Познайомити дітей з поняттям «гармонія», «дисгармонія»; вчити дітей користуватися цими термінами, пояснюючи явища оточуючого життя; розвивати мовлення дітей; виховувати потяг до красивого.
Тема: ГАРМОНІЯ - ОСНОВА КРАСИ І ТВОРЕННЯ
Мета: Познайомити дітей з поняттям «гармонія», «дисгармонія»; вчити дітей користуватися цими термінами, пояснюючи явища оточуючого життя; розвивати мовлення дітей; виховувати потяг до красивого.
Хід уроку:
– Подивіться, мої маленькі друзі, один на одного. Ви уважно слухаєте мене, мені радісно розповідати вам щось нове. Це добре? Добре.
На вулиці – такі гарні квіти, дерева, метелики, птахи, синє небо. Це добре? Так, добре.
Коли все так поєднується, доповнює одне другого, говорять, що це – лад, гармонія.
– І так, нове слово – гармонія. Гармонія – це дружне і красиве з'єднання і поєднання різного, коли різноманітне і несхоже доповнюють і прикрашають один одного.
Наприклад:
– Метелики та квіти прикрашають один одного, а квіти прикрашають траву. Коли всі з'єднуються, то виходить прекрасна квіткова галявина, так гармонія метеликів, квітів і трав створює ще більшу пишність.
Гармонійне поєднання малих частин в єдине ціле створює красу:
З багатьох маленьких квітів виходить красива галявина квітів, з крапельок дощу – красивий струмок і водоспад, зі сніжинок – сніг, із мазків фарби – красива картина, зі звуків і нот – музика, зі слів – вірші ...
Вчитель нажимає набір клавіш на піаніно, демонструючи різкий, дисонуючий звук.
– І мені неприємно чути такі звуки. Коли немає ладу, краси, то говорять, що це – дисгармонія.
Гармонія і дисгармонія.
Порівняти: квіти гармонують і поєднуються з лісом, прикрашають і доповнюють один одного, але квіти і трактор зовсім не підходять один одному.
– Чи буде красиво якщо замість квітів у лісі почнуть рости трактора і колеса?
– А якщо в класі на уроці діти почнуть битися, сперечатися, кричати,
Чи будуть вони будуть чути вчителя?
Так, я згодна з вами – це не буде виглядати красивим. Тобто, між людьми, у людини з природою можуть бути відносини гармонійні і дисгармонійні:
– Собака і людина, собака і кішка. Мир і війна, дружба і ворожнеча, любов і ненависть; парки і звалища, екологія ...
– В чому може бути виражена краса людини?
– Краса людини укладена в гармонії його красивих думок, красивих слів і красивих вчинків ...
– А от дисгармонія потворна і псує красу:
Якщо звуки поєднуються один з одним і гармонійні, то виходить приємна мелодія, а якщо звуки негармонійні, то бринькання і шум. Рухи можуть гармонійно з'єднатися, і вийде танець, а якщо рухи негармонійні, то виходить кривляння. Порівняйте: картина і каракулі ...
4. Читання вчителем оповідання «Божевільний ліс»
Божевільний ліс
Той далекий рік, про який піде мова, видався дуже нелегким для мешканців одного лісу. І не тільки тому, що в цей рік у їх ліс врізався вогненний метеорит, що змусив сильно затрястися землю, але ще й тому, що в цьому ж році сталося три повені, дві пожежі і додатково до всього пронеслося аж п'ять найсильніших ураганів, які повалили безліч дерев .
Першими цих страшних напастей і потрясінь не витримали їжаки. Вони дружно заявили, що прийшов кінець світу і що, якщо земля, вода, вогонь і повітря не хочуть жити спокійно і за правилами, не чіпаючи інших, то і вони, їжаки, теж відмовляються жити в світі і в гармонії зі своїми лісовими сусідами. З цього моменту колючі їжачки стали ходити не вночі, як зазвичай, а вдень, зовсім не за правилами, і де їм заманеться. Вони потрапляли на дорозі під лапи звірів, а вночі, до великого незадоволення багатьох, зі свого колючою шубою без дозволу забиралися спати в чужі нори. Незабаром інші звірі, і навіть деякі рослини, чиї нерви не витримали стількох труднощів і потрясінь, вирішили наслідувати прикладові їжаків і залишок життя прожити без дотримання стародавніх лісових правил і законів.
– Нащо нам потрібні згода і добре співіснування, коли ми ось-ось можемо померти від чергового стихійного лиха, – міркували тварини. І вони дійсно стали швидко забувати про те, що в природі всі повинні жити в гармонії та злагоді один з одним, жити разом у спільноті, намагаючись не заважати своїм сусідам.
Квіти стали розкривати свої пелюстки не вранці, а коли їм заманеться, бджоли стали набагато менше збирати меду, а тому вільний час від неробства стали дружно ганятися за ведмедями по лісу. Ведмеді, переслідувані бджолами, шукаючи притулку, розвалили і поламали безліч заячих, лисячих і вовчих нір. Вовки, щоб досадити всім, стали ще голосніше і довше ночами вити на місяць, заважаючи спати. Бобри ніяк не могли через виття заснути і вирішили працювати вночі наосліп. Не розбираючись у темряві вони підточували зубами дерева і валили їх разом з совами і білками, які жили на них. Білки з дерев стали кидатися обгризеними шишками та шкаралупою горіхів. Лосі, яких розгнівали шишки, почали колупати рогами дерева, а дерева, щоб заподіяти шкоду мурашкам і мухам стали випускати багато липкої смоли.
Змії, лосі, комарі, миші, кабани, мухи, птахи - всі ніби збожеволіли і розучилися жити в гармонії та злагоді один з одним. Кожен робив тільки те, що хотілося йому, зовсім не зважаючи на своїх сусідів. Якби на той момент хтось з людей зайшов погуляти до лісу, то він одразу ж стрімголов вибіг би звідти, тому що в такому лісі відпочити людині було б просто неможливо. На нього б налетіли бджоли, навколо нього носилися б сердиті ведмеді, вовки, лосі, поруч валилися б підточені бобрами дерева, а на голову сипався би град обгризених шишок і горіхової шкаралупи.
Кому ж приємно жити в лісі, в якому всі забули закони гармонії, любові та мирного співіснування один з одним? Звірі стали поступово один за одним тікати з божевільного лісу, і незабаром ліс спорожнів. Не було чутно голосів птахів, не видно квітів, загиблих без квітів бджіл, немає звичного дзижчання комах. Став ліс якимось тихим, нерадісним і неживим. Видно, і справді люди кажуть, що там, де порушені гармонія і злагода, спалахують ворожнеча і сварки, які навіть великий ліс можуть зробити напівмертвим і позбавленим життя.
5. Бесіда за прочитаним.
– Відсутність чого зробило ліс божевільним і неприємним, а потім неживим і некрасивим? (Відсутність добрих, гармонійних відносин, мирного співіснування).
– Як ви думаєте, чому природа, гори, ліс – красиві, і дуже подобаються нам? (Там все живе в гармонії один з одним).
– Що з'являється там, де різне підходить один до одного? (Гармонія і краса).
6. Підсумок:
– Гармонія красива і творить в житті красу, а дисгармонія руйнівна.
Там де присутня гармонія, завжди панують мир, дружба, згода і добрі стосунки. Там, де немає гармонії, починається небезпечний процес ворожнечі, війн і руйнування.
А ще в цьому оповіданні дуже важлива і глибока думка: ніколи, ні за якими обставинами не можна порушувати законів природи, як би важко не було. Треба набратися сили, мужності, терпіння і врятувати гармонійні відношення.