Галина Малик. «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Морально-етичні проблеми в казці.

Про матеріал
Опрацювати ідейно-художній зміст програмного твору, визначити його тему, ідею та морально-етичні проблеми, виховувати співчуття, бажання допомагати іншим, розвивати творчу уяву, логічне мислення, культуру мовлення.
Перегляд файлу

Урок №26

Тема.            Галина Малик. «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Морально-етичні проблеми в казці.

Мета:

 Навчальна: опрацювати ідейно-художній зміст програмного твору, визначити його тему, ідею та морально-етичні проблеми.

 Виховна: виховувати співчуття, бажання допомагати іншим.

 Розвивальна: розвивати творчу уяву, логічне мислення, культуру мов­лення.

Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь.

Обладнання, наочність: дидактичний матеріал

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

1. Забезпечення емоційної готовності до уроку

2. Перевірка домашнього завдання

Які факти біографії Г. Малик ви пам’ятаєте?

Назвіть казки Г. Малик та їхніх персонажів.

3. Актуалізація опорних знань

Чи завжди ви доводите до кінця розпочату справу?

Як ви ставитесь до тих, хто полишає діло на середині?

Чи були у вашому житті випадки, коли ви мали неприємності через незакінчену справу? Наведіть приклади.

II.  ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

III. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛ

1. Вступне слово вчителя

— Минулого уроку ми почали знайомитись із творчістю Галини Малик. Сьогодні наша увага буде прикута до її казки «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Ця казка дуже цікава і повчальна. У ній розповідається про дівчинку Алю, яка завжди недороблюва­ла свої справи і потрапила до країни Недоладії. Це країна, у якій ніколи нічого не дороблюється. Мешканці цієї країни називаються недоладянами. І тільки один герой доводить справи до кінця. Це — Кат. Він відрубує голови героям, яких приводить злий, недобрий Перший Недорадник. У кінці цієї повісті-казки Аля повертається додому, але в неї є список, до кого б вона мала завітати, попередити інших, щоб вони не потрапили до країни Недоладії. І питає авторка в читачів: «А до тебе вона ще не приходила?». Цікаво, а у вас є спра­ви, які ви маєте доробити?

2. Морально-етичні проблеми в казці

Щоб забавити дітей оповіддю, Галина Малик робить її веселою і повчальною водночас. Її герої мають і фантастичні здібності, як, наприклад, Недочеревин, який може подорожувати в наш світ з Недоладії, так і звичайні, притаманні людям риси — ледащі, гнів, непослідовність. Не забула казкарка і про батьків, нагадуючи їм зі сторінок книжки, що виховувати малих дітей треба, насамперед, казкою. Тому що хто, як не улюблені персонажі, можуть власним прикладом продемонструвати, як треба чинити в тій чи іншій ситу­ації, а які дії можуть накликати біду.

У казці «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» порушено дуже цікаве питання: «Чи треба доводити справи до кінця?» Дівчин­ка Аля, яка все полишала на половині, потрапила за це в чарівну країну Недоладію, де зрозуміла, що незакінчені справи можуть при­звести до великих неприємностей. Тому, повернувшись додому, вона не тільки доробила усі свої справи, а ще почала попереджати інших, щоб закінчували почате. Отже, авторка за допомогою Алі доносить до читачів головну думку казки про те, що кожна розпочата справа має бути завершена.

      3. Опрацювання казки «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»

3.1. Тема: зображення країни незавершених справ та пригод Алі в цій країні.

3.2. Ідея: засудження лінощів, жорстокості і неробства, спонукан­ня до праці та завершення усіх розпочатих справ.

3.3. Виразне читання уривків казки.

3.4. Опрацювання казки «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» у формі бесіди за питаннями:

Чому і як Аля потрапила до Недоладії? Чи було це справедливо, на вашу думку?

3 ким потоваришувала Аля в дивній країні? Знайдіть у тексті опис її друга.

 Опишіть місто Недоград. Чому воно було таким на вигляд?

 Охарактеризуйте правителя країни Недороля Десятого. Це добрий чи поганий персонаж казки? Чому ви так уважєте?

 Яку історію розповів Недороль про Першого Недорадника? Чому він рубав голови?

Знайдіть у тексті інструкцію «Як перенестися з країни Недо­ладії». Що потрібно було зробити для цього? Чи виконала Аля всі умови?

 Хто допоміг Алі втекти із в’язниці? Опишіть цього персонажа.

 Як Алі вдалося полагодити годинника? Хто їй допомагав? Де вона дістала деталі, яких не вистачало?

 Чому недоладяни не захотіли тікати з дивної країни? Чи пра­вильно вони вчинили?

Що сталося з країною після того, як Аля повернулася додому? Як вона врятувала недоладян від Першого Недорадника?

4. Тренінг «самий найкмітливіший»

Пригадайте, які справи треба було завершити в казці, щоб:

звільнити країну від Першого Недорадника ... (домалювати йому голову);

зробити приємне бабусі... (довишивати рушника);

допомогти недоладянам... (домалювати те, чого не вистачало);

повернутись додому... (полагодити годинник);

зробити з Недолалька звичайного хлопця... (домалювати йому ухо, виправити обличчя);

бути гарним перед поверненням додому... (доплести косу).

     5. Вікторина «Таємнича валіза»

     Учитель пропонує учням відгадати, кому із персонажів казки належить валіза за переліком речей, які там знаходяться:

вуглинка, голка з моточком червоних ниток, стрічка для волосся. (Аля)

червоні шнурки, книга із інструкцією, зелений черевик. (Недочеревик)

сокира, лицарські обладунки, шолом. (Перший Недорадник)

спис, шматок залізних грат, жменька волосся з бороди. (Гварді­єць Недоборода)

IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ УРОКУ,

ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

     1.  Тестове опитування

1. Що відрізняло Алю від інших дітей?

А Вона нічого не могла доробити до кінця;

Б вона була дуже розумна;

В вона була зовсім непосидюча;

Г вона була звичайною дівчинкою.

2. Як вона вишила подарункового рушничка для бабусі?

А Повністю, з гарним квітковим візерунком;

Б вишила лише половину рушника;

В поставила лише один хрестик;

Г вишила кілька квіточок.

3. Кого побачила Аля у своїй кімнаті?

А Домовика у старій одежі;

Б маленького чоловіка в величезних черевиках;

В невідому істоту в чудернацькому костюмі;

Г кролика в маленькому капелюсі.

4. Хто першим зустрівся дівчинці в дивній країні?

А Песики з рюкзаками;

Б котики в чоботях;

В кролики в окулярах;

Г рибки під парасольками.

5. Як називалась країна, до якої потрапила Аля?

А Недоладія; 

Б Недоділанія;

В Недоробія; 

Г Недопрація.

6. Хто був правителем диво-країни?

А Недороб Десятий; 

Б Недоділь Десятий;

В Недороль Десятий; 

Г Недоноль Десятий.

7. Чому перший Недорадник носив лицарський шолом?

А Йому це подобалось;

Б він був лицарем;

В у нього не було іншого капелюха;

Г у нього не було голови.

8. Що знайшла Аля в домі Недочеревика?

А Двері, які вели до її кімнати;

Б інструкцію з повернення додому;

В свої втрачені речі;

Г голову Першого Недорадника.

9. Чому не працював годинник на головній площі Недограду?

А Не вистачало хвилинної стрілки;

Б не вистачало годинної стрілки;

В був зламаний годинниковий механізм;

Г циферблат було пошкоджено.

10.  Як Аля допомогла недоладянам?

А Доробила все, що було недороблено;

Б перемогла Першого Недорадника;

В прогнала з країни Недочеревика;

Г допомогла Недоладьку завоювати трон.

11. Що насамперед зробила Аля, повернувшись додому?

А Попросила вибачення в бабусі;

Б розповіла про свої пригоди друзя;

В написала листа недоладянам;

Г домалювала голову Першому Недораднику.

12.  Що трапилося з Першим Недорадником?

А Втік на пошуки свого шолома;

Б помер від горя;

В зник;

Г став новим правителем Недоладії.

     2.  Робота з картками в парах (групах)

Картка №1

1. Напишіть міні-твір на тему «Справи, які я ще не доробив» (5-7 речень).

2. Як ви розумієте прислів’я: «У ледачого хазяїна і чоботи з ніг украдуть»?

3. Поміркуйте, що б ви робили, якби були Алею.

Картка №2

1. Напишіть міні-твір на тему «Не хочу потрапляти в Недоладію, тому що...» (5-7речень).

2. Як ви розумієте прислів’я: «Лінивий у своїй хаті змокне»?

3. Поміркуйте, що б ви робили, якби були Недоладьком.

Картка №З

1. Напишіть міні-твір на тему «Чи всі справи потрібно доробляти?» (5-7 речень).

2. Як ви розумієте прислів’я: «У всякої Федорки свої одговорки»?

3. Поміркуйте, що б ви робили, якби були Першим Недорадником.

Картка №4

1. Напишіть міні-твір на тему «Персонаж казки, який мені най­більш запам’ятався» (5-7речень).

2. Як ви розумієте прислів’я: «Б’ють не лежачого, а ледачого»?

3. Поміркуйте, що б ви робили, якби були Недочеревиком.

Картка №5

1. Напишіть міні-твір на тему «Чому деякі люди полишають спра­ви на половині?» (5-7 речень).

2. Як ви розумієте прислів’я: «На цьому далеко не поїдеш — де сядеш, там і злізеш!»?

3. Поміркуйте, що б ви робили, якби були Недоролем Десятим.

     V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

     Учитель. Казка «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» вчить нас, що завжди треба доробляти розпочаті справи, а не по­лишати їх незавершеними. Треба боротися з власними лінощами та пам’ятати, що найкраща справа та, яка має результат.

     VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

     Читати твір «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії», звер­таючи увагу на характеристику дійових осіб.

docx
Додано
4 квітня 2020
Переглядів
1963
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку