Тема: «В чужій сторонці не так світить і сонце»
Генріх Гейне. «Задзвени із глибини»
Мета: - познайомити учнів із творчістю Г.Гейне;
Обладнання: мультимедійна презентація, картки з докладним перекладом вірша, аудіо запис весняного струмка, П.Чайковський «Весна», пагінці - очікування та квіти – здійснення очікувань, потяг
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Форма проведення: урок-подорож
Хід уроку
І. Розминка
1. Вчитель читає поезію Л.Глібова
Месяц ясный, месяц чудный,
Для чего ты светишь мне?
Я не там, где сердцу легко,
Я в далекой стороне.
Были ночи, было время,
Я любил тебя встречать,
Напролет всю ночь бывало
Я любил с тобой мечтать.
Не свети ж, закройся тучкой,
Мне не весело с тобой:
Я гляжу, а грудь томится
Безответною тоской.
2. Створення ситуації успіху
Вітаю вас, діти! Я рада зустрічі з вами і сподіваюсь, що наш урок подарує незабутні враження від спілкування з вами, дасть можливість проявити вам свою творчість. А головне – отримати задоволення від нашої співпраці. Але знайте, що без вашої допомоги мені ніяк не обійтися!
3. Прийом «Відстрочена відгадка»
Шагает красавица,
Легко земли касается,
Идёт на поле, на реку,
И по снежку, и по цветку.
Люблю цю землю (рідну) і чудову.
Жили ми тут, як вміли, як могли.
В дитячу пору, пору світанкову.
Хіба ми тут щасливі не були?
ІІ. Контрольно-підготовчий етап
Сьогодні урок незвичайний: нас чекає мандрівка на потязі, але чи швидкісний він буде – усе залежить від вас, а саме від вашої винахідливості, ваших знань та, звичайно, швидкості. Отже, перша зупинка – «Повторяйка»
ІІІ. Створення ситуації «виклику»
З першою зупинкою ви впоралися швидко, тому ми вирушаємо далі. І наступна станція «Наші цілі»
1. Вчитель оголошує тему та мету уроку та пропонує дітям визначити мету для себе: чого вони очікують від уроку ( на стеблинках пишуть свої очікування та прикріплюють на дошку) Прийом «Мета та цілі»
ІУ. «Співтворчість»
Вирушаємо далі. Наступна зупинка яка? Німеччина, а саме – Дюссельдорф. Що це за місто? Це місто відомого німецького поета Генріха Гейне. Хто він?
Наступна наша зупинка – «Людина і природа». Ви запитаєте чому, а тому, що це улюблена пора року Генріха Гейне. Які асоціації у вас виникають, коли ви згадуєте весну.
А зараз ми послухаємо вірш Гейне «Задзвени із глибини» (учитель читає поезію).
- Опишіть картину, яка постала у вашій уяві.
5. А щоб пожвавити наш урок проведемо динамічну паузу (читається вірш і відтворюються рухи)
Поїхали далі. Наступна зупинка – «Пошукова»
А чи знаєте ви, що вперше українці прочитали поезії Гейне у 1892 році, а перекладачами були Леся Українка, І.Франка. Звідси випливає ваше завдання.
- Давайте спробуємо віднайти епітети та метафори у вірші Гейне. (колективна робота)
Епітети: мила пісенько, сад зелений;
Метафори: тиха печаль, пісенька…знайди той дім
Що поет мав на увазі, коли просив знайти дім, що це за дім (рідний край, де живуть рідні, близькі, кохані люди)
Погляньте, сьогодні символом нашого уроку була троянда. У вірші теж ми побачили образ троянди. Як ви вважаєте, що мав на увазі Гейне, коли просив весняну пісеньку передати їй привіт?
Ось і завершується наша мандрівка. Залишилася лише одна станція «Наш дім»
У. Рефлексія.
1. Прийом «Відстрочена відгадка» Що ж то є? (читання загадок) Як вони пов’язані з нашим уроком?
2. А зараз на ваших квіточках запишіть, що ви запам’ятали, що дізналися, що сподобалося на нашому уроці, чи здійснилися ваші очікування. Прийом «Незакінчене речення»
3. Оцінювання.
4. Домашнє завдання: вивчити вірш Гейне «Задзвени із глибини»
Намалювати ілюстрацію до поезії
Скласти сенкан на одну із тем «Дім» «Весна» «Гейне»
Дослівний переклад віршу
Генріха Гейне «Задзвени із глибини»
Тихо в моїй голові чути
Прекрасний дзвін
весняної пісні,
Що лине у далечінь.
Тягнися до будинку,
Де квіти проростають,
І якщо побачиш троянду,
То передай мої вітання