Календарне планування уроків біології
для 8 класу
Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804
(70 годин – 2 години на тиждень, із них 4 години – резервних)
К-ть год у темі |
№п/п
|
Тема уроку |
Лабораторні, практичні роботи, дослідницькі практикуми |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Дата |
Примітка |
4 |
|
Вступ |
||||
1 |
1 |
Організм людини як біологічна система. |
|
виявляє ознаки: - біологічної та соціальної сутності людини в людських спільнотах оперує термінами:- біосоціальна природа людини називає: - науки, які вивчають людину; пояснює:- місце людини в системі органічного світу;- особливості біологічної природи людини та її соціальної сутності; характеризує: - методи дослідження організму людини висловлює судження: - про організм людини як біологічну систему; виявляє ставлення:- щодо значення знань про людину для збереження її здоров’я |
|
|
2 |
2 |
Різноманітність клітин організму людини. Тканини. |
Лаб. дослід: ознайомлення з препаратами тканин людини. |
|
|
|
3 |
3 |
Органи. Фізіологічні системи. Регуляторні системи організму людини. |
|
|
|
|
4 |
4 |
Значення знань про людину для збереження її здоров’я. |
|
|
|
|
3 |
|
Тема 1. Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини |
||||
1 |
5 |
Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини – основна властивість живого. |
Дос. практ. Самоспостереження за співвідношенням ваги і росту тіла |
застосовує знання для: - аналізу харчового раціону; - складання харчового раціону відповідно до енергетичних витрат організму оперує термінами:- обмін речовин, енергетичні потреби, вітаміни називає: - компоненти їжі
характеризує: - склад харчових продуктів; пояснює: - функціональне значення для організму білків, жирів, вуглеводів, вітамінів, води та мінеральних речовин; висловлює судження:- щодо значення збалансованого харчування для нормального розвитку і збереження здоров’я; обґрунтовує судження:- про значення білків, жирів і вуглеводів рослинного і тваринного походження в раціоні підлітка; оцінює: - значення метаболізму для нормального функціонування організму; робить висновок: - про необхідність дотримання співвідношення ваги і зросту; |
|
|
2 |
6 |
Харчування та обмін речовин. Їжа та її компоненти. Склад харчових продуктів. |
|
|
|
|
3 |
7 |
Значення компонентів харчових продуктів. Харчові та енергетичні потреби людини. Проект Збалансоване харчування |
|
|
|
|
5 |
|
Тема 2. Травлення. |
||||
1 |
8 |
Будова та функції травної системи
|
Лаб. дослід: зовнішньої будови зубів |
розпізнає (на малюнках, фотографіях, муляжах): спостерігає та описує: - дію ферментів слини на крохмаль; застосовує знання для: - профілактики захворювань зубів; - профілактики захворювань органів травлення, харчових отруєнь оперує термінами: - травлення, травна система, травний тракт, травні залози, ферменти, називає:- органи травної системи;- травні залози;- хвороби органів травлення; характеризує: - функції органів травлення; - будову та функції зубів;- процеси ковтання, травлення, всмоктування; - регуляцію травлення; наводить приклади:- ферментів;пояснює: - роль травних ферментів;- роль печінки та підшлункової залози в травленні;- значення зубів у травленні;- значення мікрофлори кишечнику;- негативний вплив на травлення алкогольних напоїв та тютюнокуріння;- причини виникнення захворювань травної системи висловлює судження:- щодо значення знань про функції та будову травної системи для збереження здоров’я; усвідомлює: - значення профілактики захворювань травної системи; |
|
|
2 |
9 |
Процес травлення у ротовій порожнині та шлунку
|
Дос.практ Дія ферментів слини на крохмаль |
|
|
|
3 |
10 |
Процеси травлення у кишечнику. Виведення решток. |
|
|
|
|
4 |
11 |
Регуляція травлення в організмі людини. |
|
|
|
|
5 |
12 |
Харчові розлади, хвороби та їх запобігання |
|
|
Т.О. |
|
4 |
|
Тема 3. Дихання |
||||
1 |
13 |
Значення дихання. Система органів дихання, їх будова та функція. |
|
розпізнає (на малюнках, фотографіях, муляжах): встановлює взаємозв’язок:будови та функцій органів дихання;застосовує знання для:- профілактики захворювань органів дихання оперує термінами:- дихання, повітроносні шляхи, легені, газообмін, життєва ємність легень;називає: - етапи дихання;- органи дихання; - хвороби органів дихання; характеризує: - процес утворення голосу та звуків мови;- процеси газообміну в легенях і тканинах;- процеси вдиху та видиху;- життєву ємність легень;- нейрогуморальну регуляцію дихальних рухів; пояснює:- значення дихання;- вплив навколишнього середовища на дихальну системувисловлює судження: - щодо значення знань про функції та будову дихальної системи для збереження здоров’я; |
|
|
2 |
14 |
Газообмін у легенях і тканинах. |
|
|
|
|
3 |
15 |
Дихальні рухи. Нейрогуморальна регуляція дихальних рухів. |
|
|
|
|
4 |
16 |
Профілактика захворювань дихальної системи. |
|
|
|
|
7 |
Тема 4. Транспорт речовин |
|
|
|||
1 |
17 |
Поняття про внутрішнє середовище організму. Кров, її склад та функції. Лімфа. |
|
розпізнає (на малюнках, фотографіях): порівнює:будову артерій, вен і капілярів; - вроджений (неспецифічний) і набутий (специфічний) імунітет;
розрізняє: - види кровотеч; спостерігає та описує:
називає:- склад внутрішнього середовища;- склад і функції крові, лімфи;- кровоносні судини;- фактори, які впливають на роботу серцево-судинної системи; - види імунітету;- органи, що беруть участь у забезпеченні імунітету; характеризує:- плазму крові;- зсідання крові як захисну реакцію організму; |
|
|
2 |
18 |
Еритроцити. Групи крові, правила переливання крові. |
Лаб. робота№1: Мікроскопічна будова крові людини |
|
|
|
3 |
19 |
Лейкоцити, тромбоцити. Зсідання крові. |
|
|
|
|
4 |
20 |
Серце: будова та функції. |
Лаб.дослід: вимірювання ЧСС |
|
|
|
5 |
21 |
Поняття про серцевий цикл, робота серця та її регулювання.
|
Дос. практ Самоспостереження за ЧСС упродовж доби, тижня. |
|
|
|
6 |
22 |
Будова та функції кровоносних судин. Рух крові. Артеріальний тиск. |
|
|
|
|
7 |
23 |
Кровотечі. Серцево –судинні хвороби та їх профілактика. |
|
|
Т.О. |
|
4 |
|
Тема 5. Виділення. Терморегуляція |
||||
1 |
24 |
Виділення - важливий етап обміну речовин. Будова і функції сечовидільної системи. |
|
розпізнає (на малюнках, фотографіях, муляжах): - складові нефрону; - складові шкіри; - органи сечовидільної системи, встановлює взаємозв’язок: між будовою і функціями шкіри застосовує знання для:- профілактики захворювань сечовидільної системи;- профілактики захворювань шкіри;- запобігання теплового й сонячного удару; - надання першої допомоги в разі теплового й сонячного удару оперує термінами:- виділення, нирки, нефрон, сечоутворення, шкіра, терморегуляція називає:- органи виділення; - органи та функції сечовидільної системи; характеризує: - будову та функції нирок;- процес утворення сечі;- регуляцію сечовиділення;- роль нирок у здійсненні водно-сольового обміну;- чинники, що впливають на функції нирок;- негативний вплив алкогольних напоїв на функції нирок;- роль шкіри у виділенні продуктів життєдіяльності;- роль шкіри в регуляції температури тіла; пояснює:- біологічне значення виділення продуктів обміну речовин; - причини теплового й сонячного удару висловлює судження:- про важливість виведення кінцевих продуктів обміну речовин з організму людини; обґрунтовує судження:- про значення дотримання правил догляду за власною шкірою для збереження здоров’я. |
|
|
2 |
25 |
Захворювання нирок та їх профілактика. |
|
|
|
|
3 |
26 |
Значення і будова шкіри. Терморегуляція |
|
|
|
|
4 |
27 |
Проект Визначення типу шкіри на різних ділянках обличчя та складання правил догляду за власною шкірою. |
|
|
|
|
5 |
|
Тема 6. Опора та рух. |
||||
1 |
28 |
Значення опорно-рухової системи, її будова та функції. |
|
розпізнає (на малюнках, муляжах, фотографіях, власному організмі): дотримується правил: - роботи з мікроскопом та лабораторним обладнанням оперує термінами:- скелет, кістка, хрящ, з’єднання кісток, м’яз, постава, гіподинамія; називає:- частини опорно-рухової системи;- відділи скелета;- види кісток;- типи з’єднання кісток; - особливості скелета людини, зумовлені прямоходінням;- основні групи скелетних м’язів. характеризує: - функції опорно-рухової системи;- тканини: кісткову, хрящову, посмуговану м’язову; - ріст та вікові зміни складу кісток. пояснює:- значення фізичних вправ для правильного формування скелету та м’язів;- вплив способу життя на утворення і розвиток скелета. наводить приклади: - статичної та динамічної роботи висловлює судження про: - роль рухової активності для збереження здоров’я; - вплив фізичних вправ на розвиток скелетних м’язів ; оцінює: - важливість надання першої допомоги при ушкодженнях опорно-рухової системи |
|
|
2 |
29 |
Кістки, хрящі. Огляд будови скелета. З’єднання кісток |
Лаб. дослід мікроскопічної будови кісткової, хрящової та м’язової тканин; |
|
|
|
3 |
30 |
Функції і будова скелетних м’язів. |
Лаб. дослід впливу ритму і навантаження на розвиток втоми. |
|
|
|
4 |
31 |
Робота м’язів. Втома м’язів. Основні групи скелетних м’язів. Розвиток опорно-рухової системи людини з віком. |
Лаб. дослід розвитку втоми при статичному і динам. навантаженні; |
|
|
|
5 |
32 |
Проект (за вибором)
|
|
|
|
Т.О |
7 |
|
Тема 7. Зв’язок організму людини із зовнішнім середовищем. Нервова система.
|
||||
1 |
33 |
Нейрон. Рефлекс. Рефлекторна дуга. |
|
називає: - компоненти центральної й периферичної нервової системи; - функції спинного мозку, головного мозку та його відділів, соматичної нервової системи, вегетативної нервової системи (симпатичної та парасимпатичної); - фактори, які порушують роботу нервової системи; характеризує: - будову головного мозку, спинного мозку; - нервову регуляцію рухової активності людини; - роль кори головного мозку в регуляції довільних рухів людини; - роль вегетативної нервової системи в роботі внутрішніх органів людини; наводить приклади - захворювань нервової системи розпізнає (на малюнках, фотографіях): - елементи будови спинного мозку; - відділи головного мозку застосовує знання для: - профілактики нервових захворювань; - дотримання режиму праці й відпочинку висловлює судження: - щодо значення нервової системи для: - забезпечення взаємозв’язку між органами і фізіологічними системами; - узгодження функцій організму зі змінами довкілля |
|
|
2 |
34 |
Будова нервової системи. Центральна і периферична нервова система людини. |
|
|
|
|
3 |
35 |
Спинний мозок.
|
Лаб. дослід Вивчення будови спинного та головного мозку людини |
|
|
|
4 |
36 |
Головний мозок. |
|
|
|
|
5 |
37 |
Вегетативна нервова система |
|
|
|
|
6 |
38 |
Профілактика захворювань нервової системи. |
|
|
|
|
7 |
39 |
Узагальнення навчального матеріалу. |
|
|
Т.О |
|
7 |
|
Тема 8. Зв’язок організму людини із зовнішнім середовищем. Сенсорні системи |
||||
1 |
40 |
Загальна характеристика сенсорних систем. Будова аналізаторів. |
|
називає: - основні сенсорні системи; - складові частини аналізатора характеризує: - особливості будови і функції зорової, слухової сенсорних систем; - сенсорні системи рівноваги, нюху, смаку, руху, дотику, температури, болю; пояснює: - процеси сприйняття: світла, кольору, простору, звуку, запаху, смаку, рівноваги тіла розпізнає (на малюнках, фотографіях): - елементи будови ока, вуха встановлює взаємозв’язок: між будовою і функціями ока, вуха спостерігає: - сліпу пляму на сітківці; - акомодацію ока; - зміни слухової чутливості; - температурну адаптацію рецепторів шкіри; застосовує знання для: - дотримання правил профілактики порушення зору, слуху та попередження захворювань органів зору й слуху оцінює: - значення сенсорних систем для забезпечення процесів життєдіяльності організму і зв’язку організму із зовнішнім середовищем |
|
|
2 |
41 |
Зорова сенсорна система. Око. |
Лаб дослідження: визначення акомодації ока на сітківці; |
|
|
|
3 |
42 |
Захист зору. |
Лаб. дослідження: визначення сліпої плями ока; |
|
|
|
4 |
43 |
Слухова сенсорна система. Вухо. Захист слуху. |
Лаб. дослідження: вимірювання порога слухової чутливості; |
|
|
|
5 |
44 |
Сенсорні системи смаку, нюху, рівноваги.. |
|
|
|
|
6 |
45 |
Сенсорні системи руху, дотику, температури, болю |
Дос. практикум Дослід температурної адаптації рецепторів шкіри. |
|
|
|
7 |
46 |
Узагальнення та корекція знань з теми |
|
|
Т.О. |
|
6 |
|
Тема 9. Вища нервова діяльність |
||||
1 |
48 |
Поняття про вищу нервову діяльність та її основні типи. Умовні та безумовні рефлекси. Інстинкти. |
Лаб. дослідження визначення реакції зіниць на світло; |
називає: - нервові процеси (збудження, гальмування); - показники нервових процесів (сила, рухливість, урівноваженість); - види сну; - причини біоритмів наводить приклади: - умовних та безумовних рефлексів людини; - біоритмів людини; характеризує: - особливості вищої нервової діяльності людини; - інстинктивну та набуту поведінку людини; - види навчання, види пам’яті; пояснює: - значення другої сигнальної системи; - роль кори головного мозку в мисленні; - причини індивідуальних особливостей поведінки людини розрізняє: - типи вищої нервової діяльності та властивості темпераменту; порівнює: - умовні й безумовні рефлекси; - першу і другу сигнальні системи; застосовує знання для: - дотримання правил розумової діяльності висловлює судження: - про значення пам’яті для інтелектуального розвитку людини; - щодо ролі самовиховання у формуванні особистості; - щодо впливу соціальних факторів на формування особистості; - про значення біоритмів і сну для повноцінного функціонування організму |
|
|
3 |
49 |
Мова. |
|
|
|
|
4 |
50 |
Навчання та пам’ять. |
Лаб. дослідження дослідження різних видів пам’яті |
|
|
|
5 |
51 |
Мислення та свідомість. |
|
|
|
|
6 |
52 |
Сон. Біоритми. |
|
|
|
|
7 |
53 |
Узагальнення |
Досід. практикум Визначення типу нервової діяльності та властивостей темпераменту
|
|
Т.О. |
|
7 |
|
Тема 10. Регуляція функцій організму. |
||||
1 |
54 |
Гомеостаз і регуляція функцій організму. Нервова регуляція. |
|
називає: - залози внутрішньої та змішаної секреції; - місце розташування ендокринних залоз в організмі людини; характеризує: - нейрогуморальну регуляцію фізіологічних функцій організму; - вплив гормонів на процеси обміну в організмі; пояснює: - роль нервової системи в регуляції функцій ендокринних залоз; - роль ендокринної системи в розвитку стресорних реакцій; застосовує знання для: - профілактики йододефiциту в організмі та інших захворювань, пов’язаних із порушенням функцій ендокринних залоз висловлює судження: - щодо значення ендокринної системи для повноцінного функціонування організму людини; робить висновок: - про взаємодію регуляторних систем організму |
|
|
2 |
55 |
Гуморальна регуляція. Гормони. |
|
|
|
|
3 |
56 |
Ендокринна система. Залози внутрішньої та змішаної секреції. |
|
|
|
|
4 |
57 |
Профілактика захворювань ендокринної системи. |
|
|
|
|
6 |
58 |
Імунна система. Імунітет. Специфічний і неспецифічний імунітет. Імунізація. |
|
|
|
|
7 |
59 |
Алергія. СНІД. |
|
|
|
|
7 |
60 |
Узагальнення |
|
|
|
|
5 |
|
Тема 11. Розмноження та розвиток людини. |
||||
1 |
61 |
Будова та функції репродуктивної системи. |
|
називає: - функції статевих залоз людини; - первинні та вторинні статеві ознаки людини; - періоди онтогенезу людини; характеризує: - процес запліднення; - розвиток зародка і плода; - розвиток дитини після народження; - функції плаценти; - статеве дозрівання; - вікові періоди індивідуального розвитку людини - особливості підліткового віку; - захворювання, що передаються статевим шляхом; пояснює: - роль ендокринної системи в регуляції гаметогенезу, овуляції, вагітності, постембріонального розвитку людини; - вплив факторів середовища та способу життя батьків на розвиток плода порівнює: - будову чоловічої і жіночої статевих клітин; застосовує знання для: - запобігання хворобам, що передаються статевим шляхом, та попередженню ВІЛ-інфікування |
|
|
2 |
63 |
Статеві клітини. Запліднення |
|
|
|
|
3 |
63 |
Менструальний цикл. Вагітність |
|
|
|
|
4 |
64 |
Ембріональний період розвитку людини. Плацента, її функції. |
|
|
Т.О. |
|
5 |
65 |
Постембріональний розвиток людини. Репродуктивне здоров’я. |
|
|
|
|
1 |
|
Узагальнення |
||||
|
66 |
Контрольна робота |
|
називає: - функції, що підтримують цілісність організму; - способи підтримання гомеостазу; характеризує: - інтегруючу функцію кровоносної, нервової та ендокринної систем пояснює: - як забезпечується цілісність організму людини. робить висновок: - про біосоціальну природу людини |
|
|
|
67 |
Цілісність організму людини. Взаємодія регуляторних систем організму. |
|
|
|
|
|
68 |
Повторення |
|
|
|
|
|
69 |
Повторення |
|
|
|
|
|
70 |
Повторення |
|
|
|
|