Генріх Гейне «Задзвени із глибини…». Втілення краси весняної природи у вірші. Зв’язок із фольклором (пісня)

Про матеріал
Конспект уроку з зарубіжної літератури для 5-го класу на тему: "Генріх Гейне «Задзвени із глибини…». Втілення краси весняної природи у вірші. Зв’язок із фольклором (пісня)"
Перегляд файлу

Тема 1:  Генріх Гейне «Задзвени із глибини…».  Втілення краси весняної природи у вірші. Зв’язок із фольклором (пісня) (5 клас)

Тема 2: кожна людина – це світ, який з нею народжується і з нею помирає.  Г. Гейне

Мета навчальна: донести учням короткі відомості про життєвий і творчий шлях Г. Гейне; дослідити образи вірша «Задзвени із глибини…»; визначити за допомогою яких прийомів Г. Гейне розкриває втілення весняної природи у вірші; показати зв'язок із фольклором.

Мета розвивальна: розвивати навички вдумливого та виразного читання, елементів аналізу ліричних творів, точне та лаконічне висловлення своїх думок і вражень; сприяти розвитку асоціативного та логічного мислення, творчої уяви, критичного мислення.

Мета виховна: сприяти вихованню інтересу до творчості Г. Гейне;  виховувати любов до поезії, естетичні смаки, відповідальне ставлення до фольклорної спадщини кожного народу та любов до народної пісні.

Компетентності:

ключові:

  • учні пізнають красу навколишнього середовища, усвідомлюють взаємозв’язки людини і природи;

предметні:

  • учні виразно читають і емоційно сприймають віршований твір;
  • дають визначення термінів «тема», «ідея», розкривають їх у прочитаних творах, наводять відповідні цитати;
  • визначають ставлення автора до світу природи, знаходять і коментують  відповідні цитати;
  • дають визначення понять «епітет», «метафора», вирізняють їх у прочитаних текстах, установлюють роль у розкритті авторського задуму;
  • установлюють зв'язок літературного твору із фольклором на рівні окремих образів, художніх засобів, жанрових рис (пісня). 

Тип уроку: урок вивчення художнього твору

Обладнання: таблиця «Мені це відомо», «Асоціативна берізка», стікери, портрет Генріха Гейне, аудіозапис «Природа під звуки скрипки», українська народна пісня  «При долині кущ калини», таблиця «Тема» та «Ідея», таблиця «Я визначив/визначила, що…».

Епіграф:

Гуляю між квітками

і сам між них розквітну...

Генріх Гейне

Зміст уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів.

1.1. Заповнення таблиці «Мені це відомо».

- Ви вже знайомі з деякими літературними поняттями. Певні поняття знадобляться нам на сьогоднішньому уроці, тому я пропоную заповнити таблицю, яка лежить у кожного з вас на парті.

Таблиця «Мені це відомо»

ВІРШ – це…

невеликий поетичний твір, написаний ритмізованою мовою, найчастіше з римуванням рядків.

ТЕМА – це…

коло подій, життєвих явищ, представлених у творі в органічному зв'язку з проблемою, яка з них постає і потребує осмислення.

ІДЕЯ – це…

ядро авторського задуму, основна думка про змальовані у творі явища.

ПЕЙЗАЖ – це…

опис міського або сільського ландшафту, гірського схилу або незайманого лісу, словом, всього того, що оточує людину.

ЕПІТЕТ – це…

художнє означення, що підкреслює характерну рису, визначальну якість явища, предмета, поняття, дії.

МЕТАФОРА – це…

художній засіб, що полягає в переносному вживанні слова або виразу на основі аналогії, схожості або порівняння.

 

1.2. Асоціативна бесіда.

- Яка ваша улюблена пора року? (Зима, весна, літо, осінь.)

- Що особливого в тій порі року, яка вам подобається? (Взимку багато свят, можна бавитися у снігу, кататися на санчатах. Навесні оживає природа, починають розквітати перші квіти, все починає зеленіти. Влітку можна купатися на морі, в озері, в річці, тепло, канікули, можна багато часу проводити на вулиці. Восени все навколо в яскравих фарбах, ми йдемо до школи, тварини готуються до зимової сплячки.)

- Які кольори у вас виникають, коли ви думаєте по улюблену пору року? (Зима – білий, синій, блакитний. Весна – зелений, блакитний, білий. Літо – жовтий, зелений, червоний. Осінь – помаранчевий, коричневий, жовтий, зелений.)

- Чи знаєте ви якісь поезії про вашу улюблену пору року? («Падав сніг на поріг» Платон Воронько, «Встала весна» Тарас Шевченко, «А метеликам весело» Анатолій Костецький,  «Осінь така мила» Павло Тичина.)

 

ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

2.1. Вступне слово вчителя.

- Природа завжди надихала поетів, музикантів, художників на створення шедеврів. Один із таких шедеврів - вірш «Задзвени із глибини…» німецького поета-романтика ХІХ ст. Генріха Гейне.

Творчість видатного німецького поета Г. Гейне давно вже відома в усьому світі. На сьогоднішньому уроці ми з вами також відкриємо чарівну сторінку його поезії,  і на крилах його лірики  перенесемося в романтичний світ переживань, прагнень, кохання і гармонії. Розглянемо короткі відомості про життєвий і творчий шлях Г. Гейне, проведемо дослідження образів вірша «Задзвени із глибини…», визначимо за допомогою яких прийомів Г. Гейне розкриває втілення весняної природи у вірші, простежимо зв'язок із фольклором.

Отже, тема нашого уроку звучить так: «Генріх Гейне «Задзвени із глибини…».  Втілення краси весняної природи у вірші. Зв’язок із фольклором».

 

2.2. Робота з епіграфом.

- Зверніть увагу на епіграф нашого уроку: «Гуляю між квітками і сам між них розквітну...» - говорив Генріх Гейне.

- У якому значенні вжито слово «розквітну»? Чому в переносному? (В переносному, тому що людина не може розквітнути як квітка.)

- Що означає «сам між них розквітну»? (Означає, що відкриється його талант.)

- Як ви можете пояснити цей вираз Г. Гейне? (Перебуваючи серед прекрасного, сам не помічаєш того, як змінюєшся у кращу сторону.)

- В кінці уроку ми ще повернимося до цих слів.

 

3.4. Робота над створенням «Асоціативної берізки».

- У вас на партах лежать стікери у вигляді листочка. Напишіть на них асоціації, які виникають у вас, коли ви уявляєте весну. Потім по черзі приклейте листочки до нашої берізки, озвучуючи ваші думки.

 

ІІІ. Сприймання та усвідомлення нового навчального матеріалу.

3.2. Робота з портретом.

- Роздивіться уважно портрет Генріха Гейне.

- Які перші враження виникли у вас при розгляді портрету? (Ми бачимо гарну, освічену людину, з приємним, замисленим виразом обличчя).

- Чи говорить вам про щось його погляд? Про що? (Письменник дивиться вгору, це говорить про те, що він міркуюча, освічена особистість).

- Давайте поглянемо на його лоб, дивіться, який він у нього великий, про що це може говорити? (Про те, що людина освічена, розумна)

- Що ще ви можете описати? (Його зачіска відповідає тодішній моді, він гарно вдягнений, має краватку, що свідчить про його серйозність.)

- Як ви вважаєте, яка це була людина – добра чи зла, весела чи сувора? (Це була добра, міркуюча, можливо інколи сумуюча особистість. Про це свідчить його погляд.)

 

3.2.  Опрацювання статті підручника про життєвий і творчий шлях Генріха Гейне.

Ніколенко О. М., Конєва Т. М., Орлова О. М. Зарубіжна література. 5 клас : підручн. для закл. заг. сер. освіти. К: Грамота, 2018. 256 с.

- Розгорніть підручники на сторінці 131. Ланцюжком, по 2 речення прочитайте статтю «Сторінки життя та творчості».

 

3.3. Повідомлення учня про «Книгу пісень».

Генріх Гейне турбувався публікацією своєї першої поетичної збірки «Книга пісень». Вона вийшла друком 1827 р. й уславила тридцятирічного митця спочатку в Німеччині, а згодом і в усьому світі. За життя автора «Книгу пісень» було видано тринадцять разів. Лише впродовж другої половини ХІХ ст. вона витримала понад сотню перевидань. До сьогодні ця збірка залишається найвідомішим твором Гейне.

Величезний успіх «Книги пісень» не приніс Гейне ані великих статків, ані міцного становища в суспільстві. Нищівна критика, з якою митець виступав проти потворних явищ німецької дійсності у своїх віршах і статтях, дратувала багатьох його співвітчизників.

Усе це змусило Гейне переїхати до Парижа – найпрогресивнішого, на його думку, міста Європи. Там йому й справді писалося набагато вільніше. Цікаво, що у Франції поет друкував не лише художні твори, у яких висміював вади німецького суспільства, а й матеріали про німецьку культуру. Водночас на батьківщину він надсилав статті про французьке життя. Отже, у добровільній еміграції Гейне виконував важливу місію посередника між двома культурами.

 

3.3. Репродуктивна бесіда.

- Коли народився Генріх Гейне? (13 грудня1797 року.)

- Де народився  Гейне? ( В місті Дюссельдорфі.)

- Куди батьки хотіли віддати і куди віддали хлопця? (Спочатку батьки мріяли про військову кар’єру для сина, але згодом їхні плани змінилися, і хлопця по закінченні ліцею віддають до торговельної школи.)

- Яку назву мала перша книга митця і коли вона була видана? (Перша книжка

митця мала назву «Вірші», опублікована 1821 р.)

- Що сталося зі здоров’ям письменника у 1845 році? (Важка хвороба раптово вразила й паралізувала його.)

- Яка знаменита збірка пісень вийшла, коли йому було 30 років? («Книга пісень».)

- Скільки разів було видано збірку за життя поета? (Тринадцять.)

 

3.4. Виразне читання на пам'ять вірша «Задзвени із глибини…» під музичний супровід «Природа під звуки скрипки».

 

3.6. Повторне читання вірша «про себе».

- На сторінці 132 знайдіть вірш, зберіться з думками та ще раз перечитайте його «про себе», вдумуючись у кожний рядок.

 

3.7. Словникова робота.

- Які слова були для вас не зрозумілими?

Линь - плавно, легко лети.

 

3.8. Евристична бесіда.

- Що особливо вражає у вірші? (Велич і краса весняної природи. Її магічна здатність розтоплювати не лише кригу й сніг, а й смуток і відчай у серцях людей.)

- Що Генріх Гейне зображує у вірші? (Весняний пейзаж та почуття людини.)

- Який настрій утілено в поетичному пейзаж і Г. Гейне? (Настрій відчаю, кохання,.)

- До кого чи до чого звертається поет? (До «пісеньки весни».)

- Як ви вважаєте, чому звернення до «пісеньки», а не до «пісні»? (Тому що весна це ніби маленька дитина, яка щойно народилася.)

- Де, на вашу думку, звучить «пісенька»? (Глибоко в душі ліричного героя.)

- Кому просить передати вітання ліричний герой? (Троянді.)

- Чому саме троянді? (Тому що троянда є символом кохання, справжніх, щирих почуттів.)

- Який образ передає троянада? (Образ коханої жінки.)

- Як ви вважаєте, чому автор двічі вживає слова «далі й далі»? (Щоб підкреслити велику відстань між ліричним героєм та трояндою, тобто автор демонструє, що ця «троянда» у самій глибині душі.)

- Знайдіть епітети в тексті. («Тихої печалі», «Мила пісенька», «Сад зелений».) Яка їх роль? (Більш глибоко відображають явища і почуття.)

- Знайдіть в тексті метафори. («Пісенько, линь», «Задзвени із глибини», «Знайди дім», «Привітай троянду».) Яка роль метафори? (Оживляє пісеньку, робить її дієвою особою твору, створює душевний настрій.)

 

3.9. Прослуховування уривку української народної пісні  «При долині кущ калини».

- «Задзвени із глибини…» - це образ весняної природи, яка оживає в уяві поета. Такий прийом називається уособлення. Даний прийом ми часто спостерігаємо у народних піснях. Звернення до природи, яка має виконати твоє прохання, теж притаманне для фольклорної пісні всіх народів і часто запозичується поетами.

Однією із таких пісень є українська народна пісня «При долині кущ калини». Прослухайте уважно уривок цієї пісні і скажіть у чому вона співзвучна із віршом Генріха Гейне «Задзвени із глибини…».

 

3.10. Порівняння вірша «Задзвени із глибини…» і української народної пісні «При долині кущ калини».

- Що спільного між віршом та піснею? (Звертання до природи та рослини.)

- До кого звертається ліричний герой у вірші, а до кого у пісні? (До «пісеньки весни» та до калини.)

- Яка пора року супроводжує вірш і пісню? (Рання весна.)

- У чому головна відмінність вірша «Задзвени із глибини…» і української народної пісні «При долині кущ калини». (У вірші ліричний герой звертається до «пісеньки весни» з проханням передати вітання троянді, а у пісні головний герой звертається до калини з проханням розповісти її історію. У вірші відбувається монолог, а у пісні діалог.)

 

ІV. Узагальнення і систематизація здобутих знань.

4.1. Робота за варіантами.

- А зараз, давайте попрацюємо за варіантами. У кожного з вас на парті лежить таблиця на якій написано «1 варіант» і «2 варіант». Завдання для першого варіанту – визначити тему твору, для другого – ідею.

Таблиця «Тема» та «Ідея»

1 варіант

2 варіант

Тема:

Ідея:

 

  • Отже, запишіть у ваші зошити ідею, ми з вами її сформулювали так:  зображення весняного пейзажу та почуттів людини.
  • Тепер запишіть ідею вірша: оспівування природи, яка є близькою людині.

 

4.2. Повторне читання вірша учнями.

 

4.3. Самостійна робота.

- Самостійно заповніть таблицю «Я визначив/визначила, що…», яка лежить у кожного на парті.

Я визначив/визначила, що…

Вірш Г. Гейне «Задзвени із глибини…» за своєю мелодикою близький до…

народної пісні

Образ коханої у цьому вірші передано через…

троянду

Вірш «Задзвени із глибини…» є поетичним….. до природи.

зверненням

Основний художній засіб, який використав поет у цьому вірші – це вид метафори…

уособлення

 

4.4. Гра «Віднови риму».

- Давайте трохи пограємо, я вам кажу початок рядка, а ви, не піддивляючись у текст, говорите закінчення рядка.

Задзвени із ...

Тихої печалі,

Мила пісенько ... ,

Линь все ... й ... !

Линь, дзвени, знайди той ... ,

В квітах сад ... ,

І троянду перед ними

Привітай від ... .

 

V. Підведення підсумків. Оцінювання.

5.1. Заключне слово вчителя.

- Отже, Генріх Гейне залишився в історії світової літератури як натхненний співець природи й людини. Природа і людина зливаються у вірші, з яким ми ознайомилися сьогодні в єдине ціле. Пейзаж у творі митця увиразнює нюанси   переживань і почуттів особистості, пройняті глибоким внутрішнім чуттям і усвідомленням причетності особистості до вічного руху природи.

 

5.2. Робота над епіграфом.

- Давайте пригадаємо, які слова послугували нам епіграфом нашого уроку? Правильно, слова Генріха Гейне «Гуляю між квітками і сам між них розквітну...».

- Ознайомившись із біографією митця та його твором, як ви поясните його слова?

- Як ви вважаєте, чи вдалося Гейне «розквітнути»?

- На вашу думку, чому письменник міркував саме так?

 

5.3. Оцінювання.

 

VІІ. Домашнє завдання.

  1. Вивчити напам’ять вірш Г. Гейне «Задзвени із глибини».
  2. За бажанням намалювати малюнок «Я бачу троянду такою» або написати міні-твір на тему: «Що символізує троянда?».
doc
Додано
24 січня 2021
Переглядів
2509
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку