Географічне положення Південної Америки. Дослідження та освоєння материка

Про матеріал
Географічне положення Південної Америки. Дослідження та освоєння материка Мета: сформувати в учнів загальне уявлення про географічне положення, площу, форму Південної Америки; поглибити систему знань про відкриття та дослідження материка; удосконалювати практичні навички учнів характеризувати географічне положення материка за допомогою карт атласу; • розвивати пам’ять, географічне мислення, вміння працювати з картами атласів, контурними картами, робити висновки та узагальнення; • виховувати інтерес до предмета, почуття колективізму, любов до природи і рідного краю.
Перегляд файлу

1

 

Географічне положення Південної Америки.

Дослідження та освоєння материка

Мета: сформувати в учнів загальне уявлення  про географічне положення, площу, форму Південної Америки; поглибити систему знань про відкриття та дослідження материка; удосконалювати практичні навички учнів характеризувати географічне положення материка за допомогою карт атласу;

  •                       розвивати пам’ять, географічне мислення, вміння працювати з картами атласів, контурними картами, робити висновки та узагальнення;
  •                       виховувати інтерес до предмета, почуття колективізму, любов до природи і рідного краю.

Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь і навичок

Форма проведення: урок-подорож

Обладнання: фізична карта світу, фізична карта Південної Америки, атласи, зошити для практичних робіт, підручники, мультимедійне обладнання.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Учитель. Один мудрець сказав: «Якщо протягом дня ти не посміхнувся – ти цей день прожив марно». Тож посміхнімось один одному, щоб з гарним настроєм розпочати урок.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель. Діти, а чи любите ви подорожувати? (відповіді дітей) Сьогодні ми з вами проведемо не звичайний урок, а урок-подорож. Ми помандруємо до екзотичного та унікального материка. А куди саме – ви здогадаєтеся самі.

Прийом «Відеохвилинка» (демонстрація відео під час розповіді)

    Buenas tardes (буенас тардес)!, саме так звучить «добрий день» мовою цього материка. Його  землі названі на честь італійського мореплавця Амеріго Веспуччі, який заснував та обґрунтував думку щодо існування Нового Світу. Це  материк великих рекордів: тут простягається найдовший гірський ланцюг землі, найвищий на планеті водоспад, найвищий вулкан, найбільше високогірне озеро планети. Територією материка протікає найдовша та найповноводніша річка світу. Тут найвологіший клімат, і тут розташована найпосушливіша пустеля світу, на території якої кілька років поспіль може не йти дощ. Тут мешкають і найдовший удав світу – анаконда, і найбільший хижий птах – кондор, і найдрібніший птах – колібрі. Цей материк «подарував» світові картоплю, кукурудзу, томати, ананаси, какао, гарбуз і квасолю.  Сучасні уявлення про цю частину світу нерозривно пов’язані зі словами футбол, бразильський карнавал, аргентинське танго.

Ви вже здогадалися, куди ми вирушаємо? Так, це  материк  Південна Америка, найбільш екзотичний материк світу.  Отож, записуємо тему уроку.

(Тема та мета уроку) (Сл. 16-17)

 ІІІ. Актуалізація опорних знань

Для того щоб подорожувати, нам необхідно обрати маршрут та вид транспорту. Я пропоную  подорож кораблем.

  •  Як ви думаєте, чи можна цим модним видом транспорту потрапити з України до Південної Америки?

Девіз нашого уроку:  «Сміливо вирушимо в дорогу, куди веде нас Фортуна» (Жуль Верн)

ІV.Вивчення нового матеріалу

1.Географічне положення материка.

Учитель. Кожен материк має свою адресу або, як кажуть у географії, –

географічне положення.

        Зупинка «Дослідник»

Завдання. Визначити, користуючись атласом, підручником,  географічне положення материка.

      Робота в групах

1-а групавизначити розташування материка відносно екватора, нульового меридіану та тропіків;

2-а групавизначити положення відносно інших материків;

3-я група – визначити, які океани та моря  омивають материк;

4-а група – визначити, які океанічні течії омивають материк.

Виступи представників груп (Сл. 19-21)

Учитель. Перш ніж рухатися до наступної зупинки, послухайте цікаву історію:

«В далекому високогірному племені  Південної Америки жив вождь. І мав він чотирьох синів. Коли сини виросли, вирішив вождь  їх одружити. Наказав зробити самостріли і вистрелити. Куди потрапить стріла, там і буде наречена. Через декілька днів, на світанку, піднялися сини на високі стіни палацу, що стояв неподалік найвисокогірнішого озера Тітікака. Вистрелив перший син – і попав на крайню північ. Вистрелив другий  син – і попав на крайній південь. Третій син вистрелив – і попав на крайній захід, а четвертий – на крайній схід. І пішли вони шукати свої стріли, своє щастя. Але сторін горизонту вони не знали,  тому нам з вами потрібно їм допомогти.»

 

                     Зупинка «Математична»

Завдання. Знайти на карті  крайні точки материка та їх географічні координати.  Визначити площу, форму, протяжність материка з півночі на південь та із заходу на схід.

                     Робота в групах

1-а групазнайти на карті та визначити географічні координати крайньої північної точки материка;  визначити площу, протяжність у градусах та кілометрах з півночі на південь по 70˚зх.д.

2-а групазнайти на карті та визначити географічні координати крайньої південної точки материка; визначити визначити площу, протяжність у градусах та кілометрах з півночі на південь по 70˚зх.д.

3-я група знайти на карті та визначити географічні координати крайньої західної точки материка; визначити визначити площу, протяжність у градусах та кілометрах з заходу на схід по 10˚ пд.ш. (1˚ = 109,6км.) ;

4-а група знайти на карті та визначити географічні координати крайньої східної точки  материка; визначити визначити площу, протяжність у градусах та кілометрах з заходу на схід по 10˚ пд.ш. (1˚ = 109,6км.) ;

Виступи представників груп (Сл. 22)

 Прийом «Картографічний практикум»

Тема практичної роботи

Мета практичної роботи

Позначити крайні точки материка на контурній карті ( практична робота №5 ст.16)

Фізкультхвилинка

                     Зупинка « Туристична»

Виступи учнів про 20-тиденну подорож навколо материка Південна Америка (з власною презентацією)

                     Зупинка « Поштова»

Учитель.  Води морів і океанів виносять на берег багато предметів. Ми виловили незвичайну пляшку. Це – морська пошта. У цій пляшці ми знайшли закодоване послання. Розшифруємо та прочитаємо цей лист і знайдемо на карті місце аварії корабля.

Я пропоную вам групову роботу. Кожен член нашого екіпажу розшифрує по одному слову, і з розшифрованих слів всі разом складемо повідомлення.

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

А

Б

В

Г

Ґ

Д

Е

Є

Ж

З

И

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

І

Ї

Й

К

Л

М

Н

О

П

Р

С

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

       Т

       У

       Ф

       Х

       Ц

       Ч

      Ш

      Щ

        Ь

      Ю

       Я

 

Повідомлення: 18,1,29  15,19,21,1,2,7,16,31  10,1,10,18,1,3 1,3,1,21,12,13 2,12,16,33 2,7,21,7,4,12,3 19,22,23,21,19,3,1 18,1 33,15,19,17,24  3  19,10,7,21,12  18,7  3,30,6,1  1  1,22,25,1,16,31,23.

Відповідь: «Наш корабель зазнав аварії біля берегів острова, на якому в озері не вода, а асфальт».

Учень. Моряки описали озеро Піч-Лейк, що знаходиться на острові Тринідад.

Острів Тринідад  розташований  у Карибському морі біля північно-східних берегів Південної Америки, Острів відомий як один із найбагатших за запасами природний резервуар нафти. Саме з нафтою пов'язують появу на острові Тринідад унікального озера, в якому плещеться не вода, а природний АСФАЛЬТ. Нафта постійно проникає в озеро по підземних тріщинах, і легкі фракції випаровуються, а важкі залишки, накопичуючись, утворюють асфальт. Запаси асфальту в озері просто величезні, і воно є визначною туристичною пам'яткою острова.

 

2. Історія відкриття та дослідження материка

        Зупинка « Історична »

 Прийом «Робота з підручником»

За допомогою підручника виписати в зошит першовідкривачів і дослідників Південної Америки.

Учитель. Як було відкрито Південну Америку?

Чому ж відкриті Колумбом землі дістали ім’я Амеріго Веспуччі?

(Розповідь учнів та висновки вчителя про третю експедицію Христофора Колумба, про флорентійського мореплавця Амеріго Веспуччі.)

 

Учитель. Слідом за  Христофором Колумбом   на нові землі почали прибувати спраглі до наживи авантюристи та завойовники. Період завоювання Південної Америки європейцями в кінці XV – на початку XVІ 1т.. називають Конкістою, а завойовників конкістадорами.

Завойовуючи Південну Америку, її водночас і науково досліджували. Найбільший внесок у пізнання континенту зробили Александр Гумбольдт (Розповіді учнів  про Александра Гумбольдта та Миколи Вавилова.)

    Зупинка «Україна в Південній Америці»

Прийом « Одне речення» (робота з текстом)

 1-а групаВ країнах Південної Америки проживає більше мільйона етнічних українців.

2-а групаУкраїнська діаспора на материку зосереджена в трьох країнах: Бразилія, Аргентина, Парагвай.

3-я група В кожній з цих країн є  українська школи та пам'ятники Тарасу Григоровичу Шевченку.

4-а група – Сформувалось багато українських громадських організацій. Серед них організації митців, які зберігають спадщину наших предків: ансамбль народного танцю «Веселка», ансамбль бандуристів «Соловейко», адже бандура вже протягом століть є символом української народної музики.

 

Учитель. Наша мандрівка Південною Америкою з метою вивчення її географічного положення та історії відкриття і дослідження добігає кінця. Час повертатися додому. Як кажуть у нас в Україні: «В гостях добре, та вдома краще». Як би не зачаровували краєвиди інших держав, та краєвиди нашої України рідніші, миліші нашому серцю.

Облітав журавель

Сто морів, сто земель,

Облітав, обходив,

Крила, ноги натрудив.

Ми спитали журавля:

-               Де найкраща земля?

Журавель відповідає:

-               Краще рідної немає!

V. Закріплення вивченого  матеріалу

Учитель. Повернувшись в Україну, давайте перевіримо, який багаж знань ми з собою привезли.

 Гра «Вірю – не вірю» (Сл. 24)

1. Південна Америка простягається від екваторіального до помірного поясу Південної півкулі. (Так)

2. Європейці потрапили на материк після подорожей Ф.Магеллана. (Ні)

3. Освоєння материка супроводжувалося загарбницькими війнами. (Так)

4. Південна та Північна Америки входять до складу однієї частини світу.(Так)

5. Перші наукові дослідження континенту вчені-натуралісти        А.Гумбольдт і Ч.Дарвін здійснили тільки в ХХІ ст. (Ні)

6. Найбільша затока континенту Ла-Плата. (Так)

7. Південна Америка лежить у всіх чотирьох півкулях. (Ні)

8. Велика частина Південної Америки лежить у південній півкулі. (Так)

9. Межа між материками проходить по Панамському каналу. (Так)

      10.Крайня північна точка материка Кабу-Бранку.(Ні)

 

 

 

 

 

 

 

        Прийом  «Кросворд» (Сл. 25-26)

 

    

Г

А

Л

А

Н

А

Г

О

 

С

А

 

М

А

З

О

Н

К

А

М

А

 Г

Е

Л

Л

А

Н

О

  В

А

 П

 А

Р

І

Н

Ь

Я

С

К

А

Р

И

Б

С

Ь

К

Е

 Д

Р

Е

Й

К

А

Т

Р

   І

  Н

Й   І

Д

А

Д

 

 

 

Кросворд «Америка»

  1. Острів, біля екваторіальних берегів Південної Америки з гіганськими черепахами.
  2. Найповноводніша річка світу.
  3. Протока на півдні Південної Америки.
  4. Східна крайня точка материка.
  5. Море, що омиває північ материка.
  6. Протока між Південною Америкою та Антарктидою.
  7. Острів, на якому знаходиться озеро з асвальту.

 

        Прийом «Загадка»

1.Там дивні рослини

  Там міднії гори,

  А річка тече

  Широченна, як море.

                       (Південна Америка)

2. Що за хитрий мандрівник

  Нам відкрив цей материк?

  Сам себе він обманув –

  Думав, в Індію прибув.

                          (Колумб)

VІ. Підсумок уроку

        Прийом  «П´ять речень»

П´ятьма реченнями учні роблять висновок уроку.

Коментування оцінок та відповідей учнів

 

VІІ. Домашнє завдання (Сл. 27-28)

1. Опрацювати параграф  підручника

2.Позначити на контурній карті моря, океани, протоки, течії, острови (практична робота №5).

3.*Підготувати повідомлення про землетруси та виверження вулканів на території Південної Америки.

 

Адіос!     Астоль вего! – Допобачення! До зустрічі!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дослідницька індивідуальна картка учня

 

(Прізвище ім´я)

Зупинка «Дослідник»

Площа материка

 

 

Розташування відносно екватора

 

Розташування відносно нульового меридіана

 

Розташування відносно тропіків

 

Розташування відносно інших материків

 

Океани

 

 

Моря

 

 

Затоки, протоки

 

 

Океанічні течії

 

 

Протяжність з півночі на південь

 

Протяжність із заходу на схід

 

 

Висновок уроку

 

 

1.

 

2.

 

3.

 

4.

 

5.

 

 

                                                    Оцінка        _________________________

 

 

 

 

        Зупинка « Туристична»

 

1.Вас вітає туристичне агенство БЕЛТОН! Раді запросити вас на 20-тиденну подорож на комфортабельному пасажирському теплоході навколо Південної Америки. Лише 20 днів знадобиться нині, щоб здійснити плавання, на яке раніше витрачалися роки.

2. Наша подорож розпочинається з міста Ріо-де-Жанейро – центру бразильської культури та сучасного туризму Південної Америки, що  відображено у великій кількості музеїв, художніх галерей, театрів, концертних залів, бібліотек та видатних пам´яток. Візитною карткою міста є гігантська статуя Христа, що стоїть на горі Корковадо, висотою  38 м. Тут ви зможете відвідати парад шкіл танцю самбо, адже Ріо-де-Жанейро славиться на весь світ своїми карнавалами.

3. Ось наша морська подорож і розпочалась. І першими за маршрутом є східні береги материка, омиті водами теплої Бразильської течії Атлантичного океану. І ми мандруємо до найбільшої затоки на материку. У 16 ст. італійський мореплавець Себастьян Кабот вибрав для своїх суден зручну стоянку у затоці. На її берегах він виміняв у тубільців срібні прикраси, а затоку назвав Ла-Плата – «срібло».

4. Оминаючи невеликий півострів Вальдес, наш теплохід підходить до берегів Фолклендських островів. Саме тут під час нашої подорожі можна побачити місцевих тюленів та фантастично великі колонії бакланів і сфотографуватися з ними.

5. Попереду небезпечна частина подорожі – архіпелаг Вогняна Земля, відділений від Південної Америки Магеллановою протокою, а від Антарктиди – протокою Дрейка. Головне місто архіпелагу Ушуайя – найпівденніше місто світу і ворота в Антарктиду. Тут  знаходиться найпівденніша точка архіпелагу  – мис Горн. Зупинившись на мисі, ви зможете  побачити маяк кінця світу, відвідати музей кінця світу, зустріти гуанако, туко туко та блакитну лисицю.  На мисі дуже цікаво. Так-так, адже Південна Америка екзотична у всьому.

6. Наша подорож продовжується. Попереду  незвідані далі Тихого океану. Перетинаючи екватор, ми прямуємо до Галапагоських островів. Це дійсно райський куточок, що складається з 13 основних та 6 невеликих островів. Кожен острів відрізняється від інших своєрідністю пейзажів. А якщо ви мрієте зустріти  гігантську черепаху, – то вам саме сюди.

7. Ми залишаємо океанічні простори через Панамський канал.  Це одна із найбільших інженерних споруд у світі.  Канал був прокладений на початку 20 ст. у найвужчій частині панамського перешийку, що з´єднував Північну та Південну Америки.

8. Вітаємо! Ми дійшли до Карибського моря. У давнину на берегах цього моря проживали індійці-кариби, які у 18 ст. були повністю знищені європейцями.

9. Оминаючи Малі Антильські острови, через Атлантичний океан ми повертаємось у Ріо-де-Жанейро. Наша подорож закінчилась. 20 днів не так уже й багато. Але ми надіємось, що у вашому житті вона залишить багато вражень.

 

 

 

 

 

 

 

 

Наша Україна – морська держава. На півдні її омивають Чорне та Азовське моря. А наше село знаходиться недалеко річки Турія, яка несе свої води до річки Прип'ять, яка є правою притокою річки Дніпра, а Дніпро, як відомо, несе свої води до Чорного моря. Я вважаю, ми можемо цим скористатися і потрапити до порту м. Одеса

 

 

 

 

Результат пошуку зображень за запитом "тарас шевченко і південна америка"

 

 

 

Результат пошуку зображень за запитом "тарас шевченко і південна америка"

 

 

Результат пошуку зображень за запитом "фолклендські острови  фото географія"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Вас вітає туристичне агенство БЕЛТОН! Раді запросити вас на 20-ти денну подорож на комфортабельному пасажирському теплоході навколо Південної Америки. Лише 20-ть днів знадобиться нині, щоб здійснити плавання, на яке раніше витрачалися роки.

 

4.Оминаючи невеликий півострів Вальдес наш теплохід підходить до берегів Фолкленських островів. Саме ту, під час ношої подорожі, можна побачити місцевих тюленів і фантастично великі колонії бакланів і сфотографуватися з ними.

 

7. Ми залишаємо океанічні простори через Панамський канал.  Це один із найбільших інженерних споруд у світі.  Він був проритий на початку 20ст.у найвужчій частині панамського перешийку, що з´єднував Північну та Південну Америки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Наша подорож розпочинається з міста Ріо-де-Жанейро – центру бразильської культури та сучасного туризму Південної Америки, що  відображено у великій кількості музеїв, художніх галарей, театрів, концертних залів, бібліотек та видатних пам´яток . Візитною карткою міста є гіганська статуя Христа, що стоїть на горі Корковадо, висотою  38м. Тут ви зможете відвідати парад шкіл танцю самбо, адже Ріо-де-Жанейро славиться на весь світ своїми карнавалами.

 

 

5.Попереду небезпечна частина подорожі – архіпелаг Вогняна Земля відділений від Південної Америки Магелановою протокою, а від Антарктиди – протокою Дрейка. Головне місто архіпелагу Ушуайя – найпівденніше місто світу і ворота в Антарктиду. Тут  знаходиться найпівденніша точка архіпклагу  – мис Горн. Зупинившись на мисі ви зможете  побачити маяк кінця світу, відвідати музей кінця світу, зустріти гуанако та блакитну лисицю.  На мисі дуже цікаво. Так-так, адже Південна Америка екзотична у всьому.

 

8.Вітаємо! Ми дійшли до Карибського моря. У давнину на берегах цього моря проживали індійці-кариби, які у 18 ст. були повністю знищені європейцями.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.Ось наша морська подорож і розпочалась. І першими по маршруту є східні береги материка, омиті водами теплої Бразильської течії Атлантичного океану. І ми мандруємо до найбільшої затоки на материку. У 16ст. італійський мореплавець Себастьян Кабот вибрав для своїх суднів зручну стоянку у зотоці. На її берегах він виміняв у тубільців срібні прикраси, а затоку назвав Ла-Плата – «срібло».

 

6.Наша подорож продовжується. Попереду  незвідані далі Тихого океану. Перетинаючи еквотор, ми прямуємо до Галапагоських островів. Це дійсно райський куточок, що складається з 13 основних та 6 невеликих вулканічних островів. Кожне острів відрізняється від інших своєрідністю пейзажів. А якщо ви мрієте зустріти  гіганську черепаху - то вам саме сюди.

 

9. Оминачи Малі Антильські острови,через Атлантичний океан ми повертаємось в Ріо-де-Жанейро. Наша подорож закінчилась. 20-ть днів не так уже й багато. Але ми надіємось, що у вашому житті вона залишить багато вражень.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Брижик Наталія Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
4 лютого
Переглядів
118
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку