Продовжити роботу над оповіданням про життя тварин, розкрити причинно – наслідкові зв'язки дружніх стосунків людини і звіра, вчити з розумінням ставитися до «братів наших менших»; вдосконалювати уміння швидко орієнтуватися в тексті, ділити його на частини; розвивати вміння визначати тему та головну думку твору, давати характеристику його героям;вдосконалювати навички виразного і свідомого читання; збагачувати словниковий запас учнів;
-розвивати мислення, усне зв 'язне мовлення, пам'ять, активність;
-виховувати спостережливість, чуйність, любов до тварин;
-формувати комунікативну та творчу компетентність учнів.
Конспект уроку з літературного читання, 4 клас
Тема Г.Тютюнник «Ласочка»(продовження).Складання плану оповідання.
Мета: - продовжити роботу над оповіданням про життя тварин, розкрити причинно – наслідкові зв’язки дружніх стосунків людини і звіра, вчити з розумінням ставитися до «братів наших менших»; вдосконалювати уміння швидко орієнтуватися в тексті, ділити його на частини; розвивати вміння визначати тему та головну думку твору, давати характеристику його героям;вдосконалювати навички виразного і свідомого читання; збагачувати словниковий запас учнів;
-розвивати мислення, усне зв 'язне мовлення, пам'ять, активність;
-виховувати спостережливість, чуйність, любов до тварин;
-формувати комунікативну та творчу компетентність учнів.
Тип уроку:комбінований урок
Обладнання:підручник, портрет Г.Тютюнника, зображення лисиці, ілюстрації учнів до твору, вислови письменника і про письменника, роздатковий матеріал для парної і групової роботи, виставка книжок автора, музичний супровід.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організація класу
1. Вітання, перевірка готовності учнів до уроку.
2.Аутотренінг:
Я-учень, я ходжу до школи.
Мене навчають вчитись.
Я все розумію, я хочу все знати.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів
1.Інтерактивна гра «Якщо…»
- Щоб налаштуватися на роботу й мати гарний настрій, пропоную вам таку вправу.
МОЛОДЦІ!
У увагу
Р розум
О організованість
К кмітливість
ІІ.Актуалізація опорних знань учнів
1.Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
(Учитель додає інформацію, зачитує вислів Б. Олійника про Г.Тютюнника, афоризми самого письменника)
ІІІ.Повідомлення теми і мети уроку
-Сьогодні продовжимо працювати над твором Г.Тютюнника «Ласочка», у якому розповідається про тісний зв'язок людини з природою.
ІV.Визначення очікуваних результатів
- А чого кожен із вас чекає від уроку? Хто очікує на уроці отримати нові знання - покажіть картку червоного кольору. Якщо чекаєте цікавого спілкування - зелену. Хто очікує отримати гарні оцінки за свої досягнення - синю. А хто ще не визначився - жовту.
- Мені приємно, що майже всі очікують отримати нові знання, тому пропоную вам ознайомитись із завданнями уроку.
З Н А Т И: |
В М І Т И : |
Ц І Н У В А Т И : |
- відомості про автора; - зміст твору; - головних персонажів; - основну думку твору;
|
- - - |
? |
- Сформулюйте , що ви повинні вміти робити протягом уроку.(Вміти давати відповіді за змістом тексту, називати головних персонажів ,давати оцінку їх вчинкам, визначати тему і головну думку твору)
- Ну а що слід цінувати,ви визначите на уроці.
V. Вправи на вдосконалення читацьких навичок
-Жодна людина не може гарно читати, якщо в неї слабкі легені та очі. Тому ми й розпочнемо наш урок з розчитування.
1.Вправа на тренування дихального апарату
2.Вправа на розвиток периферичного зору
Робота з таблицею Шульте (за 30 с прочитати числа в послідовності від 1 до 25, не переміщуючи зір за межі центральної клітини)
3.Вправа на розвиток швидкості читання
Гра «Дощик, дощ, сонце»
- Я промовлятиму ці слова, а ви читатимете скоромовку відповідним голосом.
«Дощик» -напівголосне хорове читання (пошепки);
«дощ» - голосно,швидко;
«злива» - голосно, скоромовкою;
«сонце» - читання мовчки.
Скоромовка
Три лисички, три сестрички миють лапки, миють личка. Не виводить тато-лис їх невмитими в ліс.
VІ. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
1.Фронтальне опитування:
- Про кого цей твір? Хто така Ласочка?
- Де і коли відбуваються події?
- Яку пригоду описує автор?
2. Робота експертних групп
Повторення правил роботи в групах
І група – «Синоптики» - Яка погода стояла ?
ІІ група – «Художники» - Які кольори переважають ?
ІІІ група – «Музиканти» - Яку музику ви почули ?
ІV група – «Зоологи» - Яке лисеня ? Якою стала доросла лисиця ? Опишіть.
V група – «Мовознавці» - Чому дід назвав лисеня Ласочкою?
Охарактеризуйте лисеня.
(Музичний упровід)
3.Презентація робіт експертних груп
4. Характеристика головних героїв оповідання
- Яким ви уявляєте Арсена? Яка у нього зовнішність? Який характер? Доведіть словами з тексту.
- Поміркуйте і скажіть, якою була Ласочка?
«Асоціативний кущ»
Арсен Ласочка
мудрий розумна
привітний працьовита
щедрий здібна
гостинний не набридлива
веселий витримана
(та інші риси)
То які ж стосунки склалися між Арсеном і Ласочкою? (Дружні, товариські)
- Отже, Арсен і Ласочка подружилися, більше того, стали співпрацювати, рибалити разом.
- А чи можна із запису характеристик персонажів зробити висновок про те, які риси вдачі допомогли їм налагодити дружні та товариські стосунки?
- А чи хочете ви, щоб ваші стосунки з іншими теж були такими?
- То чого ж навчає нас автор, яка головна думка оповідання? (Товаришувати і дружити зі звірами. У добрій справі виявляти терпіння і наполегливість).
5.Фізкультхвилинка
Добре те,що сонце світить! (Підняти руки вгору)
Добре те, що вітер віє! (Відтворити рухи коливання дерев від вітру)
Добре те, що ось цей ліс (Присісти)
Разом з нами ріс і ріс! (Повільно підводитися)
Добре те, що в нашій річці («Хвилька» руками)
Чиста, не брудна вода (Долоньками – горизонтальні кола)
І мене яскраве сонце
Після школи обійма! (Міцно обійняти себе)
Добре гратися надворі! (Стрибки на місці)
Добре вчитися у школі! (Руки перед собою, як за партою)
Добре плавати в ставку! (Рухи,ніби пливеш стилем «брас»)
Добре те, що я живу! (Показати на себе, потім підвести руки вгору і підстрибнути)
5. Поділ оповідання на частини, складання плану.
- З яких частин складається текст?
- Знайдіть у тексті зачин, основну частину і кінцівку.
- На скільки самостійних частин можна поділити текст ?
Робота в групах (складання плану)
Ознайомлення з Пам’яткою для складання плану оповідання
Орієнтовний план
- До якої частини підходить ілюстрація в підручнику ?
6.Робота в зошиті (запис плану)
VІІ. Підсумки уроку
1. Інтерактивна вправа «Мікрофон»
- З яким твором ми сьогодні працювали на уроці?
- Який цей твір за жанром: оповідання, казка чи науково-популярний твір? Доведіть свою думку.
- Чому у нього така назва?
2.Робота в парах
- Скласти сенкан до слова «Ласочка»
Ласочка.
Розумна, працьовита.
Дріботить, тупцює, зворушує.
Справжній друг.
3.Рефлексія. Інтерактивна вправа «Коло думок»
- Повернемось до завдань уроку. Чи впорались ми з ними?
-Що ж треба цінувати?(дружні стосунки )
-На початку уроку ви говорили, що ви очікуєте від уроку, чи справдилися ваші очікування?
- Сподобався вам урок?
- Чого вчить це оповідання?
Описуючи добрі стосунки людини і звіра, автор вказує нам на один із шляхів до прекрасного і доброго у житті: шануйте природу – товаришуйте і дружіть з «братами нашими меншими», і такі стосунки стануть окрасою нашого життя.
4. Оцінювання навчальних досягнень учнів.
Додатковий матеріал
Аналіз фактичного і образного змісту тексту в поєднанні із розбором художніх засобів.
1.Опрацювання тексту за планом.
1-а частина (вибіркове читання: опис)
Прочитайте опис ранку. Які фарби і звуки сповіщали про його прихід?Отже, письменник малює фарбами і звуками. Зачитайте слова, які на це вказують.
2-а частина.
- З ким і як зустрівся дід Арсен? З яких слів видно, що лисеня хотіло і просило рибки? Чи можна дії лисеняти розцінювати як його мовлення з дідом? Хто цю розмову передав? (Автор)
Прочитаємо цю розмову. Чому Арсен назвав лисеня Ласочкою?
3-я частина
Вибіркове читання. Чого навчилося лисеня у діда? Як Ласочка допомагала рибалити?
4-а частина. Детальний переказ.
5-а частина
- Які описи ще зробив автор? Як Арсен упізнав Ласочку?
2.Перевірка спостережливості.
- Знайдіть речення в описах 2-ї і 5-ї частин, у яких є спільне.
3. Аналіз мовно-виражальних засобів тексту.
- Чим вражають описи в тексті? ( короткі,але дуже мальовничі)
- Які мовні засоби використовує автор?