”
„переживати” ?
Запитання на моніторі:
Урок № 1
Тема: Ганс Крістіан Андерсен (1805-1875) – автор найулюбленіших серед дітей казок. Поєднання побутовості і фантастики у казках Андерсена.
Мета: дати відомості про казкаря, визначити його роль у розвитку жанру літературної казки, показати поєднання побутовості та фантастики в казках;
Розвивати знання про літературну казку; виховувати у дітей стійкість, почуття відповідальності.
1. Актуалізація опорних знань. Літературна вікторина
Епіграф
Казки Андерсена переконують нас, що життя багатше й ширше за наші
обмежені уявлення про добро і зло, що воно невичерпне.
Бо Грьонбек
Бесіда за змістом епіграфа
1) Які казки Андерсена Ви знаєте ще?
2) Яка казка подобається найбільше? Чому?
3) Які персонажі з казок Андерсена втілюють добро (зло)?
4) Чи завжди з першого погляду можна визначити, зла чи добра людина перед Вами?
5) Африканське прислів’я стверджує: “Обличчя – видно, серце – ні”. Чи згодні Ви з цим?
Урок № 2
Тема: Г.К.Андерсен “Снігова Королева”. Перемога щирих людських стосунків над багатством Снігової Королеви.
Мета: розкрити особливості побудови казки „Снігова Королева”, розвивати навички аналізу тексту; виховувати почуття колективізму, дружби.
Актуалізація опорних знань
Гра “Мікрофон”
Формування умінь та навичок учнів
Конкурс на кращого знавця тексту казки “Снігова Королева”
Кому належать наступні вислови?
“Ти тепер така негарна! Зі мною нічого не трапилося!” Кай
“Ми добре покаталися... Але ти зовсім замерз. Залазь у мою шубу!” Королева
“Ну, більше я тебе не цілуватиму... інакше ти умреш!” королева
“Кра! Кра! Моя подруга посилає тобі тисячу привітань і оцю маленьку паляничку... ти, напевно, голодна…» Ворон
“Вона гратиметься зі мною... і віддасть мені свою муфту, своє гарне платтячко і спатиме зі мною в моєму ліжку”. Розбійниця
“Я не можу дати їй більше сил, ніж у неї є зараз...” фінка
Урок № 3
Тема: Образи Кая і Герди. Перешкоди на шляху Герди до Кая. Її помічники.
Мета: поглиблювати знання змісту казки „Снігова Королева”, відпрацьовувати навички переказу від імені дійової особи, використання цитат; розвивати усне мовлення; виховувати позитивні риси характеру.
Індивідуальні завдання
Події, ситуації 1. З’ясуйте, наскільки змінився Кай після того, як йому в око та серце потрапили осколки чарівного дзеркала |
Риси характеру, поведінка Кая |
||
„Без впливу” чарів скалок |
„Під впливом” чарів скалок |
||
Троянди хлопчика та дівчинки |
|
|
|
Ставлення до оточуючих |
влітку |
|
|
Розваги (захоплення) |
взимку |
|
|
Що порівнюється |
Герда |
Маленька розбійниця |
|
Зовнішній вигляд |
Схоже |
|
|
Відмінне |
|
|
|
Поведінка, риси характеру |
Схоже |
|
|
Відмінне |
|
|
|
Висновки |
|
|
|
“Брати наші менші” |
Ставлення маленької розбійниці |
Як би ставилась до них Герда |
|
Що говорить (як називає) |
Як доглядає |
||
Голуби на жердинах |
|
|
|
|
|
|
|
Двоє інших голубів |
|
|
|
|
|
|
|
Північний олень |
|
|
|
Перешкоди |
Як Герда їх долає? Які риси характеру головної героїні проявляються ? |
Садок бабусі-чарівниці |
|
Палац принца і принцеси |
|
Розбійницьке лігво |
|
Володіння Снігової Королеви |
|
|
|
Творчі завдання
5. Підберіть відповідні частини цитат до вказаних епізодів з казки “Снігова Королева”
Епізод |
Цитати з тексту |
Володарка Півночі вперше з’являєтьс до Кая |
|
Королева у своїх великих санях на міському майдані |
|
“Людина в сніговій шапці” викрала хлопчика |
|
“Прекрасна” жінка двічі поцілувала Кая |
|
Творчі завдання. Робота за ілюстраціями до казки.
6. Опишіть почуття й переживання головної героїні, сум за Каєм від її імені. Скористайтеся власними враженнями після прослуховування уривку із симфонічної поеми Ж.Колодуб “Герда” “Сумна Герда”. Спирайтеся на наведені ілюстрації.
По горизонталі:
1. Вона жила у палаці.
2. Була за плечима принца
3. Пролітали біля Герди.
По вертикалі:
3. Герді подарувала принцеса.
4. Ким була воронові ворона?
6. Вони були у Кая
Урок №4
Тема: контрольна робота за темою: творчість Г.К.Андерсена
Мета: перевірити знання учнів з вивченої теми.
Тестування
І- ІІ Рівень
1. Малою Нобелівською премією для дитячих письменників називають:
а) Золоту медаль Г.К.Андерсена
б) Літературну премію ім. П.Бажова
в) Премію “Оскар”?
2. Батьківщиною великого казкаря Г.К.Андерсена є:
а) Німеччина; б) Шотландія; в) Данія?
3. Перша збірка казок Г.К.Андерсена називалася:
а) “Казки моєї матінки Гуски”
б) “Казки, розказані дітям”
в) “Тисяча й одна ніч”
4. Потворне дзеркало, у якому все прекрасне поставало гидким, було створено:
а) лихим тролем; б) Сніговою Королевою; в) старою чаклункою?
5. Образ Снігової Королеви уособлює:
а) витончену красу і гармонію душі;
б) мужність і витримку;
в) холод і зло?
6. Кай намагався скласти у палаці Снігової Королеви слово:
а) “вічність” б) “вірність” в) “ввічливість”?
7. Джерелом казок Г.К.Андерсена були:
а) літературні казки Ш.Перро
б) спогади власного дитинства
в) народні оповіді?
ІІІ рівень
8. “8 серпня 1875р. в Копенгагенському порту на всіх кораблях приспустили прапори. Країна була в жалобі...” Це розповідь про:
а) стихійне лихо; б) смерть короля Данії;
в) смерть великого казкаря Г.К.Андерсена?
9.Переносне значення словосполучення “крижане серце”:
а) серце стійкої людини
б) байдуже, холодне серце
в) серце людини, яка любить зиму?
ІVрівень
10. Доповніть ланцюжок понять, що уособлюють слово “зима” (за казкою “Снігова Королева”)
Зима – біла шуба, лютий мороз, _________
11. Встановіть відповідність між героєм та його зовнішністю
“... Стара з довгою колючою бородою і волохатими бровами.”
“... Стара-престара бабуся у великому солом’яному капелюсі, на якому намальовані квіти.”
“... Личко привітне, миле, кругленьке і рожеве, як троянда.”
“... Проте в очах не було ані лагідності, ані тепла.”
12. Чому, на Вашу думку, Герда перемогла Снігову Королеву? Дайте письмову відповідь у зошиті.
------------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------------
Список використаної літератури
1. Буряк С.Д. Острова Г.О. Інтерактивні й нестандартні уроки зарубіжної літератури. – Х.: „Основа”. 2005. -3 – 4 с.
2. Мартинець А.М. Сучасний урок зарубіжної літератури. – Х.: Вид. група, „Основа”, 2005. – 6 – 7 с.
3. Паламарчук В. Від творчої особистості – до нових технологій. // Завуч. – 2001.- № 3. – 2 – 4 с.