Для письмової перевірки знань учнів пропоную застосовувати географічні диктанти. Така форма опитування допомагає вчителю визначити певний обсяг знань, закріпити навички та вміння використовувати їх для усвідомленого вивчення теоретичного матеріалу і виконання практичних завдань. Пропонована методика допомагає орієнтуватися в основних поняттях, термінах, вільно користуватися картою України , визначати географічні координати, знаходити за ними потрібні об'єкти.
ГЕОГРАФІЧНІ ДИКТАНТИ
Для письмової перевірки знань учнів пропоную застосовувати географічні диктанти. Така форма опитування допомагає вчителю визначити певний обсяг знань, закріпити навички та вміння використовувати їх для усвідомленого вивчення теоретичного матеріалу і виконання практичних завдань. Пропонована методика допомагає орієнтуватися в основних поняттях, термінах, вільно користуватися картою України , визначати географічні координати, знаходити за ними потрібні об'єкти.
Методика проведення диктанту
Учитель завчасно:
а) готує перелік понять та термінів до диктанту;
б) на дошці записує відповіді для учнів,пронумерувавши їх (ліворуч — І варіант і праворуч — II варіант).
Учитель диктує пояснення понять, учні записують цифру (номер) відповіді. Якщо учень не згадав те чи інше визначення, то в рядку цифр він робить пропуск. Після диктанту необхідно назвати ключ, щоб учні змогли попередньо оцінити свої відповіді. На це потрібно небагато часу, але учні самі зможуть дізнатися про можливу оцінку за свою роботу над диктантом.
Види географічних диктантів
Розподільний диктант
Жираф, польова миша, песець, північний олень, лев, гієна, ховрах, зебра, полярний вовк, буйвол, слон, сліпак, хом’як.
Вибірковий диктант
З перелічених нижче слів виписати такі, що стосуються теми «Гори»
Низовини, вершини, височини, хребти, Анди, Волинська височина, гірські долини, Аравійське плоскогір’я, вторинні рівнини, Еверест, ущелини.
Творчий диктант
Графічний диктант
--- рівнини ^ гори
Відповідь : ^--^^--^^
Цифровий диктант
І варіант ІІ варіант
1 Тихий океан 4
2 Індійський 3
3 Атлантичний 2
4 Північний Льодовитий 1
Відповідь : І в -143421; ІІ в – 412134
Словниковий диктант
Диктант – тест
Середня солоність води у Світовому океані становить :
А) 32‰ б(35‰ в) 41‰
Диктант – мовчанка
а учні записують їх назви.
Диктант – змагання
Географічний двобій біля дошки між двома учнями. Учні з протилежних рядів називають слова – терміни, а учень пояснює, що воно означає.
Диктант – диспут
Засперечалися два учні. Один доводить, що болото – це «хворобливі лишаї на тілі землі, які не можна використовувати у господарстві». Другий вважає, що болото – це фільтри, що очищають воду річок і струмків.
Диктант – гра «Хто швидше»
Біля дошки дві команди. Завдання – якомога швидше записати крейдою на дошці задане географічне визначення. Кожен член команди має дописати одне слово. Не дозволяється розмовляти.
Наприклад, : Карта – це…
План – це…
Географічний диктант у 8 класі за темами
Завис на дошці: |
|
|
І варіант |
|
2 варіант |
1 |
Білорусь |
12 |
2 |
мис Сарич |
11 |
3 |
Східноєвропейський |
10 |
4 |
атлас |
9 |
5 |
Геродот |
8 |
6 |
Степан Рудницький |
7 |
7 |
Україна |
6 |
8 |
топографічна |
5 |
9 |
експедиційні дослідження |
4 |
10 |
Павло Чубинський |
3 |
11 |
смт Добровеличківка |
2 |
12 |
карта |
1 |
Ключ для перевірки: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
1 варіант 7 |
2 |
11 |
1 |
3 |
9 |
4 |
12 |
5 |
6 |
10 |
8 |
2 варіант 6 |
11 |
2 |
12 |
10 |
4 |
9 |
1 |
8 |
7 |
3 |
5 |
Матеріал для диктанту:
Географічний диктант за темами
Запис на дошці :
1 варіант |
|
2 варіант |
1 |
Подільська |
12 |
2 |
Карпати |
11 |
3 , |
Східноєвропейська |
10 |
4 |
Криворізький |
9 |
5 |
Товтри |
8 |
6 |
Кримські |
7 |
7 |
Поліська |
6 |
8 |
Донецький |
5 |
9 |
Архейська |
4 |
10 |
Риф |
3 |
11 |
Каолін |
2 |
12 |
Рельєф |
1 |
Ключ для перевірки:
1 варіант |
12 |
6 |
2 |
7 |
1 |
9 |
3 10 |
5 |
8 |
4 |
11 |
2 варіант |
1 |
7 |
11 |
6 |
12 |
4 |
10 3 |
8 |
5 |
9 |
2 |
Матеріал для диктанту:
7) давня докембрійська платформа в межах України;
Географічний диктант за темою
• Кліматичні умови^та ресурси
Запис на дошці:
1 варіант |
|
2 варіант |
1 |
Арктичні |
12 |
2 |
Температура повітря |
11 |
3 |
циркуляція атмосфери |
10 |
4 |
енергетичні ресурси |
9 |
5 |
Тропічні |
8 |
6 |
вісь Воєйкова |
7 |
7 |
Клімат |
6 |
8 |
Альбедо |
5 |
9 |
Сніг |
4 |
10 |
Циклон |
3 |
11 |
Бриз |
2 |
12 |
субтропічний |
1 |
Ключ для перевірки:
1 варіант |
7 |
12 |
8 |
1 |
3 |
10 |
5 |
11 |
2 |
9 |
2 варіант |
6 |
1 |
5 |
12 |
10 |
3 |
8 |
2 |
11 |
4 |
Матеріал для диктанту:
Географічний диктант за темою
• Внутрішні води
Запис на дошці:
1 варіант |
|
2 варіант |
1 |
Ерозія |
10 |
2 |
Дніпро |
9 |
3 |
Шипот |
8 |
4 |
Дунай |
7 |
5 |
лиман |
6 |
6 |
водосховища |
5 |
7 |
Світязь |
4 |
8 |
гідрологія |
3 |
9 |
повінь |
2 |
10 |
болото |
1 |
Ключ для перевірки:
1 варіант |
8 |
6 |
10 |
2 |
4 |
9 |
1 |
3 |
7 |
5 |
2 варіант |
3 |
5 |
1 |
9 |
7 |
2 |
10 |
8 |
4 |
6 |
Матеріал для диктанту:
8))найбільший водоспад України;
9)найглибше озеро України;
10)мілководна затока.
Географічний диктант за темою
• Ґрунти і земельні ресурси України
Запис на дошці:
1 варіант |
|
2 варіант |
1 |
чорноземи |
10 |
2 |
земельні ресурси |
9 |
3 |
степова зона |
8 |
4 |
ґрунт |
7 |
5 |
висота (поясніть) |
6 |
6 |
дерново-підзолисті |
5 |
7 |
Земельний кодекс 2001 р. |
4 |
8 |
гумус |
3 |
9 |
солончаки |
2 |
10 |
меліорація |
1 |
Ключ для перевірки:
1 варіант |
6 |
4 |
1 |
2 |
8 |
3 |
10 7 |
9 |
5 |
2 варіант |
5 |
8 |
10 |
4 |
3 |
8 |
1 4 |
2 |
6 |
Матеріал для диктанту:
10) закономірність поширення грунтів у горах.
Географічний диктант за темами
Запис на дошці:
1 варіант |
|
2 варіант |
І |
Українські Карпати |
12 |
2 |
Бучини |
11 |
3 |
Ковила |
10 |
4 |
різноманітний |
9 |
5 |
акліматизація |
8 |
6 |
Бори |
7 |
7 |
тис ягідний |
6 |
8 |
Фауна |
5 |
9 |
Дуб |
4 |
10 |
Червона |
3 |
11 |
Смерека |
2 |
12 |
широтна зональність |
1 |
Матеріал для диктанту:
Географічний диктант за темою
• Несприятливі природні процеси
Запис на дошці:
1 варіант |
|
2 варіант |
1 |
ерозія |
10 |
2 |
Карст |
9 |
3 |
Зсув |
8 |
4 |
Яр |
7 |
5 |
розвіювання пісків |
6 |
6 |
лесові |
5 |
7 |
печера |
4 |
8 |
меліорація |
3 |
9 |
Полісся |
2 |
10 |
Селі |
1 |
Ключ для перевірки:
1варіант |
3 |
1 |
10 |
2 |
4 |
9 |
7 |
5 |
8 |
6 |
2 варіант |
8 |
10 |
1 |
9 |
7 |
2 |
4 |
6 |
3 |
5 |
Матеріал для диктанту:
10 ) легкорозмивні породи.
Географічний диктант за темами
Запис на дошці:
1 варіант |
|
2 варіант |
1 |
Говерла |
10 |
2 |
Яйли |
9 |
3 |
Полонини |
8 |
4 |
Головне |
7 |
5 |
західні |
6 |
6 |
Аюдаг |
5 |
7 |
Українські Карпати |
4 |
8 |
субтропічний |
3 |
9 |
Альпійська |
2 |
10 |
Кримські |
1 |
Ключ для перевірки:
1 варіант |
7 |
1 |
9 |
3 |
5 |
10 |
4 |
2 |
6 |
8 |
2 варіант |
4 |
10 |
2 |
8 |
6 |
1 |
7 |
9 |
5 |
3 |
Матеріал для диктанту:
10) клімат Південного Криму.
Географічний диктант за темою
• Природні комплекси Чорного та Азовського морів
Запис на дошці:
1 варіант |
|
2 варіант |
1 |
Азовське |
12 |
2 |
солоність |
11 |
3 |
Чорне |
10 |
4 |
ставрида |
9 |
5 |
Арабатська Стрілка |
8 |
6 |
Джарилгач |
7 |
7 |
Керченська |
6 |
8 |
Сиваш |
5 |
9 |
абразія |
4 |
10 |
гіпоксія |
3 |
11 |
мартин |
2 |
12 |
Кримський |
1 |
Ключ для перевірки:
1 варіант |
3 |
12 |
1 |
6 |
8 |
5 |
10 |
4 |
11 |
2 |
9 |
7 |
2 варіант |
10 |
1 |
12 |
7 |
5 |
8 |
4 |
9 |
2 |
11 |
4 |
6 |
Матеріал для диктанту:
Географічний диктант за темами
Запис на дошці:
1 варіант |
|
2 варіант |
1 |
стічні води |
10 |
2 |
осушення боліт |
9 |
3 |
корисні копалини |
8 |
4 |
аварія на ЧАЕС |
7 |
5 |
металургійні |
6 |
6 |
__ стронцій |
5 |
7 |
Рекреаційні |
4 |
8 |
Кризовий |
3 |
9 |
Донбас |
2 |
10 |
геоекологія |
1 |
Ключ для перевірки: |
|
|
|
|
|
|
|
|||
1 варіант |
10 |
2 |
4 |
6 |
8 |
9 |
5 |
1 |
3 |
7 |
2 варіант! |
1 |
9 |
7 |
5 |
3 |
2 |
6 |
10 |
8 |
4 |
Матеріал для диктанту:
6} найзабрудненіший регіон в Україні;
7) підприємства — забруднювачі атмосфери; /
8) чинник забруднення поверхневих вод;
9) гірські породи та мінерали, які використовує людина;
10) ресурси, сприятливі для відпочинку.