Календарно-тематичне планування з біології 8 клас за підручником Соболь

Про матеріал
Рік: 2016 Підручник за 8 клас » Біологія Автор: Соболь розроблене календарно-тематичне планування відповідає вимогам та годинам виділеним на навчальний предмет
Перегляд файлу

Календарне планування уроків біології

для 8 класу

Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804

 (70 годин – 2 години на тиждень, із них 4 години – резервних)

К-ть

год

у темі

№п/п

 

Тема уроку

Лабораторні, практичні роботи, дослідницькі практикуми

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів

Дата

Примітка

4

 

Вступ

1

1

Організм людини як біологічна система.

 

виявляє ознаки: - біологічної та соціальної сутності людини в людських спільнотах оперує термінами:- біосоціальна природа людини називає: - науки, які вивчають людину;

 пояснює:- місце людини в системі органічного світу;- особливості біологічної природи людини та її соціальної сутності;

характеризує: - методи дослідження організму людини

висловлює судження: - про організм людини як біологічну систему;

виявляє ставлення:- щодо значення знань про людину для збереження її здоров’я

 

 

2

2

Різноманітність клітин організму людини. Тканини.

Лаб. дослід:

ознайомлення з препаратами  тканин людини.

 

 

3

3

Органи. Фізіологічні системи.

Регуляторні системи організму людини.

 

 

 

4

4

Значення знань про людину для збереження її здоров’я.

 

 

 

3

 

Тема 1.  Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини

1

5

Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини – основна властивість живого.

Дос. практ.

Самоспостереження за співвідношенням ваги і росту тіла

застосовує знання для:
- обґрунтування способів збереження вітамінів у продуктах харчування;

- аналізу харчового раціону;

- складання харчового раціону відповідно до енергетичних витрат організму

оперує термінами:- обмін речовин, енергетичні потреби, вітаміни називає:

- компоненти їжі

характеризує: - склад харчових продуктів;
- їжу як джерело енергії;- обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини;- харчові й енергетичні потреби людини

пояснює: - функціональне значення для організму білків, жирів, вуглеводів, вітамінів, води та мінеральних речовин; висловлює судження:- щодо значення збалансованого харчування для нормального розвитку і збереження здоров’я;

обґрунтовує судження:- про значення білків, жирів і вуглеводів рослинного і тваринного походження в раціоні підлітка; оцінює: - значення метаболізму для нормального функціонування організму; робить висновок: - про необхідність дотримання співвідношення ваги і зросту;

 

 

2

6

Харчування та обмін речовин. Їжа та її компоненти. Склад харчових продуктів.

 

 

 

3

7

Значення компонентів харчових продуктів.

Харчові та енергетичні потреби людини.

Проект

Збалансоване харчування

 

 

 

5

 

Тема 2. Травлення.

1

8

Будова та функції травної системи

 

Лаб. дослід:

зовнішньої будови зубів

розпізнає (на малюнках, фотографіях, муляжах):
- органи травлення;- елементи зовнішньої будови зубів;

спостерігає та описує:

- дію ферментів слини на крохмаль;

застосовує знання для:

- профілактики захворювань зубів;

- профілактики захворювань органів травлення, харчових отруєнь

оперує термінами:

- травлення, травна система, травний тракт, травні залози, ферменти, називає:- органи травної системи;- травні залози;- хвороби органів травлення; характеризує: - функції органів травлення; - будову та функції зубів;- процеси ковтання, травлення, всмоктування; - регуляцію травлення; наводить приклади:- ферментів;пояснює: - роль травних ферментів;- роль печінки та підшлункової залози в травленні;- значення зубів у травленні;- значення мікрофлори кишечнику;- негативний вплив на травлення алкогольних напоїв та тютюнокуріння;- причини виникнення захворювань травної системи

висловлює судження:- щодо значення знань про функції та будову травної системи для збереження здоров’я; усвідомлює: - значення профілактики захворювань травної системи;

 

 

2

9

Процес травлення у ротовій порожнині та шлунку

 

Дос.практ

Дія ферментів слини на крохмаль

 

 

3

10

Процеси травлення у кишечнику. Виведення решток.

 

 

 

4

11

Регуляція травлення в організмі людини.

 

 

 

5

12

Харчові розлади, хвороби  та їх запобігання

 

 

Т.О.

4

 

Тема 3. Дихання

1

13

Значення дихання.   Система органів дихання, їх будова та функція.

 

розпізнає (на малюнках, фотографіях, муляжах):
- органи дихання;
порівнює: - різницю складу повітря, що вдихається й видихається;- газообмін у легенях і тканинах;

встановлює взаємозв’язок:будови та функцій органів дихання;застосовує знання для:- профілактики захворювань органів дихання

оперує термінами:- дихання, повітроносні шляхи, легені, газообмін, життєва ємність легень;називає: - етапи дихання;- органи дихання; - хвороби органів дихання; характеризує: - процес утворення голосу та звуків мови;- процеси газообміну в легенях і тканинах;- процеси вдиху та видиху;- життєву ємність легень;- нейрогуморальну регуляцію дихальних рухів; пояснює:- значення дихання;- вплив навколишнього середовища на дихальну системувисловлює судження:

- щодо значення знань про функції та будову дихальної системи для збереження здоров’я;

 

 

2

14

Газообмін у легенях і тканинах.

 

 

 

3

15

Дихальні рухи.

Нейрогуморальна регуляція дихальних рухів.

 

 

 

4

16

Профілактика захворювань дихальної системи.

 

 

 

7

Тема 4. Транспорт  речовин

 

 

1

17

Поняття про внутрішнє середовище організму. Кров, її склад та функції. Лімфа.

 

розпізнає (на малюнках, фотографіях):
- клітини крові;- органи кровообігу;- елементи будови серця;

порівнює:будову артерій, вен і капілярів;

- вроджений (неспецифічний) і набутий (специфічний) імунітет;

розрізняє: - види кровотеч; спостерігає та описує:
- мікроскопічну будову крові людини;
застосовує знання: - для профілактики серцево-судинних хвороб; - надання першої допомоги при кровотечах; уміє:- вимірювати пульс; дотримується правил:- роботи з мікроскопом та лабораторним обладнанням;- виконання малюнків біологічних об’єктів; оперує термінами:- внутрішнє середовище організму (кров, лімфа, тканинна рідина), еритроцити, лейкоцити, тромбоцити, зсідання крові, групи крові, кровообіг, aртеріальний тиск, імунітет

називає:- склад внутрішнього середовища;- склад і функції крові, лімфи;- кровоносні судини;- фактори, які впливають на роботу серцево-судинної системи; - види імунітету;- органи, що беруть участь у забезпеченні імунітету; характеризує:- плазму крові;- зсідання крові як захисну реакцію організму;
- групи крові системи АВО, резус-фактор;- імунні реакції організму;- особливості будови та властивості серцевого м’яза;- будову та роботу серця;- серцевий цикл;- будову кровоносних судин;- велике й мале кола кровообігу;- рух крові по судинах;- артеріальний тиск крові;- лімфообіг; пояснює:- взаємозв’язок будови та функцій еритроцитів, лейкоцитів і тромбоцитів, кровоносних судин, серця;- значення лімфи, тканинної рідини;- роль внутрішнього середовища в життєдіяльності організму людини; - правила надання першої допомоги при кровотечах висловлює судження:- про значення сталості внутрішнього середовища організму людини (гомеостаз); - щодо значення знань про функції та будову кровоносної системи для збереження здоров’я;- про важливість імунізації населення;оцінює: - епідеміологічний стан захворювання на СНІД в Україні;

 

 

2

18

Еритроцити. Групи крові, правила переливання крові.

Лаб. робота№1:

Мікроскопічна будова крові людини

 

 

3

19

Лейкоцити, тромбоцити. Зсідання крові.

 

 

 

4

20

Серце: будова та функції.

Лаб.дослід:

вимірювання ЧСС

 

 

5

21

Поняття про серцевий цикл, робота серця та її регулювання.

 

Дос. практ

Самоспостереження за ЧСС упродовж доби, тижня.

 

 

6

22

Будова та функції кровоносних судин. Рух крові. Артеріальний тиск.

 

 

 

7

23

Кровотечі. Серцево –судинні хвороби та їх профілактика.

 

 

Т.О.

4

 

Тема 5. Виділення. Терморегуляція

1

24

Виділення - важливий етап обміну речовин. 

Будова і функції сечовидільної системи.

 

розпізнає (на малюнках, фотографіях, муляжах):

- складові нефрону; - складові шкіри; - органи сечовидільної системи,

встановлює взаємозв’язок: між будовою і функціями шкіри

застосовує знання для:- профілактики захворювань сечовидільної системи;- профілактики захворювань шкіри;- запобігання теплового й сонячного удару;

- надання першої допомоги в разі теплового й сонячного удару

оперує термінами:- виділення, нирки, нефрон, сечоутворення, шкіра, терморегуляція

називає:- органи виділення; - органи та функції сечовидільної системи; характеризує: - будову та функції нирок;- процес утворення сечі;- регуляцію сечовиділення;- роль нирок у здійсненні водно-сольового обміну;- чинники, що впливають на функції нирок;- негативний вплив алкогольних напоїв на функції нирок;- роль шкіри у виділенні продуктів життєдіяльності;- роль шкіри в регуляції температури тіла; пояснює:- біологічне значення виділення продуктів обміну речовин; - причини теплового й сонячного удару висловлює судження:- про важливість виведення кінцевих продуктів обміну речовин з організму людини; обґрунтовує судження:- про значення дотримання правил догляду за власною шкірою для збереження здоров’я.

 

 

2

25

Захворювання нирок та їх профілактика.

 

 

 

3

26

Значення і будова шкіри. Терморегуляція

 

 

 

4

27

 Проект Визначення типу шкіри на різних ділянках обличчя та складання  правил догляду за власною шкірою.

 

 

 

5

 

Тема 6. Опора та рух.

1

28

Значення   опорно-рухової системи, її будова та функції.

 

розпізнає (на малюнках, муляжах, фотографіях, власному організмі):
- види кісток, частини скелета, типи з’єднання кісток, групи скелетних м’язів.
порівнює: - скелет людини і ссавців. застосовує знання для:  - попередження травм і захворювань опорно-рухової системи; - надання першої допомоги при ушкодженнях опорно-рухової системи.

дотримується правил: - роботи з мікроскопом та лабораторним обладнанням оперує термінами:- скелет, кістка, хрящ, з’єднання кісток, м’яз, постава, гіподинамія; називає:- частини опорно-рухової системи;- відділи скелета;- види кісток;- типи з’єднання кісток; - особливості скелета людини, зумовлені прямоходінням;- основні групи скелетних м’язів. характеризує: - функції опорно-рухової системи;- тканини: кісткову, хрящову, посмуговану м’язову; - ріст та вікові зміни складу кісток. пояснює:- значення фізичних вправ для правильного формування скелету та м’язів;- вплив способу життя на утворення і розвиток скелета. наводить приклади:

- статичної та динамічної роботи висловлює судження про: - роль рухової активності для збереження здоров’я; - вплив фізичних вправ на розвиток скелетних м’язів ; оцінює: - важливість надання першої допомоги при ушкодженнях опорно-рухової системи

 

 

2

29

Кістки, хрящі.

Огляд будови скелета. З’єднання кісток

Лаб. дослід мікроскопічної будови кісткової, хрящової та м’язової тканин;

 

 

3

30

Функції і будова скелетних м’язів. 

Лаб. дослід

впливу ритму і навантаження на розвиток втоми.

 

 

4

31

Робота м’язів.   Втома м’язів. Основні групи скелетних м’язів. Розвиток опорно-рухової системи людини з віком.

Лаб. дослід

розвитку втоми при статичному і динам. навантаженні;

 

 

5

32

Проект (за вибором)

  • Гіподинамія – ворог сучасної людини
  • Рухова активність - основа фізичного здоров’я

 

 

 

Т.О

7

 

Тема 7.  Зв’язок організму людини із зовнішнім середовищем. Нервова система.

 

1

33

Нейрон. Рефлекс. Рефлекторна дуга.

 

називає: - компоненти центральної й периферичної нервової системи; - функції спинного мозку, головного мозку та його відділів, соматичної нервової системи, вегетативної нервової системи (симпатичної та парасимпатичної); - фактори, які порушують роботу нервової системи; характеризує: - будову головного мозку, спинного мозку; - нервову регуляцію рухової активності людини; - роль кори головного мозку в регуляції довільних рухів людини; - роль вегетативної нервової системи в роботі внутрішніх органів людини; наводить приклади - захворювань нервової системи

розпізнає (на малюнках, фотографіях): - елементи будови спинного мозку; - відділи головного мозку застосовує знання для: - профілактики нервових захворювань; - дотримання режиму праці й відпочинку

висловлює судження: - щодо значення нервової системи для: - забезпечення взаємозв’язку між органами і фізіологічними системами; - узгодження функцій організму зі змінами довкілля

 

 

2

34

Будова нервової системи. Центральна і периферична нервова система людини.

 

 

 

3

35

Спинний мозок. 

 

Лаб. дослід Вивчення будови спинного та головного мозку людини

 

 

4

36

Головний мозок.

 

 

 

5

37

Вегетативна нервова система

 

 

 

6

38

Профілактика захворювань нервової системи.

 

 

 

7

39

Узагальнення навчального матеріалу.

 

 

Т.О

7

 

Тема 8.  Зв’язок організму людини із зовнішнім середовищем. Сенсорні системи

1

40

Загальна характеристика сенсорних систем. Будова аналізаторів.

 

називає: - основні сенсорні системи; - складові частини аналізатора характеризує: - особливості будови і функції зорової, слухової сенсорних систем; - сенсорні системи рівноваги, нюху, смаку, руху, дотику, температури, болю; пояснює: - процеси сприйняття: світла, кольору, простору, звуку, запаху, смаку, рівноваги тіла

розпізнає (на малюнках, фотографіях): - елементи будови ока, вуха встановлює взаємозв’язок: між будовою і функціями ока, вуха спостерігає: - сліпу пляму на сітківці; - акомодацію ока; - зміни слухової чутливості; - температурну адаптацію рецепторів шкіри; застосовує знання для: - дотримання правил профілактики порушення зору, слуху та попередження захворювань органів зору й слуху

оцінює: - значення сенсорних систем для забезпечення процесів життєдіяльності організму і зв’язку організму із зовнішнім середовищем

 

 

2

41

Зорова сенсорна система. Око.

Лаб дослідження:

визначення акомодації ока на сітківці;

 

 

3

42

Захист зору.

Лаб. дослідження:

визначення сліпої плями ока;

 

 

4

43

Слухова сенсорна система. Вухо. Захист слуху. 

Лаб. дослідження:

вимірювання порога слухової чутливості;

 

 

5

44

Сенсорні системи смаку, нюху, рівноваги..

 

 

 

6

45

Сенсорні системи руху, дотику, температури, болю

Дос. практикум

Дослід температурної адаптації рецепторів шкіри.

 

 

7

46

Узагальнення та корекція знань з теми

 

 

Т.О.

6

 

Тема 9.  Вища нервова діяльність

1

48

Поняття про вищу нервову діяльність та її основні типи. Умовні та безумовні рефлекси. Інстинкти.

Лаб. дослідження визначення реакції зіниць на світло;  

називає: - нервові процеси (збудження, гальмування); - показники нервових процесів (сила, рухливість, урівноваженість); - види сну; - причини біоритмів наводить приклади: - умовних та безумовних рефлексів людини; - біоритмів людини; характеризує: - особливості вищої нервової діяльності людини; - інстинктивну та набуту поведінку людини; - види навчання, види пам’яті; пояснює: - значення другої сигнальної системи; - роль кори головного мозку в мисленні; - причини індивідуальних особливостей поведінки людини

розрізняє: - типи вищої нервової діяльності та властивості темпераменту; порівнює: - умовні й безумовні рефлекси; - першу і другу сигнальні системи; застосовує знання для: - дотримання правил розумової діяльності

висловлює судження: - про значення пам’яті для інтелектуального розвитку людини; - щодо ролі самовиховання у формуванні особистості; - щодо впливу соціальних факторів на формування особистості; - про значення біоритмів і сну для повноцінного функціонування організму

 

 

3

49

Мова.

 

 

 

 

4

50

Навчання та пам’ять.

Лаб. дослідження дослідження різних видів пам’яті

 

 

5

51

Мислення та свідомість.

 

 

 

6

52

Сон. Біоритми.

 

 

 

7

53

Узагальнення

Досід. практикум

Визначення типу нервової діяльності та властивостей темпераменту

 

 

Т.О.

7

 

Тема 10. Регуляція функцій організму.

1

54

Гомеостаз і регуляція функцій організму. Нервова регуляція.

 

називає: - залози внутрішньої та змішаної секреції; - місце розташування ендокринних залоз в організмі людини; характеризує: - нейрогуморальну регуляцію фізіологічних функцій організму; - вплив гормонів на процеси обміну в організмі; пояснює: - роль нервової системи в регуляції функцій ендокринних залоз; - роль ендокринної системи в розвитку стресорних реакцій;

застосовує знання для: - профілактики йододефiциту в організмі та інших захворювань, пов’язаних із порушенням функцій ендокринних залоз

висловлює судження: - щодо значення ендокринної системи для повноцінного функціонування організму людини; робить висновок: - про взаємодію регуляторних систем організму

 

 

2

55

Гуморальна регуляція. Гормони.

 

 

 

3

56

Ендокринна система. Залози внутрішньої та змішаної секреції.

 

 

 

4

57

Профілактика захворювань ендокринної системи.

 

 

 

6

58

Імунна система. Імунітет. Специфічний і неспецифічний імунітет. Імунізація.

 

 

 

7

59

Алергія. СНІД.

 

 

 

7

60

Узагальнення

 

 

 

 

5

 

Тема 11.  Розмноження та розвиток людини.

1

61

Будова та функції  репродуктивної системи.

 

називає: - функції статевих залоз людини; - первинні та вторинні статеві ознаки людини; - періоди онтогенезу людини;

 характеризує: - процес запліднення; - розвиток зародка і плода; - розвиток дитини після народження; - функції плаценти; - статеве дозрівання; - вікові періоди індивідуального розвитку людини - особливості підліткового віку; - захворювання, що передаються статевим шляхом;

 пояснює: - роль ендокринної системи в регуляції гаметогенезу, овуляції, вагітності, постембріонального розвитку людини; - вплив факторів середовища та способу життя батьків на розвиток плода

порівнює: - будову чоловічої і жіночої статевих клітин;

застосовує знання для:

- запобігання хворобам, що передаються статевим шляхом, та попередженню ВІЛ-інфікування

 

 

2

63

Статеві клітини. Запліднення

 

 

 

3

63

Менструальний цикл. Вагітність

 

 

 

4

64

Ембріональний період розвитку людини. Плацента, її функції.

 

 

Т.О.

5

65

Постембріональний розвиток людини. Репродуктивне здоров’я.

 

 

 

1

 

Узагальнення

 

66

 Контрольна  робота

 

називає: - функції, що підтримують цілісність організму; - способи підтримання гомеостазу; характеризує: - інтегруючу функцію кровоносної, нервової та ендокринної систем

пояснює: - як забезпечується цілісність організму людини.

робить висновок: - про біосоціальну природу людини

 

 

 

67

Цілісність організму людини. Взаємодія регуляторних систем організму.

 

 

 

 

68

Повторення

 

 

 

 

69

Повторення

 

 

 

 

 

70

Повторення

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Сичевська Марина
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Сичевська Марина
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Поддубцева Катерина
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Біологія, 8 клас, Планування
Додано
11 листопада 2021
Переглядів
7295
Оцінка розробки
4.7 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку