Тема. Внутрішні процеси, що зумовлюють зміни земної кори.
Мета:
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Поділ учнів на групи. Настрій на урок.
ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів
1.Прийом « Географічний диктант» (вчитель зачитує речення, що потрібно закінчити).
Взаємоперевірка
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів
“ З раннього дитинства ми звикли вважати стійкою поверхню, на якій стоїмо ”, – писав видатний німецький природознавець ХІХ ст. Олександр Гумбольдт. “Проте, коли вона починає коливатися, перед нами зненацька постають таємничі невідомі сили природи, які рухають землю. Одна мить розбиває ілюзії всього попереднього життя...”.
На сьогоднішньому уроці ми дізнаємося про незвичайні та загадкові явища природи: землетруси, вулкани, гейзери, гарячі джерела( слайд 1)
IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Розповідь вчителя про види рухів земної кори ( слайд 2)
Види рухів
2. Види залягання гірських порід (слайд 3)
Формування понять: горст, грабен, скид.
3.Прийом «Творча лабораторія»( робота в групах)
Завдання для груп:
1 група
1. Що таке землетруси? Які причини їх утворення? ( слайд 4)
2. Як називається місце розривів і зміщень в земній корі? (слайд 5)
3. На якій глибині зароджуються вогнища землетрусів? (слайд 5)
4. Яким приладом вимірюють коливання земної кори? ( слайд 6)
5. Що називають епіцентром землетрусу? ( слайд 5)
6. В чому вимірюють силу землетрусів?( слайд 7)
7. Де найчастіше виникають землетруси? ( слайд 8)
2 група
1.Що означає слово « вулкан»? ( слайд 11)
2. Що називають вулканізмом?
3. Яку форму мають вулканічні гори? ( слайд 12)
4. Що ви знаєте про діючі та згаслі вулкани? ( слайд 13)
3 група
1. Що називають гарячими джерелами? (слайд 16)
2. Що називають гейзерами? (слайд 16)
3. Де найбільше гарячих джерел та гейзерів? (слайд 17)
Виступи учнів від кожної групи.
4.Прийом «Картографічний практикум» (робота з картами атласу):
- Як позначаються на карті вулкани?
- Знайдіть найвищий вулкан Європи.
- Знайдіть найвищий вулкан Азії.
- Знайдіть найвищий вулкан Америки. (слайд 15)
5.Прийом « Проблемне питання»
- Чи можливий землетрус в Україні? ( слайд 9)
6.Прийом «Практичність теорії»
Правила поведінки під час землетрусу (обговорення з учнями)
- не створювати тисняви і корок в дверях;
- не стрибати із вікон ( крім першого поверху);
- не користуватись ліфтом;
- обережно виходити по сходах;
- не користуватись вогнем
2. Вийти на відкриту ділянку місцевості.
Найнебезпечніша ситуація – коли людина опиняється в зруйнованому будинку, заваленій кімнаті чи іншому місці і не має можливості самостійно визволитись.
Що робити в такій ситуації?
Не впадати у відчай, економити сили, подавати сигнали, приймати всі міри для виживання.
.Залишитись у приміщенні:
- відкрити двері;
- стати в дверному пройомі;
- стати подалі від вікон і дверей, скляних перегородок, шаф, дзеркал;
- стати у безпечний куток, утворений наріжними стінами;
- не користуватись вогнем.
7. Прийом « Географічний практикум»
Завдання
Використовуючи шкалу вимірювання землетрусу визначте силу землетрусу за фотографіями :
1. Слайд 18
2-3.Слайд 19
4-5. Слайд 20
V. Закріплення нових знань і умінь учнів.
Прийом « Експрес – контроль» ( слайд 21-22)
А. Осередок Б. Горст
В. Епіцентр Г. Грабен
2.Місце на глибині, де утворюється розрив і зміщення порід, називається:
А. Осередок Б. Горст
В. Епіцентр Г. Грабен
3. При вертикальному русі ділянки земної кори по розломах вверх утворюється:
А. Осередок Б. Горст В. Епіцентр Г. Грабен
4. Найбільш часті землетруси в районі океану:
А. Індійського Б. Атлантичного
В. Північного Льодовитого Г. Тихого
5.Сила землетрусу оцінюється за шкалою:
А. 7 - бальною Б. 10 - бальною В. 12 – бальною Г. 15 - бальною
VІ. Підсумок уроку. Домашнє завдання.
Виставлення оцінок