Урок 1
Тема: Ганс Крістіан Андерсен — відомий казкар. Казки, створені «самим життям»
Мета: дати відомості про життя й особливості творчості Г. К. Андерсена, визначити його роль у розвитку жанру літературної казки, продемонструвати учням багатство світу казок Андерсена, показати поєднання побутовості й фантастики в казках Андерсена; розвивати знання про літературну казку; навички виразного читання та аналізу художнього твору; виховувати любов до казок Г. К. Андерсена, прагнення досягати поставленої мети (на прикладі життя великого казкаря).
Обладнання: підручники із зарубіжної літератури для 5 класу, портрет Андерсена, ілюстрації: місто Оденсе на острові Фіонія (з гравюри Ланге С. Л. 1805 р.); будинок в Оденсе, де виріс Андерсен (з акварелі Ханк Й. Т. 1836 р.); будинок-музей Андерсена в Оденсе (з літографії 1868 р.); Копенгаген, 40-і роки XIX ст. (з картини Бальсгора К. 1839 р.), виставка різних видань творів письменника, ілюстрації до цих творів учнів, що навчаються в старших класах.
Тип уроку: засвоєння нових знань і розвитку на їх основі вмінь і навичок.
Випереджальне завдання до уроку: мікрогрупам підготувати повідомлення-реклами про свої улюблені казки Г.К.Андерсена; на основі текстів цих казок підготувати матеріали до гри «Реалії»; прочитати казку Андерсена „Гидке каченя” (індивідуально - виразне читання окремих уривків).
Немає казок, кращих від тих, які створює саме життя.
Ганс Крістіан Андерсен
Зміст уроку
I. Етап орієнтації та постановки мети.
Представлення казкаря Г. К. Андерсена.
Вчитель: Сьогодні по дорозі до школи я зустріла листоношу. Він попрохав мене передати Вам ось цього листа.
ЛИСТ
с. Катеринка
Первомайський район
Миколаївська область
Україна
Королівський сад
м. Копенгаген
Данія
Територія казок саду зарубіжної літератури
ВЕЛЬМИШАНОВНІ П’ЯТИКЛАСНИКИ !
Просимо Вас, будь ласка, допоможіть!
З нашого міста зникли статуї та постаменти з персонажами казок Великого Казкаря. Зла відьма відібрала їх у нас. Зняти закляття відьми і повернути персонажів казок зможете лише Ви!
Продемонструйте свої знання:
1.Упізнайте казки та їх персонажів.
2.Розкажіть про Великого Казкаря з Оденсе.
3.Назвіть ознаки літературної казки в казках Великого Казкаря.
4.Доведіть, що його казки створені самим життям.
Якщо Ви зумієте виконати всі завдання, злі чари відьми зникнуть, а статуї та постаменти з персонажами казок знову з’являться на своїх почесних місцях. Ми дуже надіємося на Вас, адже знаємо, що Ви справжні знавці та любителі казок.
Вдячні Вам шанувальники таланту славетного співвітчизника.
Презентація вчителем теми і мети уроку.
Діти, а про кого йдеться в листі? Хто є Великим Казкарем з Оденсе? Звичайно, що таємниця розкриється тільки найобізнанішим любителям казок!
(Діти називають казкаря. Відкривається «прихована» перша частина теми уроку. Звертається увага на портрет казкаря)
«Між Балтійським і Північним морями лежить старе лебедине гніздо, і зветься воно Данія. У ньому народжувались і народжувались лебеді, імена яких ніколи не помруть», — так писав Ганс Крістіан. «Лебедями» він назвав багатьох своїх видатних співвітчизників. Таким «прекрасним лебедем» землі данської був і сам Андерсен. (Звернення до політичної карти світу, знайомство з Данією)
II. Етап проектування
Вчитель:
(Діти ще раз знайомляться із змістом листа, що заздалегідь записаний на дошці)
III. Етап організації виконання плану діяльності
2. Робота з підручником
Учні розглядають ілюстрацію (с. 60), називають твори Андерсена, герої яких зображені на ній.
3. Літературна вікторина «Упізнай казку».
Учитель зачитує опис казкової ситуації, учні називають відповідну казку.
4. Розповідь учителя про життя і творчість Андерсена. Під час розповіді демонструються ілюстрації із зображеннями Данії, Копенгагена, пам'ятників Андерсену та його героям.
Учитель. Дивовижною є біографія казкаря Г. К. Андерсена, сина бідного чоботаря.
Уявімо, що ми в Оденсе. Це столиця невеличкого острова Фіонія, «що відкритий усім вітрам». Поруч з будиночком, де народився майбутній казкар, знаходиться музей його імені. Картини і фрески на стінах кімнат відтворюють окремі епізоди життя письменника. Здається, ніби господар тільки-но прийшов і зняв свій старий сюртук і чоботи, а його валіза і дорожня сумка, коробка з-під капелюха, парасолька знову готові вирушити разом з ним у чергову подорож. Майже як тоді, коли помер батько і він умовив матір відпустити його до Копенгагена.
5. Робота з підручником. Вибіркове читання біографічних відомостей. (ст.71-72)
Відповіді учнів вчитель доповнює цікавою інформацією про Андерсена.
- Яким було дитинство Ганса?
- Скільки років було Гансу, коли він вирушив у Копенгаген?
- Ким мріяв стати Андерсен?
- Як жилося Гансові в столиці?
- «Незабаром про Андерсена – письменника заговорила вся Данія...» Яка була причина такої популярності?
Г.К. Андерсен — автор понад 170 казок та історій, які він опублікував у Данії, об'єднав їх в окремі збірки: «Казки, розказані дітям» (1835—1842 рр.); (перша збірка казок, що принесла славу письменнику) «Казки» (1850 р.); «Історії» (1852—1855); «Нові казки й історії» (1858—1872 рр.)
( Запис до зошитів збірок та казок, що входять до збірок. Назви попередньо записані на дошці)
Чи знаєте ви, що серед багатьох сучасних міжнародних премій у галузі літератури одне з почесних місць посіла премія ім. Г.К. Андерсена, яка присуджувалася з 1956 року дитячим письменникам, чия творчість здобула міжнародне визнання, її запроваджено Міжнародною радою з дитячої та юнацької літератур, заснованою в 1953 році датською письменницею і видавцем Єлою Лепман, уже на другому конгресі, що проходив в Цюріху в 1953 році, Є. Лепман висунула пропозицію запровадити в галузі дитячої літератури «невеличку Нобелівську премію». Її пропозицію підтримували, а в 1954 році виконком розробив і затвердив порядок присудження премії, названої іменем Андерсена.
Андерсенівська премія присуджується раз на 2 роки і має 3 ступені відзнаки. Перша, найвища нагорода — золота медаль ім. Г.К. Андерсена — вручається кращому письменнику, чия творчість є значним внеском у літературу.
Перша золота медаль була присуджена Є. Лепман за міжнародну діяльність по об'єднанню діячів дитячої книги. Серед володарів Золотої медалі Г.К. Андерсена такі улюблені дитячі письменники, як Астрід Лінгрен, Туве Янсон, Джеймс Крюс, Джанні Родарі, Крістіна Нестлінгер та інші.
- А як вдячні данці увічнили славетного співвітчизника?
- Так, сяють усмішками обличчя дітей і дорослих, коли вони згадують казки Г. К. Андерсена, які вчать людяності, добру, любові, бо ці казки «створювало саме життя».
6. Звернення до епіграфа (Відкривається друга «прихована» частина теми уроку)
Учитель.
Давайте все, що вже знаємо про цю незвичайну, майже легендарну в літературі особу, спробуємо записати.
7. Допоможе нам це зробити стратегія «Гронування».
На дошці записуємо спільний результат роботи, який може мати таку форму:
8. Усна подорож книжковою виставкою, на якій представлені різні видання творів Андерсена. (Серед них –«Снігова Королева» видавництва «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-Га»)
Повідомлення вчителя: Книга «Снігова Королева» перемогла в національному конкурсі «Книга року» у 2000 році зразу ж в трьох номінаціях: «Найкраща дитяча книга», « Найкрасивіша книга», а також здобула Гран-прі «Книга року 2000». Ось які красиві книги видаються в Україні!
Демонструються ілюстрації учнів до казок Андерсена. Особлива увага звертається на казку «Гидке каченя».
Андерсен написав дивовижні казки, у яких не лише дерева і квіти, й речі розмовляли, а некрасиві люди ставали вродливими. Так з'явилась і казка «Гидке каченя».
Сам Андерсен — наче герой цієї казки. Коли його попросили написати автобіографію, розповісти, чому він став казкарем, він довго зволікав, не знаючи з чого розпочати. Нарешті, йому спали на думку «гидке каченя». Так його колись називали в дитинстві. З цього все розпочалося. У маленького Андерсена був довгий ніс (повторне звернення до портрета), а вуха були схожими на маленькі крильця. Хлопчик часто плакав від образи, коли його дражнили сусідські хлопчаки.
9. Робота над текстом казки «Гидке каченя».
Індивідуальне завдання. Стислий переказ з елементами виразного читання.
Бесіда
- Як ставилися до каченяти свійські птахи на пташиному подвір ї?
- Як характеризує бідне каченя мати-качка у розмові із старою качкою?
- Яка подальша доля бідного каченяти?
- Розкажіть про зустріч «гидкого каченяти» з прекрасними лебедями. Перекажіть, що відчувало каченя при цьому.
- Перекажіть другу епізод зустрічі каченяти із лебедями.
- Яке відображення побачив у воді птах?
- Які відчуття переповнювали його?
- Як ви розумієте слова птаха: «Про таке щастя я навіть не мріяв, коли був гидким каченям!»
- Яке відношення мають ці слова до життя Андерсена?
Продовження розповіді вчителя.
Ця казка автобіографічна. Адже в житті син бідного чоботаря та пралі став чудовим письменником. На пам'ятнику, спорудженому на його честь у 1880 р. в Королівському саду Копенгагена, викарбуваний напис: «Споруджений данським народом».
10. Повідомлення мікрогруп про улюблені казки Андерсена: «Принцеса на горошині», «Дюймовочка», «Стійкий олов'яний солдатик», «Гидке каченя», «Нове вбрання короля», «Кресало», «Оле-Лукойє» та ін. (Учні рекламують улюблені казки Андерсена)
11. Дидактична гра «Реалії», підготовлена мікрогрупами.
(Сенс гри полягає в тому, що інформація про загадану казку повідомляється не одразу, а поступово. Що менша кількість інформації потрібна для відповіді, то вищий бал отримується.)
1 мікрогрупа
- Це казка про солдата, який переміг відьму.
- Після цього він зажив весело, ходив до театрів, їздив кататися до королівського саду.
- До нього на побачення приїжджала принцеса верхи на собаці.
- Народ вибрав його своїм королем. («Кресало».)
2 мікрогрупа
3 мікрогрупа
- У нього було добре серце.
- Герой цієї казки був дуже великий і зовсім не схожий на тих, поміж кого жив.
- Усі вважали, що його потрібно було б змінити.
- Згодом усі одностайно сказали, що він найпрекрасніший. («Гидке каченя».)
4 мікрогрупа
- Це казка про людей, які були переконані в тому, що жодна людина на світі не захоче мати поганий чи смішний вигляд в очах іншої людини.
- Вони обдурили і короля, і кабінет міністрів.
- Вони ледь не обдурили все місто.
- Вони не врахували того, що «вустами дитини промовляє істина», і були викриті. («Нове вбрання короля»).
12. Опрацювання понять теорії літератури.
- Учні пригадують визначення літературної казки, називають ознаки літературної казки на прикладі творів Андерсена.
- Учитель зауважує, що в основі деяких казок Андерсена лежать народні твори — казки, легенди, перекази. («Принцеса на горошині», «Кресало», «Оле-Лукойе», «Русалонька», «Снігова Королева», «Дикі лебеді».)
- Учитель наголошує на ролі Андерсена в переробці народних творів: «Я розповідав їх по-своєму, допускаючи зміни, які вважав доцільними, даючи фантазії освіжити фарби, які вицвіли на старих картинах».
- Учитель зазначає, що казки, сюжет яких побудований не на народних казках і переказах, а повністю вигаданий письменником, називаються оригінальними. («Дюймовочка», «Гидке каченя».)
13. Робота з епіграфом.
- Герої яких творів данського казкаря схожі на звичайних людей? (Аргументуючи відповіді, використайте слова епіграфа.)
Письменник вніс до казок власний багатий життєвий досвід
- Висновок про поєднання побутовості та фантастики в казках Андерсена.
14. Повідомлення про переклади казок Андерсена
Учитель. Уже давно казки Андерсена перекладені українською мовою. У 1873 р. вийшла книжка під назвою «Казки Андерсена». Цей переклад зроблено М. П. Старицьким. Збірка містила 24 казки.
У 1906 р. в Києві видана збірка в перекладі Марії Загірної, у ній було вміщено 16 казок, а саме «Соловейко», «Мати», «Русалонька», «Дівчина з сірниками», «Ялинка», «Циганська голка», «Нове королівське вбрання» та інші. Сучасним українським автором перекладу казок Андерсена є О.Іваненко.
Твори та персонажі його казок відомі всьому світові. Деякі з них вдячні співвітчизники увічнили в пам’ятниках.
- А який пам’ятник казкарю створили б Ви?
Робота над кросвордом.
|
1А |
|
|
|
|
||||||
2 |
|
Н |
|
|
|||||||
|
3 |
Д |
|
|
|
|
|||||
4 |
|
|
|
Е |
|
|
|||||
5 |
|
|
|
Р |
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
С |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Е |
- |
|
|
|
|
|
|
||
|
8 |
|
|
Н |
|
|
|
|
|
||
IV. Контрольно-оцінювальний етап
Рефлексія
- Заключне слово вчителя. Письменник порівнював своє життя з казкою. «Моє життя — прекрасна розкішна казка. Якби тоді, коли я вступив у світ маленьким, бідним, самотнім хлопчиком, до мене з'явилася всемогутня чарівниця і сказала: "Обери собі мету і напрям, а я буду тебе направляти і захищати!" — моя доля не могла б бути щасливішою, розумнішою і кращою».
Сьогодні лише ледь піднялася завіса магічної сили казок Андерсена. Стало трішки зрозумілим, чому вони так зачаровують читачів. Це можна пояснити як його великим талантом письменника, так і внутрішньою силою, стійкістю проти зла і письменника, і його героїв.
Одна дівчинка із казки Андерсена змогла пройти через важкі випробування і перемогти у двобої зі злом. Це – Герда із казки «Снігова королева».
Усі ми не лише читали казки Андерсена, а й бачили створені за їхніми мотивами художні та мультиплікаційні фільми. А чи бачили ви мультфільми за казкою «Снігова Королева»?
Короткий переказ учнями мультфільму «Снігова Королева»
Можливо, ви не все зрозуміли з мультфільму? Що було для вас незрозумілим? Яке ваше ставлення до героїв казки? Що ви відчували під час перегляду?
На основі дитячих відповідей вчителем ( після уроку) складається схема «Що незрозуміло”? Друга частина таблиці «Що я дізнався (лася) після прочитання книги» буде складена на підсумковому уроці.
«Що незрозуміло?» «Що я дізнався (лася) після
прочитання книги?»
1). Навіщо Герда ризикує життям заради Кая, який став злим і жорстоким?
2). Ставши бездушним, Кай заслуговував на те, щоб збавляти свої дні в палаці Снігової Королеви, такої ж бездушної! Я йому майже не співчуваю!
3). Звідки у беззахисної, слабкої дівчинки взялося стільки мужності й відваги, аби самотужки шукати свого названого брата, обійти півсвіту босоніж?
Бесіда:
Тепер, я гадаю, статуї та постаменти із казковими персонажами повернулись на свої почесні місця. За це вам будуть щиро вдячні датчани. Молодці! Ми змогли подолати чари злої відьми!
- Кого з учнів ми можемо назвати справжнім любителем і знавцем казок, їх рятувальником? (Оцінювання діяльності однокласників на уроці)
Коментування домашнього завдання
Індивідуальне завдання: розповісти про Андерсена від імені літературних героїв або речей з казок, пов’язавши своє існування з біографічними відомостями про казкаря ( Русалонька, троянда, дикі гуси і т.д.)
1