Інтегрований урок – подорож (географія – біологія)
Тема: Природні зони Африки.
Мета:дати учням знання про основні риси природної зони: особливості погодних умов, характерні представники флори і фауни; прищеплювати вміння створювати образ території, естетично сприймати навколишнє середовище; розвивати логічне мислення, вміти пояснювати зв'язок між компонентами природного комплексу, виховувати любов до природи.
Обладнання: фізична карта Африки, карта «Природні зони Африки», атласи, контурні карти, комп'ютерна презентація, звуки дощу, голоси тварин.
Тип уроку: урок вивчення нових знань.
Форма проведення: урок – подорож.
Структура уроку:
І. Мотивація пізнавальної діяльності:
Вчитель: «Діти, на адресу нашої школи вчора надійшов лист від якогось Василя Перепуткіна. Ось послухайте, що він пише: «Доброго дня, любі учні! Пишу я вам з Африки – це була моя давня мрія - потрапити на цей материк. До мене побували тут Ф. Магеллан, Х. Колумб, Васко да Гама, Д. Лівінгстон. Я багато читав про Африку. По – перше, Африка – найбільший материк Землі, тут багато рекордсменів: найдовша річка світу – Ніл, найвища гора світу – Кіліманджаро, найглибше озеро світу – Танганьїка, найбільша пустеля – Сахара, найбільше озеро за площею – Вікторія.
Свою подорож я вирішив розпочати з крайньої північної точки – миса Голкового. За день я пересік Сахару і опинився на екваторі. Мені порадили на верблюді пересікти вологі екваторіальні ліси. Ну і трави тут! Високі та густі! А скільки квітів! Табунами бігають жирафи та слони, безліч мавп та папуг. Ледве ноги уніс від сердитого лева. А в цілому все добре і дуже цікаво. Далі я мандрую до найвищого в світі водоспаду – Вікторія.
До побачення. Наш караван вирушає.
З повагою Вася Перепуткін.»
Вчитель: Дивний лист, чи не так? Що ж Вася наплутав? (виступи учнів)
Вчитель: Які ви уважні, молодці. А от чи живуть на екваторі слони та жирафи, нам доведеться дізнатися самим. Я запрошую вас до дуже цікавої подорожі по природним зонам Африки. Сьогодні ми відвідаємо гілею та савану. (Учні записують дату та тему уроку)
Вчитель: Подорожувати ми будемо на найчистішому виді транспорту – повітряній кулі, щоб не турбувати тварин, які там проживають і не забруднювати повітря. Але на повітряну кулю, як на будь – який транспорт, треба квиток. У нашому випадку - це правильні відповіді на географічну вікторину: один учень біля карти показує географічні об'єкти, решта – коментують, тобто називають цей об'єкт.
ІІ. Актуалізація опорних знань:
Вікторина:
Вчитель: Ось і добре. Ми отримуємо дозвіл вирушати. Відкрийте атласи, карту «Природні зони».
ІІІ. Вивчення нового матеріалу:
Вчитель: у будь – якій подорожі ведеться щоденник чи журнал, куди записується все найцікавіше. Ми теж будемо вести щоденник подорожі. Для цього сторінку зошита ділимо на дві колонки: одну називаємо «Гілея», іншу «Савана». Отже, перша наша зупинка – зона вологих екваторіальних лісів – гілея – дощовий ліс.(слайд 1) Пригадаймо, які умови необхідні для росту рослин? (виступи учнів)
Вчитель: (на фоні запису шуму зливи та грози). Діти, послухайте як один з мандрівників описує свої враження від дощу в гілеї: «Життя в тропічному лісі протікає на фоні зіткнення стихій. Прогриміло. Грім рявкнув на притихлий перед грозою ліс, так голосно і сердито, що від страху затряслись піджилки. З тишею вмить було покінчено. Розгулявся такий гуркіт, линув такий ливень, що в голові промайнула думка про близький кінець світу».
Екваторіальний ліс багатоярусний: верхній ярус висотою 50 – 80 м:сейба, яка має стовбур в діаметрі 2 м та додаткове коріння – дошкоподібні підпірки, що сягають висоти 4 м.(слайд 2) Рослини верхнього ярусу мають щільне листя, яке часто має восковий наліт. Навіщо?(мозковий штурм) Детальніше про рослини гілеї нам розповість наш гід – ботанік.
«Гід - ботанік»: середній ярус висотою20 – 40 м становлять пальма – рафія, до якої африканці відносяться особливо трепетно, бо її листя довжиною 10 – 12 м пігмеї використовують для покриття своїх помешкань. Із волокон плетуть тканини, капелюхи, корзини. (слайд 2) Олійна пальма за рік в своєму насінні накопичує до 15 кг цінного жиру, який використовують в парфумерії та миловарені. Місцеві жителі збирають сік, для цього залізають на пальму і роблять надрізи на верхівці, з яких стікає сік. Під час дощів олійна пальма може дати до 15 л соку в день. Цей сік населення вживає як освіжаючий напій.(слайд 3)
Нижній ярус висотою 10 -15 м: хлібне(слайд 3), чорне, кавове дерева та какао (слайд 4, 5). Кавове дерево має білі пахучі квіти, плоди червоного кольору з двома насінинами. Це насіння промивають, висушують, підсмажують. Каву експортують в інщі країни світу.(слайд 5) У вологих лісах багато бананів. Греки і араби називали його «чудовим фруктовим деревом». Банан – не дерево. У нього немає тканин, характерних для дерева. Банан – це багаторічна величезна трава, довжина листка 4 м, а ширина – 90 см. Росте банан дуже швидко, приблизно по 3 см в день. За десять місяців рослина досягає у висоту до 6 м і нагадує пальмове дерево. Плоди спочатку ростуть в напрямку до землі, а потім розвертаються і тягнуться вгору, набуваючи дугоподібної форми. Плоди накривають поліетиленовим пакетом, зберігаючи від комах, і прив`язують стрічку, колір якої вказує на ступінь зрілості плоду. Рослина дає одну зв`язку з плодів, вагою від 30 до 50 кг. Банани вживають в їжу у свіжому та сушеному вигляді, із них виготовляють бананове борошно, консерви, мармелад, сироп та вино. До родини бананових відноситься «дерево мандрівника», його стовбур досягає у висоту 10 м. Плоди схожі на огірки. Назву дерево отримало, тому що в основі листків збирається вода, яка може бути використана, щоб вгамувати спрагу.(слайд 6)
Вчитель: так, дійсно, дощовий ліс надзвичайно густий, а ще й всі просвіти між деревами заповнені повзучими та виткими ліанами, серед них ліаноподібна пальма ротанг, довжина стебла якої 300 м. На гілках дерев і ліан ростуть безліч гарних орхідей, які мають повітряні корені, що вбирати вологу прямо з повітря. (слайд 7) А от трави в гілеї майже нема. Чому?
Грунти чероно – жовті фералітні, не родючі, шар перегною лише 3 см. Чому, адже рослинний опад величезний? (мозковий штурм)
А які пристосування до таких умов мають тварини гілеї. Слово нашому гіду – зоологу.
«Гід – зоолог»: Тварини гілеї пристосувались до життя на деревах. Тут мешкають горили, шимпанзе. (слайд 8) Горила вкрита густим чорним волосяним покривом. Ріст горили до 2 м, вона має неабияку фізичну силу. Живуть горили групами від 3 до 9 особин, обов`язково є старий сильний вожак. Шимпанзе менше горили, їх висота 1,5 м, живуть в основному на деревах. Є багато мартишок, павіанів, які мають довгі цупкі хвости. Біля водойм живуть бегемоти. Вони мають велику масу, тіло довжиною 4 м, яке тримається на товстих коротких ногах, голова зливається з тулубом. Вдень бегемоти знаходяться у воді, виставивши ніздрі над водою, щоб дихати. Вони чудово плавають, пірнають, а на суходолі легко підіймаються по крутим берегам річок. Сердитий бегемот небезпечний для людини. (слайд 9)
Багата орнітофауна: безліч папуг, бананоїдів, нектарниць, (слайд 10) птах – носоріг. Птах – медовід трохи більший від нашого горобця. Коли він побачить людину, хлопає крилами, щебече, потім перелітає з гілки на гілку і веде людину до дерева, в дуплі якого живуть дикі бджоли. Місцеві жителі викликають птаха на пошуки меду, для цього вони стукають палицею по дереву і свистять. Через декілька секунд з`являється птах – медовід. (слайд 11)
Вчитель: Чи бували ви в сосновому лісі? Яке там повітря? А ось в екваторіальному лісі гниття величезної кількості опалого листя призводить до збільшення долі вуглекислого газу, тому дихати важко. Висока температура, вологість, відсутність вітру є причиною туманів, густих та щільних, мов стіна. Води дуже багато, проте пити її не можна: вода часто забруднена збудниками кишкових захворювань. Людина, яка деякий час перебувала в дощовому лісі, стоячи спиною до нього, нарешті зможе випрямитись на повний зріст і вдихнути свіже повітря саван. Отже, наступна наша зупинка – савана. В якому кліматичному поясі знаходиться савана? (учні співставляють карти атласу). Що характерно для цього кліматичного поясу?
Робота з контурною картою: учні наносять межі гілеї та савани.
Вчитель: Савана – це тропічний степ, царство високих трав, серед яких зустрічаються поодинокі та групами дерева, які скидають листя в сухий сезон. Які грунти в савані? (робота з атласом) Грунти саван родючі. Чому? У саван два кольори - яскраво – зелений у сезон дощів і жовто – бурий у сухий сезон, коли дерева скидають листя. Чому? З різноманітністю рослинного світу саван нас ознайомить гід – ботанік.
«Гід – ботанік»: серед гутої трави височать баобаби – дерева, які сягають у висоту 25 м. Стовбур баобаба дуже товстий, в обхваті 45 м, живе баобаб 4 -5 тисяч років. Плід баобаба схожий на огірок, місцеве населення вживає його в їжу. В сезон засухи дерево скидає листя і на гілках висять тільки плоди. Коли наступає сезон дощів, дерево покривається великими білими квітами із сильним ароматом. Квіти розквітають ввечері, а вранці в`януть. Друге дуже поширене дерево савани – зонтична акція, але під такою парасолькою холодку не знайти. Дрібні листочки акції розміщуються ребром до сонця і пропускають сонячне проміння. Якщо стати під парасольку акації і подивитися вгору, то зелена крона на фоні яскраво – синього неба здається мереживом. (слайд 12) Росте в савані невисоке дерево з коротким викривленим стовбуром – саркоцифалюс – «африканська аптека». Великі солодкі плоди смаком і ароматом нагадують полуницю. Із кори виготовляють настій, який використовують як ліки від багатьох хвороб. (слайд 13) Поширеними рослинами саван є алое, молочай, які виростають до 8 м. Цікавим є кущ «пастка для мух», його листя вкриті довгими сріблястими волосками, добре пахне. Мухи сідають на листя, а полетіти не можуть – вони прилипають і гинуть. За цими мухами приходять павуки, які запилюють цей кущ. Місцеві жителі листя цієї рослини вивішують в приміщенні, щоб ловити мух. Великі простори в савані займає слонова трава – із родини злакових. Її висота 3 – 5 м, іноді до 8 м. В сухий період нею живляться слони, звідси її назва.(слайд 14)
Вчитель: Тваринний світ савани надзвичайно різноманітний, це єдине місце на Землі, де є величезна кількість великих тварин. Чому? (за схемою визначити розміщення тварин савани).
«Гід –зоолог»: В савані багато травоїдних копитних тварин: носороги, антилопи, зебри, жирафи. (слайд 15) Серед хоботних – африканський слон – найбільша наземна тварина, масою 5 т, висотою 3,5 м, довжиною 4,5 м. У африканського слона великі вуха і бивні. Бивні є і в самки і в самця. Слон чує воду за 5 км. Через ці бивні і знищують слонів. Відновити поголів`я слонів важко, тому, що лише до 10 – 15 років слони стають дорослими і можуть розмножуватися. (слайд 16) Найвищими тваринами савани є жирафи, висотою до 6 м. Живляться вони листям, яке легко дістають завдяки своєму зросту і довгому язику. Бігають швидше коня. Один з мандрівників писав: «Жирафи ніби зібрані із запчастин: голова і тулуб взяті у коня, ноги – у антилопи, шия - у верблюда, а плямисту шкіру – у леопарда позичив…». Є в савані і хижаки: лев, гепард – із родини котячих; шакал, гієна, африканська великовуха лисиця – із родини вовчих. Лев – грізний і гарний. Велика золотиста грива покриває його голову, у самки гриви немає. Довжина лева до 3 м, а маса понад 225 кг. Найпрудкіший серед тварин – гепард – може розвивати швидкість до 110 км/год. Вага дорослого гепарда 45 кг. Коли гепард задоволений, він мурчить, як величезний домашній кіт. Його навіть можна приручити, проте в нього є гострі зуби і кігті, що роблять гепарда небезпечною твариною.(слайд 17) В савані живе найбільший нелітаючий птах – африканський страус, зріст його майже 3 м, вага 50 – 90 кг.(слайд 18) Є птах – секретар, названий так, тому що хохолок на його голові нагадує гусяче перо, яке стирчало за вухами писарчука в минулі часи. Секретар полює на змій. (слайд 19) Численні тут чаплі, фламінго, марабу, пелікани. Серед плазунів поширені змії, крокодили. (слайд 20)
Вчитель: Цікавою була наша подорож, але вже час повертатись. А пам`ятаєте листа від Васі Перепуткіна, тепер ми можемо пояснити, що він наплутав (вчитель зачитує деякі моменти з листа, а діти відповідають).
ІV. Закріплення: Гра «Детективи»: набори карток з назвами або зображенням рослин і тварин гілеї та савани, один учень відбирає представників савани, інший - гілеї. Потім клас перевіряє.
Наприклад: лев,слон, шимпанзе, жираф, бегемот, гепард, бананоїд, горила, нектарниця, баобаб, парасольковидна акація, сейба, банан.
V. Підсумок уроку, оцінювання.
VІ. Домашнє завдання: вивчити відповідний параграф підручника. Творче завдання: описати своє перебування в гілеї, оповідання «Один день в гілеї».