Матеріал містить фронтальні види робіт, які можна використати на уроці закріплення знань, а саме: тестові завдання (теоретичні відомості, за змістом драми-феєрії та тест на встановлення відповідності), гра "Чиї це слова?", "Чий це портрет?", "Про кого (про що) це сказано?", "Так чи ні?".
Тест за драмою-феєрією «Лісова пісня»
(теоретичні відомості)
А) 1901
Б) 1900
В) 1911
Г) 1910
А) Сурамі (Грузія)
Б) Новоград-Волинський
В) Софія
Г) Ялта
А) бажання створити новий жанр драми, який би суттєво відрізнявся від західноєвропейських феєрій;
Б) боротьба за світлу високу мрію;
В) незбагненна сила великого кохання;
Г) туга за рідною Волинню
А) сім днів
Б) 10-12 днів
В) місяць
Г) одна січнева ніч
А) «Літературно-науковий вісник»
Б) «Зоря»
В) «Рідний Край»
Г) «Дзвінок»
А) драматична поема
Б) казка
В) драма-феєрія (драма-казка)
Г) феєрія
А) оспівування невмирущості людської мрії про щастя, утвердження краси вічного незалежного духу, кохання і мрії, змістовного, гармонійного людського життя;
Б) оспівування духовного багатства рідного народу, його великих творчих можливостей, нездоланності потягу людини до високого і прекрасного;
В) духовно повноцінне, здорове життя людини неможливе без волі і служіння батьківщині;
Г) роздуми про сенс життя та вічні людські цінності; порушення загальнолюдських питань: буття природи, буття людини.
А) п’ятистопний ямб
Б) амфібрахій
В) шестистопний дактиль
Г) тристопний ямб
А) дядька Михайла Драгоманова
Б) українській природі
В) волинським лісам
Г) 55-річчя Івана Франка
А) неокласицизм
Б) неоромантизм
В) імпресіонізм
Г) символізм
А) тому, що поетеса створила такі ремарки, які дослідники називають кращими в українській літературі пейзажами;
Б) наявності двох кульмінаційних вершин;
В) тонкому переплетінні світу фантастики зі світом реальним;
Г) тому, що основний конфлікт реалізується у боротьбі за світлу високу мрію, і ця боротьба єднає все найкраще в природі та людині.
А) Ірина Жиленко
Б) Ольга Кобилянська
В) Михайлина Коцюбинська
Г) Ліна Костенко
А) відсутність поділу на яви;
Б) наявність двох кульмінаційних вершин;
В) пролог як самостійно драматична сцена, що прямо не зв’язана з розвитком сюжету;
Г) гармонійна єдність художнього ідеалу з жииттєвою правдою.
А) людина і власність; вічність життя; взаємини людини з природою;
Б) краса в людському житті; вірність і зрада; трагедія самозради; самознищення зла;
В) проблема двох традиційних культур, двох абсолютно відмінних менталітетів; проблема волі і рабства; проблема відповідальності за долю свого народу перед нащадками; проблема сумління й національної гідності;
Г) світ людини і світ природи в їх гармонійних і дисгармонійних взаєминах; людина і мистецтво; людина і природа; шляхи подолання зла; сила кохання.
А) контраст
Б) психологічний паралелізм
В) синекдоха
Г) персоніфікація
А) феєрія, фантастика, казковість, драма, монолог
Б) антитеза, гіпербола, градація, порівняння
В) алегорія, символ, фантастика, казковість
Г) метаморфоза, алегорія, персоніфікація, символ
А) Перелесник
Б) «Той, що в скалі сидить»
В) «Той, що греблі рве»
Г) Куць
А) епілог-ремарка
Б) кульмінація
В) розв’язка
Г) розвиток дії
А) щирість
Б) кохання
В) любов до природи
Г) відданість
А) звернення до фольклору; поєднання ознак проблемної та філософської драми;
Б) особлива роль ремарок; використання символічних образів; новаторство змісту і форми;
В) яскраві фарби природи; спалах весняної краси; переможний спів кохання;
Г) злиття лірики, епосу і драми; реальності, міфу і казки; глибини думки, простоти і вишуканості стилю.
А) Лукаш, його мати
Б) Лісовик, дядько Лев
В) мати Лукаша, Килина
Г) Лукаш, Мавка
А) дядько Лев
Б) Лісовик
В) Лукаш
Г) Мавка
А) Максим Рильський
Б) Володимир Винниченко
В) Борис Грінченко
Г) Іван Нечуй-Левицький
А) Ліна Костенко
Б) Леся Українка
В) Костянтина Малицька
Г) Олена Пчілка
Гра «Чиї це слова?»
за драмою-феєрією Лесі Українки «Лісова пісня»
(повне прочитання твору)
Гра «Чий це портрет?»
(за повним прочитанням твору)
Гра «Про кого (про що?) це сказано?»
(за повним прочитанням твору)
Що дуба він повік не дасть зрубати. (Дядько Лев)
Клопочетесь, будуєте кубельця. (Люди)
Така бліда, похила та журлива…
А літом… бач, вона така суха,
І все рипить, все згадує про зиму… (Верба)
Що байдуже їй до всього на світі. (Калина)
Зелено-ярий почала сплітати. (Русалка Польова)
Та й ані руш! Ще трохи – затопив би! (Водняник)
Вона свавільна, любить глузувати. (Русалка)
Та серце добре в тебе. (Мавка)
вона вам дерева? А хто садив
города з вами, нивку засівав?..
А ще он як умаїла квітками
попідвіконню – любо подивитись! (Мавка)
Тащити сіна – голова боліла…
Як так і жати маєш…(Мавка)
Я не люблю її – вона лукава, як видра. (Килина)
рве, грає, пестить, затягає й топить.
Де пал – воно кипиить, а стріне холод –
стає мов камінь. (кохання)
Їй розвивав листочки,
Милуючи, розмаяв їй віночка,
І, пестячи, кропив росою косу. (Весняний вітер)
І низько на дрібні стежки спустилась. (Мавка)
Для тебе щастя – тінь, ти нежива. (Мавка)
Самотнього несвітнього одчаю,
Блукаючи в подобі вовчій лісом?
Авжеж! Тепер він вовкулака дикий!
Хай скавучить, нехай голосить, виє… (Лукаш-вовкулака)
упав мені до ніг, мов ясен втятий…
І з долу вгору він до мене звів
такий болючий погляд, повний туги
і каяття палкого, без надії…
Людина тільки може так дивитись!..
Я ще до мови не прийшла, як він
схопивсь на рівні ноги, і від мене
тремтячими руками заслонився,
і кинувся, не мовлячи ні слова,
в байрак терновий, там і зник з очей. (Лукаш)
Було і цапа чорного держить
При конях, щоб я мав на чому їздить. (Дядько Лев)
як слід із нами, – цапа продали,
зрубали дуба. Зрушили умову. («От сі баби»)
хоч прикладай до рани…(Мавка)
за сим п’яницею! (Лукаш)
Тест (за повним прочитанням твору)
А) провесна, пізнє літо, пізня осінь
Б) рання весна, літо, пізня осінь
В) провесна, пізнє літо, рання зима
Г) рання весна, пізня осінь, рання зима
А) назбирати хмизу
Б) наловити риби біля озера
В) збудувати хижку
Г) назбирати зілля та ягід
А) верба
Б) стебло кукурудзи
В) очерет
Г) липа
А) кленова, вербова, липова
Б) калинова, вербова, липова
В) липова, калинова, очеретова
Г) березова, липова, вербова
А) Лісовик
Б) Лукаш
В) весна
Г) гра на сопілці
А) пролозі
Б) дії І
В) дії ІІ
Г) дії ІІІ
А) подругою
Б) сусідкою
В) матір’ю
Г) сестрою
А) коханий
Б) братику
В) дідусю
Г) батечку
А) лісова галявина
Б) верба
В) Русалка
Г) Лісовик
А) веснянки
Б) колискові
В) весільні
Г) коломийки
А) доба
Б) місяць
В) поки не завершить роботи
Г) ціле літо
Така бліда, похила та журлива», – так Мавка характеризує …
А) вільху
Б) осику
В) вербу
Г) ясена
А) рястом
Б) барвінком
В) сон-травою
Г) цвітом калини
А) Оха-Чудотворця
Б) Царівну-хвилю
В) Трьомсина
Г) Царівну-жабу
А) світити каганчиками Лукашеві дорогу
Б) задурманити голову Лісовику
В) утопити Мавку
Г) завести Лукаша до болота
А) Мара
Б) Злидні
В) Потерчата
Г) Куць
А) Мавка
Б) Килина
В) дядько Лев
Г) Лісовик
А) овес, пшениця
Б) кукурудза, пшениця, жито
В) жито, овес, пшениця
Г) пшениця, жито
А) молитвою
Б) кров’ю
В) серпом
Г) водою
А) «Той, що греблі рве»
Б) «Той, що в скалі сидить»
В) весняний вітер
Г) Перелесник
А) Марище
Б) Куць
В) Перелесник
Г) Водяник
А) «Той, що в скалі сидить»
Б) Перелесник
В) Лукаш
Г) Водяник
А) Русалки
Б) Потерчата
В) Недоля
Г) Злидні
А) Килина
Б) Доля
В) постать Мавки
Г) мати Лукашева
Тест на встановлення відповідності
А) Перелесник, «Той, що греблі рве»
Б) Водяник
В) Мавка
Г) Лукаш
1. Висока людська мрія, торжество правди над кривдою, уособлення духовності й краси.
2. Втілення волі, молодості, чину.
3. Уособлення людини як такої (архетип людини).
4. Старість і поміркованість.
А – 2 Б – 4 В – 1 Г – 3
А) Ну, дівонько, хоч ти душі не маєш,
та серце добре в тебе. Пробачай,
що я нагримав зопалу.
Б) Я зацілую тебе на смерть.
В) Та я б і цілий ліс продати рада
або протеребити, – був би грунт,
як у людей, не ся чортівська пуща.
Г) А чи не годі вже того грання?
Все грай та грай, а ти робото, стій!
1. Килина 4. Мавка
2. Дядько Лев 5. Лукаш
3. Мати Лукаша
А – 2 Б – 5 В – 1 Г – 3
А) Жне, як вогнем палить, аж солома свище під серпом.
Б) Вдяг ясен-князь кирею золоту,
А дика рожа буйнії коралі.
В) Я тії подою, що тут застала,
Та націджу три краплі молока…
Г) …Що ж ти зовсім така,
Як дівчина… ба ні, хутчій, як панна…
1. Літота 4. Синекдоха
2. Гіпербола 5. Порівняння
3. Метафора
А – 2 Б – 3 В – 1 Г – 5
А) Старий чоловік, поважний і дуже добрий з виду; довге волосся білими хвилями спускається на плечі з-під сивої повстяної шапки-рогатки; убраний у полотняну одежу і в ясно-сиву, майже білу свиту.
Б) На ній сорочка з десятки, скупо пошита і латана на плечах, вузька спідничина з набиванки і полинялий фартух з димки, волосся гладко зачесане у дві коси і заложене навколо голови.
В) Гарний хлопець у червоній одежі, з червонястим, буйно розвіяним, як вітер, волоссям, з чорними бровами, з блискучими очима.
Г) В червоній хустці з торочками, в бурячковій спідниці, дрібно та рівно зафалдованій; зелений фартух з нашитими на ньому білими, червоними та жовтими стяжками; сорочка густо натикана червоним та синім, намисто дзвонить дукачами на білій пухкій шиї, міцна крайка тісно перетягає стан і від того кругла, заживна постать здається ще розкішнішою.
Д) У довгій киреї барви старого золота з темно-червоною габою внизу, навколо шапки обвита гілка достиглого хмелю.
Е) Зелена одіж на ній просвічує де-не-де крізь плащ золотого волосся, що вкриває всю її невеличку постать; на голові синій вінок з волошок, у волоссі заплутались рожеві квіти з кукулю, ромен, березка.
1. Русалка Польова 5. Лукаш
2. Мавка 6. Килина
3. Перелесник 7. Лісовик
4. Дядько Лев
А – 4 Б – 2 В – 3 Г – 6 Д – 7 Е – 1
А) Лісовик прикрашає лісовичку в багряницю і срібний серпанок. Прилітає Перелесник і кружляє Мавку в прудкому танці. Раптом з’являється Марище й умовляє Мавку піти з ним у край вічного спокою. Та відмовляється, але, почувши, що Лукаш засилає старостів до Килини, погоджується, і вони зникають у безвісті.
Б) Під вікном чути, як Лукашева мати лається з Килиною, докоряє, що та довго спить, і корова в неї погано доїться, і сама вона нікчемна господиня. Мавка ж, як тінь, блукає коло хати, сподіваючись зустріти коханого. Килина, побачивши це, заклинає її й перетворює на вербу.
В) Старезний, густий, предковічний ліс на Волині. Посеред лісу простора галява з плакучою березою і з великим прастарим дубом… Провесна. По узліссі і на галяві зеленіє перший ряст і цвітуть проліски та сон-трава. Дерева ще безлисті, але вкриті бростю.
Г) Прокидається Мавка в дуплі старої верби, де вона зимувала, від чарівної мелодії сопілки. Це грає Лукаш. Мавка слухає чарівні звуки сопілки. Їй не хочеться розлучатися з хлопцем. Лукаш говорить, що восени його хочуть одружити. Мавка зажурилася, спитала, з ким.
1. Пролог 2. Дія І 3. Дія ІІ 4. Дія ІІІ
А – 3 Б – 4 В – 1 Г – 2
А) Господар лісу, його дух. Він оберігає своє царство та його мешканців, поважає людей, що бережуть ліс, особливо шанує волю. Він один із тих, хто вказує шлях до гармонійного людського існування.
Б) Богині земної води, які живуть на дні водоймищ.
В) Живуть по озерах або на болотах, ходять у темряві з каганчиком і тим світлом заманюють людей.
Г) Чорт, що літає змієм, постає у вигляді молодого хлопця і зваблює дівчат; дух вогню.
1. Потерчата 2. Лісовик 3. Русалки 4. Перелесник 5. Куць
А – 2 Б – 3 В – 1 Г – 4
Гра «Так чи ні?»
№ п/п |
Запитання |
Так |
Ні |
1 |
«Лісова пісня» написана в 1911році. |
+ |
|
2 |
Твір створено в Києві. (Сурамі, Грузія) |
|
- |
3 |
За жанром це казка. (драма-феєрія) |
+ |
|
4 |
Надворі було літо, коли Лукаш вперше зустрівся з Мавкою. (рання весна) |
|
- |
5 |
Верба – мати Мавки. |
+ |
|
6 |
Лісову красуню пробудив спів сопілки. |
+ |
|
7 |
Лісовик був батьком Мавки. (дідусем) |
|
- |
8 |
Дядько Лев та Лукаш приїхали до лісу заготовити дров на зиму. (побудувати хижку) |
|
- |
9 |
Мавка з першого погляду закохалася в Лукаша. |
+ |
|
10 |
Дядько Лев зрубав столітній дуб у лісі. |
|
- |
11 |
Верба – символ журби. |
+ |
|
12 |
Мати Лукаша полюбила Мавку. |
|
- |
13 |
Мавка з великою охотою і задоволенням жала жито. |
|
- |
14 |
Лукаш зрадив Мавку. |
+ |
|
15 |
У Килини і Лукаша було четверо дітей. |
|
- |
16 |
Під піччю Килина від матері заховала гроші. (пиріг) |
|
- |
17 |
На своїх онуків мати Лукаша казала «злидні». |
+ |
|
18 |
За Мавку помстився Водяник. (Лісовик) |
|
- |
19 |
Лукаш перетворився на Перелесника. (вовкулаку) |
|
- |
20 |
Лісовичка врятувала Лукаша ціною свого життя. |
+ |
|
21 |
Мавка перетворилася на калину. (у вербу з сухим листом та плакучим гіллям) |
|
- |
22 |
Килина зрубала вербу. (дерево раптом спалахнуло вогнем) |
|
- |
23 |
Хата Лукаша та верба згоріли. |
+ |
|
24 |
Мати, Килина, Лукаш переїхали в інше село. |
|
- |
Бібіліографія