Всеукраїнський конкурс-огляд внутрішнього озеленення приміщень закладів освіти «Галерея кімнатних рослин»Роботу виконала: Безрукова Поліна, учениця 8 класу Гороховатської ЗОШ І-ІІІ ступенів. Борівської ради. Керівник: Нікітенко Наталія Володимирівнавчитель біології Гороховатської ЗОШ І-ІІІ ступенів. Борівської ради
Значення рослин для шкільного класу Майже неможливо уявити оформлення шкільних класів без кімнатних рослин. Вони прикрашають приміщення і створюють гарний настрій. А ще приносять користь людині – сприяють підвищенню захисних сил, бо листя виділяє кисень, поглинає вуглекислий газ та виділяє фітонциди, що вбивають хвороботворні мікроорганізми. Тож зелені мешканці стають для школярів та вчителів найкращими друзями: вони невибагливі, красиві, корисні!
Проте добирати рослини потрібно за певними критеріями. Для цього треба взяти до уваги Державні санітарні правила і норми влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу, затверджені Постановою* Головного державного санітарного лікаря України 14.08.2001 р. № 63 до розміщення рослин у класних кімнатах.
Так, не можна облаштовувати класи такими квітами, які мають отруйний сік, адже вони можуть викликати алергію. Крім того, серед тих видів, які використовуються для озеленення школи, не повинно бути екземплярів з гострими шипами. Це зрозуміла вимога техніки безпеки, адже діти часто штовхаються, стрибають, можуть випадково наскочити на квітку та поранити себе чи інших. Небажано в дитячих закладах тримати рослини, в яких під час цвітіння з'являється сильний запах – аромат може викликати головний біль.
Зрозуміло, що кожній рослині потрібні певні умови для її здорового росту та цвітіння. Але оскільки за квітами часто забувають доглядати, та й світло з вікон потрапляє не в усі куточки класу, слід обирати ті види зелених мешканців, які добре переносять нечастий полив і не потребують яскравого освітлення. Наприклад: Спатифіллум. Герань. Фуксія. Замиокулькас. Сенсевіерія. Хойя. Толстянка. Колеус
1. Хлорофітум. Ця квітка – справжній санітар шкільних класів. Вона веде боротьбу з пилом, чудово очищуючи повітря. Видаляє випаровування формальдегіду, що містить клей у меблях із ДСП, та нейтралізує вихлопні гази, які потрапляють з вулиці. Хлорофітум не потребує спеціальних умов для розвитку та росту.
2. Сциндапсус Його цінують не за користь або квіти. Він дуже гарно росте та чудово заповнює простір приміщення. Невибагливий у догляді, сциндапсус може зростати у підвісних кашпо чи плестися навколо опори. Може утворити справжній зелений килим на стіні! Для розвитку рослина потребує гарного дренажу та обприскування час від часу. Найпоширенішим видом сциндапсусу є золотистий.
3. Фікус Фікус успішно видаляє з повітря токсичні речовини та вуглекислий газ. Найчастіше на підвіконнях можна побачити такі його різновиди: фікус Бенджаміна – з дрібним світлим листям, та каучуконосний фікус – з темно-зеленою кроною. Ця рослина може за декілька років стати справжнім велетнем, тому їй потрібно багато сонячного світла.
4. Герань Цей вид кімнатних рослин ще називають пеларгонією. Належить до квітів-антисептиків, тобто здатна знезаражувати повітря. У класі, де росте герань, віруси та мікроби практично не матимуть шансу вплинути на дитяче здоров’я. Запах герані знімає втому та усуває мігрені. Але окрім бактерицидних властивостей красуня вирізняється ще й декоративністю: чудово цвіте, тож може прикрасити буде-яке класне приміщення. Не має забаганок щодо догляду: достатньо рясного поливу та регулярного підрізання.
Повітря шкільних приміщень має велику кількість мікроорганізмів. Деякі з них можуть викликати захворювання у людей, що мають ослаблений імунітет. Особливо важливо це під час пандемії COVID -19. Я провела дослідження, що базувалось на порівнянні кількості колонії утворюючих організмів в повітрі класу під рослинами герані та під листям інших рослин.
Герань виробляє леткі ефірні олії та фітонциди, що мають біологічну активність і можуть вбивати та пригнічувати ріст і розвиток хвороботворних організмів. В чашці Петрі №1, яка була розміщена під рослинами герані, колоній мікроорганізмів не виявлені. На поживному середовищі (бульйоні) відсутні колонії мікроорганізмів. В чашці Петрі №2, яка була розміщена під іншими рослинами я виявила колонії грибів різних діаметрів. Висновок: біологічно активні речовини герані обмежують поширення мікроорганізмів повітря, очищують його. №2№1
5. Спатіфілум Виростає у великий кущ, що красиво цвіте білими, витягнутими вгору, квітами. До того ж він нейтралізує забруднення, що виділяються у повітря: його квіти ведуть боротьбу зі спорами цвілі. Спеціалісти рекомендують розміщувати одну дорослу рослину на 10 м² площі класної кімнати, тоді результат очищення повітря буде помітним. Зауважте, спатіфіллум потребує дуже помірного сонця й обприскування чи перебування у приміщенні з підвищеною вологістю.
6. Сансевієрія Рослина має тверде листя. Деякі її види тягнуться угору, деякі – ростуть у круглих розетках, наче бутони. Проте будь-яка сансевієрія прикрашатиме клас! Вона дуже невибаглива, не потребує близькості до сонця чи підживлень, ефективно поглинає токсичні речовини. Різновиди, які мають декоративну золотаву кайму, можуть рости до самої стелі. Єдине, що показане квітці – протирання довгого листя та широкий, але неглибокий горщик, бо її коренева система росте вшир.
7. Каланхое Корисна рослина, невибаглива у догляді, тому розповсюджена. Красиво цвіте, а її листя часто є порятунком від застуди: сік квітки містить флавоноїди – біологічно активні речовини. Рослина насичує киснем повітря, а сік загоює рани, має протизапальні та бактерицидні властивості. Є одними з небагатьох квітів, що переносять протяги та зниження температури у приміщенні.
8. Папороть Ця рослина з міфів та казок надзвичайно красива, має розкидисте листя. Працює як ефективний фільтр та зволожує повітря. Унікальна тим, що буде прикрашати приміщення будь-де – і на підвіконні, і на полицях, і у навісному кашпо. Любить полив, але у іншому догляді невибаглива, яскравого сонця не потребує.
10. Циссус Його часто називають кімнатним виноградом. Квітка потребує опори, по якій добре в'ється. А ще можна розмістити рослину в навісному кашпо. У догляді вона невибаглива. Не може похвалитися цвітінням, але створює справжню оазу в куточку природи чи там, де в класі є вільне місце.
ВИСНОВОКПід час виконання даної роботи я дізналася про життя рослин та їх значення в житті людини. Виявили, що вони поліпшують настрій, зволожують повітря і виділяють в нього, крім кисню, корисні речовини – фітонциди, які вбивають мікроорганізми. Кімнатні рослини роблять інтер’єр класної кімнати яскравим, привабливим, комфортним. Вивчила назви рослин та виявила, які з них найбільш корисні. Отже, озеленюйте ваш простір – рослини наповнять повітря киснем і корисними речовинами, і напруження дітей під час опанування матеріалу буде знижуватися, а працездатність зростатиме.