Гендерність. Ми – різні, ми – рівні.

Про матеріал
На уроці я намагалася надати учням інформацію з гендерних питань в доступній для них формі, показати, що дівчатка і хлопчики мають рівні права та рівні можливості на зрозумілих сюжетних лініях з використанням ігор та медіа; формувала толерантне поводження, сприяла згуртуванню дитячого колективу.
Перегляд файлу

    Тема. Гендерність. Ми – різні, ми – рівні.

     Мета: надати учням інформацію з гендерних питань в доступній для них    формі, показати, що дівчатка і хлопчики мають рівні права та рівні можливості на зрозумілих сюжетних лініях з використанням ігор та медіа; формувати толерантне поводження, сприяти згуртуванню дитячого колективу.

    Цілі уроку.

  • Формувати ключові компетентності інтелектуально-розвиненої особистості, а саме:

громадянської компетентності – здатності учнів активно, відповідально та    ефективно реалізовувати права та обов’язки з метою розвитку демократичного суспільства;

комунікативної  компетентності – здатності дітей застосовувати у спілкуванні знання мови, способи взаємодії з навколишніми людьми та подіями;

предметної компетентності – освоєнні учнями у процесі навчання досвіду специфічного для даного предмета діяльності, його перетворення і застосування;

соціальної компетентності – здатності дітей продуктивно співпрацювати з різними партнерами у  команді та виконувати різні ролі та функції у колективі.

  • Розвивати наскрізні вміння учнів, а саме:

усно та письмово виражати думку;

критично й системно мислити;

логічно обґрунтовувати свою позицію;

творчість;

ініціативність;

співпрацювати з іншими людьми

                                Перебіг уроку

Сідайте будь ласка. Такі ви гарні у мене. Пригадуєте, доки ви були у 1 та 2 класі, ми часто на уроках з вами гралися. Давайте й сьогодні почнемо урок з невеличкої казки, такої собі фантазії. Ви ж помітили, що нас у класі гості. Я пропоную уявити нашу класну спільноту золотими рибками в акваріумі. Такими гарними і екзотично незвичайними, які спілкуються між собою, рибки чують одна одну і розуміють. А всі інші у класі, просто, нами красивими, любуються.

Уявили? Тоді, мої золоті, послухайте, що я вам маю сказати. На попередніх уроках ми говорили про головне чудо світу-людину, про те, як вона росте і розвивається, про її зовнішність, людське «Я». Сьогодні я хочу поговорити з вами на, досить, серйозні теми, допомогти вам зрозуміти гендерну рівність між хлопчиками і дівчатками, щоб виховати у вас повагу до кожної людини. Щоб нам простіше було розібратися з новою темою, протягом уроку, ми з вами створимо карту пам’яті і зможемо структурувати отриману інформацію у візуальній формі. Ми вже працювали над створенням «майд меп» або карт знань, а тому я не буду гаяти час на пояснення цього виду роботи.  (На дошці висить карта пам’яті з малюнком по центру хлопч. та дівч. І назвою зверху  Ми-різні, ми-рівні, далі діти працюють над нею самі за бажанням)

 Тож  тема  нашого уроку :  Гендерність. «Ми – різні, ми – рівні».

Метою уроку буде познайомитися з новими  для вас словами  і довести,     що хлопчики та дівчатка рівні між собою.

Наш   урок  ми розпочнемо  з того, що ви сядете за парти, рядом з тим з ким  вам захочеться. Подобається початок? Зручно всім? Тоді давайте з’ясуємо з яким настроєм ви прийшли на урок.

- З яким настроєм прийшли на урок?

                                            (на шпажках яскраві смайлики)

Я теж хочу до вас приєднатися. Я вас люблю і впевнена  в ваших можливостях. У нас сьогодні усе буде ок)

    ?    ?     ?           - Чого очікуєте від уроку?

 

Дякую, я вас почула і постараюся ваші очікування виправдати. А зараз давайте попрацюємо.

Ми всі дуже різні. У нас різні зачіски, ми носимо різний одяг, ми різного зросту, у нас несхожі обличчя, ми можемо відноситися до різних рас,але усіх нас об’єднує те, що ми всі – люди. І не просто люди, а чоловіки і жінки, або ж хлопчики і дівчата.

- Коли в сім’ї народжується дитина родичі радіють, відчувають неймовірну радість і, як ви гадаєте, яке перше питання задають молодій мамі?

Вірно : «Хто  народився -  хлопчик  чи  дівчинка?»

Усім цікаво дізнатися стать малюка. Бо, саме  стать і визначає, є  людина хлопчиком чи дівчинкою,   чоловіком  чи     жінкою.

Тобто,  СТАТЬ  - це поділ людей на чоловіків і жінок.          Давайте визначимося до якої статі відносимося ми з вами.

-Я - до жін. Статі (далі вибірково запитати у дітей)

  (Карта пам’яті – на гілці слово СТАТЬ, + 2 підгілки: хлопчик, дівчинка з малюнками голівок дітей)

Діти, ану, хто був найуважнішим і яке почув від мене вже декілька разів невідоме для вас слово?  (Гендерність)

Це слово дуже просто пояснюється.

Гендерність – це відмінності в поведінці жінок і чоловіків, хлопчиків і дівчаток, взаємовідносини між ними у суспільстві.           Гілка - гендерність

Ну наприклад: з першої миті вашого існування, коли матуся взяла вас на руки у пологовому будинку і зрозуміла якої ви статі, хлопчик чи дівчинка, ви живете у світі з обмеженнями нашою статтю. Давайте міркувати разом.

- Дівчаток одягають найчастіше у сукенки якого кольору? (Рожевого)

- А хлопчиків? (Блакитного)

- Дівчаткам купляють які іграшки? (Ляльки, іграшковий посуд)

- А хлопчикам? (Машинки, конструктори)

А ще хлопчикам заборонено плакати, а дівчатка повинні бути гарними та не лазити по деревах. І кожен з вас чув сакраментальне : «Ти ж хлопчик!» або «Ти ж дівчинка!». Це означало, що ви вкотре порушили суспільні гендерні очікування. Саме те, як прийнято поводити себе у суспільстві.

Давайте переглянемо мультик «Хлопчик  і дівчинка» і обговоримо його.

   -Які ознаки гендерності ми побачили? (колір одягу, дівчинці одягли фартушок (майбутня господиня), хлопчикові краватку(майбутній діловий чоловік), хлопчикові заборонили плакати( бо повинен вирости мужнім), дівчинці сміятися ( бо повинна бути чемна і порядна), хлопчика відокремили від дівчинки, бо вони. На думку суспільства різні.

-Дітям це подобалося? (ні, намагалися відмити колір, зняти фартушок і краватку та дружити разом)

 

       Щоб урок був цікавим, пограємо у гру (поділ на дві команди).

Ваше завдання буде таким: 1 команда малює дівчинку, 2 – хлопчика.

Потім ви обговорюєте у групах, що означає бути хлопцем чи дівчиною у суспільстві і напишете це на дошці рядом з вашим малюнком коротко, у стовпчик, а потім ми це обговоримо.

-Діти, з чим асоціюються у вас слова: “дівчинка”? “хлопчик”?

 

Варіанти відповідей дітей.

Хлопчик.                                       Дівчинка

Штани                                         Сукні, спідниці,банти

Коротке волосся                         коси, косметика, прикраси

Хоробрий                                      груди    

Сильний                                     взуття на підборах

Зброя, футбол, бокс                       гарна, ніжна, добра     

М’язи, гирі                                   народжує дітей    

Проаналізувати асоціації.  А тепер, давайте з вами критично мислити. Ми вивчили два нових поняття СТАТЬ і ГЕНДЕРНІСТЬ. Я напишу на дошці ці слова  різними кольорами і ми спробуємо наші асоціації розподілити тепер ще й між ними. 

Отже, ми можемо бачити, що відмінність між статтю та ґендером полягає в тому, чи людина народилася з відповідною характеристикою, чи набула її упродовж життя. Як мало відмінностей ми отримуємо, при народженні, як стать. Все чим можна нас охарактеризувати зараз ми розвиваємо в собі, як гендер.

 

 Сьогодні ми поговоримо про рівність дівчат і хлопців, , про стосунки між вами.  

 

Гендерна рівність – це рівність дівчат і хлопчиків, чоловіків і жінок, рівне отримання жінками і чоловіками можливостей, ресурсів, винагород.                 

Це дуже просто: як ви вважаєте, чого навчиться дівчинка, граючись з ляльками? А хіба хлопчику не треба бути турботливим батьком? Хіба він не повинен доглядати дитину?

Наші хлопці люблять гратися з машинами. А що, тільки дорослі чоловіки їздять на машинах? А жінки? А у кого мама водить машину?

Хіба тільки дівчатка мають навчитися куховарити, адже дуже багато відомих кулінарів чоловіків? У кого тато готує на кухні?

 

Я хочу сказати, що, насправді, немає чітких правил якою іграшкою вам, дітям гратися, яку книгу читати чи яке дивитися медіа, не ділячи мультик на хлопчачий , бо це «Черепашки-ніндзя» і дівчачий, бо це «Попелюшка». Ви – різні за статтю, але ви рівні. І можете цікавитися будь якими речами, відвідувати однакові дитячі садочки,  школи, секції.

(Карта пам’яті – на гілці словосполучення ГЕНДЕРНА РІВНІСТЬ + підгілка медіа (мультики, фільми);

+підгілка ігри

+підгілка спорт, секції;

 

З моменту свого народження кожна дитина, незалежно від того  хлопчик ти чи дівчинка, має право на індивідуальність – власне ім’я й отримання громадянства. Для цього немовля реєструють (записують у державних документах його прізвище, ім’я  та по батькові, дату народження, імена батьків, місце, де дитина народилася). Дитина стає справжнім громадянином, а на підтвердження цього отримує свідоцтво про народження.

І  у таких серйозних речах, у цьому праві дівчатка і хлопчики рівні.

 

+підгілка  громадянство

 

На початку уроку я дозволила вам пересісти по бажанню. Давайте проаналізуємо цю ситуацію. За першою партою сидять дівчинка з дівчинкою, за другою -  хлопчик з хлопчиком і т.д.

- Чому ви зробили такий вибір?

 

Гра “Мікрофон” (учні пояснюють свій вибір)

Я хочу з’ясувати деякі питання:

- Що означає “вміти дружити” і за що ми цінуємо друзів?

- Кого ми називаємо другом?

Зрозуміти відповідь на це запитання допоможе гра.

На дошці записане речення, вам потрібно  доповнити його дієсловами   так, щоб слова не повторювалися :

Друзі можуть разом ...

(Дієслова учитель записує на дошці.).

Варіанти відповідей: гратися, подорожувати, дивитися медіа, займатися спортом, читати, малювати, ліпити, жити, ходити в гості, учитися, купатися у річці, смакувати смаколиками, фантазувати, заводити секрети)

Ми переконалися, що друзями є ті, хто можуть разом робити найрізноманітніші справи, розважатися і відпочивати. І це ніяк не залежить від статі. Головне , щоб друзі довіряли одне одному, ділилися своїми думками, мріями, таємницями, покладалися одне на одного. Тож і у дружбі, і хлопці, і дівчата, - рівні.

(Добавити підгілку до карти пам’яті – на гілці словосполучення ГЕНДЕРНА РІВНІСТЬ   дружба

 

Пропоную вам руханку, яка допоможе вам навчитися “розрядити” будь-яку конфліктну ситуацію, встановити дружні відносини.         

(Діти стають в коло (х-д-х-д), передають один одному м’яч і при цьому називають сусіда назвами квітів, дерев, фруктів: “Ти мій - лимончик” або щось приємне: “Ти - моя радість”. )                  

 

 

Нам пощастило жити в той час, коли на Землі діють закони, які оберігають людину. У 2001 році Верховна Рада України прийняла Закон “Про охорону дитинства”.

Одним з найважливіших ваших прав - є право на життя. Наша держава визнає право кожної дитини на  життя з моменту її народження, гарантує їй право на охорону здоров’я,  медичну допомогу,  здоровий розвиток, незалежно від того, дівчинка це чи хлопчик. Бо ви рівні!

 

(Добавити підгілку до карти пам’яті – на гілці словосполучення ГЕНДЕРНА   РІВНІСТЬ  права + підгілки життя, медична допомога з малюнком фонендоскопа, розвиток)

 

До речі, а ви помітили, що нерідко жінки й чоловіки мають співзвучні імена?

Наприклад, Богдана і Богдан; Валентина і Валентин; Владислава і Владислав; Ярослава і Ярослав, Олександра і Олександр.

Який висновок ми можемо зробити?  Дівчата й хлопці, жінки й чоловіки можуть мати й мають співзвучні імена, а також схожі риси, особливості та здібності, які не залежать від статі.

 

Діти, але не завжди люди притримуються правила гендерної рівності.

  • Скажіть мені ви сьогодні, коли працювали у командах, разом критично мислили відчували себе частиною групи?
  •      Як ви почувалися коли ви були частиною групи?(спокійно, відчували себе важливим, потрібним, радість)
  •      А чи була у когось ситуація, коли ви були поза межами групи? Наприклад  вас не брали гратися у гру чи ще займатися якоюсь загальною справою? Або простіше сказати вашими словами з вами не дружили.
  •      Як це бути виключеним?  Хтось бажає висловити свої відчуття? (сум, хотілося плакати, відчуття байдужості до себе)

Діти, такі ситуації називаються дискримінацією.   

Дискримінація — це явище, коли до певної особи або групи осіб ставляться несправедливо.

-Діти, де ви на слайді бачите явище дискримінації? Хто хоче висловитися?

Я підготувала вам відео, яке називається «Тому, що я дівчинка». Де ми побачимо історію дівчинки  із Малаві, яка  як і багато інших дівчаток цієї країни зазнала дискримінації. Відео на англійській мові. А тому я буду вам його переводити                                                       

 

 

                                               Тому, що я дівчинка.

Я люблю заплітати мою сестру, танцювати. Грати з моїми друзями, малювати і розв’язувати задачі  тому що я – дівчинка

Коли виросту я буду лікарем або суддею, а може ученою.

І я мрію мати сімю з коханою людиною

Але я знаю, що ці мрії не здійсняться бо я – дівчинка.

Я буду змушена кинути навчання в школі, як і багато інших дівчаток томущо хлопці знущаються над нами. Школа не може нас захистити.

Тому що я – дівчинка мій обов’язок прибирати за моєю сім’єю, готувати їжу. Тому що я дівчинка  я маю одружитися з чоловіком за викуп і народжувати дітей стільки скільки зможе моє тіло до самої смерті.

Дівчата такі як я повинні мати план як це змінити. Я подобаюся людям і без освіти, але якби я залишилася навчатися у школі моє життя було б краще, ніж у моєї матері і моїх сестер. Ми б змогли самі вибрати своє майбутнє: вийти заміж чи піти працювати. І разом ми можемо показати кожному як дівчата можуть зробити суспільство кращим і багатшим. Люди побачать як дівчата такі як я можуть добре вчитися у школі без знущань.

Дайте мені шанс і я використаю його тому що я дівчинка!

План по зміні в законодавстві країни  Малаві допоміг 4 міліонам дівчат і змінив їх життя.

    План «Тому що я дівчинка» 

 

-Назвіть  проблеми, з якими стикнулася героїня фільму. (Не можна навчатися, отримати професію, одружитися з коханою людиною)

Це відео від глобальної організації, яка працює у 70 країнах для просування прав дітей і рівності між хлопчиками і дівчатками, бо в деяких країнах хлопчики чомусь мають більше прав, ніж дівчатка. Вони можуть вчитися,здобувати професію, а дівчаткам там це заборонено. Тому ця організація, Plan International, створена з місією, щоб дівчатка теж мали змогу навчатися і бути успішними.

(Карта пам’яті – на гілці слово ДИСКРИМІНАЦІЯ+ підгілки сум, образа (смайлик, що плаче)

 

Пропоную розвагу  «Ти не такий, як я, але…»

Кожен з дітей по черзі говорить фразу, яка починається словами «Ти не такий (така), як я, але…». Наприклад, «Ти не такий, як я, але ти мені подобаєшся  своїм оптимізмом», «Ти не така, як я, але ти мені подобаєшся своєю чарівністю».

!!!Цю вправу варто розпочати з учителя.

 

-Який висновок зробимо? (Ми різні, але ми один колектив, поважаємо одне одного і ми РІВНІ)

 

Пропоную таке завдання. Перед вами лежать таблиці. Вам потрібно їх заповнити . (У кожного учня на парті – листок із завданням). 

 

 

Поставте знак”+”, якщо ви вважаєте, що повинен робити кожний член сім’ї.

 

 

-Який висновок ми можемо зробити?

Отже, роль жінки в сім”ї  і чоловіка в сім”ї однаково важливі

-Чи є такі обов”язки, які ви вважаєте суто жіночими , або суто чоловічими?

Зараз ми це перевіримо у ході гри.

 

  Гра “Помічники”.

(Для гри потрібно 3 хлопців з першої команди і 3 дівчат – з другої. Гравці кожної команди  отримують певний набір предметів, що символізує допомогу по господарству (прищіпка для білизни, викрутка, серветка для стирання пилу, цвях, віник, відро для сміття). Ігровий майданчик розділяється на два умовні сектори – “жіночий” та “чоловічий”. Якщо гравець вважає, що предмет, який він тримає в руках суто жіночий, то він прямує до жіночого сектору, якщо ж він гадає, що цим предметом користуються переважно чоловіки, він повинен опинитися у чоловічому .

 Після закінчення гри учитель коментує результати.

При цьому учні доходять висновку, що розподілу обов’язків на винятково “жіночі” і “чоловічі” у родині не може бути. Спільна праця згуртовує батьків і дітей, є проявом взаємної підтримки і поваги.

Я хочу, щоб ви для мене провели ряд невеличких досліджень.

Перше дослідження буде на тему “Одяг жінки, одяг чоловіка”    

Завдання буде  порівняти одяг наших прабабусь і прадідусів з сучасним.

-Який можна зробити висновок? (в сучасному світі грані відмінностей в одязі жіночому й чоловічому стрімко стираються).

 

Тема наступного дослідження  - професії. Чи можемо ми чітко розмежувати їх на суто чоловічі  і суто жіночі.

Завдання буде таке – за 1 хв назвати якомога більше чоловічих професій, або жіночих.

(немає)

(Аналіз відповідей учнів, в ході якого підводимо їх до розуміння того, як стираються  відмінності між чоловічими і жіночими професіями).

 

Сьогодні багато жінок у бізнесі, політиці, а серед чоловіків – кулінари, перукарі, візажисти. Відомо, що шеф-кухарями ресторанів найчастіше працюють чоловіки, а в сім”ї готує  жінка.

У сучасному світі стрімко зростає кількість жінок, які сідають за кермо автомобіля. Якщо 35 років  тому лише 6 жінок із 100 мали права водія, то на сьогодні це 30 із 100Отже і тут жінки та чоловіки мають рівні права.

(Добавити підгілку до карти пам’яті – на гілці словосполучення ГЕНДЕРНА РІВНІСТЬ  одяг (наліпки дівчинки у штанцях і хлопчика у шортах), професії + підгілка кулінар, перукар, шофер (наліпки)

“Хвилинка любові”.

-Я запрошую всіх сісти зручніше, заплющити очі і згадати щось дуже приємне. Уявіть, як у вашій душі починають розквітати квіти. Спочатку вони були дуже маленькі, а зараз розкриваються і стають все більші. Вони білі, рожеві, жовті, сині, і ось ви – вже не ви, а квіти, чарівні, яскраві квіти, які випромінюють любов до близьких людей, до свого дому, країни, до всієї Землі. Любов до тих, хто поруч з вами.

Молодці. Перед вами слайд  розділений на дві колонки і підписаний «Риси дівчаток» і «Риси хлопчиків».

Риси вже вписані, вони однакові. Ваше завдання відкинути, якщо це потрібно, ті риси, які ви вважаєте не можуть мати дівчатка чи хлопчики.  

 

Отже, ми бачимо, що  кожна з цих рис може бути притаманною і дівчаткам , і хлопчикам. Що ще раз , уже вкотре підтверджує , що дівчатка і хлопчики - рівні.

Підведення підсумків.           

Наш урок гендерної грамотності підходить до кінця.

Сьогодні на численних прикладах ви побачили, що дівчатка і хлопчики різні, але попри це – ви рівні. Давайте поглянемо на нашу «майд меп». Наша візуалізація була настільки вдалою, що ми чітко бачимо ви - рівні, бо дівчатка ні в чому не поступаються хлопчикам. Ви однаково  спритні і вправні,  кмітливі і вдумливі.

Ви зрозуміли, що надійний друг може бути і дівчинкою, і хлопчиком. Я думаю, що тепер наші дівчатка більше ніколи не будуть вважати хлопчиків нецікавими, а хлопчики ніколи не ображатимуть дівчаток, а навпаки будуть їх захищати. Ви всі переконалися, що існує багато справ, які цікаво робити разом. Сьогодні лише разом ви - дівчатка і хлопчики  виступили єдиною командою підтримали мене, ми встигли за один урок відтворити дуже багато видів роботи і все було якнайкраще.    

Я вам, безмежно, вдячна за вашу роботу сьогодні і дуже вами пишаюся! Я хочу подарувати від себе вам ось такі прапорці за участь.  А ще,  у мене є для вас цукерки, які я хочу, щоб ви з’їли сьогодні аж після вечері, а коли їстимете їх  згадали «смак» сьогоднішнього уроку, усі ті важливі речі, які ми сьогодні з’ясували і ніколи не забували, що ви всі – рівні.  

На цьому урок закінчено.  Я вас дуже люблю, ходіть до мене.     

doc
Додано
27 травня 2019
Переглядів
1990
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку