Мета: ознайомити учнів із цікавими фактами життя і творчості Галини Кирпи; вчити інтерпретувати прочитаний твір; розвивати навички аналізу художнього тексту, удосконалювати вміння висловлювати власні міркування, творчо сприймати поезію; прищеплювати найкращі людські моральні якості, зацікавити сучасною українською літературою.
Урок української літератури у 8 класі.
Тема: Галина Кирпа. Факти із життя та творчості письменниці. Поезії «Коли до вас темної ночі», «Мій ангел такий малесенький».
Мета: ознайомити учнів із цікавими фактами життя і творчості Галини Кирпи; вчити інтерпретувати прочитаний твір; розвивати навички аналізу художнього тексту, удосконалювати вміння висловлювати власні міркування, творчо сприймати поезію; прищеплювати найкращі людські моральні якості, зацікавити сучасною українською літературою.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: портрет Галини Кирпи, тексти творів.
Методи, прийоми і форми роботи: «Гронування», слово вчителя, учнівські повідомлення, словникова робота, інтегрована вправа «Незакінчене речення», бесіда, створення «Колоритного портрету поезії».
Перебіг уроку
Забезпечення емоційної готовності до уроку.
Інтерактивна вправа «словесний настрій».
Схарактеризуйте свій настрій за допомогою дієслів радіо, очікую, хвилююся, сподіваюся, тривожуся та інших.
Оголошення теми й мети уроку.
Учитель.
Для того, щоб дізнатися тему уроку та його мету, створимо уявне «Дерево пізнання». Спробуймо творчо зобразити кінцевий етап нашого уроку.
«Дерево пізнання».
Учні знатимуть:
Опрацювання навчального матеріалу.
Учнівське повідомлення.
Галина Миколаївна Кирпа народилася 1 січня 1950 року в селі Любарці, Бориспільського району, Київської області.
Закінчила філологічний факультет Київського державного університету імені Т.Г.Шевченка (1976 р.). Працювала на видавничій (1969-1978 рр) та журналістській роботі.
Автор поетичних книжок «День народження грому» (1984 р.), «Гостини» (1986 р.), «Цвіт королевий» (1988 р.), «Ковток тиші» (1999 р.), Слон мандрує до мами» (2001 р.), «Профіль вечора» (2003 р.), збірок ліричних новел «Катруся з роду Чемчиків» (1992 р.) та «Будинок старий, як світ» (1999 р.), віршів та оповідань у книзі «Чарівний вузлик» (2000 р.), народознавчі книжки для дітей «Забавлянки мами Мар’янки» (1992 р., у співавторстві), «Ну й гарно все придумав Бог» (2003 р., видання отримало Грамоту Президента Форуму видавців у Львові); книжки вибраного для дітей «Місяць у колисці» (2012 р.), а також шкільних читанок «Ластівка», «Біла хата», «Писанка», «Зелена неділя» та ін..
Твори Галини Кирпи перекладено албанською, англійською, білоруською, польською, російською та французькою мовами. Друкувалася в Польщі, Білорусі, Чехії, Словаччині, Канаді, США.
Нагороди:
1996 рік – премія імені Івана Огієнка,
2004 рік – Грамота Президента Форуму видавців у Львові,
2005 рік – премія «Світлослов» (за «Чисте сяйво метафори»),
2007 рік – премія імені Максима Рильського,
2011 рік – премія «Кришталевий птах».
Чоловік Г.Кирпи – письменник Дмитро Чередниченко, дочка – Оляна Рута.
Робота над змістом твору
Виразне читання поезії «Коли до вас темної ночі».
(поезія)
Вправа «Літературознавча хвилинка»
Лірична медитація (обмірковування) – це емоційно насичені роздуми автора про щось, його глибока зосередженість на чомусь (на почутті, враженні).
Алегорія (з грецької «інший» та «говорю») – це інакомовлення, двоплановість художнього зображення. Коли під одним образом угадується інший, подібний до нього певним образом.
«Мозковий штурм»
Слово вчителя.
В усвідомленні, що ти вільний, полягає твоя сила. Недарма поетеса персонажем свого вірша обрала Лева. Леви живуть сім’ями, прайдами, нічого і нікого не бояться і тому близько підпускають до себе. Вони ніколи не відчувають небезпеки, коли полюють.
Проте їх легко можна вбити.
Зоопарк – це рабство. Тварина може відпочивати, там дають їсти, але свобода її обмежена територіально – кліткою, вольєром. Зоологи стверджують, якщо таку тварину випустити із зоопарку, то в природі вона загине; не зможе самостійно добувати їжу, захищати себе, продовжувати рід.
Письменниця в алегоричній формі зобразила проблему власного народу. Довгий час радянська історія, а згодом і сучасна російська пропаганда доводили, що український народ не зможе існувати без Росії, що Україна – околиця Росії. Російські історики наголошують, що у Другій світовій війні Росія перемогла б і без України. Постійно намагаються загнати нас, українців, у «клітку» і призвичаїти до думки, що ми неповноцінна нація. Що українці – алегорично диковинна тварина, яку годують, доглядають, тішаться.
Проте з упевненістю можна сказати, що український народ – вільний, незалежний, який утверджує соборність рідної держави.
Наш народ має славну багатовікову історію, має незалежну Батьківщину. А Вітчизна – це насамперед духовний материк, тобто не лише країна, у якій ти народився, а й духовні надбання роду й народу: мова, пісні,традиції, звичаї, які ніколи й нікому не знищити!
Бесіда.
Прийом «Дослідження поезії під мікроскопом»
Тема: звернення до ліричного героя, який не повинен нічого говорити Левові про зоопарк.
Ідея: возвеличення свободи як невід’ємного складника духовності людини.
Основна думка: проблема свободи рідного народу, віра у його незнищенність.
Сюжет і композиція незвичайні. До ліричного героя може прийти Лев. Єдине завдання – уберегти Лева від того, щоб він не дізнався, що є зоопарк.
Виразне читання поезії «Мій ангел»
Слово вчителя.
У даній поезії письменниця переосмислила біблійну легенду про те, що в кожної живої душі є янгол-охоронець
Випереджувальне завдання – Легенда про янгола.
Учень.
Дивний ангел у дивному світі
Ще у дитинстві більшість із нас чує слово «ангел». Ми читаємо молитву до ангела під настановою бабусі, знаємо легенду про Ангела-Охоронця. Хоч ніхто і ніколи ще не бачив його, але ми здебільшого віримо, що він існує. За древньою міфологією, ангели є Божими посланцями, вісниками. І прилітають вони до нас з метою спонукання до духовного очищення.
Якось одній людині приснився сон, ніби вона йде піщаним берегом, а поряд із нею – Ангел-Охоронець. На небі миготіли картини з її життя, і після кожної з них вона помічала на піску два ланцюжки слідів: один – від її ніг, а інший – від ніг Ангела-Охоронця.
Коли перед нею промайнула остання картина з її життя, вона озирнулася на сліди на піску і побачила, що часто вздовж її життєвого шляху був лише один ланцюжок слідів. Вона зауважила, що це були найважчі часи її життя.
Вона дуже засмутилася і сказала Ангелу-Охоронцю:
– Я помітила, що у найважчі часи мого життя по піску простягнувся лише один ланцюжок слідів. Чому Ти залишав мене, коли я найбільше потребувала Тебе?
Ангел-Охоронець трохи помовчав і відповів:
– Миле дитя! Я люблю тебе і ніколи не покину. Коли в твоєму житті були горе і випробування, лише один ланцюжок слідів був по дорозі тому, що ти була не в силах йти самостійно і тоді Я ніс тебе на руках.
Коли вам погано, уявіть, що вас хтось несе на руках і вам стане легше.
Ніколи не здавайтеся і не віддавайте вашу мрію.
Учитель.
Яким ви уявляєте янгола?
(розгляд ілюстрації)
Робота з текстом поезії «Мій ангел»
Прийом «Дослідження поезії під мікроскопом»
Художні засоби |
Цитати |
епітети |
маленький, легенький, тихесенький |
зменшувально-пестлива лексика |
крихітка, пушинка, тихенький, маленький |
порівняння |
тихіший трави |
Тема: зображення ліричної героїні, ангел якої, що сидить на плечі, намагається вберегти її від зла, лиха, жорстокості.
Ідея: возвеличення янгола, який є оберегом кожної людини.
Основна думка: ангел-охоронець – це те, що повинен мати кожен.
Жанр: філософська лірика.
«Гронування»
Скласти інформаційне гроно до слова «ангел»
«Мікрофон»
Прийом «Кольористичний портрет твору»
(за допомогою олівців створити кольоровий спектр поезії. Чому саме ці кольори обрали?)
Рефлексія. Підсумок уроку.
Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»
Продовжіть думку: «Твори Галини Кирпи спонукали мене замислитися над питанням…, тому що…»
Тестові завдання
А) 1950 р.;
Б) 1956 р.;
В) 1970 р.
А) стереже;
Б) оберігає;
В) тікає.
А) про свободу;
Б) про дітей;
В) про зоопарк.
А) інакомовлення;
Б) обмірковування;
В) веселий.
А) зменшувально-пестливі слова;
Б) порівняння;
В) усі перераховані вище.
А) безтурботне життя;
Б) рабство;
В) пізнання.
Оцінювання. Аргументація оцінок.
Домашнє завдання (на вибір)
1