Тема: Галина Кирпа. «Мій тато став зіркою». Участь письменниці у подіях, що стали основою оповідання, їх переосмислення в художньому творі. Зворушлива оповідь маленької дівчинки, тато якої загинув на Майдані. Особливості показу світу очима дитини.
Мета: ознайомити учнів із життєвим та творчим шляхом Галини Кирпи; обговорити самостійно прочитаний твір «Мій тато став зіркою»; удосконалювати вміння учнів вичерпно відповідати на запитання за змістом прочитаного тексту; виховувати в учнів почуття поваги, пошани до різних видів мистецтва, зокрема до книги.
Обладнання: відеофільм,підручник.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Форма роботи: колективна, індивідуальна, групова.
Методи і прийоми: бесіда, робота з цитатами, літературний диктант, читання мовчки.
Хід уроку
Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку.
Вчитель. Сьогодні на уроці ми з вами поглибимо свої знання про життя татворчість Галини Кирпи, проаналізуємо оповідання «Мій тато став зіркою». .
Перегляд відеофільму за посиланням (https://www.youtube.com/watch?v=75sEAfxhVVY)
Бесіда
Що ви знаєте про події, які зображено у відеофільмі?
Хто брав участь у подіях на Майдані?
чому люди вийшли на Майдан?
Символом чого став Майдан?
Що означає вислів «Небесна сотня»?
Від кого ви дізналися про Майдан
Завдання 1. Коротке знайомство з автором
Народилася 1 січня 1950 року в селі Любарці Бориспільського р-ну на Київщині. 1966 року закінчила середню школу. Закінчила філологічний факультет Київського державного університету імені Т. Г. Шевченка (1976). З 1969 по 1978 рік працювала у видавництвах «Дніпро», «Мистецтво». Пізніше — літературним працівником газети «Молода гвардія», редактором відділу журналу «Барвінок». Загалом журналістській роботі віддала 12 років (1978—1990). 1984 року вийшла друком перша збірка поезій «День народження грому». Член СПУ з 1986 року. Твори Галини Кирпи перекладено албанською, англійською, білоруською, польською, російською та французькою мовами. Публікувалася в Польщі, Білорусі, Чехії, Словаччині, Канаді, США. Також письменниця робить значний внесок в літературу, перекладаючи твори іноземних авторів українською мовою; перекладає з білоруської, данської, німецької, норвезької та шведської мов.
Завдання 2. Обговорення змісту твору
Завдання 3. Читання мовчки. Учні діляться на 3 групи, кожна з яких має окреме завданя.
Група №1:
• Прокоментуйте зміст речення «Тато умів найбуденніший день перетворити на свято.»
• Який малюнок створила дівчинка за допомогою подарованих пастельок?
Група №2:
• Розкажіть про зміни до портрету мами після трагедії.
• Про що мріє Павлусь із сестричкою?
Група №3:
• Про що мріють діти? Розкажіть про свої мрії.
• Поясніть значення вислову: «Ти ба, такий молодий, а вже зірка, — каже Павлусь».
Завдання 4. Літературна вікторина «Пізнай героя за описом»
Літературний диктант
1.До якого свята дівчинка отримала подарунок під подушку? (день ангела)
2.Для чого героїня малювала тополі такі високі, що аж торкалися неба?(щоб стомлений тато міг відпочити ).
3.На кого стала схожа мама дівчинки після усіх подій? (на кульбабку, що одцвіла).
4.Куди збиралася їхати героїня з сестрою і мамою? (до бабусі татової мами).
5.З ким любила проводити час дівчинка, сидячи на веранді? (з двоюрідним братом Павлусем).
6.Про що любив розповідати Павлусь?(танки та бомбардувальники).
7.Що пообіцяв зробити Павлусь коли виросте? (відмінити танки і бомбардувальники).
8.Що дізнається героїня про Павлусевого тата? ( що він на війні).
9.Чому головній героїні стає страшно?(пригадує що по радіо казали про загиблих під Луганськом).
10.Скільки років було татові головної героїні? (28).
11.Що засмутило Павлуся?(що дівчинка не завжди може бачити тата).
Я вірю у те, що прийде переможний кінець цій нікому не потрібній війні. Тоді зустрінуться всі діти України зі своїми батьками. Я думаю: найперше, що ми зробимо, це станемо на коліна перед Богом, бо більше так не станемо ні перед ким.
І задзвенять церковні дзвони, і прозвучать пісні, і розіллється дитячий сміх. Нам світитимуть яскраві зорі, а пам’ять про них не зітре ні вітер, ні час.
Написати невеликий лист герою оповідання.