Фрагменти уроків проведення досліджень: "Як виникають "сонячні зайчики", " Чому утворюється тінь?"

Про матеріал

Чи може учень початкової школи бути дослідником? Більшість вважає, що дослідником може бути лише людина, яка має певний життєвий досвід, певний багаж знань та умінь. Але для дослідження не обов'язково треба мати запас знань. Той, хто досліджує, має сам зрозуміти, винайти, зробити висновок. Дослідницька діяльність є вродженою потребою, яку треба розвивати, орієнтуючись на запити та соціальні інтереси учнів.

Перегляд файлу

1

 

 

 

 

Авторська розробка

На тему « Фрагменти уроків проведення досліджень: як виникають «сонячні зайчики», чому утворюється тінь.»

 

                                                                          виконав:

                                                                          Черновол Ольга Григорівна

                                                                          вчитель початкових класів

                                                                          Малокатеринівського НВК                                                                

                                                                          «Мрія»

                                                                          с.м.т. Малокатеринівки

                                                                          Запорізького району

                                                                          Запорізької області

 

 

 

 

 

 

Запоріжжя

2018

                   Перед нами постає питання: « Як досягти якісної освіти? Які вибрати методи та прийоми?». Одним із способів реалізації даного принципу може виступати організація творчої, дослідницької діяльності учнів, в основі якої лежить розвиток пізнавальних навичок, уміння самостійно знаходити інформацію, конструювати свої знання, уміти спостерігати, досліджувати.

                   Чи може учень початкової школи бути дослідником? Більшість вважає, що дослідником може бути лиш людина, яка має певний життєвий досвід, певний багаж знань та умінь. Але для дослідження не треба мати запас знань. Той, хто досліджує, має сам зрозуміти, винайти, зробити висновок. Дослідницька діяльність є вродженою потребою, яку треба розвивати орієнтуючись на  запити та соціальні інтереси учнів.

                  Спираючись на інтереси учнів, їхні потреби у відкритті для себе особливостей оточуючого світу, були розроблені фрагменти уроків проведення досліджень.

 

Фрагмент уроку проведення дослідження: Чому утворюється тінь?

Мета: ознайомити дітей  з властивостями тіні через дослідно-експериментальну діяльність, створити умови для дослідно-експериментальної діяльності дітей, формувати уміння порівнювати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки в природі, розвивати пізнавальну активність в процесі дослідження, стимулювати уяву, формувати навички співпраці, дружні відносини.

 

Дітки, відгадайте загадку:

На воді – не пливе й не втопає.

На вогні – не тліє й не горить.

На піску – слідів не залишає.

По соломі йде – не шелестить.

                                 (Тінь)

  • Що таке тінь і звідки вона взялась?
  • Пропоную провести декілька дослідів і зясувати, які властивості має тінь.

Дослід № 1. « Чи всі предмети мають тінь?»

Запропонувати дітям дослідити, чи однакова тінь від іграшки та від пластикового стаканчика.

Висновок: Не дають тінь прозорі предмети, бо пропускають через себе світло. Непрозорі предмети дають темну тінь.

  • А де ще ми можемо побачити тінь, крім як у кімнаті? ( На подвірї )

Спостереження «Тіні на подвірї».

  • Давайте зараз подивимось на наші тіні. Які вони?
  • А чому вони зявилися? ( Бо є джерело світла – Сонце )
  • Чи проходять промінчики Сонця крізь наше тіло? (Ні)
  • Як ви думаєте , чи зміниться розмір тіні ввечері? А щоб про це дізнатися, нам треба  виміряти тінь вдень та ввечері та порівняти її.
  • Дітки, а чи справді в тіні прохолодніше, ніж на сонці? Як ми можемо це довести? Поставити дві посудини з водою, ( одну на сонці, а другу в тіні) спостерігати де швидше випарується вода.
  • Який висновок ми можемо зробити з нашого спостереження?
  • А чи завжди від предмета зявляється одна тінь? Чи їх може бути декілька?

Дослід № 2. « Декілька тіней від предмета».

Біля вікна на столі розмістити іграшку, вона буде відображати одну тінь. За допомогою настільної лампи  та ліхтарика створити ще декілька джерел світла.

  • Подивіться, скільки тіней утворилось? ( Три)
  • Скільки джерел світла використали? ( Три )
  • Який можемо зробити висновок?
  • А як ви гадаєте, чи зміниться тінь предмета , якщо джерело світла буде розміщене від предмета на різній відстані?

Дослід № 3. « Великі та маленькі тіні».

Робота в парі

Одна дитина бере свою іграшку, стає біля стіни, а друга світить ліхтариком.

  • Діти, що ви помітили? ( Бачимо тінь, майже однакову за розміром з іграшкою.)

Потім дитина з ліхтариком відходить на декілька кроків від стіни.

  • Чи змінилася зараз тінь? ( Тінь стала більшою.)
  • Який висновок з цього досліду можемо зробити?
  • А зараз ми пограємо в гру.

Гра з цеглинками.

Кожен з вас візьме цеглинки, ту кількість, яку забажаєте. З цих цеглинок ви маєте створити власну незвичайну фігуру та розмістити її на білому аркуші так, щоб на нього падала тінь. Уважно розгляньте, на що  схожа ваша тінь і спробуйте домалювати уявний предмет. Можливо це буде казкова істота!

Фрагмент уроку проведення дослідження: Як виникають «сонячні зайчики»?

Мета: розширити уявлення дітей про явища природи: сонячне світло, сонячне тепло; з’ясувати, що необхідно для виникнення «сонячного зайчика» та який зв’язок існує між Сонцем та «сонячним зайчиком», розвивати спостережливість, зорове сприйняття навколишнього світу; підтримувати дитину в пізнанні навколишнього світу, розвивати природний інтерес учнів до придбання досвіду і знань про явища навколишньої природи через дослідну діяльність.

- Дітки, коли прокидається все живе на планеті? ( Коли приходить весна)

  • Завдяки чому все прокидається? ( Завдяки теплу)
  • Що дарує планеті тепло? ( Сонячне проміння)
  • Ой, дітки,  хто це до нас завітав? ( За допомогою дзеркальця вчитель направляє світло на стіни, стелю)
  • Так, це «сонячний зайчик».
  • А чому його так називають?
  • «Сонячний зайчик» прийшов розбудити все живе на планеті.

Вчитель направляє дзеркальце на малюнки тварин та рослин, які розміщені у класній кімнаті.

  • «Сонячний зайчик» розбудив …( їжачка). Де він спав? ( У нірці )
  • Він розбудив….( ведмедика) і т.д. за вибором вчителя.

Дослід

  • Зараз ви спробуєте стати «сонячними зайчиками».( вчитель роздає дітям дзеркальця)
  •  Давайте подивимось, як він з’являється.
  • Сонце потрапляє на наше дзеркальце і на стіні відбивається його відображення, яке й називається «сонячний зайчик».
  • Але «сонячний зайчик» має свої секрети, які приховує від нас. Давайте розгадаємо їх.
  • Як ви гадаєте, чи тільки від дзеркальця ми можемо отримати «сонячного зайчика»?
  • Візьміть будь-який блискучий предмет і перевірте, що вийшло? ( Теж зявляються «сонячні зайчики»).
  • А чи такі ж яскраві, як від дзеркальця? ( Ні)
  • А чи зявиться «сонячний зайчик» від блискучої металевої кульки?
  • Давайте перевіримо. Чи зявився «сонячний зайчик»? (Ні)
  • Чому? ( Поверхня, що відбиває світло, має бути плоскою).

Можна запропонувати дітям, дослідити вдома з батьками, чи зявляється «сонячний зайчик» на воді та в похмуру погоду. Від чого в похмуру погоду може з’явитися «сонячний зайчик»?

              Нам неодмінно треба організовувати дослідну діяльність з учнями, якщо ми дійсно прагнемо мотивувати школярів до навчання, розширити творчий потенціал, сприяти розвитку особистості, його інтелектуальні здібності, самостійності, відповідальності, уміння планувати, приймати рішення, оцінювати власний результат. Таким чином ми зможемо налагодити діалог з кожним учнем без традиційного вчительського тиску, сприяти здобуванню учнями досвіду при вирішенні реальних проблем в майбутньому самостійному житті. А нам, вчителям, таким чином вдосконалюватись, бачити в своїх вихованцях неповторну особистість та отримувати задоволення від професійної діяльності.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література:

 

  1. Ілюстрована енциклопедія чомучок /пер. з анг. Кабановой. – М: АСТ: Астрель, 2008. – 210 с.
  2. Цікава книга знань у запитаннях та відповідях / пер.з анг. М. Беньковська та інші. – М.: МАХАОН, 2012.-160 с.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бондар Тетяна Миколаївна
    Супер. Все просто й доступно.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
11 жовтня 2018
Переглядів
12506
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку