Галузь сільського господарства України – рослинництво.

Про матеріал
Конспект уроку з географії для учнів 9 класу на тему: Тема. Галузь сільського господарства України – рослинництво.
Перегляд файлу

Тема. Галузь сільського господарства України – рослинництво.

Мета: повторити й закріпити знання учнів про сільське господарство; розвивати логічне мислення, пізнавальну активність, уміння аналізувати; формувати нову модель особистості, яка вміє аналізувати свою діяльність під час навчального процесу; виховувати почуття гідності, повагу й любов до людей праці.

Обладнання: карта «Сільське господарство України», підручники, картини: «Хліб», «Нива», «Жнива», запис пісні «Зелене жито, зелене…», атласи, комп’ютерна презентація до уроку

Тип уроку: урок вивчення та узагальнення знань.

ХІД УРОКУ

І.Організаційний момент

Учитель: Доброго дня, діти! Сідайте будь-ласка.

ІІ.Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

 Учитель: Є такий мудрий вислів: «Життя без праці – злодійство, праця без мистецтва – варварство». Праця – основа людського життя. Без неї не має людини. Кожна людина має знати мету праці. Для чого вона працює? Хтось працює в полі, хтось на будівництві, ваша праця – це навчання, заробітня плата – оцінка. Безплідна праця нічого не приносить. Тож ми сьогодні будемо працювати творчо та із задоволенням. А ось цей «орієнтир» нехай буде стимулом для досягнення мети сьогоднішньої праці.

Досягнення учнів

Кількість очок

4-6 балів

до 11

7-9 балів

від 11

10-12 балів

від 19

Кожен із вас буде стежити за своїми досягненнями, і в цьому вам буде допомагати особиста картка (додаток 1)

Завдання 1. «Я так думаю»

(ставити знак «+» під твердженням, що є правильним)

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

-

+

+

-

+

+

+

-

+

+

-

+

-

  1. Виробничо-територіальні об’єднання галузей народного господарства, які спільно функціонують для виробництва продуктів харчування та інших предметів споживання, що виробляють із сільськогосподарської сировини – це сільське господарство. (-)
  2. Складниками АПК є сільське господарство, переробна сфера, виробництво засобів виробництва для АПК та виробнича інфраструктура. (+)
  3. На сільське господарство припадає 16% вартості всієї продукції матеріального виробництва. (+)
  4. Виробнича інфраструктура також виробляє сільськогосподарську продукцію. (-)
  5. Транспорт, зв’язок, системи енергопостачання, системи,що реалізують продукцію, – це виробнича інфраструктура. (+)
  6. Землеволодіння – це особливості та форми володіння землею. (+)
  7. Сільське господарство здійснюється на великих територіях. (+)
  8. Земельний фонд України становить 45 га. (-)
  9. Під пасовищами та сіножатями зайнято 11% площі сільськогосподарських угідь, а під багаторічними насадженнями – 2 – 3%. (+)
  10.            Найвища розораність земель на Півдні України. (+)
  11. Реформування аграрного сектора в Україні розпочалось у 1980 році. (-)
  12.                   Україна має всі передумови для інтенсивного розвитку сільського господарства. (+)
  13.               Твариництво – основна галузь сільського господарства, яка розвинута у нашій місцевості. (-)

(перевірка; оцінювання із занесення балів у особисту картку учня).

Перевірку здійснюють учні, обмінюючись зошитами.

Фронтальна бесіда.

1. Яка галузева структура сільського господарства? Як воно зв’язане з іншими галузями економіки? (Сільське господарство складаеться з двох основних галузей: рослинництва і тваринництва. Сільське господарство тісно пов’язане з багатьма галузями економіки. Це манинобудування, що випускає сільськогосподарську техніку; хімічна промисловість, яка виробляє мінеральні добрива, отрутохімікати, засоби захисту рослин. Харчова та частково легка промисловості переробляють сировину с/г.)

2. Які галузі сільського господарства характерні для нашої місцевості? Наведіть приклади.

3. Як змінюється місце сільського господарства в господарському комплексі України?

4. Що таке меліорація?Чому південь України потребує заходів меліорації?

(за кожну правильну відповідь діти ставлять 1 бал у графу «Додаткові»)

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

Звучить пісня «Хлеб всему голова»

Учитель: за всіх часів і в усіх народів було найбільшою святістю, коли лежав на столі хліб. Його присутність народжувала поетів і мислителів, сприяла появі пісень і дум.

Хліб на столі. Зайшовши до хати, ми тішимося його присутністю, освячуємо його терпким запахом, відчуваємо пошану до тих, хто зростив, виколосив і розмолов у семи млинах борошно, подарував духмяні, схожі на сонце паляниці. Хай завжди він – совість наша – буде в хаті, як дивень лежатиме прикритий вишитим рушником, свіжий та святий, і найпершою молитвою нашої духовності воздається хвала хлібові.

ІV. Оголошення теми та мети уроку

Учитель: Сьогодні ми будемо говорити про дуже важливу галузь сільського господарства України – рослинництво. Ви дізнаєтесь, який «шлях» проходить зернина, щоб з’явитися запашною хлібиною на столі, які сільськогосподарські культури вирощують на ланах України, щоб потім ми вживали їх у вигляді різних страв.

Рослинництво забезпечує населення продуктами харчування, а промисловість – сировиною.

V. Вивчення нового матеріалу

1. Сільськогосподарські угіддя, їх структура.

Розповідь учителя з демонстрацією слайду «Структура сільського господарства угідь України».

 Територія України становить 60,4 млн.га, значну частину (близько 42 млн.га) займають сільськогосподарські  угіддя – це землі, які використовуються в сільському господарстві. Сьогодні Україна посідає перше місце у світі за часткою земель у с/г використанні (найменший цей показник у Єгипті – 3,3%, Канаді – 4,9%, Австралії – 6,9%).

 На деяких територіях показники розораності в 1,2-1,5 рази вищі за нормативний, що не могло не позначитись на якісному стані земель.

  • Порівняйте дані сільськогосподарських угідь України з даними с. Первомаївка.
  • Які сільськогосподарські угідя відсутні на діаграмі с.Первомаївка?
  • З чим це повязано?

2. Меліорація земель

Робота з географічним словником

 Меліорація – корінне поліпшення природних умов ґрунтів для підвищення їхньої родючості. Це сукупність заходів для поліпшення земель з метою довгострокового підвищення родючості. Значні площі на Поліссі потребують осушення, у степових районах півдня країни – зрошування. Широко проводяться грунто-захисні роботи. Меліоризація потребує дуже обережного ставлення.

 Зрошувальних земель в Україні близько 20 тис.км2, а осушених – більше 24 тис.км2. Навіть комплекс агротехнічних, лісомеліоративних та гідротехнічних заходів, які проводяться в Україні, не здатний вирішити проблем, пов’язаних з ґрунтами. Сьогодні близько 30% площі сільськогосподарських угідь піддаються ерозії. Немає жодного гектара угідь які б не потребували тих чи інших ґрунтозахисних або меліоративних робіт.

3. Галузева структура і виробничі особливості рослинництва

А) Розповідь учителя, з демонстрацією фотознімкі.

 Рослинництво – провідна галузь сільського господарства, яка спеціалізується на вирощуванні різноманітних культурних рослин, що дають продукти харчування, сировину для харчової та легкої промисловості, корми для тварин. Розглянемо галузевий склад рослинництва України:

Учитель: рослинництво за способом використання земель поділяють на такі підгалузі:

  • рільництво (вирощування польових культур на орних землях);
  • плодівництво (розведення багаторічних насаджень – садів, ягідників, виноградників);
  • луківництво (використання і поліпшення природних лук, створення штучних сіножатей і пасовищ).

У рільництві виділяють:

  1. зернове господарство;
  2. виробництво технічних культур;
  3. картоплярство, овочівництво і баштанництво;
  4. вирощування кормових культур.

Зернове господарство спеціалізується на вирощувані продовольчих хлібних культур пшениці і жита; продовольчих круп’яних – гречки, проса, рису; фуражних – ячменю, вівса, кукурудзи; зернобобових – гороху, квасолі.

Технічними називають культури, які переважно є сировиною для промисловості (харчової, легкої). За значенням їх поділяють на волокнисті – льон-довгунець, коноплі; цукроноси – цукрові буряки; олійні – соняшник, льон-кудряш, соя, ріпак; ефіроолійні – троянда, кмин, м’ята, лаванда; лікарські – валеріана, гороцвіт.

Найбільш поширеними овочевими культурами на полях України є білокачанна капуста, помідори, огірки, цибуля, столові буряки, морква. Баштанні рослини є різновидом овочевих культур, до яких належать кавуни, дині, гарбузи.

Вирощування кормових культур охоплює посіви багаторічних (люцерна, конюшина, тимофіївка) та однорічних трав, кукурудзи на зелений корм, кормових коренеплодів (кормовий буряк, бруква).

Плодівництво охоплює садівництво (вирощування яблунь, груш, айви, вишні, абрикосів, персиків, волоських горіхів); ягідництво (вирощування полуниць, малини, смородини, порічок, агрусу); виноградарство.

  •         Порівняємо, які підгалузі рослинництва розвиваються у нашій місцевості?

Учитель: На попередньому уроці ви отримали завдання: «підготувати розповідь про історію походження та поширення сільськогосподарських культур», і тепер маєте змогу заробити додаткову акцію.

Б) «Із сивої давнини»

 (Діти розповідають про походження і поширення культур: пшениці, картоплі, помідор, перцю, кукурудзи, рису, ячменю і прикріплюють малюнки цих культур на карті в сільськогосподарських зонах.)

Учитель: Молодці, ви маєте змогу заробити ще одну акцію, я підготувала зображення с/г культур, а ваше завдання закріпити їх на карті України за зонами вирощування.

В) Завдання 2. Робота в групах

Учитель: Ну, а тепер пропоную більш детальніше розглянути кожну підгалузь рослинництва, обєднавшись у три групи. Кожна група отримує завдання і фото картки із зображенням сільськогосподарських культур України.

Завдання: Дати коротку характеристику культурі та розташувати її на карті України відповідно до зони вирощування, (на виконання 10 хв.)

І група: Географія зернового господарства. (с.138-139)

ІІ група: Географія вирощування технічних культур. (с.139-140)

ІІІ група: Географія картоплярства, овочевництва та плодівництва, вирощування кормових культур. (с.140-141)

Виступи груп.

(підбиття підсумків із занесенням у особисту картку)

Учитель: А зараз перевіримо ваші знання: я вам даю характеристику культури, а ви мені – її назву та місце поширення.

 Завдання 3. «Розпізнай»

(учитель зачитує ознаки культур, а учні їх впізнають)

  1.               Є цінною продовольчою культурою, яка може рости в районах з порівняно холодним кліматом. Має меншу врожайність, ніж пшениця, більш морозостійка культура, росте на кислих грунтах і врожай завжди стабільний. (Жито – Полісся, Передкарпаття)
  2.               Один з найневибагливіших злаків, скоростиглий, посухостійкий, з дуже коротким вегетаційним періодом. Сіють у ярій формі, кислі грунти. (Ячмінь – вирощують скрізь, але найбільше у південних районах)
  3.               Дає цінну сировину – шишки, які використовують у хлібопекарській промисловості, найкращими грунтами для нього є сірі лісові. (Хміль – Житомирська область)
  4.               Вибагливий до грунту, любить помірну кількість тепла і помірне зволоження. Вирощувати цю культуру почали 150 років тому. Експортна культура. (цукровий буряк – Лісостеп)
  5.               Ця культура делікатніша, ніж ячмінь. Гірше переносить заморозки, може рости на кислих грунтах, важлива фуражна культура. (Овес – південні області Полісся)
  6.               Світлолюбна культура, посухостійка, потребує високих температур і родючих грунтів. (Соняшник – степ)
  7.               Волокниста культура, не вибаглива до грунту, непогано переносить перезволожені грунти. (Льон – Полісся, Прикарпаття)

(підбиття підсумків із занесенням у особисту картку)

Учитель: Земля… Селянин ніколи не уявляв свого життя без землі. Та й хіба може бути інакше? Адже дерево або квітка гинуть, якщо їх вирвати з грунту. Так і людина. Її душа в’яне, засихає, втративши зв’язок із рідною землею.

Тривалий час селянин мріяв бути господарем на своїй землі.

  • Памятаєте, Герасима зі «Ста тисяч» І.Карпенка-Карого?

«Ох земелько, свята земелько, Божа ти донечко! Як радісно тебе загрібати до купи, в одні руки… Приобрітав би тебе без ліку. Легко по своїй власній землі ходити. Глянеш навколо – усе твоє: там череда пасеться, там орють на пар, а тут зазеленіла вже пшениця і колоситься жито…»

«Яка ти розкішна, земле, - думала Маланка, героїня повісті М.Коцюбинського «Фата моргана»: – весело засівати тебе хлібом, прикрашати зелом, заквітчати квітами. Весело обробляти тебе».

Учитель: Упродовж тривалого часу земля була власністю держави. А в 1999 році згідно з Указом Президента України, передана у приватну власність. Сьогодні люди порізному ставляться до цього процесу: одні виступають «за» приватизацію, а інші – «проти».

  • А як думаєте ви?  (учні висловлюють свої думки)

VІ. Закріплення вивченого матеріалу.

Завдання 4: «Аукціон запитань»

  1.          Назвіть дві форми пшениці (Озимі та ярі).
  2.          Соняшник, троянда, ріпак, мак – це … (олійні рослини).
  3.          Які культури є сировиною для промисловості (харчової, легкої)? (технічні).
  4.          Як називають рисові поля? (Біле зерно або біле золото).
  5.          Назвіть важливу товарну галузь плодівництва. (виноградарство)
  6.          Дуже теплолюбна й вологолюбна культура, яка починає рости після того, як грунт прогріється до +13– 15 оС. (огірок)
  7.          Горох, квасоля, вика, кормовий люпин – це… (зернобобові культури)
  8.          Польова медоносна культура. (соняшник)
  9.          Характерною рисою праці в рослинництві є… (її сезонність).
  10.     З відки прийшла до нас гречка? (з Греції, звідти і взялася назва).
  11.     Гречка, просо, рис, це – … (крупяні кулбтури)
  12.     Хрін, шавлія, валеріана, м’ята – це …(лікарські рослини).
  13.     Рілля, яка протягом вегетаційного періоду залишається без посіву. (пар)
  14.     Другий хліб. (картопля)
  15.     Фуражна культура … (овес)
  16.     Неосвоєна земля. (Цілина).

 (підсумки виконання завдання)

VІІ. Підсумок уроку.

Учитель оцінює роботу учнів на уроці та надає слово учням для самооцінки й самоаналізу.

Учитель: Учитель: У Земельному кодексі, який був прийнятий 20 листопада 2001р., проголошено: «Селянин – господар землі». Хочеться вірити в те, що Верховна Рада України ухвалить правові акти, які будуть захищати сільського виробника, а професія хлібороба стане справді найпочеснішою.

Погляньте на малюнки «Нива», «Жнива», «Хліб».

Вони близькі нашому серцю, бо ми – селяни і знаємо ціну хліба. Немає хліба – немає життя. Хочеться, щоб ви цінували працю тих людей, які в холод і спеку, у свято і будень виходять у поле, щоб виростити врожай і нагодувати країну.

Знаючи, що сьогодні на нашому уроці будуть гості ми вирішили пригостити вас.

VІІІ. Домашнє завдання.

1) опрацювати текст §22.

2) творчі завдання:

  •                  підготувати повідомлення про географію вирощування в Україні лікарських рослин;
  •                  поміркуйте, які з галузей рослинництва найбільш раціонально розвивати в умовах нашої місцевості, відповідь обґрунтуйте.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1.

«Особиста картка учня»

№ завдання

Кількість отриманих очок

1

 

2

 

3

 

4

 

5

 

Додаткові

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Досягнення учнів

Кількість

акцій

4-6 балів

до 11

7-9 балів

від 11 до 18

10-12 балів

від 19

 

doc
Додано
31 січня
Переглядів
633
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку