«Галицько-Волинська держава – спадкоємиця Київської Русі» Урок в курсу «Вступ до історії»

Про матеріал

Мета: ознайомити учнів з історією Галицько-Волинського князівства, з

постатями князів Романа Мстиславовича і Данила Галицького;

розвивати навички роботи з історичною картою;

удосконалювати хронологічні вміння, визначати тривалість і

послідовність подій;

формувати пізнавальний інтерес учнів до вивчення історії;

виховувати почуття поваги до минулого свого народу;

Перегляд файлу

 

«Галицько-Волинська держава – спадкоємиця Київської Русі»

Урок в курсу «Вступ до історії»

5клас

 

 

                                                         Славич Лідія Григорівна

                                             вчитель історії та правознавства

Очаківської загальноосвітньої школи

 І-ІІІ ступенів №4

Очаківської міської ради

Миколаївської області

 

Мета: ознайомити учнів з історією Галицько-Волинського князівства, з

            постатями князів Романа  Мстиславовича і Данила Галицького;

            розвивати навички роботи з історичною картою;

            удосконалювати хронологічні вміння, визначати тривалість і

            послідовність подій;

            формувати пізнавальний інтерес учнів до вивчення історії;

            виховувати почуття поваги до минулого  свого народу;

 

Очікувані результати:

  1. Учні зможуть встановлювати хронологічну послідовність подій.
  2. Зможуть показати на карті територію держави, утворену Романом Мстиславовичем, території сусідніх держав.
  3. Визначити роль Данила Романовича в історії України та значення утворення Галицько-Волинської держави.
  4. Характеризувати становлення держави після загибелі Романа Мстиславовича, заходи Данила Галицького для возз’єднання Галицько-Волинського князівства.
  5. Аналізувати перебіг подій політичного життя.

 

Тип уроку: Комбінований урок.

Персоналії: Роман  Мстиславович, Данило Галицький.

Поняття і терміни: Золота Орда, підданство, король, бояри.

Основні дати та події:1199 р.– утворення Галицько-Волинського князівства.

                                        1205-1264 рр. – княжіння Данила Галицького.

 

Хід уроку

  1. Актуалізація опорних понять.
    1. співбесіда:
      • Що означає термін «роздробленість»?
      • Назвіть відомі причини роздробленості Київської Русі.
      • Як Володимиру Мономаху вдалося відродити могутність Київської держави?
      • В чому цінність повчань Володимира Мономаха?
      • Чи можна ними скористатися сьогодні?
    2. розв’яжи кросворд і отримаєш назву документа, який підтверджував право на князювання.

 

 

 

 

 

 

 

  1. Залежність від Золотої Орди. (Ярмо).
  2. Військове знаряддя для руйнування мурів. (Таран)
  3. Кочівники, з якими вів боротьбу В.Мономах. (Половці)
  4. Який монголо-татарський хан захопив Київ? (Батий)
  5. Місце, де сталася битва між русичами і монголами. (Калка)

                     Документ:  Ярлик

 

  1. Розв’яжіть хронологічну задачу. Під час розкопок на місці Десятинної церкви, зруйнованої монголо-татарами, було знайдено меч, щит, срібні медальйони та ювелірні інструменти для виготовлення жіночих прикрас:
  1. Скільки часу ці речі пролежали в землі, якщо розкопки на місці Десятинної церкви проводилися в ХХ ст.?
  2. В якому столітті сталася подія, про яку йдеться в завданні?
  3. Скільки років тому сталася ця подія?
    1. Поясніть терміни:
  • Золота Орда – держава, яка утворилася внаслідок завоювань монголів;
  • Монголо-татари – кочові племена монголів;
  • Міжусобні війни – війни між князями в боротьбі за владу.

 

  1. Мотивація навчальної діяльності.

В ході сьогоднішнього уроку ми з вами  ознайомимося з історією Галицько-Волинського князівства, з його першими князями, навчимося давати характеристику історичної постаті, працювати з картою

 

 

  1. Вивчення нового матеріалу.

План уроку

  1. Утворення Галицько-Волинської держави.
  2. Данило Галицький – князь Галицько-Волинської держави.
  3. Боротьба з монголо-татарами.

 

  1. Утворення Галицько-Волинської держави.
    1. Учні працюють з текстом  підручника В.Власова і виконують такі завдання:

 

  • Випишіть основні дати та імена історичних постатей:

1199 р.          бояри                 Роман Мстиславович

1253 р.          коронація          Данило Галицький

 

 

  1. Робота з історичним документом. Закінчіть розповідь, наведену в документі, дайте назву цьому документу: «Усе життя в війнах проводив(Роман Мстиславович)багато переміг здобув, а в одній був переможений. Через те всім навколишнім був страшний. Коли йшов на поляків то сказав: «Або поляків здолаю і підкорю, або сам не повернуся!»

 

  1. Данило Галицький – князь Галицько-Волинської держави.

 

  1. Знайомство з історичною постаттю»Сей же король Данило був князем добрим, хоробрим і мудрим, який спорудив городи многіі церкви поставив, і оздоблював їх різноманітними прикрасами, і братолюбством він світився був із братом своїм Васильком...»

                     (Галицько-Волинський літопис)

 

    - Чому князя Данила літописець величає королем?

  1. Робота зі схемою

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Робота учнів з підручником. Знайдіть в тексті відповідь на запитання:

- Як могли вплинути нелегкі дитячі роки на подальше життя Данила Галицького?

 

  1. Хронологічні вправи:
  1. Під час битви з монголо-татарами на р. Калці Данилові Романовичу було 18 років. Коли народився князь?
  2. Скільки було років Данилу Галицькому під час подорожі до Золотої Орди, якщо вона відбулася в 1245 р.?
  3. Наведені події запишіть у хронологічному порядку і поставте у ланцюжку відповідні номери.

 

    

 

  1. Заснування Львова та Холма.
  2. Прихід до влади князя Данила Романовича.
  3. Загибель князя Романа Мстиславовича.
  4. Утворення Галицько-Волинської держави.

 

  1. Боротьба з монголо-татарами.

 

  1. Робота учнів з підручником В.Мисана:
    • Чому Данило Романович вирішив поїхати до Золотої Орди?
    •   Які риси поведінки князя Данила на прийомі Батия вам сподобались найбільше?
    • В чому проявились мудрість і розважливість Данила Романовича?
  2. Працюємо з історичним джерелом. Робота учнів з Галицько-Волинським літописом:
    • Хто зміг переконати Данила й умовити його прийняти королівський титул?
    • Як ви вважаєте, що для Данила було важливішим: стати королем чи звільнити рідну землю від монголів?
  3. Робота з атласом та картою «Галицько-Волинська держава XIII ст.»:
    • Покажіть на карті територію Галицько-Волинської держави.
    • Знайдіть на території Галичини та Волині міста Галич, Володимир, Холм, Львів.
    • З якими державами та князівствами межувало Галицько-Волинське князівство у середині XIII ст.

 

 

3. Закріплення.

  1. Які зміни відбулись у Галицько-Волинському князівстві за Данила Галицького?

- Чому Данило Галицький був титулований королем Галицьким?

  1. Розгадування кросворда.

 

 

 

                             

 

 

                                       

 

  1. Титул одноосібного глави держави. (Король)
  2. Служилі люди, правляча еліта в Київській Русі та Галицько-Волинському князівстві. (Бояри)
  3. Засновник Золотої Орди. (Батий)
  4. Річка, де відбулася перша битва русько-половецьких князів і монголо-татар. (Калка)
  5. Назва монголо-татарських військ. (Орда)
  6. Напій з кобилячого молока. (Кумис)

4. Підведення підсумків уроку і виставлення оцінок.

5. Домашнє завдання: опрацювати підручник В.Власоваа, рублику

     «Цікаво знати». Скласти усну розповідь «Данило Галицький – державний

     діяч, мудра, далекоглядна людина».              

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
До підручника
Історія України (Вступ до історії) 5 клас (Власов В.С.)
Додано
25 листопада 2018
Переглядів
2754
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку