Чи може учень початкової школи бути дослідником? Більшість вважає, що дослідником може бути лише людина, яка має певний життєвий досвід, певний багаж знань та умінь. Але для дослідження не обов'язково треба мати запас знань. Той, хто досліджує, має сам зрозуміти, винайти, зробити висновок. Дослідницька діяльність є вродженою потребою, яку треба розвивати, орієнтуючись на запити та соціальні інтереси учнів.
1
Авторська розробка
На тему « Фрагменти уроків проведення досліджень: як виникають «сонячні зайчики», чому утворюється тінь.»
виконав:
Черновол Ольга Григорівна
вчитель початкових класів
Малокатеринівського НВК
«Мрія»
с.м.т. Малокатеринівки
Запорізького району
Запорізької області
Запоріжжя
2018
Перед нами постає питання: « Як досягти якісної освіти? Які вибрати методи та прийоми?». Одним із способів реалізації даного принципу може виступати організація творчої, дослідницької діяльності учнів, в основі якої лежить розвиток пізнавальних навичок, уміння самостійно знаходити інформацію, конструювати свої знання, уміти спостерігати, досліджувати.
Чи може учень початкової школи бути дослідником? Більшість вважає, що дослідником може бути лиш людина, яка має певний життєвий досвід, певний багаж знань та умінь. Але для дослідження не треба мати запас знань. Той, хто досліджує, має сам зрозуміти, винайти, зробити висновок. Дослідницька діяльність є вродженою потребою, яку треба розвивати орієнтуючись на запити та соціальні інтереси учнів.
Спираючись на інтереси учнів, їхні потреби у відкритті для себе особливостей оточуючого світу, були розроблені фрагменти уроків проведення досліджень.
Фрагмент уроку проведення дослідження: Чому утворюється тінь?
Мета: ознайомити дітей з властивостями тіні через дослідно-експериментальну діяльність, створити умови для дослідно-експериментальної діяльності дітей, формувати уміння порівнювати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки в природі, розвивати пізнавальну активність в процесі дослідження, стимулювати уяву, формувати навички співпраці, дружні відносини.
Дітки, відгадайте загадку:
На воді – не пливе й не втопає.
На вогні – не тліє й не горить.
На піску – слідів не залишає.
По соломі йде – не шелестить.
(Тінь)
Дослід № 1. « Чи всі предмети мають тінь?»
Запропонувати дітям дослідити, чи однакова тінь від іграшки та від пластикового стаканчика.
Висновок: Не дають тінь прозорі предмети, бо пропускають через себе світло. Непрозорі предмети дають темну тінь.
Спостереження «Тіні на подвір’ї».
Дослід № 2. « Декілька тіней від предмета».
Біля вікна на столі розмістити іграшку, вона буде відображати одну тінь. За допомогою настільної лампи та ліхтарика створити ще декілька джерел світла.
Дослід № 3. « Великі та маленькі тіні».
Робота в парі
Одна дитина бере свою іграшку, стає біля стіни, а друга світить ліхтариком.
Потім дитина з ліхтариком відходить на декілька кроків від стіни.
Гра з цеглинками.
Кожен з вас візьме цеглинки, ту кількість, яку забажаєте. З цих цеглинок ви маєте створити власну незвичайну фігуру та розмістити її на білому аркуші так, щоб на нього падала тінь. Уважно розгляньте, на що схожа ваша тінь і спробуйте домалювати уявний предмет. Можливо це буде казкова істота!
Фрагмент уроку проведення дослідження: Як виникають «сонячні зайчики»?
Мета: розширити уявлення дітей про явища природи: сонячне світло, сонячне тепло; з’ясувати, що необхідно для виникнення «сонячного зайчика» та який зв’язок існує між Сонцем та «сонячним зайчиком», розвивати спостережливість, зорове сприйняття навколишнього світу; підтримувати дитину в пізнанні навколишнього світу, розвивати природний інтерес учнів до придбання досвіду і знань про явища навколишньої природи через дослідну діяльність.
- Дітки, коли прокидається все живе на планеті? ( Коли приходить весна)
Вчитель направляє дзеркальце на малюнки тварин та рослин, які розміщені у класній кімнаті.
Дослід
Можна запропонувати дітям, дослідити вдома з батьками, чи з’являється «сонячний зайчик» на воді та в похмуру погоду. Від чого в похмуру погоду може з’явитися «сонячний зайчик»?
Нам неодмінно треба організовувати дослідну діяльність з учнями, якщо ми дійсно прагнемо мотивувати школярів до навчання, розширити творчий потенціал, сприяти розвитку особистості, його інтелектуальні здібності, самостійності, відповідальності, уміння планувати, приймати рішення, оцінювати власний результат. Таким чином ми зможемо налагодити діалог з кожним учнем без традиційного вчительського тиску, сприяти здобуванню учнями досвіду при вирішенні реальних проблем в майбутньому самостійному житті. А нам, вчителям, таким чином вдосконалюватись, бачити в своїх вихованцях неповторну особистість та отримувати задоволення від професійної діяльності.
Література: