Урок Зірка Мензатюк. «Таємниця козацької шаблі». Історія написання повісті. 5 клас

Про матеріал
Конспект уроку з української літератури для 5 класу на тему "Зірка Мензатюк. «Таємниця козацької шаблі». Історія написання повісті"
Перегляд файлу

Тема: Зірка Мензатюк. «Таємниця козацької шаблі». Історія написання повісті (5 клас)

Очікувані результати:

Ключові компетентності: переказує найяскравіші фрагменти твору; характеризує образи головних героїв.

Предметні компетентності: дискутує про значення історичного минулого для сучасної людини; аргументовано й грамотно висловлює власну думку щодо проблем, порушених у творі; створює презентацію і карту про місця подорожі головних героїв; створює ілюстрації ⁄буктрейлер до твору.

Емоційно-ціннісне ставлення: розуміння потреби формувати національну самосвідомість, плекати патріотичні почуття, мати громадянську позицію.

Тип уроку: засвоєння нових знань і розвитку на їх основі умінь і навичок

Обладнання: портрет письменниці Зірки Мензатюк, ілюстрації до розділу «Історичне минуле нашого народу»

План уроку

I. Актуалізація опорних знань.

1.1. Слово вчителя з елементами бесіди.

II. Повідомлення теми, мети, мотивація навчальної діяльності.

2.1. Повідомлення вчителя.

2.2. Робота в зошитах.

2.3. Мета уроку.

2.4. Постановка проблемного запитання.

III. Сприйняття і засвоєння нової інформації.

3.1. Бесіда.

3.2. Робота з портретом письменниці Зірки Мензатюк.

3.3. Розповідь учителя про сучасну письменницю Зірку Мензатюк.

3.4. Робота зі схемою-алгоритмом.

3.5. Повідомлення вчителя (про історію створення повісті «Таємниця козацької шаблі»).

3.6. Перегдяд буктрейлера до повісті «Таємниця козацької шаблі»

ІV. Підсумок уроку.

4.1. Узагальнююче слово вчителя.

4.2. Оцінювання з мотивацією. 

V. Оголошення домашнього завдання.

Хід уроку

I. Актуалізація опорних знань.

1.1. Слово вчителя з елементами бесіди.

Протягом останніх уроків ви працювали над розділом «Історичне минуле нашого народу». Ви ознайомилися з творами, у яких описується історія нашого народу, розповідається про звичаї, традиції та вірування давніх українців, про створення першої держави та князів, які нею керували.

Пропоную коротко пригадати історичні події, які ви вивчали на попередніх уроках літератури. Я демонструю ілюстрацію, а ви називатимете події,які знайшли на ній відбиток

Що зображено на ілюстрації? (додаток 2)(Літопис)

Що називаємо літописом? (Літопис – це історичний жанр давньоруської літератури, що являє собою більш-менш докладний запис історичних подій).

Чиє це зображення? (додаток 3)( Нестора Літописця)

Автором якого відомого твору вважається Нестор Літописець? (Літопису «Повість временних літ»)

Хто зображений на монументі?  (додаток 4)( Кий, Щек, Хорив та сестра їхня Либідь)

Яку легенду, пов'язану з ними, Ви знаєте? (Про заснування Києва)

II. Повідомлення теми, мети, мотивація навчальної діяльності.

2.1. Довідка вчителя.

Працюючи над розділом «Історичне минуле нашого народу» ми з’ясували, що ця тема цікавила поетів та письменників різних поколінь.  Ви ознайомилися з творами на історичну тематику талановитого українського письменника XX столяття Олександра  Олеся. Тема нашого сьогоднішнього уроку «Зірка Мензатюк. «Таємниця козацької шаблі». Історія написання повісті»

2.2. Робота в зошитах.

Розгорніть свої робочі зошити. Запишіть сьогоднішню дату, класна робота і тему нашого уроку «Зірка Мензатюк. «Таємниця козацької шаблі». Історія написання повісті»

2.3. Повідомлення мети уроку.

Сьогодні ж ми продовжимо торкатися сторінок історії нашого народу, але вже з точки зору сучасності. На уроці ми ознайомимося з творчістю відомої української дитячої письменниці наших днів із незвичним ім’ям Зірка Мензатюк та історією створення пригодницької повісті «Таємниця козацької шаблі».

2.4. Постановка проблемного запитання.

Чому ж повість «Таємниця козацької шаблі» називають пригодницькою? З’ясуємо і дамо відповідь на це питання наприкінці уроку.

III. Сприйняття і засвоєння нової інформації.

3.1. Запитання до учнів.

Чи любите Ви читати книжки?

А чи подобаються Вам твори про пригоди і всілякі детективні історії?

Чи доводилось Вам колись потрапляти у захопливу пригоду? Якщо так, то в яку?

3.2. Робота з портретом письменниці Зірки Мензатюк.

Розгляньте портрет Зірки Захаріївни Мензатюк.

3.3. Розповідь учителя про сучасну письменницю Зірку Мензатюк.

Зірка Захаріївна Мензатюк народилася 21 жовтня 1954 року в селі, що розкинулося під самими Чернівцями, і має гарну козацьку назву – Мамаївці (це на Буковині). «Буковину називають зеленою. Називають благословенною, тому що дві останні війни прокотилися нею, не завдавши страхітливих руйнувань. Легенда оповідає, що колись два брати-близнюки запрягли пару биків, також близнюків, і обвели Буковину борозною, на сто літ захистивши її від лиха. А ще оберігає її український святий Іван Сучавський, небесний покровитель Буковини. У цім краї прекрасно збереглися і давні церкви, і старі звичаї. Як Різдво – то з колядками й вертепами. Як весілля – то ціле дійство, хвилююче й барвисте», – зазначала сама письменниця про свою малу батьківщину.

Батьки Зірки були віруючими людьми. Мама їздила в різні святі місця: у Почаїв, Сучаву; щонеділі сім'я ходила до церкви, незважаючи на те, що це було заборонено за часів радянської влади. Родина була справжніми патріотами своєї держави. Про свою сім'ю письменниця говорила так: «Батьки мої були найкращі в світі. Звісно, як і в кожного. Іншим вони могли видатися звичайними буковинцями, роботящими й побожними. А проте наша сім'я справді різнилася від інших. В ній ховали від мене гірку таємницю, яку я, однак, швидко дізналася: мій батько був колишнім політв'язнем. Спочатку, ще парубком, він сидів у румунській тюрмі (на той час Буковина належала до Румунії) за те, що розповсюджував у селі патріотичні листівки. Коли почалася війна, Захарій Мензатюк пішов на фронт солдатом Радянської армії. Був кулеметником, під польським Гданськом дістав важке поранення. За фронтові заслуги його нагородили орденом Бойового Червоного Прапора, а невдовзі по війні відправили у сталінський концтабір – у «Воркутлаг» за полярним колом».

Від діда (по материній лінії) Танасія, ще будучи дівчинкою, письменниця отримала в дарунок товсту книгу поезій Лесі Українки. Із тих пір вона стала її улюбленою книжкою, як і образ самої Лесі.

Про свої перші спроби в літературі Зірка Захаріївна говорить так: «Писати я почала, коли вчилася в другому класі. Було це так. Учням задали написати вдома переказ «Ліс восени». Я дуже любила ліс… Замість кількох рядочків мій переказ розтягнувся на цілих п'ять сторінок. Але мені так сподобалося викладати на папері власну розповідь, що я на цьому не зупинилася і написала ще й віршовану «Казку про кицю Мурку і дівчину Ганну», а в наступні дні – чимало віршиків». Хоч вірші були невправні, односельці чомусь не повірили, що дівчинка написала їх сама, і стали говорити, що все те написав її прадід Олекса та й закопав, а вона викопала і видала за своє.

Письменниця порівнює дитинство з бабусиною скринею. Говорить вона так: «Дитинство для кожного – то золота пора. Чимось воно схоже на прабабусину скриню, в яку колись складали найцінніші речі: святковий одяг, полотно, прикраси. Дитинство складає інакші скарби: незабутні враження, знання й уміння. Потім не раз у дорослому житті, покопавшись у цій скрині, знаходиш для себе що-небудь украй необхідне. Звісно, якщо вона не лишилася напівпорожньою, якщо золоту пору не змарновано на телевізор чи інші пусті розваги». Тому більшість книжок письменниці беруть початок саме з її дитинства.

Зірка Мензатюк авторка багатьох дитячих творів. Її перу належить збірка «Макове князювання», у яку включено казки про наші свята, «Казочки-куцохвостики», «Київські казки», оповідки «Катрусині скарби»,«Як до жабок говорити» та інші. Її книжки відзначено літературною премією в США, преміями імені Наталі Забіли та імені Лесі Українки.

3.4. Робота зі схемою-алгоритмом.

 Запишемо короткі відомості з біографії письменниці Зірки Захаріївни Мензатюк:

  • Зірка Мензатюк –  українська дитяча письменниця.
  • Народилась вона у с. Мамаївці, що на Буковині, 21 жовтня 1954 року.
  • Писати почала ще в школі.
  • Її першими творами були невеликі за обсягом віршовані казки.
  • Відомими збірками творів були: «Макове князювання», «Казочки-куцохвостики», «Київські казки», оповідки «Катрусині скарби», «Як до жабок говорити».
  • Зірка Мензатюк власниця Премій імені Наталі Забіли та імені Лесі Українки, премії в США.

3.5.  Довідка вчителя (про історію створення повісті «Таємниця козацької шаблі» Зірки Мензатюк).

Мензатюк Зірка Захаріївна про своє дитинство згадує так: «Про що я найдужче мріяла в дитинстві, так це мандри. Я любила читати про далекі краї, про теплі південні моря, про тропічні ліси і скарби. Ото б колись їх побачити! Натомість я бачила бур'яни, які треба полоти, та корову, котру я пасла. Сільські діти в ту пору нікуди не їздили, не вистачало на це грошей у їхніх окрадених колгоспами батьків. У свою першу мандрівку я вирушила вже п'ятикласницею – нам організували екскурсію в недалекий Хотин і Кам'янець-Подільський. О, то була неймовірна, розкішна мандрівка!»

Під час цієї подорожі майбутня письменниця побачила Кам'янецьку фортецю з могутніми стінами, баштами, казематами, із пробитою в камені криницею, із вежею, у якій сидів ув'язнений Устим Кармелюк і з якої втікав на волю… І відтоді письменниця вже ніколи не пропускала нагоди відвідати давні фортеці, старі бойовища, цікаві історичні місця. Мандрувати Україною стало її улюбленим відпочинком. А побачені в дитинстві фортеці, у які вона потім приїжджала ще не раз, стали місцем дії повісті «Таємниця козацької шаблі». Отож і ця книжка почалася з дитинства письменниці.

3.6. Перегляд буктрейлера до повісті «Таємниця козацької шаблі» Зірки Мензатюк

Для того, щоб мати початкове уявлення про твір «Таємниця козацької шаблі» і події, про які в ньому йдеться, пропоную переглянути буктрейлер до книги.

https://www.youtube.com/watch?v=KvI2j5VC9aI

3.7. Виразне читання першого розділу повісті «Таємниця козацької шаблі» Зірки Мензатюк вчителем, учнями.

3.8. Робота над змістом прочитаного

– Які враження виникли у Вас після прочитання повісті «Таємниця козацької шаблі»? (Цей твір мене дуже зацікавив, мені сподобався перший розділ і тому я неодмінно дочитаю його до кінця).

– Про що розповідається у I РОЗДІЛІ повісті «Таємниця козацької шаблі»? (Про сім'ю Руснаків, яка купила автомобіль на ім'я «Машка», про те, як пан Богдан – приятель сім'ї, повідомив, що треба врятувати дуже цінну старовинну річ, історичну реліквію, якій загрожує небезпека)

– Хто така Машка? Як про неї розповідається у тексті. Зачитайте ( І абзац) («Легкова машина на ім'я Машка. Вона не вельми гарна, хоча вважає себе красунею. У неї великі, ясні кришталеві очі – ото через них і зроджуються Машчині претензії на красу. Вночі вони пронизують темряву, наче ніж розм'якле масло. Але більше їй нічим похвалитися. Машка давно вже не першої молодості, щоб не сказати підстаркувата. Їй не завадило б підфарбуватися. Рясні прищі також не додають їй принадності. Ззаду в неї наліплена трохи облізла наклейка з собакою, тому що першим Машчиним власником був якийсь професор, великий любитель псів».)

– Чому мамі не подобалася машина? Як вона казала про неї? Знайдіть в тексті і зачитайте. (Тому що вона була стара і грязнюча, не мала кондиціонеру; – «Справжнісіньке старе одоробло, – скрушно говорила мама, стоячи перед вимитою машиною. – Мало того, щооблізле. Воно ще й червоного кольору. Помідор, а не авто».)

– Яку назву тато дав машині, аби сім'я не глузувала з неї («корида» –романтична та інтригуюча назва)

– Хто такий пан Богдан? Із якою метою він прибув до сім'ї Руснаків (татів приятель, історик, мандрівник. Для того, щоб повідомити про одну дуже цінну старовинну річ, яку треба врятувати від знищення)

– Що ж це за цінна старовинна річ, і яка небезпека їй загрожує?

ІV. Підсумок уроку.

4.1. Узагальнююче слово вчителя.

Твір Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі» – це пригодницька повість. На уроках зарубіжної літератури ви вже читали твори цього жанру.

Який твір із зарубіжної літератури в жанрі пригодницької повісті ви прочитали? ( Повість Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра»)

Який жанр літератури ми називаємо повістю? (Жанр літератури, прозовий твір, у якому розповідається про невелику кількість подій, об'єднаних довкола одного – двох персонажів)

4.2. Оцінювання з мотивацією.

V. Оголошення домашнього завдання.

Для всіх:

Знати біографічні відомості про Зірку Захаріївну Мензатюк.

Творчий рівень:

Написати твір-роздум на тему «Як історичне минуле може вплинути на наше майбутнє».


image084.jpg

 

 

 

Зірка Мензатюк

(нар. 1954 р.)

(додаток 1)


image070.jpg

Літопис (додаток 2)

 

 


c0bf86dd0d131fa4754943949712d3f4.jpg

Нестор Літописець  (додаток 3)


31265a2c28ff623266d99bbfdc3fdc31.jpg

Кий, Щек, Хорив та сестра їхня Либідь (додаток 4)

 

 

docx
Додав(-ла)
Ковдя Аліна
Додано
7 квітня 2020
Переглядів
2318
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку