Фразеологічні вправи

Про матеріал
Фразеологічні вправи допоможуть розширити словниковий запас учнів, довести важливість доречної поведінки людей у суспільстві, ознайомити з нормами етикету, сприятимуть реалізації комунікативної та функціональної змістових ліній навчання української мови у навчальних закладах
Перегляд файлу

Фразеологічні вправи

 

1. Поясніть лексичне значення поданих фразеологізмів, за потреби зверніться до фразеологічного словника. Доберіть фразеологічні синоніми та антоніми,з двома з них складіть речення і зробіть синтаксичний розбір їх.

  

Ні за холодну воду, як мокре горить, розжувати і в рот покласти, хоч до рани прикладай ,білі мухи, дати березової каші, пасти задніх, і водою не розлити.

 

2. Скласти речення, ввівши такі словосполучення: люди доброї волі, справа честі, золота осінь, вільне повітря, пташиний базар, біле золото.

 

3. Розкрити значення прислів'їв. На чужому полі не матимеш волі. Громада - великий чоловік. Хочеш їсти калачі - не сиди на печі. Хто знання має, той мури ламає.

У лісі був, а дров не бачив.

 

4. Напишіть фразеологізми в такому порядку: а) мисливські:

б)спортивні; в) морські; г) кравецькі: д) рибальські.

Брати тайм-аут, ні пуху ні пера, рятівне коло, удар нижче пояса, на всіх парусах, на слід натрапити, не ликом шитий, пошитися в дурні, брати бар'єр, кинути якір, увірвалася нитка, ганяти як солоного зайця, по всіх швах, мертвий штиль, клювати на живця, як загнаний звір

 

5. Згрупуйте фразеологізми в синонімічні ряди. Поясніть відтінки  значень кожної фразеологічної одиниці.

Як більмо в оці, зривати маску, стати поперек горла, надути губи, носити камінь за пазухою, виводити на чисту воду, брати за душу.

 

6. Дібрати фразеологічні звороти зі словами рука, палець, голова, вода. Зразок: фразеологізми зі словом рука: майстер на всі руки,
золоті руки,

рукою подати, рука руку миє, взяти себе в руки.

 

7. З мовлення моряків пов'язані фразеологізми посадити на міль, йти на дно. Обґрунтуйте відповідь.

 

8. Спробуйте встановити походження підкреслених фразеологізмів. Чим зумовлене їх вживання?

- Аякже, родич! Ковать бабі рідний швець, через дорогу навприсядки! - відповідь він українським прислів'ям, і над солдатськими головами покотився регіт.

 

9. Випишіть спочатку фразеологізми, що мають будову словосполучень, а потім - фразеологізми, які за будовою дорівнюють
реченням, у фразеологізмах-реченнях підкресліть головні члени.

Різати, рука руку миє. роки вийшли, руки скласти, стріляти очима, тьохнуло серце, узяти себе в руки, молоко на губах не обсохло, зачепити болючу рану, баба надвоє ворожила

 

10. Складіть речення зі словосполученнями, підкресліть підмет і присудок.

Бити байдики, полатати штани, повернути борг, повернути голоблі, смачний горіх, міцний горіх, легкий туман, легкий хліб, клеїти камеру, клеїти дурня.

 

11. Назвіть фразеологізми, до складу яких входять іменники. З двома трьома складіть речення.

На весь голос, сам не свій, нікчемний метал, нестися високо, півтора людського, близький світ, затягнути паски; клацати зубами, пиши пропало.

 

12. Згадайте (доберіть за словником) 5-6 стійких словосполучень з іменником і запишіть їх до власного словника.

 

13. Випишіть спочатку фразеологізми з іменниками - назвами істот, а потім неістот.

Ні на нюх тютюну, ганяти солоного зайця, ні за цапову душу, крапля в морі, як кіт наплакав, не по нутру, кривити душею, собаку з'їсти, на ноги поставити.

 

14. Доберіть за фразеологічним словником 15 фразеологізмів, у складі яких були б прикметники. Запишіть за алфавітом до словника.

 

15. Прочитайте речення, поставте замість крапок пропущені слова, вкажіть фразеологізми. Запишіть речення.

Рідкісні тварини і рослини заносяться в ... книгу. Правопорушникам правил, гри показують ... картку. Обіцянки наших депутатів ... слова. Усі говорять, що я народився під ... зіркою.

 

16. До названого іменника додайте прикметник, утворений від назви тварини, так. щоб утворився іменний фразеологізм.

Зразок: ... душа - заяча душа (про несміливу полохливу людину).

1) ... послуга. 2) ... апетит. 3) ... смерть. 4) ... вірність. 5) ... пам'ять.

Примітка: ведмежа, вовчий, собача, лебедина, куряча.

 

17. Назвіть фразеологізми, до яких би входили числівники один, два, три, чотири, п'ять, дев'ять, десять.

 

18. Прочитайте у фразеологічному словнику ілюстрації до фразеологізмів на чотири ока, до третіх півнів, без сьомої клепки.
Назвіть відмінок числівника.

 

19. Випишіть 5-10 фразеологізмів, до складу яких входять займенники.

 

20. З поданих фразеологізмів випишіть тільки ті, до складу яких входять займенники. З двома-трьома з них складіть речення.

Сам не свій, як на сповіді, ятрити душу, сам собі пан, на всі заставки, утерти носа, сісти не в свої сани, узяти себе в руки, ударити чолом, товкти своє, думати думу.

 

21. Вставте замість крапок іменник, щоб утворився фразеологізм. Визначте рід і відмінок означального займенника в кожному виразі.

На всіх..., На всі.... На все..., На весь... Примітка: парах, лади, горло, голос.

 

22. Перепишіть речення, розкриваючи дужки. Підкресліть фразеологізми.

Покуштуєш вареники - то і за вуха тебе (не) відтягнеш. Ти людина розумна і (не) любиш пропускати того, що пливе до рук. Щоб більше й ноги твоєї там (не) було! Забирайся й ніколи (не) вертайся, щоб і дух твій тут (не) пах.

 

23. Замініть дієслова доконаного виду дієсловами недоконаного виду. Запишіть їх парами.

Залити за шкуру сала. Взяти ноги в руки. Знайти, де раки зимують. Буркнути собі під ніс. Розвісити вуха. Вилити душу. З трьома парами фразеологізмів скласти речення.

 

24. Прочитайте прислів'я, приказки. Випишіть ті з них, в яких відсутні перехідні дієслова.

І гуси вола з ніг валять, якщо їх багато. Добра квочка одним оком зерно бачить, а другим шуліку. Кури сокочуть, у міх не хочуть. Курчат рахують по осені. Одна бджола меду не наносить. У чужій пасіці бджіл не розведеш. Добру людину бджола не кусає.

Поясніть, до яких випадків у житті їх можна застосувати.

 

25. Прочитайте фразеологізми. Випишіть до зошита тільки звороти з дієсловом наказового способу. З трьома з них складіть речення.

Бий лихом об землю. Бісом дивитися. Губи копилити. Пальця в рот не клади. Підставляти ногу. Повернути голоблі. Решетом все міряти. Хоч греблю гати. Хоч кіл на голові теши. Гоном гнати.

 

 

 

 

 

26. Лінгвістична гра "Третє зайве".

 

Закресліть "третє зайве", відповідь обґрунтуйте.

Птах високого польоту, велика риба, не покладати рук.

Бути на сьомому небі, обминати гострі кути, як удруге на світ народитись.

Давати хропака, накивати п'ятами, дати тягу.

Сон бере, носом клює, хоч ріж.

Анітелень, намотати на вус, мов у рот води набрати.

Викинути з голови, напустити пихи, дерти кирпу.

Давати наганяй, витикати носа, брати в шори.

 

27. Пригадайте якомога більше фразеологізмів із певним предметом.

(Як сніг на голову, вішати голову, голова варить, голова з вухами, голова напхана половою, голову ламати, туман в голові, дубова голова, влізати в голову, вибити з голови, вилетіти з голови, твереза голова).

(Без задніх ніг, догори ногами, валитися з ніг, поставити на ноги, нога за ногою, ноги не слухають, взяти ноги в руки, іти в     ногу, відкинути ноги, валятися в ногах, аж до ніг).

(Легкий на руку, не чистий на руку, простягувати руку, позолотити руку, розвести руками, руки не туди стоять, рукою дістати, розв'язати руки, датися в руки, вислизнути з рук, носити на руках).

(Не бачити далі свого носа, не сунути носа, піднімати носа, під носом, кров з носа, комар носа не підточить, зарубати на носі, водити за ніс, витикати носа).

 

(Давати волю язику, гострий на язик, язик свербить, язик заплітається, язиком злизало, язик розв'язався, язик став колом, тримати язик на защіпці, проворний на язик, язик до Києва доведе, ляпати язиком).

(Відводити очі, відкрити очі, впиватися очима, за очі, замилювати очі, зійти з очей, не зводити з очей, не показувати очей, пустити в очі туману,  у вічі, у Сірка  очі позичати).

 

28. Доповніть фразеологізми числівниками.

Наговорити ... мішків гречаної вовни.

Справляти ... неділь на тиждень.

Починати з ... .

... нога тут, ... там.

... в ліс, ... по дрова.

На ... небі.

Наче ... дні не їв.

Дивитися в ... очей.

... чоботи пара.

Від горшка ... вершка.

В ... вухо впустити - в ... випустити.

Без ... клепки у тім'ї.

Без року ... дні.

Довідка. Три, сім, сьомої, нуля, одна, друга, два, сто, сьомому, один, другий, одне, друге.

 

29. Пригадайте прислів'я з поданими антонімами.

Менше - більше,

світ - тьма,

ранні - пізні,

посієш - пожнеш,

вранці - ввечері,

праця - лінь.

Довідка. Вчення - світ, а невчення - тьма. Праця чоловіка годує, а лінь марнує. Ранні пташка росу п'ють, а пізні - сльози ллють. Менше говори - більше діло роби. Що не зробиш вранці, ввечері не нагониш. Що посієш, те й пожнеш.

 

30. Відновіть прислів'я і поясніть їх зміст.

 

1. Літо забирає, ….

2. Якщо не навчив батько, ….

3. Краще без вечері лягати, ….

4. Хто багато читає, ….

5. Як голова сивіє, ….

6. Діти плачуть, ….

7. Їж борщ з грибами і держи ....

8. Не говори, що знаєш, а ....

9. Розумний учить, дурень ....

10. Писати - не язиком ....

11. Хто мовчить, той двох ....

12. Яка голівонька, така ....

Довідка. А у матері серце болить; то чоловік мудріє; а зима з'їдає; знай, що говориш; навчить; то не навчить і дядько; той багато знає; але без боргів уставати; язик за зубами; повчає;  чесати; й розмовонька.

 

31. Запишіть прислів'я. Підкресліть антоніми.

1. Вгору не підскочиш, униз не провалишся. 2. Хто високо літає, той низько сідає. 3. Зле - не гнися, добре - не пнися. 4. Колос повний гнеться до землі, а пустий догори стирчить. 5. Свої сухарі кращі чужих пирогів. 6. Від гніву старієш, від сміху молодієш. 7. Молодість лінива - то старість плачлива.

 

32. Переписати речення, на місці крапок вставити прийменники.

1) Хто рано підводиться, ... того й діло водиться. 2) ... невмілого руки не болять. 3) Не взявшись ... сокиру, хати не зробиш. 4) ... діла слабіє сила. 5) ... умілого і долото рибу ловить. 6) Треба нахилитися, щоб ... криниці води напитися. 7) Щоб рибу їсти, треба ... воду лізти. 8) ...лежачий камінь вода не тече.

 

33. Доберіть якомога більше прислів'їв і приказок із власними іменами. З'ясуйте, яка роль у них відводиться власному імені.

Варіант відповіді. (На тобі, Гавриле, що мені не миле. Ваша Катерина нашій Орині двоюрідна Одарка. Заплач, Матвійку, дам копійку, а зареви - дам аж три. Якове, свиня тобі дякує. Розказав Мирон рябої кобили сон).

 

34. Робота в парах.

Установіть відповідність між частинами прислів'їв:

 

 

1. Від теплого слова…

2. Книга вчить…

3. Наука в ліс не веде…

 

4. Хто їде волами…

5. Рідко ступає…

6. На те коня кують

 

А як на світі жить.

В  а з лісу виводить

Б  лід розмерзає.

Г теж до місця добереться

Д зате твердо

 Е щоб не спотикався.

 

35. Використавши словник іншомовних фразеологізмів, поясніть значення влучних висловів:

а) німецького походження: весна народів, переоцінка цінностей, чисте мистецтво, летючий голландець, дивитися крізь пальці, тут собака заритий;

б) французького походження: буря в склянці воді, варфоломіївська ніч, золота молодь, шукайте жінку, медовий місяць, апетит приходить під час їжі, бути не в своїй тарілці;

в) англійського походження: бути чи не бути, мета виправдовує засіб,синя панчоха, без галстуків, за круглим столом, останній з могікан, час - це гроші;

г) російського походження: як з гуся вода, діло табак, як пити дати, і носа не покажуть, рильце в пуху, батьки і діти, зайва людина, людина у футлярі, мертві душі;

д) латинського походження: прийшов, побачив, переміг, невідома земля;е) грецького походження: танталові муки, спалити кораблі, між Сциллою і Харибдою, сізіфова праця, троянський кінь.

 

 

36. Доповніть фразеологізми числівниками.

Наговорити ... мішків гречаної вовни.

Справляти ... неділь на тиждень.

Починати з ... .

... нога тут, ... там.

... в ліс, ... по дрова.

На ... небі.

Наче ... дні не їв.

Дивитися в ... очей.

... чоботи пара.

Від горшка ... вершка.

В ... вухо впустити - в ... випустити.

Без ... клепки у тім'ї.

Без року ... дні.

Довідка. Три, сім, сьомої, нуля, одна, друга, два, сто, сьомому, один, другий, одне, друге.

 

37. "Упізнай фразеологізм"

Не братися ні за ... воду, горішок не ... зубах, ... горобцям дулі, тільки ... в тілі, ... масла у вогонь, тримати хвіст ... , де ... телят не пас, попасти чорту в ..., влипнув, як муха в ... , давати ... каші.

Довідка. Мед, холодну, березової, по, зуби, бубликом, давати, Макар, тенета, душа, підливати.

 

38. "Четвертий зайвий"

У кожному рядку назвіть "зайвий" за значенням фразеологізм.

Ні проїхати ні пройти, пускати сльози, хоч греблю гати, як за гріш маку.

Напустити пихи, відставляти губу, дерти кирпу, легкий хліб.

Не бачити світу, пташка їхнього польоту, однієї масті, два чоботи пара.

Наче три дні не їв, як черепаха, з усіх ніг, нога за ногою.

Обливатися потом, ганяти собак, гнути спину, гріти чуба.

 

39. Підбери антонім. При потребі скористайся довідкою.

Стати на ноги -

Вкинути в рот -

Ганяти вітер по світу -

Курча пухнасте -

Затаїти зло -

З'явитися на світ -

Ні в тин ні в ворота -

Купатися в розкошах -

Лежати на поверхні -

Лізти на рожен -

Мазати медом речі -

Не мати серця -

Як черепаха -

Не з нашої парафії -

Наче мішком з-за рогу вдарено -

 

Довідка. Сидіти на шиї, рісочки в роті не було, старий вовк, обливатися потом, заснути навіки, душі не чути, з толком, жити на воді та біді, за сімома замками, обминати гострі кути, мати Бога в животі, пускати шпильки, мов камінь з пращі, на один копил, з головою.

 

40. Закінчіть речення фразеологізмами. За потреби скористайтеся довідкою.

Грибів цієї осені було мало як ... . Коли ми піднялися на гору, село було видно як ... . Приїзд давніх друзів був як ... . Бур'яни на городі ростуть як ... . Після такої роботи сон як ... . Цю місцевість він знає як ... . Крутиться з ранку до вечора як ... . Схожі між собою як ... . Що йому не кажи - все як ... .

Довідка. Свої п'ять пальців, кіт наплакав, на долоні, рукою зняло, гриби після дощу, з гуски вода, муха в окропі, дві краплі води, сніг на голову.

 

 

41. "Фразеологічна розсипанка".

Відтворіть фразеологізми, відновивши правильні сполучення слів.

Під ногою, у баби на болоті, хитрий півень, ведмідь носа не підточить, через дерево-колоду, як корів у вулику, як кущі після дощу, тягнути за вухо, справляти шість неділь на тиждень, сидіти на спині, печінка не на місці, на третьому небі, у тридев'ятому місті, підсмажити кашу, продавати очі, склеїти глечика, відкривати вуха, витерти сльози, розвішувати білизну, пташиного сиру не вистачає, комаха високого польоту, пройти труби і воду, вискочити на мокре, попасти рукою у небо, ні кола ні тину, сік на губах не обсох, одним медом мазані, ні пострибати ні пройти, давати синицям дулі.

 

 

42. Добери  по два синоніми до кожного фразеологізму.

Важлива птиця, невелике цабе, відкинути ноги, велика пані, курча жовтодзьобе, птах високого польоту, віддати чортові душу, жовтороте пташеня, як бджіл у вулику, жовтодзьобе горобеня, витягнутися вздовж лави, купатися в золоті, хоч лопатою горни, жити , як бобер у салі, котові на сльози нема, невелика цяця, і свині не їдять, з горобину душу, купатися в розкошах, не вважати за людину, на макове зерно, з одного тіста книш, не мати і за Боже пошиття, як Пилип з конопель, два чоботи на одну ногу, одні кістки стирчать,  хвіст собачий, не до речі, не до ладу, висохлий на тараню, ні в тин ні в ворота, мовчати, як риба під крижиною, мов жердина, одним ликом шиті, ані телень, як черепаха, справляти посиденьки, мов у рот води набрати, ледве ноги пересуває, вигріватися на печі, наче три дні не їв.

 

 

 

43. "Плутанка"

З-поміж поданих фразеологізмів випишіть тільки ті, що означають дуже мало.

З горобину душу, надути губи, пекти раків, кинути оком, тримати язик за зубами, котові на сльози нема, бити байдики, сидіти на шиї, на заячий скік, накивати п'ятами, вилетіло з голови, крапля в морі, зарубати на носі, з наперсток, на макове зерно.

 

 44. Проблемно-пошукове завдання

Доберіть фразеологізми з повторюваними іменниками кінець, рука, око, душа, нога, зуб, день, плече.

Довідка. Рука руку миє, око за око, душа в душу, нога за ногою, зуб на зуб не попадає, кінець кінцем, з дня на день, плече в плече.

 

45. "Поміркуймо в парі"

Пояснивши значення поданих фразеологізмів, дібрати до кожного фразеологізм-синонім.

1. Не всі вдома ( нема царя в голові; блекоти (дурману) об'ївся; нема клепки). 2. Носитися як курка з яйцем ( як дурень із ступою; як циган (чорт, старець)  з писаною торбою; носитися як з писанкою; як чорт з грішною душею). 3. Валяти (клеїти, строїти) дурня (ганяти вітер по вулицях; давати горобцям дулі). 4. Як бабак свисне (як рак свисне; як п'явка крикне; як волосся на долоні виросте; як виросте трава на помості). 5. Як зайцеві бубон (як лисому гребінь;  як собаці п'ята нога;  як торішні бублики; як діра в мості).

Довідка. 1.Робити безглузді вчинки. 2. Приділяти надмірну увагу чомусь незначному.3. Про того, хто безглуздо себе поводить. 4. Вживається для ствердження неможливості чогось. 5. Вживається для заперечення потрібності чогось.

 

46. Вибравши з дужок слово, утворіть фразеологізми, поясніть, що вони означають.

Гратися (іграшкою, із братом, із вогнем), забивати (цвях, баки, в дерево), узяти (книжку, стілець, моду), читати (оповідання, нотації, афіші), кусати (хліб, яблуко, лікті), продавати (молоко, м'ясо, витрішки), піймати (м'яча, рукою, облизня), сидіти (поруч, на стільці, в печінках), тримати (за руку, марку, портфель), йти (гуртом, в руки, пішки), піднімати (на руки, із землі, на глум), справляти (весілля, лежні, хрестини), дати (у борг, сторчака, пораду).

 

47. Вибірково-розподільні диктанти

 

I. Виписати у першу колонку фразеологічні звороти, у другу - сполучення слів.

Пекти раків, ловити раків; мов жердина, суха жердина; задніх пасе, пасе корів; дути губи, червоні губи; розсипати кислиці, розсипати сіль; вони розбили глек, розбити вазу; і свині не їдять, свині їдять; надувся, як сич, індик надувся; один як палець, порізати палець; витирати носа, вішати носа; взяти руками, взяти голими руками; жалити язиком, лизати язиком.

 

 

II. Альфа й омега, старий глечик, блудний син, брат піднявся на брата, вавилонська вежа, лежати на печі, випити гірку чашу, вигнання з раю, вовк в овечій шкурі, потоп на кухні, голос волаючого в пустелі, дерево пізнання добра і зла, друге пришестя, обробіток землі,  змій-спокусник, закопати талант у землю, хлібом забезпечена, тайна вечеря, терновий вінок, важкий шлях, фіговий листок, манна крупа, мудрий, як Соломон, око за око, одним миром мазані.

...

 

III. Згрупуйте фразеологізми з однаковим значенням у дві колонки: сміятися та про некмітливу людину.

Заводити хихоньки та хахоньки, туман вісімнадцятий, справляти смішки, мати порожню макітру, скалити зуби, на розум не багатий, шкірити зуби, дурний аж світиться, продавати зуби, дурний, хоч об дорогу вдар, сушити зуби, голова напхана половою, без царя в голові, вибілювати зуби, дурний піп хрестив, святий дурень, заходитися сміхом.

 

 

 

 

 

doc
Додано
20 лютого 2022
Переглядів
8605
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку