6 КЛАС
УРОК ____15___ ДАТА___28/10__
Тема: Географічні карти, їх елементи. Легенда карти. Масштаб карт. Географічні атласи. Практичне значення карт.
Мета:
Обладнання: підручники, атласи, настінна карта материків та океанів, глобус, контурна карта, презентація, кольорові олівці, прапорці червоного та зеленого кольору.
Основні поняття: карта, легенда карти, масштаб, умовні знаки, атлас, паралелі, меридіани
Ключові компетентності: вільне володіння державною мовою, математична компетентність, компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій, інноваційність, екологічна компетентність, інформаційно – комунікаційна компетентність, навчання впродовж життя, громадянські та соціальні компетентності, культурна компетентність, підприємливість та фінансова грамотність
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
І. ОРІЄНТАЦІЯ, МОТИВАЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ
Привітання.
Основні правила під час уроку:
Не хвилюватися.
Бути активними
Піднімати руку
Не підказувати
Поважати думку однокласника
Початковий – відповідає з допомогою вчителя, дає нечіткі характеристики, знаходить визначення понять у підручнику, за допомогою вчителя розкриває зміст окремих термінів
Середній – може відтворити інформацію, описати чи порівняти за планом, робить висновки, але не підтверджує їх прикладами, розуміє матеріал, але допускає помилки
Достатній – має ґрунтовні та систематичні знання, і використовує їх для вирішення стандартних ситуацій, пояснює причинно – наслідкові зв’язки.
Високий – учень дає розгорнуту відповідь на запитання, усвідомлює, узагальнює та систематизує інформацію, робить висновки, вільно застосовує більшість географічних понять, висловлює та аргументує власне ставлення, творчо використовує знання з певної теми.
Професор Баранський зауважив, і ми переканолася у цих словах на уроках біології: мікробіологу, що вивчає дрібні організми, доводиться насамперед піклуватися про одержання збільшеного зображення своїх об’єктів дослідження через мікроскоп, географу, навпаки, треба думати про одержання зменшеного зображення земної поверхні.
Так. Це географічні карти.
Проблемне запитання
«Чому карта - найбільший винахід людства?»
Електронна карта, супутникові знімки всієї земної поверхні або окремих частин, дані постійно оновлюються
Охоплюють весь світ, масштаб можна змінювати (від 1: 10 00000 до 1 : 100), можна прокласти маршрут від будинку до будь – якого об’єкту, можна переглянути розклад руху транспорту. За допомогою цього сервісу можна пройтися вулицями міст світу у тривимірній проекції.
Вікімапія (слайд) – відкрита вулина карта яка поєднує електронну карту світу, довідник об’єктів, і Вікі – технології інструменти для редагування. Поки ми тут систематизуємо свої знання про карту, просто зараз люди по всьому світу додають дані про місцевість, де вони живуть, розширюючи інформацію на карті. Так відбувається її постійне оновлення. Так на карті постійно з’являються дороги, стежки, кав’ярні. Ці зміни вносять мешканці районів, адже вони краще досвідчених картографів знають що відбувається на їх території. Ви можете обрати на ній будь-який об’єкт і отримати його опис. Мета цих проектів – нанести на карту всі об’єкти на Землі й зібрати про них якомога повнішу інформацію. Усі дані на Вікімапії і OpenStreetMap є відкритими, загальнодоступними й безкоштовними.
Ні. Тому що електронного пристрою може і не бути під рукою, залежить від джерел електроспоживання, електрона техніка може вийти з ладу під час тривалих подорожей, не завжди є можливість підключення до електромережі, не завжди є покриття мережею.
ЦІЛЕПОКЛАДАННЯ
Основне завдання уроку з’ясувати як творцям карт вдається показувати весь світ на аркуші паперу, познайомитися основними елементами картами. Визначити чим відрізняються умовні знаки карт від умовних знаків планів? Познайомитися з класифікацією та їх значенням. Та відповісти на проблемне запитання: Чому карта найбільший винахід людства
На картах можна не тільки відобразити майже таку саму кількість географічної інформації, що й у підручнику, але й зробити її більш наочною, а головне — «прив’язати» до моделі території. Слухаючи прогноз погоди по радіо, досить складно збагнути загальну картину погодних змін на території, наприклад, всієї України. А подана інформація в телевізійному варіанті (демонстрування карти території з анімаційним відображенням змін погодних процесів) сприймається легше, якщо розуміти її «мову». (перегляд зображення на слайді) Тому карту і називають другою мовою географії. Географію можна вивчити без підручника, але її не можна вивчити без карти, тому що говорить інколи набагато більше, яскравіше, наочніше і лаконічніше найкращого тексту кожному, хто вміє вміє читати її мову. Вона створена «щоб учень, дивлячись на карту, робив правильні висновки...».
Прийом «Домашня заготовка»
Для вивчення місцевості, орієнтування, вирішення різноманітних господарських завдань. За картами визначають найзручніші місця для будівництва міст, каналів, електростанцій, прокладання трубопроводів, залізниць, автошляхів. Геологи з’ясовують за ними райони пошуку корисних копалин. Без карт не могли би плавати кораблі й літати літаки, маршрути яких спочатку креслять на картах. Їх використовують у туристичних походах експедиціях, без них не обійтися у військові справі. За ними прогнозують погоду Є медичні карти, де показані райони поширення певних хвороб. Зміни які відбуваються у навколишньому середовищі також позначають на картах, порівнюючи карти ми можемо робити висновки про вплив людини на природу на конкретних етапах розвитку людської цивілізації та вжити певних природоохоронних заходів. Для вивчення географії у школі.
(водії, пілоти, мореплавці, вчителі, державні діячі, археологи, працівники туристичної сфери, ландшафтний дизайнер, архітектор, агроном, лісник, працівники сільського господарства, метеорологи, екологи, геодезисти)
ІІІ. ЦІЛЕРЕАЛІЗАЦІЯ
Прийом «Мозковий штурм»
Окремі об’єкти на плані виділяють кольором, що надає плану наочності, збагачує його зміст.
Прийом «Продовжіть речення»
Зеленим кольором позначають - …. рослинність;
блакитним ….. - річки, озера;
коричневим ….. - форми земної поверхні: яри, улоговини, горби;
чорним … - дороги.
Прийом «Практичість теорії»
. 3. Сприйняття і усвідомлення учнями нового матеріалу
Прийом «Асоціаціативне мислення»
Прийом «Формуємо поняття»
Прийом «Словничок» (слайд)
Прийом «Домашня заготовка»
• Коли людина вперше почала створювати карти? І чи можна ці зображення назвати картами?
Зображення навколишньої місцевості первісної людини знаходять у вигляді малюнків, виконаних на корі дерев, металі й просто на скелях. У Середні віки були поширені так звані монастирські карти, без урахування кулястості землі, їх зображували у формі прямокутника.
Найдавніша карта була складена близько 6000 років тому. Це так звана кам’яна карта – малюнок, зроблений на кам’яній брилі. Було знайдено 1978 року в Йорданії в підземному гроті, досить точно і детально відтворює мережу доріг і місця розташувань поселень. Вона мала практичне значення і була необхідна стародавнім мисливцям і землеробам.
Найдавніша карта, знайдена на території України, зображена на уламку бивня мамонта. Її було знайдено у 1966 році під час розкопок на березі річки Росава біля села Межиріч Канівського району Черкаської області на місці стоянки мисливців на мамонтів доби пізнього палеоліту.
Методичний прийом «Час підручника»
Робота з підручником (с. 56)
Діти читають та діляться інформацію з підручника
Карти порталани (слайд )
У зв’язку з появою компаса в Європі в ХІІІ-ХІY ст. почали створювати морські навігаційні карти-порталани. Ці карти містили безліч ліній. Така густа сітка на карті вказувала сторони горизонту і ще 28 проміжних напрямків до точок горизонту відносно країн світу. Численні лінії підказували морякам, у яких напрямках слід шукати бухти, острови, берег В епоху Великих географічних відкриті ці карти вже незадовільняли мореплавців, бо чим більша відстань уздовж будь-якої лінії, проведеної на портолані, то більша ймовірність потрапити зовсім не туди, куди було заплановано.
Карти Меркатора (слайд )
Вчені шукали нові способи зображення кулястої форми Землі на площині. Карта Герарда Меркатора – створення карти з неправильними обрисами материків. Дійсні відстані потрібно було розраховувати. Такі карти потребували знання математики. Англійський географ Райт створив до карти спеціальні таблиці. Вони допомагали морякам у розрахунку відстаней. Меркатор створив також карти окремих територій, які і досі є цікавим матеріалом.
Прийом «Мозковий штурм»
То як же картографи кулясту форму планети зобразили на площині?
За допомогою картографічної проекції, математичного способу зображення земної поверхні на площині, ми проектуємо зображення з поверхні глобуса на математично правильну фігуру, а вже з неї на площину. І якщо ми спробуємо розгорути глобус на площині, то зображення поверхні в одних місцях зім’ялося б у складки, а в інших – розірвалося б. Тому неможливо зобразити кулясту поверхню Землі на площині без спотворень. Щоб переконатися спробуємо з глобуса розрізаного на смужки, скласти карту світу(демонстрація слайду) У низу і зверху між смужками утворюються розриви просвіти. Щоб зображення було неперервним, смужки внизу і зверху рівномірно розтягують, а всередині рівномірно стискують. Так отримують суцільне зображення без дірок, але натомість на картах спотворюють довжини ліній, площі та форми об’єктів (материків, океанів, морів, островів).
Основою будь якою карти є сітка тонких ліній, що перетинають, за їх допомогою орієнтуються за сторонами горизонту. Паралелі вказують напрям захід – схід, а меридіани «північ - південь»
Прийом «Практичність теорії»
Робота з картою та глобусом
Насправді ж , і це видно з глобуса, Гренландія менша за Австралію в 3, 5 рази.
Прийом «Практичність теорії»
На карті Ератосфена меридіани не проведені через різні проміжки (він проводив їх через великі міста стародавнього світу), а на сучасних карта їх проводять через однакові проміжки. (наприклад через кожні 10ᵒ)
Запитання
Спотворення є на всіх картах. Тому дуже точні вимірювання за ними як за планами місцевості робити не слід.
Фізкультхвилинка
Руки за голову ставимо сміло
І повертаємось вправо і вліво.
Зробимо чітко, діти, цю вправу
Двічі наліво, двічі направо –
Будемо мати гарну поставу.
Робота з настінною картою.
Робота з підручником
Так як ми не можемо читати підручник, коли не знаємо літер, так і ми не можемо читати карту не знаючи умовних знаків, тобто не розуміючи її мови. Давайте познайомимося з умовними знаками. Умовні знаки загальноприйняті для всіх країн.
А) масштабні
Б) поза масштабні
В) лінійні
Г) пояснювальні
3)Допоміжне оснащення
4)Математична основа
5)Рамкове оформлення
Робота з таблицею (слайд)
|
План |
Карта |
Паралелі і меридіани |
Немає |
Є |
Сторони горизонту |
Напрям сторін горизонту вказано стрілочкою |
Зх. – сх. – вказують паралелі Пн. – пд. - меридіани |
Зображення рельєфу |
Горизонталі |
Горизонталі та пошарового забарвлення |
Характер зображення території |
Детальне зображення |
Зображено найбільш великі та важливі обєкти |
Існує певна залежність між розмірами місцевості, показаної на карті, й масштабом. Для зображення більшої площі потрібен дрібніший масштаб. Залежно від масштабу карти їх поділяють на три види
Робота з таблицею на слайді
КАРТИ ЗА МАСШТАБОМ
Великомасштабн Середньомасштабні Дрібномасштабні
1:100000 і більше 1:200000 до 1: 100000 др. 1:100000
Робота з картами атласу
Прийом «Практичність теорії»
Робота з підручником
Прийом «Словничо»
Прийом «Словничок» (слайд 23)
Атлас – це систематизоване цілісне зібрання карт
У сучасних географічних атласах усі карти доповнюють одна одну і допомагають одночасно працювати з кількома картами.
Навчальний атлас для 6 класу, атласи окремих областей, Національний атлас України
5. Закріплення знань і способів дій
За декілька уроків ми пройшли шлях який людство далало не одне століття для створення одного з найбільших своїх винаходів - географічної карти.
6. Узагальнення і систематизація знань
Робота в парах
Я буду зачитувати вам твердження, якщо воно вірне то ви піднімаєте зелений прапорець, а якщо невірне – червоний.
Прийом «Вірю не вірю»
YІ. РЕФЛЕКСИВНО – ОЦІНЮЮЧИЙ ЕТАП
Домашнє завдання
Інструктаж щодо виконання
Опрацювати параграф у підручнику.
Схематично зобразити у зошиті класифікацію карт.
Скласти сенкан до слова географічна карта.
.Прийом «Рюкзачок вражень» (слайд )