Географічне положення Південної Америки. Дослідження та освоєння материка . Практична робота № 5. «Позначення на контурній карті назв географічних об`єктів материка».

Про матеріал
Географічна номенклатура: материки: Південна Америка, Африка, Північна Америка, Антарктида; миси: Ґальїнас, Фроуерд, Кабу-Бранку, Паріньяс, Горн; Карибське море; затока Ла-Плата; протоки: Маґелланова, Дрейка; острів: Вогняна Земля.
Перегляд файлу

7 клас

Урок №          Дата:

Тема: Географічне положення Південної Америки. Дослідження та освоєння материка . Практична робота № 5. «Позначення на контурній карті назв географічних об`єктів  материка».

Мета:

Навчальна: сформувати в учнів загальне уявлення про географічне положення, площу, форму материка; розширити знання про відкриття та дослідження материка; удосконалити практичні вміння учнів характеризувати географічне положення материка, визначати географічні координати крайніх точок материка та протяжність материка в градусах і кілометрах з півночі на південь та із заходу на схід.

Розвивальна: удосконалювати навички роботи з різноманітними джерелами географічної інформації; розвивати мовлення, логічне мислення, уміння порівнювати, аналізувати, робити висновки і узагальнення; висловлювати власну думку,

Виховна: виховувати цікавість до географії, толерантне відношення до товаришів під час роботи в  групах

Обладнання: фізична карта Південної Америки, фізична карта півкуль, портрети дослідників материка ( Х.Колумб, А. Віспуччі, Ф. Магеллан, О. Гумбольдт, Ч. Дарвін), підручники, атласи, контурні карти; мультимедійна презентація.

Основні поняття: географічне положення, крайні точки, екватор, тропік, нульовий меридіан, протяжність материка, берегова лінія, експедиція. Географічна номенклатура: материки: Південна Америка, Африка, Північна Америка, Антарктида; миси: Ґальїнас, Фроуерд, Кабу-Бранку, Паріньяс, Горн; Карибське море; затока Ла-Плата; протоки: Маґелланова, Дрейка; острів: Вогняна Земля.

 

Тип уроку:  вивчення нового матеріалу.

 

 

 

 

І.Організаційний етап

Станція "До успіху"

Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день.

 

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів

Бесіда

Ви всі однаково прекрасні. Всі в чомусь дуже схожі, хоча  кожен з вас різний. Так і материки на нашій планеті чимось подібні, але й мають розбіжності.

  • Скільки всього материків на Землі?
  • Які материки  вже вивчили? Покажіть їх на карті.

Станція «Розминка»

На дошці  на окремих аркушах розміщені вроздріб характеристики материків. Із запропонованих характеристик визначте ті, які відповідають вже вивченим континентам та прикріпіть їх на фізичну карту на визначений материк.

Африка:

- екватор проходить майже посередині;

- найжаркіший;

- знаходиться найбільша пустеля;

- займає друге місце за площею.

Австралія:

- найменший за площею;

- найсухіший;

- знаходиться одна держава;

- материк сумчастих тварин.

(На дошці залишаються характеристики, які стосуються материка Південна Америка).

- за формою нагадує трикутник;

- знаходиться найдовша гірська система;

- протікає багато повноводних річок;

- знаходиться  найбільша низовина світу.

ІІІ. Етап виявлення місця і причини утруднення

Бесіда

- Які характеристики залишились?

- Як ви гадаєте,  до якого материка вони підходять?

- Чому саме до Південної Америки, а не до інших?

 

Прийом «Здивую всіх»

Південна Америка – це материк природних рекордів. На цьому материку можна знайти найдивовижніші природні об’єкти та явища. Про деякі з них ми розповімо в своєму відеосюжеті.

  1. Амазонська низовина – це найбільша низовина на земній кулі. Її площа складає 5 мільйонів квадратних кілометрів.
  2. Гори Анди – одна із самих довгих гірських систем на Землі.
  3. Водоспад Анхель – самий високий водоспад на Землі. Його висота 1054 метри. Вперше його помітили влітку 1935 року в верхів′ях річки Чурун.
  4. Річка Амазонка – сама багатоводна річка в світі. Площа її басейну 7 мільйонів квадратних кілометрів, довжина – 6400 кілометрів, ширина – від 5 до 20 кілометрів, середня глибина 70м, максимальна – 135 метрів.  Вона виносить в океан близько 15% всієї річкової води земної кулі. Її середньорічний стік складає 7000 кубічних кілометрів.
  5. Озеро Тітікака – саме найбільше серед високогірних озер світу. Воно знаходиться на висоті 3812 метрів в Центральних Андах. Його площа – 8,3 тисяч квадратних кілометрів.
  6. Водоспад Ігуасу – самий широкий і водоносний водоспад на земній кулі. Його ширина – до 4 кілометрів, висота – 72 метри.
  7. Пустеля Атакама – саме посушливе місце на Землі. Річна кількість опадів складає лише 1міліметр. Бували випадки, що тут на протязі 5 років не випадало жодної краплини дощу. Сама протяжна безперервна засуха складала довгих 14 років.
  8. В Південній Америці знаходиться місце, де було зареєстровано найбільша кількість блискавок – 7000 за одну годину.
  9. В районі Чілі відбувається найбільша кількість землетрусів – кожного року близько 1000, тобто по три землетруси на добу.
  10. В Південній Америці знаходиться самий високий діючий вулкан на нашій планеті ( його висота 6723 метри) – це вулкан Льюльяйльяко.

Х. Колумб, якого вважають першовідкривачем Нового Світу, навіть і уявити собі не міг, якого географічного «рекордсмена» він подарував світу!

 

Природа материка яскрава, традиції його жителів зацікавлять кожного, тому на сьогоднішньому уроці ми починаємо шлях дослідження материка як завжди — зі знайомства: характеристики географічного положення та історії його дослідження й освоєння.

  • Що ви вже знаєте про цей континент?

 (Учні заповнюють 1 стовпчик таблиці)

  • Що б ви хотіли дізнатися про цей материк .

(Учні заповнюють 2 стовпчик таблиці)

Знаю

Хочу дізнатися

Дізнався

 

 

 

  • Які завдання нам потрібно розв’язати на уроці?

Виявити особливості ФГП Південної Америки.

Вивчити географічні об’єкти берегової лінії континенту.

Ознайомитися із історією дослідження та освоєння материка.

 

Розв’язати проблемне питання:  який вплив має фізико-географічне положення на особливості природи материка?

Учитель

Для цього я пропоную здійснити мандрівку в часі на нашому часоході і перенестися в 1492 рік.

-Чим знаменитий цей рік? (Подорож Колумба).

-Куди нам треба відправитись, щоб здійснити мандрівку разом з Христофором Колумбом? (До Іспанії).

-Які кораблі ми будемо шукати в порту? ("Нінья", "Пінта", "Санта Марія").

-А куди мав пливти Колумб? (В Індію).

-А нам треба в Південну Америку. Ми не помилилися? (Ні, тому що...)

Тож вирушаємо в подорож.

V.Відкриття нових знань

Учитель

Природа Південної Америки досить різноманітна.

- Які ж фактори визначають відмінність у природі будь-якого материка?

(географічне положення, розміри материка)

  1. Географічне положення материка.

Зупинка «Словникова»

Що таке фізико-географічне положення материка?

За яким планом вивчаємо?

Давайте пригадаємо, які опорні поняття нам знадобляться для визначення ФГП ?

Екватор (найдовша паралель, проведена на однаковій відстані від полюсів)

Нульовий меридіан (географічний меридіан, який проходить через Гринвіцьку обсерваторію в Англії)

Тропіки (паралелі, віддалені від екватора на північ і південь на 23º30΄)

Географічні координати (широта й довгота даної точки)

Крайні точки  (точки, що визначають місце розташування  в системі географічних координат, а також визначають протяжність території держави з півночі на південь та зі сходу на захід)

 

Група 1.

Визначте площу материка, його розташування відносно екватора, нульового меридіана, ліній тропіків.

 

Група 2.

Визначте розташування материка Південна Америка відносно океанів. Назвіть морські течії, що омивають материк та найближчі материки. З’ясуйте,  які географічні об’єкти розділяють ці материки?

 

Група 3.

Визначте крайні точки материка

 

Прийом «Творча лабораторія» (вставити пропущені слова )

  • Площа материка 17,8 млн км2, з островами 18,3 млн км2.
  • Знаходиться у північній та південній півкулях відносно екватора та західній відносно нульового меридіану.
  • Південний тропік перетинає материк майже посередині.
  • Омивається водами Атлантичного та Тихого океанів.
  • Морські течії холодні – Перуанська, Фолклендська, теплі – Бразильська, Гвіанська.
  • Найближчі материки Північна Америка та Антарктида, від Антарктиди його   відокремлює протока Дрейка.
  • Південна Америка разом з материком Північна Америка утворюють одну частину світу – Америку. Межа між материками проходить по Панамському каналу.
  • Крайня північна  точка мис Гальїнас12º пн.ш., 72º зх.д.
  • Крайня південна  точка мис Фроуерд54º пд.ш., 72º зх.
  • Крайня західна точка материка мисс Паріньяс4º пд.ш., 81º зх
  • Крайня східна точка мис Кабу-Бранку пд.ш., 35º зх.  
  • Протяжність материка   з півночі на південь становить 7326 км.
  • Протяжність материка  із заходу на схід становить 4900 км.

 

3.Знайомство з особливостями  берегової лінії Південної Америки.

Учитель

Звернемося  знову до фізичної карти Південної Америки.

Що ви можете сказати про характер берегової лінії материка? (Має малопорізану берегову лінію)

Чому ви зробили такий висновок?

VI. Самостійна робота з самоперевіркою за еталоном.

Діти, зверніть увагу на екран. Ви бачите, що деякі географічні об’єкти позначені цифрами.

Ваше завдання: визначити, що це за географічні об’єкти та позначити їх на контурній карті.

Відповіді:


  1. Мис Галлінас
  2. Мис Фроуерд
  3. Мис Кабу-Бранку
  4. Мис Паріньяс
  5. Мис Горн
  6. Карибське море
  7. Затока Ла-Плата
  8. Протока Дрейка
  9. Протока Магелланова
  10. Острів Вогняна Земля
  11. Фолклендські острови
  12. Острови Галапагоські

Прийом «Географічний практикум»

Практична робота № 5 (початок). Позначення на контурній карті назв     географічних об’єктів материка.

 

Фізкультхвилинка

Гра “В якій півкулі…”

якщо в північній - руки вгору,

в південній – присісти,

в західній – поворот вліво,

в східній – поворот вправо,

В якій півкулі знаходиться?

м. Фроуерд, м. Горн, о. Вогняна Земля, пр. Дрейка, Карибське море,

м. Гальїнас, Панамський канал, м. Паріньяс, Перуанська течія,

м. Кабу-Бранку, течія Бразильська

Чому нікому не можна було повертатися вправо?

Учитель

Звідки з'явилися ці та й інші назви географічних об'єктів материка?

Сторінка ерудита.

(випереджувальне завдання)

Чи знаєте ви, що…

1.У 16 столітті італійський мореплавець Себастьян Кабот вибрав для судів зручну стоянку в затоці. На її берегах він виміняв у тубільців срібні прикраси, а затока назвала Ла-Плата - "срібло".

2.У 1520 р. Фернан Магеллан, перетинаючи протоку, згодом названу його ім'ям, побачив на березі вогні. Мореплавець назвав цю землю Тьєра-дель-Фуего - "Земля вогню". Земля кінця світу. Так називають ще острів Вогняна Земля. Його головне місто Ушуайя - найпівденніше місто світу і ворота в Антарктиду. Ушуайя означає «затока, що проникає на захід». Під час морської екскурсії можна побачити лігвище тюленів і фантастично велику колонію бакланів. А місцевазалізниця, що доходить до заповідника,починаєтьсязістанції з назвою «Кінецьсвіту».

3.Протока  Дрейка названа на честь англійського мореплавця-пірата Ф.Дрейка, який в 1578 році в результаті шторму опинився в цій протоці. Протока з'явилося на  картах після відкриття Антарктиди, коли було доведено, що Вогняна земля не є виступом материка.

4.В давнину на берегах Карибського моря проживали індійці-кариби (що означає "люди", "герої"). Кариби в XVIII ст.. були повністю знищені європейцями.

5.Відкривши Галапагоські острови, іспанці побачили на них численних величезних черепах (з іспанського galapago - "черепаха").

6.Панамський перешийок, В перекладі з місцевої мови - "багатий рибою".

7.Голландський мореплавець В. Схаутен, назвав відкритий ним  південний мис острівної частини материка по найменуванню свого рідного міста - Горн (точніше, Хорн).

4.Історія відкриття та дослідження материка.

Як була відкрита Південна Америка? Хто вивчав її та досліджував? Ви дізнаєтесь, працюючи з текстом підручника та картами атласу.

Завдання.

Складіть таблицю про відкриття та дослідження Південноамериканського континенту.

І варіант - «Першовідкривачі»

ІІ варіант - «Дослідники»

«Першовідкривачі»

Дата

Мандрівник

Відкриття

1492р.

 Експедиція  Х.Колумб

 

 

А.Веспуччі

 

 

«Дослідники»

Дата

Дослідник

Результати дослідження

1799-1804 рр.

Німецький географ О. Гумбольдт та французький ботанік Е.Боплан

 

1831—1832 рр.

Ч. Дарвін

 

Обговорення проблемних питань:

  • Яка помилка  стала надбанням людства?
  • Чому материк названий  ім'ям людини, яка його не відкрила?

VІІ. Застосування нових знань

1.Прийом „Так” – „Ні” (сині та червоні долоньки)

Якщо учні погоджуються із запропонованим твердженням, то піднімають червону картонну долоньку, якщо ні – синю.

1.Південна Америка простягається від екваторіального до помірного поясу

   Південної півкулі. (Так)

2.Європейці потрапили на материк після подорожей Ф.Магеллана. (Ні)

3.Освоєння материка супроводжувалося загарбницькими війнами. (Так)

4.Південна та Північна Америки входять до складу однієї частини світу.(Так)

5.Перші наукові дослідження континенту вчені-натуралісти  А.Гумбольдт і

Ч.Дарвін здійснили тільки в ХХІ ст. (Ні)

6.Найбільша затока континенту Ла-Плата. (Так)

7.Південна Америка лежить у всіх чотирьох півкулях. (Ні)

8.Протока  Дрейка  відділяє Південну Америку від Антарктиди. (Так)

9.Панамський перешийок сполучає Південну Америку та Північну Америку. (Так)

10.Крайня північна точка материка Кабу-Бранку.(Ні)

2.Прийом «Аналітик»

Використовуючи кола Вена порівняйте ФГП Південної Америки та Африки, визначте подібні та відмінні  риси.

(учні користуються планом характеристики ФГП)

 

 

 

 

 

 

Кахут!!!

 

Давайте повернемося до питання, яке було поставлене на початку уроку:

Який вплив має фізико-географічнеположення на особливостіприроди материка?

(діти роблять висновки)

VІІІ. Рефлексія

Прийом "Роблю висновок"

 (сформулювати головні положення вивченої теми)

  • Що вам сподобалося на уроці?                                                                                                             - Де в майбутньому ви зможете використовувати отримані  знання?

Тепер давайте повернемося до нашої таблиці  і заповнимо третій стовпчик. 

Знаю

Хочу дізнатися

Дізнався

 

 

 

І ось нарешті станція « Перемога» , ми з вами піднялися на вершину гори. Перемогли . Отримали нові знання. Що нового ви дізналися під час нашої подорожі? .

Прийом «Мікрофон».

 

ІХ. Домашнє завдання

  •              Опрацювати  § 27.
  •              Скласти словник “Цікава Південна Америка” (підібрати цікаві географічні назви та їх походження, наприклад Анди – мідні гори)


ДОДАТОК

Вважаючи, що лише Атлантичний океан розділяє Європу від багатої Індії і цей шлях цілком реально здолати, Христофор Колумб звернувся зі своїм планом відкриття західного шляху в Азію до короля Португалії Жуана II, але не знайшов підтримки. Король Іспанії Фердинанд і королева Ізабела також двічі відхиляли ідею Колумба, але в січні 1492 року, після завоювання столиці маврів Гранади, окрилені перемогою, іспанські монархи погодились фінансувати експедицію Колумба. 3 серпня 1492 року Колумб і 90 чоловік команди відпливли з міста Палос на трьох невеликих кораблях "Санта Марія", "Пінта" і "Ніка". 12 жовтня експедиція побачила землю, очевидно, сучасний острів Уолтінг Багамського архіпелагу, висадилась на ньому і оголосила іспанською територією. Через місяць Колумб добрався до сучасної Куби, котру він спочатку прийняв за материковий Китай, а пізніше вважав Японією. Колумб назвав острів Іспанйола і заснував на ньому невелику колонію з 39 чоловік.

Через три місяці Колумб повернувся до Іспанії зі зразками золотих прикрас, що носили "індійці", як доказ величезних багатсв, до яких він ніби-то отримав доступ. Це справило належне враження і в березні 1493 року він був прийнятий іспанськими монархами з великими почестями, отримав титул "адмірала морів і океанів" і підтримку в організації другої експедиції, яка почалась у вересні 1493 року.

Всього Колумб здійснив чотири подорожі до Нового Світу, відкрив безліч Карибських островів, Мексиканську затоку, побував на материковій частині Південної та Центральної Америки, але так і не досягнув своєї мети - знайти західний морський шлях до Азії. Він помер в 1506 році, не усвідомивши значення своїх відкриттів - в наступному столітті багатства Нового Світу зробили Іспанію найбагатшою і найсильнішою державою планети.

 

 

У 1499 році Амеріго Веспуччі вирушив у далеке плавання в складі іспанської експедиції під керівництвом Охеди – учасника другої подорожі Колумба. 
  Кораблі перетнули океан і підійшли до материка трохи на північ від гирла Амазонки. Звідси вони повернули вздовж берега материка в Карибське море. Безперервність берега на значній відстані переконала мореплавців у тому, що вони йдуть уздовж узбережжя якоїсь великої країни.

Після повернення на Батьківщину знову вирушив у плавання. Мандрівники причалили спочатку до уже відомих островів у Карибському морі.  На відстані 100 кілометрів на південний схід європейці відкрили дельту якоїсь річки; це була Амазонка

  У 1501 році Веспуччі знову вирушив на захід на португальському судні як астроном. На цей раз кораблі експедиції підійшли до суші на 5° на південь від екватора, до крайнього східного мису материка.  Далі експедиція пішла вздовж берега на південь і незабаром опинилася біля гирла річки, яку вона назвала Ріо-де-Жанейро, що означає „Річка січня” (це було 1 січня). Веспуччі став також свідком відкриття річки Ріо-де-Ла-Плата, земель Патагонії, холодного острова Південна Георгія. Досягнувши 22° південної широти, кораблі повернули у відкритий океан, пройшли ще на південь, а потім взяли курс до Африки й далі до столиці Португалії – Ліссабона. Під час подорожі Амеріго Веспуччі записував свої спостереження, складав карти узбережжя і невідомого європейцям зоряного неба південної півкулі. 
  Веспуччі побував у Бразилії ще два рази: в 1503 та 1504 роках. Експедиції не принесли удачі Веспуччі, але вони ще більше зміцнили його думку, що „Новий Світ” – не Азія.

  Ідея увіковічнити пам’ять про великого дослідника виникла несподівано у Лотарінгії. Видатний географ Мартін Вальдзеємюллер із Сент-Дьє надрукував в 1507 році книгу „Вступ до космографії”, основану на повідомленнях Веспуччі про країни, які розташовані на західному узбережжі Атлантичного океану і назвав нову частину світу Америкою.

Серед перших учених – дослідників Південної Америки – був німецький географ і мандрівник Олександр Гумбольдт. На межі XVIII -XIX ст. він разом з французьким ботаніком Е. Бонпланом здійснив експедицію з метою вивчення природи Південної Америки. О. Гумбольдт зібрав дані про рельєф, рослинності материка, описав перебіг у західних берегів, пояснив його значення для клімату прибережних районів. Вивчаючи природу Анд, він обґрунтував ідею висотної поясності. Результатом його дослідження стала 30-томна праця «Мандрівки в рівноденні області Нового світу в 1799-1804 рр»

В кінці 1831 р. почалась п'ятирічна кругосвітня подорож на кораблі "Бігл". Ця подорож була важливою подією у житті Дарвіна, справжньою школою для нього. Інтенсивно працюючи як геолог, зоолог, ботанік, він зібрав величезний І дуже цінний науковий матеріал, який відіграв виключну роль в розвитку еволюційної ідеї.

Геологічні спостереження на океанічних островах, в Південній Америці, Кордельєрах та інших місцях підтвердили думку Ч. Лайєла про постійну зміну поверхні Землі під впливом зовнішніх і внутрішніх причин. Зіставляючи різні факти, Дарвін приходить до висновку, що вимирання видів тварин і рослин минулих епох не можна пояснити якимись "великими катастрофами".

За час кругосвітньої подорожі Ч. Дарвін зібрав цікаві матеріали, які пояснюють закономірності географічного поширення організмів в широтному (від Бразилії до Вогняної Землі) і у вертикальному (при підйомі в гори) напрямах. Він звертає увагу на залежність фауни і флори від умов існування тварин і рослин.

docx
Додано
3 березня 2019
Переглядів
3358
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку