Літературний диктант
за збіркою Лесі Українки «На крилах пісень»
-
Рік виходу збірки. (1893)
-
За яким принципом побудована збірка? (за мотивами чи жанрами)
-
З чого складається? (циклів)
-
Перерахуйте найвідоміші цикли поезій збірки. («Подорож до моря», «Сім струн», «Мелодії», «Невільничі пісні», «Пісні про волю»)
-
«Подорож до моря» присвячений … (сім’ї Михайла Комарова).
-
«Сім струн» присвячено … (Михайлу Драгоманову).
-
Перерахуйте, у яких жанрах написаний цикл «Сім струн». (гімн, колискова, ноктюрн, сонет, рондо, септима, пісня)
-
Другу збірку Лесі Українки «Думи і мрії» відкриває цикл …(«Мелодії»).
-
Поезія «Давня казка» входить до циклу …(«Мелодії»)
-
«Невільничі пісні» - цикл … (громадянської) лірики.
-
Вірш «І все-таки до тебе думка лине» входить до циклу … («Невільничі пісні»)
-
Назва циклу, що містить відгомін революційних подій початку XX століття. («Пісні про волю»)
Літературний диктант
за вивченими поезіями Лесі Українки
-
Один із найулюбленіших образів, присутній у пейзажній та інтимній ліриці Лесі Українки. (зорі)
-
Перерахуйте жанри, (не менше п’яти) у яких творила поетеса. (пісня, гімн, колискова, сонет, рондо, септима (семивірш), ноктюрн, поезія в прозі, катрен (чотиривірш), терцина (три рядки п’ятистопного ямба), гекзаметр)
-
Вірш, який має латинську назву. («Contra spem spero»)
-
Який переклад він має? («Без надії сподіваюсь»)
-
За жанром ця поезія – медитація. (І все-таки до тебе думка лине…»).
-
Ліричний твір, у якому поетеса використала біблійні мотиви. («І ти колись боролась, мов Ізраїль»)
-
Назва циклу, до якого ввійшли поезії «Нічка тиха і темна була», «Стояла я і слухала весну». («Мелодії»)
-
Поезія, яку за змістом можна поділити на дві частини – пейзажну і філософську. («Хвиля»)
-
Віршовий розмір поезії «Contra spem spero». (тристопний анапест)
-
Назвіть поезії Лесі Українки, що становлять інтимну лірику поетеси. («Все, все покинуть, до тебе полинуть», «Уста говорять: «Він навіки згинув!», «Квіток, квіток, як можна більше квітів», «Твої листи завжди пахнуть зов’ялими трояндами»)
-
Назва твору поетеси, написана у жанрі поезія в прозі. («Твої листи завжди пахнуть зов’ялими трояндами»)
-
Вірш, у якому звучать такі рядки:
«…Весна мені багато говорила,
співала пісню дзвінку, голосну
то знов таємно-тихо шепотіла». («Стояла я і слухала весну»)
-
Поезії, що є взірцем філософської лірики. («Дим», «To be or not to be»)
-
Вірш, останній рядок в якому повторюється рефреном у всіх строфах. («Уста говорять: «Він навіки згинув!»)
-
Римування поезії «Contra spem spero». (перехресне)
-
Вірш, з якого взято такі рядки:
«…Мов бджоли золоті, вогонь танцює…
«Простуймо на димок!.. І я дивилась
На ті бездимні села італьянські…» (Дим»)
-
Назвіть поезії, написані білим віршем. («І ти колись боролась, мов Ізраїль…», «Дим», «To be or not to be»)
-
«Чи довго ще, о господи, чи довго
ми будемо блукати і шукати
рідного краю на своїй землі?» - це ідея твору … (І ти колись боролась, мов Ізраїль»)
-
Вірш, з якого взято такі рядки:
«…Мій бідний друже,
Я принесла тобі всі квіти, що дала
Скупа весна твого скупого краю…» («Квіток, квіток, як можна більше квітів»)
-
Наведіть приклад контрасту із поезії «Contra spem spero». («крізь сльози сміятись»; «серед лиха співати пісні; «без надії таки сподіватись»; «несучи вагу ту страшную»; «буду пісню веселу співать»; «буду сіять квітки на морозі»…)
-
Твір, що є зразком мариністичної лірики. («Хвиля»)
-
Віршовий розмір поезії «Дим». (верлібр, (білий) АБО п’ятистопний ямб)
-
Пригадайте і запишіть афоризми (не менше двох) із твору «Contra spem spero»
-
Поезія філософської лірики, ідеєю якої є твердження: творчість – справа життя, важливіша за саме життя. («To be or not to be»)
Тест
за вивченими поезіями Лесі Українки
-
Літературні напрями творчості Лесі Українки:
А) романтизм, неоромантизм;
Б) неоромантизм, реалізм;
В) модернізм, неокласицизм
-
Найяскравіший представник романтизму, зарубіжний письменник, творчістю якого захоплювалася поетеса:
А) Оноре де Бальзак;
Б) Вільям Шекспір;
В) Генріх Гейне
-
Епічний вірш, який нагадував читачам причини історичної недолі України і давав надію на державне відродження:
А) «Дим»;
Б) «І ти колись боролась, мов Ізраїль…»;
В) «Contra spem spero»
-
Поезія, в якій рядки нагадують міф про Сізіфа:
А) «Contra spem spero»;
Б) «І ти колись боролась, мов Ізраїль»;
В) «To be or not to be»
-
Які історичні події лягли в основу вірша «І ти колись боролась, мов Ізраїль…»:
А) доба Руїни;
Б) революція 1905-1907 р.р.;
В) напередодні об’єднання України з Росією (Переяславська Рада)
-
Поезія, в якій головним мотивом є оспівування краси рідної природи:
А) «Сторононько рідна! Коханий мій краю!»;
Б) «Квіток, квіток, як можна більше квітів»;
В) «Нічка тиха і темна була»
-
Який художній засіб використаний у рядках:
«…Струна бринить лагідною струною:
«Я тут, я завжди тут, я все з тобою!»
«…А голос твій бринить, співа з журбою:
«Я тут, я завжди тут, я все з тобою!»
А) рефрен;
Б) анафора;
В) алітерація
-
Поезія «Уста говорять: «Він навіки згинув!» присвячена:
А) Клименту Квітці;
Б) Сергію Мержинському;
В) Іванові Франку
-
Мариністичний пейзаж зображено у творі:
А) «Ви щасливі, пречистії зорі»;
Б) «Хвиля»;
В) «Нічка тиха і темна була»
-
Які з цих поезій є автобіографічними?
А) «Ви щасливі, пречистії зорі», «Сторононько рідна! Коханий мій краю!»;
Б) «Слово, чому ти не твердая криця», «І ти колись боролась, мов Ізраїль»;
В) «Квіток, квіток…», «Уста говорять: «Він навіки згинув!»
-
Твір, у якому є такі алегорчні образи: великі перелоги, орачі, поплутані стежини, важкий камінь, великий гнилий стовбур, кручі, безмежний простір:
А) «To be or not to be»;
Б) «Contra spem spero»;
В) «Слово, чому ти не твердая криця»
-
Вірш, який підтвержує, що поетеса мислила тезами й антитезами:
А) «Стояла я і слухала весну»;
Б) «Contra spem spero»;
В) «Хто вам сказав, що я слабка…»
-
Художній засіб, вжитий Лесею Українкою у рядках: «Хвиля йде, вал гуде»:
А) контраст;
Б) асонанс; (накопичення голосних звуків)
В) персоніфікація
-
Ліричний епічний твір, який має таке закінчення: «…І нехай в’януть білі й рожеві, червоні й блакитні троянди».
А) «Стояла я і слухала весну»;
Б) «Квіток, квіток, як можна більше квітів»;
В) «Твої листи завжди пахнуть зов’ялими трояндами»
-
Знайди «зайвий рядок»:
А) «Стояла я і слухала весну»; «Нічка тиха і темна була», «Хвиля»;
Б) «Дим» «І ти колись боролась, мов Ізраїль…»;
В) «Уста говорять: «Він навіки згинув!»; «Квіток, квіток…»; «Все, все покинуть, до тебе полинуть»
-
Поезія, в якій ліричний герой безмежно любить Україну, мріє бачити свій народ вільним, щасливим, радить народові не втрачати свою гідність.
А) «І ти колись боролась, мов Ізраїль…»;
Б) І все-таки до тебе думка лине…»;
В) «Дим»
-
Тип римування поезії «Мріє, не зрадь!»
«Мріє, не зрадь! Я так довго до тебе тужила,
Стільки безрадісних днів, стільки безсонних ночей.
А тепера я в тебе останню надію вложила.
О, не згасни ти, світло безсонних очей!
А) перехресне;
Б) парне;
В) кільцеве
-
Установи відповідність між темою твору і його назвою: (2б)
А) роздуми про долю України – «занепащеного, нещасного краю»;
Б) осмислення ліричним героєм змісту свого життя;
В) любов до навколишнього світу;
Г) пошуки свого місця в житті;
-
«Contra spem spero»;
-
«To be or not to be»;
-
«Стояла я і слухала весну»
-
«І все-таки до тебе думка лине…»;
-
«Квіток, квіток, як можна більше квітів»
А – 4 Б – 1 В – 3 Г – 2
19. Установи відповідність між жанром твору і його назвою: (2б)
А) пейзажна лірика;
Б) медитація;
В) інтимна лірика;
Г) громадянська лірика
-
«Все, все покинуть, до тебе полинуть»;
-
«To be or not to be»;
-
«Дим»;
-
«І все-таки до тебе думка лине…»;
-
«Хвиля»
А – 5 Б – 4 В –1 Г – 3
20. Установи відповідність між мотивом творчості та назвою вірша: (3б)
-
Ідея патріотизму;
-
Утвердження незламного духу людини;
-
Призначення поета та поезії;
-
Передача почуття прагнення до волі;
-
Зхоплення красою рідної природи;
-
Оспівування кохання
А) ««Квіток, квіток, як можна більше квітів»;
Б) «Сторононько рідна! Коханий мій краю!»;
В) «Мріє, не зрадь!»
Г) «Хто вам казав, що я слабка…»;
Д) «Нічка тиха і темна була»;
Ж) «Слово, чому ти не твердая криця…»
1 - Б 2 - Г 3 – Ж 4 – В 5 – Д 6 – А