Мета:-встановити витоки національного відродження на західноукраїнських землях напр. ХVІІІ - поч. ХІХ ст.;- довести, що діяльність Галицько-руської матиці була виявом галицько-українського відродження;- з'ясувати, чому «Науковий Сборник» називають програмою українства;-виховувати почуття вдячності до наших попередників -зачинателів українського національного відродження.
Номер слайду 3
ГАЛИЦЬКО-РУСЬКА МАТИЦЯ культурно-освітнє та літературно-видавниче товариство, засноване 16 липня 1848 у Львові, з метою піднесення освіти народу та розвитку літератури й мистецтва на західноукраїнських землях. « Галицько-руська матиця " проіснувала, за одними джерелами, до Першої світової війни, за іншими — до 1930.
Номер слайду 4
Голова — Михайло КуземськийЄпископ Холмський (1868 — 1871); Останній греко-католицький владика ліквідованої Холмської єпархії; За свою велику працю і любов до народу його називали «серцем Галицької Руси»;1848 – 1849 рр. – заступник голови Головної Руської Ради у Львові;1849—1851 рр.— фактичний голова Головної Руської Ради у Львові;Відомий своїми москвофільськими поглядами.
Номер слайду 5
Перша книжка — "Буквар руський для школ в Галіції" Адальфа Добрянського (1848). До 1885 було видано понад 80 книжок серед яких:"Читанка для малих дітей" М. Шашкевича, підручники, популярні книжки з різних галузей знання. Друкованим органом ГРМ був «Науковий Сборник» Товариство регулярно обмінювалося продукцією з видавництвами Сербії, Словенії, Чехії.
Номер слайду 6
З 1860-хроків XIX ст. керівництво товариства опинилося в руках Антонія Петрушевича, Якова Головацького, Богдана Дідицького, які були виразниками ідей москвофільства і заперечували існування українського народу, відкидали вживання української мови, а замість неї запроваджували «язичіє».
Номер слайду 7
Робота в малих групах1-а група працює уривок з книги О. Субтельного «Україна: історія».«Перед українцями у 1848 р. стояло два першочергових і тісно переплетених питання. Одне за своєю суттю було соціально-економічним і торкалося традиційної проблеми селянства, зокрема нестерпно тяжких феодальних повинностей. Інше пов'язувалося з новою концепцією національної незалежності, і в тому числі зі співіснуванням в одній провінції двох народів — поляків та українців, котрі до недавнього часу вважали себе просто селянством чи шляхтою, греко- чи римо-католиками, а тепер починали визначати себе за окремі етнокультурні спільності, або нації, з різними національними прагненнями». (Субтельний О. Україна: історія. — К.: Либідь, 1991. — С. 220)Завдання1. На основі даного документа визначте, які завдання необхідно було вирішити українцям в ході революції.2. А чому саме ці завдання були найважливішими для українців? Відповідь обґрунтуйте.2-а група аналізує питання про розмах національно-визвольного руху в Західній Україні. Где єсть така сила,Щоб Русина повалила?Лев ся орла не боїть,Як лев рикне, птах злетить. Разом, браття, до діла!Щоби віру імилаЄвропа, і люди знали,Що Русини з мертвих встали.(Сарбей В. Г. Історія України ХІХ — поч. ХХ ст. — К.: Ґенеза, 1996. — С. 78)Завдання- Про якого орла і лева йдеться у вірші?
Номер слайду 8
Які обставини, на вашу думку, сприяли створенню товариства? ( с. 69, документи пункт № 1)2. Якою була мета та завдання товариства? ( с. 69 – 71, документи пункт № 2)3. У чому полягала діяльність товариства? ( с.71 - 73, документи пункт № 3)
Номер слайду 9
Домашнє завдання. Підготуватися до контрольної роботи параграф № 7 – 10