Будова генераторів
Рис. 1. Будова генератора 23/07.21:
1 – корпус; 2, 12 – підшипникові щити; 3 – шарико- підшипник; 4 – штепсельний рознімач; 5 – щіткова траверса; 6 – колектор; 7 – знімний кожух; 8 – обмотка збудження; 9 – якір; 10 – полюс; 11 – лапи; 13 – обмотки якоря; 14 – привідна муфта
Генератор 23/07.11 відрізняється від генератора 23/07.21 конструкцією кістяка і елементами закріплення. Цей генератор підвішується на рамі візка і приводиться в обертання за допомогою пасового привода. Для цього на його валу встановлюється шків, а у верхній частині корпуса закріплюють литу коробку, на якій змонтований вал для підвішування генератора до рами вагона та пружина для натягування паса. Усі ці генератори є чотириполюсними машинами закритого виконання. Технічні дані їх подано в табл.1.
На вагонах з кондиціонування повітря встановлюють агрегати, які складаються із генератора постійного струму і трифазного асинхронного двигуна для обертання генератора на стоянках. Генератор і електродвигун розташовані в одному корпусі, мають спільний вал і являють одну електричну машину.
Генератор DUGG-28В (рис. 2) має стальний литий рознімний корпус, в частині 17 якого запресований пакет статора 7 асинхронного електродвигуна з обмоткою 5; а в другій частині
16 корпуса закріплені полюси генератора постійного струму; головні і додаткові, з відповідними обмотками 9 та 10.Агрегат має змішане збудження, агрегат К69НL – паралельне. На валу 2 машини встановлені ротор 6 асинхронного електродвигуна з короткозамкненою обмоткою типу “клітка білки”, якір 11 генератора постійного струму, колектор 12 та вентилятори 3 і 8, які забезпечують інтенсивне охолодження нагрітих частин машини.
Рис. 2. Будова генератора DUGG-28В
З торців корпус закривається двома підшипниковими щитами 1 та 15, в яких змонтовано чотири щіткових пальці, на яких встановлені щіткоутримувачі 13 з щітками марки ЕГ-2А. Кінець вала 2 машини з’єднують з карданним валом привода. В агрегаті DUGG-28В з боку колектора змонтований спеціальний перемикач, закритий кожухом 14. Перемикач забезпечує збереження незмінної полярності напруги, яка подається на навантаження при зміні напрямку обертання генератора. Пуск приводного асинхронного двигуна звичайно здійснюють шляхом перемикання обмотки статора із “зірки” на “трикутник”. В системі з агрегатом DUGG-28В необхідні перемикання проводять за допомогою триполюсного перемикача, а в системі з агрегатом К694L – автоматично за допомогою реле часу. В початковий момент пуску вмикається триполюсний контактор К1, який
підключає обмотку статора ОС до кола, а потім двополюсний контактор К2, який здійснює з’єднання її за схемою “зірка”. Як відомо, при схемі “зірка” напруга, яка подається на фазу статора, буде в разів меншою в порівнянні зі схемою “трикутник”, що забезпечує зниження пускового струму у лінійних проводах в три рази. Через 10 с після початку пуску, коли частота обертання ротора двигуна стане близькою до номінальної, а пусковий струм суттєво зменшиться, контактор К2 вимикається і вмикається триполюсний контактор К3, обмотка двигуна статора перемикається на нормальну схему “трикутник”.
Встановлення генераторів на вагоні. Місце встановлення генератора на вагоні визначається, в основному, його потужністю, габаритними розмірами та конструкцією привода. Генератори вагонів без кондиціонування повітря потужністю до 8-10 кВт мають відносно невеликі габаритні розміри, масу і закріплюються до кузова вагона або до візка (на поздовжній або поперечній балці). Генератори вагонів з кондиціонування повітря потужністю 20-30 кВт мають значну масу та габаритні розміри, що не дозволяє встановлювати їх на візок. Тому їх підвішують під кузовом вагона в середній частині його, закріплюючи на хребтовій балці.